Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Benedict al XVI-lea și bătălia pentru adevăr

Massimo Introvigne explică magisteriul papei

De Antonio Gaspari

Benedict al XVI-lea este nu numai printre cei mai mari intelectuali în viață, ci și unul din cei mai citiți autori din lume.

Totuși, chiar și printre creștini, rar discursurile lui sunt citite în mod integral și aproape niciodată nu sunt studiate suficient. Uneori, Magisteriul său este adesea relativizat, nerecunoscut și contestat.

Pentru a stabili situația cu privire la Magisteriul lui Benedict al XVI-lea, sociologul și istoricul religiilor de faimă internațională, Massimo Introvigne, tocmai a publicat cartea Tu ești Petru. Benedict al XVI-lea împotriva dictaturii relativismului (Sugarco, Milano 2011).

În 320 de pagini, Introvigne explică Magisteriul papei, de la enciclica Spe salvi din 2007 la scrisoarea Ubicumque et semper din anul 2010 cu care se instituie Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări.

Autorul ilustrează că pontiful Benedict al XVI-lea duce o ofensivă împotriva "dictaturii relativismului" pentru a lărgi orizonturile rațiunii, a lega din nou credința de inimă și a oferi spațiu proclamării adevărului.

"Din Africa în Franța și în Marea Britanie, din dieceza sa de Roma la Casa Albă și la întâlnirea cu poporul din Zilele Mondiale ale Tineretului în Australia - scrie Introvigne -, Benedict al XVI-lea se evidențiază ca primul păzitor nu numai al credinței ci și al rațiunii amenințată de relativism. Pentru aceasta, mulți îl atacă. Pentru aceasta este datoria credincioșilor catolici să se adune în jurul lui repetându-i, cu cuvintele Domnului, «Tu ești Petru»".

Massimo Introvigne este autor a șaizeci de volume și a peste o sută de articole publicate în reviste academice internaționale despre noua religiozitate, pluralismul religios contemporan și Magisteriul pontifical.

Este fondatorul și directorul lui CESNUR, Centrul de Studii despre Noile Religii, și membru al Comitetului pentru Islamul italian din Ministerul de Interne. În afară de asta, recent a fost numit și Reprezentant al OSCE (Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa) pentru lupta împotriva intoleranței și a discriminării față de creștini.

Agenția Zenit l-a intervievat.

De ce ați voit să scrieți această carte?

Introvigne: Sunt vice-responsabil național al Alianței Catolice, o asociație care are ca vocație specifică studierea și difuzarea Magisteriului social al Bisericii. Cu privire la Magisteriu se dezbate mult, făcând distincție între infailibil, non-infailibil, dogmatic, pastoral, obișnuit, extraordinar, și orice blogger se transformă în teolog, dar adevărul l-a spus papa în ultimul său interviu: mulți vorbesc despre Magisteriu fără să-l citească. De exemplu se continuă să i se pună papei întrebări - în mod tipic referitor la interpretarea documentelor Conciliului al II-lea din Vatican - la care deja a răspuns de mai multe ori. Voind să exclud că acela care pune aceste întrebări reclamând răspunsuri pe care papa deja le-a dat este în rea credință, rămâne ipoteza că nu citește documentele.

Pe bună dreptate dumneavoastră indicați problema receptării Magisteriului din partea clerului și a credincioșilor. În timp ce mass-media și anumiți intelectuali îl critică pe pontif, există faptul că foarte mulți catolici nu citesc niciodată ceea ce scrie sau spune papa. Nici textul de la Angelus sau de la audiența generală de miercuri. În general mulți credincioși și chiar mulți preoți se mulțumesc să citească tot ceea ce prezintă ziarele despre cuvintele Pontifului. Ce anume ați scris în cartea dumneavoastră în această privință?

Introvigne: Că problema pune în joc însăși modalitatea normală de funcționare a Bisericii și că probabil soluția revine de acum laicilor. Atâția clerici sunt prea ocupați să facă altceva.

O altă problemă se referă la faptul că nu toți preoții îl citează pe pontif în timpul omiliilor sau în cursurile de cateheză. Este o problemă de ignorare a ceea ce spune și scrie pontiful sau este neînțelegere sau dezobișnuire de a prelua Magisteriul obișnuit?

Introvigne: Există după părerea mea trei probleme. Există o minoritate "progresistă" care în mod conștient îl refuză pe Benedict al XVI-lea considerându-l prea conservator. Există o altă minoritate pe care papa o numește "anticonciliaristă" care, în mania de a refuza Conciliul al II-lea din Vatican declarându-l non infailibil, s-a obișnuit să considere irelevante pronunțările zilnice non infailibile ale papei, uitând că bunul credincios urmează tot Magisteriul și nu numai pe cel dotat cu infailibilitate. Și există o mlaștină, probabil majoritară, care pur și simplu nu citește Magisteriul pentru că organizarea timpului său nu-i lasă această posibilitate.

Și totuși acest pontif este unul din cei mai citiți autori din lume. Cărțile lui, deși dense și profunde, sunt tipărite și vândute pe toată planeta. Benedict al XVI-lea se bucură de mare stimă și credibilitate chiar și printre credincioși de alte confesiuni, printre atei și păgâni. Cum explicați acest fenomen?

Introvigne: Insist: întâlnesc mari pasionați de Benedict al XVI-lea care sunt mult mai des laici decât preoți. Și este adevărat: papa este citit cu pasiune de atâția necatolici și necredincioși. Este unul din cei mai mari gânditori în viață, cu care până și cel care nu crede are datoria și adesea, credeți-mă, și plăcerea intelectuală de a se confrunta.

Dumneavoastră susțineți că una din probleme este și lectura parțială și limitată în timp a învățăturilor pontificale. Dimpotrivă, în cartea dumneavoastră se afirmă că orice text trebuie citit în lumina intervențiilor precedente ale aceluiași și ale altor pontifi, și devine la rândul său criteriu de interpretare a textelor succesive. Ne puteți ilustra punctul dumneavoastră de vedere în acest sens?

Introvigne: Nu am un punct de vedere personal în acest sens și mă limitez să-l transmit pe cel ilustrat de mai multe ori de papa însuși, de exemplu în Caritas in veritate. Aici cu privire la Populorum progressio a slujitorului lui Dumnezeu Paul al VI-lea el explică faptul că pentru a nu o reduce la o simplă "colecție de date sociologice", care astăzi n-ar mai interesa pe nimeni, enciclica aceea trebuie citită fie în lumina întregului Magisteriu social precedent, pe care îl presupune, fie interpretând-o în lumina Magisteriului succesiv, care o clarifică și o explică. Asta înseamnă tradiție vie și acest lucru este valabil pentru orice document al Magisteriului.

Pontiful Benedict al XVI-lea a fost prezentat ca acela care va distruge dialogul ecumenic pentru că este prea riguros în vestire. În schimb de la anglicani la luterani până la ortodocși, niciodată relațiile nu au fost așa de bune. Cum se explică acest fenomen?

Introvigne: În Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor care tocmai s-a încheiat, papa a spus două adevăruri despre ecumenism. Primul este că, în special cu protestanții, există o perioadă de criză care nu derivă din cauze teologice ci din faptul că unele mari comunități protestante au cedat în fața spiritului lumii cu privire la teme cum ar fi avortul sau căsătoria homosexuală, asupra cărora nu trebuie să se tacă din presupusa trăire ecumenică liniștită, ci ele trebuie explicate lor încontinuu cu argumente de rațiune și nu numai de credință. Al doilea este că, în pofida acestor dificultăți grave, alegerea pentru ecumenism a Conciliului al II-lea din Vatican rămâne ireversibilă, obligatorie și parte din nucleul central al pontificatului lui Benedict al XVI-lea pentru că Biserica crede că acest efort, deși uneori pare inutil și imposibil, este voit de însuși Dumnezeu. Creștinii necatolici înțeleg această dimensiune ecumenică, eroică și îndurată, a papei și o apreciază, mai mult decât atâția catolici care eventual încheie scrierile lor cu "Trăiască papa!", dar apoi o ignoră pe aceasta pe care o arată ca o dimensiune esențială a întregului său pontificat.

(După Zenit, 31 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat