Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Epifania în imnografia lui Roman Melodul

Astăzi Dumnezeu se lasă aplecat de compasiunea lui

De Manuel Nin

Prezentă în toate tradițiile creștine din Orient, Epifania este o sărbătoare care celebrează manifestarea Cuvântului lui Dumnezeu întrupat, într-un context trinitar și cristologic. Textele liturgice din 6 ianuarie rezumă principalele mistere ale credinței creștine: cel trinitar, întruparea Cuvântului lui Dumnezeu, răscumpărarea primită prin botez. Evenimentul, acesta din urmă, în special celebrat în timpul liturgiei marii binecuvântări a apei care amintește și celebrează botezul lui Cristos și al fiecăruia dintre credincioșii creștini.

Marii imnografi creștini orientali au dedicat texte poetice contemplării acestei celebrări: Efrem (+373), Roman Melodul (+555), Sofroniu din Ierusalim (+638), German din Constantinopol (+733), Andrei din Creta (+740), Ioan Damaschinul (+750), Iosif Imnograful (secolul al IX-lea). Sunt texte în care sunt scoase în evidență stupoarea și uimirea lui Ioan Botezătorul și a întregii creații - îngerii, firmamentul, apele Iordanului - în fața manifestării umile a Cuvântului lui Dumnezeu întrupat care merge să primească botezul de la Ioan.

Roman Melodul, în cele două kontàkia - poeme care în întregime sau în parte vor intra în uzul liturgic al Bisericilor bizantine - pentru sărbătoarea Epifaniei scoate în evidență câteva aspecte teologice importante. În primul rând, Roman Melodul apropie de mai multe ori goliciunea lui Adam și a neamului omenesc de botezul și haina nouă îmbrăcată acolo, haină care este însuși Cristos: "De aceea, noi, goi fii ai lui Adam, să ne adunăm cu toții, să ne îmbrăcăm cu el pentru a primi căldura lui! Adăpost pentru cei goi și lumină pentru cei care sunt în întuneric tu ai venit, ai apărut, lumină inaccesibilă".

Foarte des, în mod de contrast, imnograful insistă asupra faptului că goliciunea lui Adam neascultător îl face pe Dumnezeu, pentru a-l putea mântui și pentru a ne putea mântui, să se despoaie și să se facă om, despuiat ca Adam: "Dumnezeu, cu glasul său sfânt l-a strigat pe cel neascultător: Unde ești, Adame? Vreau să te văd! Chiar dacă ești gol, chiar dacă ești sărac, să nu-ți fie rușine, pentru că eu m-am făcut asemenea ție. Tu care voiai să devii Dumnezeu nu ai reușit: eu în schimb m-am făcut trup".

Întruparea Cuvântului lui Dumnezeu este asemănată de Roman Melodul cu o mare îmbrățișare în care Dumnezeu îi dăruiește omului milostivirea sa, cu un hinterland foarte clar al parabolei fiului risipitor: "De compasiunea mea m-am lăsat convins, milostiv cum sunt, și m-am apropiat de ceea ce am plăsmuit, întinzând mâinile pentru a te îmbrățișa. Să nu simți rușine în fața mea: pentru tine, care ești gol, eu mă dezgolesc și mă botez". Deci autorul apropie goliciunea omului de întruparea lui Cristos văzută ca dezgolire și devenire ca unul dintre noi, cu un joc de cuvinte între dezgolirea întrupării și dezgolirea pentru botez.

În diferite strofe din primul kontàkion, Roman Melodul prezintă dialogul dintre Cristos și Ioan Botezătorul, ca și cum ar fi un dialog care urmează după cel din pericopa evanghelică despre botezul lui Cristos în Iordan. Din partea lui Ioan este uimirea și frica, în timp ce din partea lui Cristos este forța și încurajarea: "Ioan a fost tulburat de frică și a spus: Oprește-te, o, Mântuitorule, și nu insista: mie îmi este îndeajuns că am fost considerat vrednic să te văd! Ce cei de la un om, tu, prieten al neamului omenesc? De ce îți înclini capul sub mâna mea? Ea nu este obișnuită cu focul! Tu vii la mine, însă cerul și pământul privesc dacă voi săvârși actul temerar".

Și Cristos îi răspunde Botezătorului, Precursorului (prodromos): "Tu ai o misiune de îndeplinit pentru mine. Odinioară l-am trimis pe Gabriel și a desfășurat bine misiunea lui pentru nașterea ta: trimite și tu mâna ta ca un înger, pentru a boteza. Dă-mi numai mâna dreaptă! Botează-mă și așteaptă în tăcere ceea ce se va întâmpla". Botezul lui Cristos este un dar al Duhului oferit întregii Biserici pentru ca și ea să devină loc de mântuire pentru cei botezați: "Eu urmează să deschid cerurile, să-l cobor pe Duhul Sfânt și să-l dau ca garanție. Botezător și contestatar, pregătește-te nu pentru controversă ci pentru slujire! Eu aici voi detesta pentru tine figura suavă și strălucitoare a Bisericii, acordând dreptei tale acea putere pe care după aceea o voi atribui mâinilor discipolilor și preoților".

În ambele kontàkia de la Epifanie, Roman Melodul apropie goliciunea după păcatul lui Adam, despuiat de imaginea cu care a fost creat, de goliciunea lui Cristos întrupat și gata să fie botezat: "Ioan a contemplat cu respect mădularele goale ale celui care le impune norilor să învăluie cerul ca și cu o mantie și a văzut în mijlocul valurilor pe cel care a apărut în mijlocul valurilor pe cel care le-a apărut celor trei tineri ca rouă de foc".

Roman Melodul mai dezvoltă tema goliciunii și a orbirii lui Adam după păcat, prezentate ca o consecință a căderii lui: "Lui Adam orbit în Eden i-a apărut un soare din Betleem și el a deschis pupilele sale, spălându-le cu apele Iordanului. Atunci când Adam prin voința sa a pierdut vederea pentru că a gusta fructul care orbește, imediat a fost dezgolit: găsindu-l orb, cel care îi luase vederea l-a privat de haine. Văzându-l așa, cel care prin natură este milostiv s-a apropiat de el spunând: Gol și orbit, eu te primesc".

Deci, pentru Roman Melodul, întruparea și botezul lui Isus sunt realități care au ca scop să-l readucă și să-l recreeze pe Adam în condiția de fiu: "Înaintează, înaintează spre el, o, Adame; adoră-l pe cel care îți vine în întâmpinare! În timp ce tu te retrăgeai, el ți s-a arătat pentru ca tu să-l poți vedea, să-l poți atinge și să-l poți primi. El a coborât pe pământ pentru a te duce sus, a devenit muritor pentru ca tu să poți deveni dumnezeu și să te îmbraci cu demnitatea primară, pentru a redeschide Edenul a luat locuință la Nazaret".

Pe la sfârșitul celui de-al doilea poem al său, Roman Melodul reia tema hainei albe îmbrăcată de cei botezați, haină țesută de Duhul Sfânt în întruparea Cuvântului lui Dumnezeu, devenit Miel al lui Dumnezeu: "De acum a fost dată jos haina de doliu, am îmbrăcat haina albă, țesută pentru noi de Duhul cu vălul neprihănit al Mielului și Dumnezeului nostru. Ce mesaj al Botezătorului și ce mister este în el! Îl numește miel pe păstor, și nu pur și simplu miel, ci mielul care eliberează de păcate".

Pentru poet, teofaniile veterotestamentare sunt numai umbre, prefigurări ale marii și depline teofanii a Cuvântului lui Dumnezeu în întruparea sa; ele s-au împlinit pe deplin în nașterea și în epifania Logosului divin, care devine vizibil ochilor tuturor: "Atunci când Dumnezeu i-a apărut lui Abraham, s-a arătat ca un înger. Acum în schimb ne-a apărut nouă cu adevăratul său aspect, deoarece Cuvântul s-a făcut trup: pe atunci întunecimea, acum claritatea; pentru părinți umbrele, pentru patriarhi figurile, în schimb pentru fii adevărul în persoană! Cel pe care Ezechiel l-a văzut în formă umană pe un car de foc și Daniel ca pe un fiu al omului și împovărat de zile, bătrân și tânăr, proclamând ca singur Domn pe cel care a apărut și a luminat orice lucru".

Una din strofe, prima din primul kontàktion despre Epifanie al lui Roman Melodul, este aceea care a intrat în serviciul divin bizantin și care cuprinde toată teologia sărbătorii: "Te-ai manifestat lumii astăzi și lumina ta, o, Doamne, a imprimat semnul asupra noastră care, recunoscându-te, înălțăm către tine imnul nostru: Ai venit, ai apărut, lumină inaccesibilă".

(După L'Osservatore romano, 6 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat