Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Duns Scotus, teologul Cuvântului Întrupat

Publicăm în continuare un extras din micul volum de Girolamo Pira, Il Beato Giovanni Duns Scoto. Dottore dell'Immacolata (Elledici-Velr, decembrie 2010).

* * *

Unul din cele mai importante puncte doctrinale și cele mai cunoscute din învățătura lui Scotus, alături de celălalt despre Neprihănita Zămislire a Mariei, se referă la așa-numitul "Primatul absolut al lui Cristos". Dată fiind marea sa importanță, ni se pare oportun să-l prezentăm înainte de învățătura lui despre Sfânta Fecioară, deoarece aceasta din urmă poate să fie înțeleasă în mod corespunzător numai în lumina a ceea Scotus învață cu privire la Cristos.

Printre mulți teologi din secolele XII-XIII, ca Roberto Grossatesta, sfântul Toma de Aquino și sfântul Bonaventura, era destul de răspândită o întrebare: Cristos s-ar fi întrupat și fără păcatul lui Adam? Adică se punea întrebarea dacă Întruparea a avut loc într-adevăr numai din cauza păcatului strămoșesc, pentru a răscumpăra omenirea de păcat, sau exista posibilitatea ca Fiul lui Dumnezeu, Cuvântul, să se întrupeze, eventual pentru alte motive.

Însă această întrebare rămânea numai o "curiozitate" sau o ipoteză de lucru, o posibilitate frumoasă, la care nu se reușea să se dea un răspuns sigur. De aceea existau diferite opinii în această privință.

Pentru fericitul Ioan Duns Scotus, în schimb, lucrul era foarte diferit. El, prin studiul foarte aprofundat al Revelației, și ținând cont și de exigențele rațiunii, și-a dat seama că aceea nu era numai o ipoteză curioasă și inutilă, ci o realitate de fapt, o certitudine care are confirmare deplină fie în Sfânta Scriptură, fie în Tradiție; și pe această certitudine el a construit mare parte din sistemul său teologic. Pentru Scotus, în lucrările sale, aceasta devine numai o întrebare "pentru a se înțelege". Dar să vedem cum folosește Doctorul nostru această minunată descoperire.

Adevăratul raționament care stă la baza gândirii Fericitului o putem rezuma în următorul mod.

Conform fericitului Ioan Duns Scotus, toată creația, orice ființă care aparține regnului mineral, vegetal sau animal, este ceva care putea și să nu existe. Dumnezeu nu era obligat să creeze universul cu tot ceea ce este în el, așa cum nu era obligat să-l creeze pe om sau chiar să se întrupeze în Isus Cristos. Totul depinde numai de voința lui infinită, absolut liberă: "Cauza creației - spune Scotus - este tocmai această voință a lui Dumnezeu prin care vrea acest efect și-l produce în acest moment". Pentru acest motiv, spune Doctorul nostru, ar fi absurd să ne punem întrebări despre motivul pentru care Dumnezeu a voit această lume și nu alta. Totuși de un singur lucru putem să fim absolut siguri, spune el, adică faptul că Dumnezeu vrea totul într-un mod "suprem rațional". Tot ceea ce este creat răspunde la o logică și la o ordine pe care numai înțelepciunea infinită a lui Dumnezeu putea să i-o dea. Acum noi putem deja să înțelegem această ordine cu puterile noastre intelectuale, cu raționamentul nostru, chiar dacă numai în minimă parte. Pentru a merge mai departe și a ști mai mult despre Dumnezeu și despre proiectele sale, este nevoie ca însuși Dumnezeu să se facă cunoscut și să ne instruiască; și asta e tocmai ceea ce se întâmplă în Revelație, și înainte de toate în Sfânta Scriptură. Dumnezeu ni se revelează ca Unul și Întreit și ca Iubire prin esență; ne face cunoscut misterul mântuirii; ne face cunoscut în Fiul său Isus Cristos și ne face să știm că "în El [Cristos] au fost create toate lucrurile, în cer și pe pământ, cele văzute și cele nevăzute [...], toate au fost create prin El și pentru El" (cf. Col 1,15-17). Asupra acestor puncte apare foarte clar că atât Evanghelia lui Ioan cât și scrisorile sfântului Paul au o influență deosebită asupra lui Duns Scotus.

Atunci când creatura inteligentă, continuă Scotus, în căutarea sa se lasă luminată și de toate aceste adevăruri precum și de legile raționamentului filozofic, atunci ea descoperă tot mai mult minunățiile lui Dumnezeu în creație, îl cunoaște tot mai bine pe însuși Dumnezeu și este în stare să-l și iubească din toată inima și cu toate puterile.

În afară de asta, în felul acesta, putem învăța că Dumnezeu, iubire supremă, a creat orice ființă inteligentă numai cu scopul de a o face părtașă, în mod liber, de această bunătate a Sa infinită. Fiecare ființă umană este iubită de Dumnezeu și este în același timp destinată să răsplătească această iubire nu numai pe acest pământ, ci și mai ales în gloria veșnică. Adică este chemată să fie părtașă de această iubire veșnică și beatifică a lui Dumnezeu, spune Scotus, în calitate de "co-amant": împreună cu Treimea însăși, cu Cristos, cu îngerii și ceilalți sfinți. Deci, noi toți existăm pentru acest scop: pentru a-l iubi pe Dumnezeu și pentru a ne bucura de această iubire.

În practică, în această realitate concretă în care trăim, Dumnezeu - explică fericitul Ioan - creându-ne, a voit să fie ordonat totul în mod ierarhic, așa încât să depindă unul de celălalt și fiecare să poată fi ajutor pentru celălalt. Lumea a fost creată pentru om și fiecare om este legată de celălalt de legătura carității reciproce. Apoi întreaga omenire este legată de Cristos cu legătura iubirii și a harului, prin intermediul Mamei sale Preasfinte și Neprihănite.

Isus este la apogeu, ca acela care poate să-l iubească pe Dumnezeu în cel mai mare grad și intensitate posibilă condiției sale de om-Dumnezeu.

În schimb, a doua creatură, capabilă de o iubire deosebit de singulară pentru că este perfecționată de harul lui Dumnezeu (plină de har), deși în mod natural inferioară lui Cristos, este Fecioara Neprihănită. Cristos este pentru omenire "cale, adevăr și viață", Răscumpărător și Mântuitor, primul născut, model, călăuză. "Dumnezeu - spune Fericitul - vrea lumea pentru omul destinat la glorie și dintre aceștia primul este Cristos".

Așadar, conform teologiei fericitului Ioan Duns Scotus, Cristos constituie apogeul și culmea creației, ființa cea mai perfectă voită de Dumnezeu și cel care mai mult decât orice altă creatură este capabil să-l iubească pe Dumnezeu în grad suprem. "Primatul" lui Cristos constă în această superioritate a sa de perfecțiune și de excelență față de orice altă realitate creată. Și este numită "absolută" datorită faptului că însăși esența Sa nu depinde de cea a altor creaturi și nu este motivată în mod primar de vreo necesitate a lor. Cuvântul Întrupat, Isus Cristos, are o valoare în sine, chiar făcând abstracție de existența oricărei ființe sau de orice condiție a creației, fie ea și păcatul strămoșesc.

Ca să înțelegem, conform lui Scotus, Cristos, așa cum îl cunoaștem din Revelație, are o astfel de valoare, aduce așa de multă glorie lui Dumnezeu și-l poate iubi pe Dumnezeu într-o măsură așa de înaltă, încât are motiv de a exista, chiar dacă n-ar exista nici o altă creatură și chiar dacă n-ar fi existat nici un păcat.

De aceea, situația de păcat, în care omenirea se află din cauza lui Adam, nu face altceva decât să adauge ceva nou la Întruparea lui Cristos. Adică face în așa fel încât să fie și răscumpărătoare. "Cristos - spune Scotus - de fapt a venit nu numai pentru Răscumpărare, pentru că gloria sa [a lui Cristos] singură depășește infinit toată gloria Fericiților reuniți".

"Primatul voinței scoate în evidență că Dumnezeu este înainte de toate caritate. Această caritate, această iubire, Duns Scotus ține cont de ea atunci când vrea să conducă teologia spre o îmbrăcăminte unică, adică spre teologia practică. După gândirea lui, Dumnezeu fiind "în mod formal iubire și în mod formal caritate", comunică razele bunătății sale și ale iubirii sale cu liberalitate foarte mare în afara sa. Și în realitate, din iubire Dumnezeu "ne-a ales înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și neprihăniți în fața sa în iubire, predestinându-ne să fim copiii săi adoptivi prin Isus Cristos" (cf. Ef 1,3-4). Discipol fidel al sfântului Francisc de Assisi, fericitul Ioan a contemplat și a predicat în mod asiduu întruparea și pătimirea mântuitoare a Fiului lui Dumnezeu" (Benedict al XVI-lea, scrisoarea apostolică Laetare Colonia).

(După Zenit, 22 decembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat