Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Maria, maestră de rugăciune

Veșnica pentagramă

În cadrul "Vinerilor de Propagandă, la 17 decembrie se desfășoară la Roma, în Librăria Internațională Paul al VI-lea, o întâlnire cu Timothy Verdon, autorul cărții Arte della preghiera (Città del Vaticano, Libreria Editrice Vaticana, 323 pagini). În carte, reflecțiile autorului sunt strâns unite cu un foarte bogat bagaj iconografic, parte integrantă a unei adevărate cateheze dusă înainte prin intermediul artei. Publicăm câteva fragmente din primul capitol.

de Timothy Verdon

"Un prunc ni s-a născut". Purtătoarea de cuvânt care se bucură este Maria, căreia efectiv i s-a născut pruncul pe care Isaia îl numește "sfetnic minunat, Dumnezeu puternic, părinte veșnic, principe al păcii" (Is 9,5). Și tocmai ca purtătoare de cuvânt o vedem în intradosul cupolei baptisteriului din Padova, unde frescele o plasează pe Maria în mijlocul adunării din cer, mai mare decât ceilalți sfinți, cu mâinile ridicate în vechiul gest de rugăciune. În această compoziție grandioasă, artistul, Giusto de' Menabuoi, prezintă de fapt rugăciunea Mariei ca punct de sosire al întregii istorii: sub ea, pe marginea cupolei, vedem creația cosmosului, scena inițială a unui ciclu de scene luate din Geneză, în timp ce în jurul Mariei este adunată "mulțimea imensă, pe care nimeni nu putea s-o numere" descrisă în Apocalips (7,9); este apocaliptic și uriașul Cristos reprezentat în vârful cupolei, care poartă o carte pe care citim Ego sum alpha et omega: este fraza rostită de Cel pe care autorul Apocalipsului îl vede așezat pe tron în cer, împlinirea tuturor celorlalte cuvinte rostite vreodată.

În contextul apocaliptic al cupolei padovane, figura Mariei care se roagă în mijlocul sfinților sub Cristos Alfa și Omega are mai ales o semnificație nupțială. De fapt, ultima carte din Noul Testament se încheie cu implorarea adresată Mirelui de către "mireasa" lui Biserica împreună cu Duhul, "Vino!" (Ap 22,17a). Duhul și Biserica invocă venirea ultimă și definitivă a acelui Isus care, în versetul precedent, s-a identificat drept "rădăcina, descendența lui David, steaua cea care strălucește, aceea de dimineață" (22,16b), și textul invită pe toți cei care ascultă sau citesc să repete: "Vino!", adăugând: "Cel căruia îi este sete, cel care vrea să primească apa vieții în dar, să vină" (22,17b). Astfel, în fresca padovană, Maria, figură a Bisericii, întruchipează avântul primordial al rugăciunii, care este sete, tânjire, dorință intensă ca aceea a miresei atunci când "smochinul dă primele roade și vița de vie înflorită răspândește miresme" (cf. Ct 2,11-13a); de fapt, rugăciunea este așteptare încrezătoare a răspunsului, "Da, voi veni curând!" (Ap 22,20), și invitația Mirelui (rugăciunea lui adresată nouă): "Ridică-te, prietena mea, frumoasa mea, și vino repede! O, porumbița mea, care te ascunzi în crăpături de stâncă, la loc prăpăstios, arată-ți fața ta! Lasă-mă să-ți aud glasul, pentru că glasul tău e dulce și fața ta plăcută" (Ct 2,13b-14). Cel care vorbește astfel este apoi Unul care a dat trupul său in thalamo crucis - la Padova fresca din cupolă se află de fapt deasupra unei mari Răstigniri de pe perete - și în cazul lui Cristos ca în nici un alt caz se poate afirma că "iubirea este tare ca moartea, și pasiunea nepotolită, ca iadul. Săgețile ei sunt săgeți de foc și flacăra ei ca fulgerul din cer" (Ct 8,6b). Iată rugăciunea cerului: răspuns arzător, dialog pe mai multe voci, cânt de iubire armonios.

Tocmai acest tip de rugăciune este tema unei categorii deosebite de imagini, așa-numita Conversație Sacră, dezvoltată cu poezie specială de maeștrii venețieni din secolele al XV-lea și al XVI-lea. Tipic, într-o Conversație Sacră, sfinți din perioade diferite sunt reprezentați împreună, adunați în jurul Mariei cu Pruncul. Adesea Conversațiile Sacre includ îngeri muzicieni - acest detaliu care cuprinde personajele tăcute cu un sens de armonie, ca și cum ar asculta o muzică imperceptibilă nouă; aici ilustrăm unul din primele exemple în scară mare al acestui tip de imagine, pala executată de Giovanni Bellini prin anul 1480 pentru o biserică conventuală venețiană, Sfântul Iob.

Figurile de îngeri sau tineri muzicieni nu erau complet noi pe pale în epicentrul compoziției, și climatul de interioritate buimăcită care pătrunde imaginea sugerează că acolo efectiv toți ascultă. Aici muzica devine, de fapt, cifra comuniunii care provine din Trupul lui Cristos. Lumina devine aici muzică vizibilă, armonie pictorică perceptibilă. Spre deosebire de pictorii toscani, care situează personajele lor în lumina deplină a amiezii, Bellini preferă luminozitatea difuză a după amiezii. A învățat de la Antonello da Messina, activ la Veneția în 1475-1476, cum să sugereze o lumină indirectă care pătrunde și învăluie volume și mase, și - tot de la Antonello - a învățat să gestioneze mai bine tehnica în ulei dezvoltată de flamanzi și cunoscut deja pe vremea aceea atât în nordul cât și în sudul Italiei.

Uleiul i-a permis să abandoneze tonurile strălucitoare dar opace ale picturii în tempera, căutând efecte de transparență cromatică și de animare a suprafeței prin învăluiri și amestecuri: tonalitățile calde ale reprezentărilor de chipuri, rezonanța stofelor strălucitoare, "punctele lumină" în brocardurile și în mozaicurile din firide sunt o sărbătoare pentru ochi. Lumina care unește personajele aici este după aceea metaforă a rugăciunii lor. "Regina" acestui univers natural mângâiat de lumină este mereu Maria, așezată peste ceilalți oameni - peste ceilalți sfinți - pentru că este fiică a Luminii, maică a Luminii, mireasă a Luminii.

Maria este și maestră de rugăciune, ea care a știut să asculte și să spună da Atotputernicului, preamărindu-l în suflet pentru "lucrurile mari" înfăptuite în viața ei. Aș vrea să închei cu cântarea Fecioarei din Evanghelia lui Luca: Magnificat, pictată de Filippo Rossi în anul 2008. Trei mari tablouri care compun o singură scenă evocă aducerea de mulțumire a Mariei făcută Creatorului ei - o recunoștință pe care artistul o interpretează în cheie muzicală. Rugăciunea tinerei femei aleasă de Dumnezeu pentru a-l naște pe Cristos se înalță puternică dar dulce, melodioasă, către Dumnezeu.

Însă e vorba de o cântare pe două voci. Jos, gândurile care abundă de bucurie ale celei "plină de Har" lucesc în diferite tipuri de aur, și se înalță spre Cel care le dă strălucire - spre Dumnezeul sol iustitiae - note armonice care se răspândesc de la cele trei pentagrame plasat pe fiecare tablou din triptic. Acestea sunt diferențiate: în partea centrală, ca și cum ar sugera mișcarea muzicală a cântării, pentagrama este întreruptă, în timp ce în cele două părți laterale pentagramele unesc creatura cu Creatorul fără nici o întrerupere. De fapt, Maria, pentru o clipă, a ezitat și, tulburată l-a întrebat pe înger: "Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu cunosc bărbat?" (Lc 1,34); în schimb Dumnezeu iubește aba eterno creatura aleasă dinainte ca o casetă a unicului său Fiu. Însă cele trei tablouri împreună compun o simfonie care se extinde la toată opera - ba mai mult, muzica pare să iasă din tablou și spectatorul rămâne complet învăluit de ea. În acest capitol am afirmat că rugăciunea este centrală în viața umană și mai ales în viața de credință; Rossi în schimb merge mai departe, sugerând că rugăciunea este viață.

(După L'Osservatore romano, 18 decembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat