Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Semnele externe de evlavie ale celebrantului

Rubrica de teologie liturgică sub îngrijirea părintelui Mauro Gagliardi

de pr. Nicola Bux*

Preotul exprimă în mod exemplar credința în prezența Domnului în Biserică, în special prezența euharistică, prin adorația care se documentează în reverența profundă a îngenuncherilor în timpul Sfintei Liturghii și în afara ei. În liturgia postconciliară sunt reduse la minim: motivul adoptat este sobrietatea; rezultatul este că au devenit rare, sau sunt abia schițate. Am devenit avare de gesturi față de Domnul; însă îi elogiem pe evrei și pe musulmani pentru fervoarea lor în modul de a se ruga.

Îngenuncherea mai mult decât cuvintele manifestă umilința preotului, care știe că este numai un slujitor, și demnitatea lui datorită puterii de a-l face prezent pe Domnul în sacrament. Însă există alte semne de evlavie. Mâinile ridicate în sus de către preot indică implorarea celui sărac și a celui umil: "Te rugăm cu umilință", se subliniază în rugăciunile euharistice a II-a și a III-a din liturghierul lui Paul al VI-lea. Principiile și normele pentru utilizarea Liturghierului Roman (PNULR) stabilesc că preotul, "atunci când celebrează Euharistia, trebuie să-l slujească pe Dumnezeu și pe poporul său cu demnitate și umilință, și, în modul de a se comporta și de a rosti cuvintele divine, trebuie să-i facă pe credincioși să perceapă prezența vie a lui Cristos" (nr. 93). Umilința atitudinii și a cuvântului se potrivește lui Cristos însuși, blând și smerit cu inima. El trebuie să crească și eu să mă micșorez.

Mergând la altar, preotul trebuie să fie umil, nu mândru, fără a-și plimba privirea spre dreapta și spre stânga, ca și cum ar căuta aplauze. În schimb, trebuie să privească la Isus Cristos răstignit și prezent în tabernacol: lui i se face înclinația și îngenuncherea; apoi la imaginile sacre expuse în absidă în spatele sau de-o parte și de cealaltă a altarului, Sfânta Fecioară, sfântul patron, ceilalți sfinți. Sunt acolo pentru a fi contemplate sau pentru decor? Este în sinteză prezența divină. Urmează sărutarea cuviincioasă a altarului și eventual tămâierea; al doilea act este semnul crucii și salutul sobru adresat credincioșilor; al treilea este actul penitențial, care trebuie făcut profund cu ochii aplecați, în timp ce credincioșii ar putea să îngenuncheze - de ce nu? - ca în forma extraordinară, imitându-l pe vameșul plăcut Domnului.

Preotul celebrant nu va ridica glasul și va menține un ton clar pentru omilie dar modest și rugător pentru rugăciuni, solemn dacă se cântă. Se va pregăti înclinat "în duhul smerenie și sufletul căit" pentru rugăciunea euharistică sau anaforă: este rugăciunea prin definiție și trebuie recitată în așa fel încât să corespundă genului textului (cf. PNULR 38); celebrantul ar putea să pronunțe cu ton mai ridicat cuvintele inițiale ale fiecărui paragraf, și să recite restul în ton modest pentru a permite credincioșilor să urmărească și să se reculeagă în intimitatea inimii. Va atinge sfintele daruri cu uimire, și va purifica vasele sfinte cu calm și atenție, conform chemării atâtor părinți și sfinți. Se va înclina asupra pâinii și asupra potirului când rostește cuvintele lui Cristos care consacră și la invocarea Duhului Sfânt (epicleza). Le va ridica separat fixându-și privirea asupra lor în adorație și apoi coborând-o în meditație. Va îngenunchea de două ori în adorație solemnă. Va continua cu reculegere și ton de rugăciune anafora până la doxologie, ridicând sfintele daruri ca ofrandă adusă Tatălui. Rugăciunea Tatăl nostru o va recita cu brațele întinse și neținând pe alții de mână, pentru că acest gest este propriu pentru ritul păcii; preotul nu va lăsa Sacramentul pe altar pentru a dărui pacea în afara prezbiteriului, în schimb va frânge Ostia în mod solemn și vizibil, apoi va îngenunchea în fața Euharistiei și se va ruga în tăcere cerând iar să fie eliberat de orice nevrednicie pentru a nu mânca și a nu bea propria condamnare și să fie păstrat pentru viața veșnică de sfântul trup și de prețiosul sânge al lui Cristos; apoi le va prezenta credincioșilor Ostia pentru împărtășanie, implorând Domine, non sum dignus, și înclinat se va împărtăși cel dintâi. Astfel va fi exemplu pentru credincioși.

După împărtășanie, tăcerea pentru mulțumire se poate face în picioare, mai bine decât așezați, în semn de respect, sau îngenuncheați, dacă este posibil, așa cum a făcut până la capăt Ioan Paul al II-lea, când celebra în capela sa privată, cu capul înclinat și mâinile împreunate, cu scopul de a cere ca harul primit să fie remediul pentru viața veșnică, precum în formula care însoțește purificarea vaselor sfinte; mulți credincioși fac asta și ne sunt exemplu. Patena sau cupa și potirul (vase care sunt sacre prin ceea ce conțin) pentru ce motiv n-ar trebuie să fie "în mod lăudabil" acoperite cu un văl (PNULR 118; cf. 183) în semn de respect - și chiar pentru motive de igienă - așa cum fac orientalii? Preotul, după salutul și binecuvântarea finală, urcând la altar pentru a-l săruta, își va ridica iar ochii spre răstignit și se va înclina, și va îngenunchea la tabernacol. Apoi se va întoarce în sacristie, recules, fără a disipa cu priviri și cuvinte harul misterului celebrat.

Astfel credincioșii vor fi ajutați să înțeleagă semnele sfinte ale liturgiei, care este un lucru serios, în care totul are un sens pentru întâlnirea cu misterul prezent al lui Dumnezeu (pentru a aprofunda: Nicola Bux, Come andare a Messa e non perdere la fede, Piemme 2010).

* Pr. Nicola Bux este profesor de liturgie orientală la Bari și consultant al Congregațiilor pentru Doctrina Credinței, pentru Cauzele Sfinților, pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor; precum și al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Suveranului Pontif.

(După Zenit, 15 decembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat