Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Un dicționar al aparițiilor mariane

Extraordinarul care nu schimbă ceea ce a fost deja revelat

Luni, 13 decembrie 2010, la Roma, în Institutul "Preasfânta Maria Copilă", a fost prezentat volumul Dicționar al "aparițiilor" Fecioarei Maria îngrijit de René Laurentin și Patrick Sbalchiero (Roma, Edizioni Art, 2010, 1195 de pagini), îmbogățit față de ediția originală franceză (Paris, Fayard, 2007). Publicăm prezentarea vice-decanului Colegiului cardinalilor și un scurt extract din introducere.

De Roger Etchegaray

Acest Dicționar al "aparițiilor" Fecioarei Maria este o lucrare memorabilă. Din cauza caracterului său monumental și unic în genul său, ea cere, mai mult decât orice altă operă, un ghid, și acesta nu poate să fie decât cel care a fost directorul, René Laurentin. Introducerea sa lungă și riguroasă, adevărat "discurs de metodă", ne dă toate cheile care permit să intrăm și să ne mișcăm în labirintul unui fenomen religios în sine foarte complex. Trebuie început citind paginile sale metodologice cu aceeași atenție care se folosește la citirea avertismentele unui medicament, dar fără să ne plictisim, pentru că această lectură menține vie atenția.

Pentru că, așa cum recunoaște însuși René Laurentin, e vorba de un "argument riscant", "cel mai puțin studiat din punct de vedere științific, cel mai ascuns și mai controversat". Desigur, Biserica a putut până aici să facă față manifestării de apariții mariane pentru a le examina și ale situa cu atenție în sfera sa interioară. Însă actualul număr ridicat de vizionari constituie un caz care merită studiat ca o noutate. Deja în anul 1988, René Laurentin semnalase alerta publicând o carte intitulată Înmulțirea aparițiilor Fecioarei. Este ea? Ce vrea să spună? Acest Dicționar adună peste 2.400 de apariții! Și se înțelege încurcătura Episcopilor, asupra cărora apasă responsabilitatea discernământului necesar.

Desigur, cuvântul "apariție" trebuie luat aici în sensul cel mai larg, în varietatea surprinzătoare a faptelor prezentate și fără a judeca apriori autenticitatea lor. De aceea acest Dicționar nu este un pout-pourri de fenomene neobișnuite sau un omagiu adus creșterii accentuate a semnelor supranaturale. Marile studii ale lui René Laurentin despre Lourdes (30 de volume), Pontmain, La Salette, capela din Rue de Lubac la Paris, mărturisesc constant o preocupare prioritară dată manifestărilor recunoscute cum se cuvine de Biserică. Și Dicționarul, pentru a evita orice confuzie, are grijă să trateze aparte, în mod deliberat ca apendice, un mare număr de "apariții" recente încă neacoperite de mantia criticii istorice. Mai mult decât un prim bilanț, deja foarte substanțial, prezintă o platformă, o bază de plecare pentru cercetări tot mai rafinate. Iată pentru ce el inaugurează era interdisciplinară a studiului "aparițiilor", precizând pentru prima dată ceea ce orice disciplină științifică, umană sau religioasă, poate și trebuie să aducă acestui studiu.

Fără îndoială va fi discutat, supus el însuși la problematici, dar este ceea ce se cere pentru o autentică "prezență a Mariei în timpul nostru", preluând subtitlul unei cărți cu accent ecumenic: Apparitions, scrisă în anul 1958 de Louis Lochet, un părinte spiritual care a marcat viața mea sacerdotală. Constata că faptul "aparițiilor", "dacă este asimilat de viața Bisericii, nu este asimilat încă pe deplin de gândirea ei".

Trebuie mulțumit întregii echipe redacționale a acestui Dicționar care, cu ajutorul polivalent al lui Patrick Sbalchiero, s-a lansat într-o mare aventură pentru a depăși contrastele paradoxale pe care trebuie să le înfrunte studiul actual al "aparițiilor". René Laurentin recunoaște că fenomenul religios al "aparițiilor" se află la capătul scării valorilor și a certitudinilor Bisericii: nici un creștin nu este obligat, în conștiință, să creadă într-o "apariție" deși este recunoscută în mod oficial. Biserica nu se conduce prin forța aparițiilor și revelațiilor particulare. Biserica nu confirmă niciodată niște vizionari ci pe cei care cred: recunoaște locuri de pelerinaj și de reînnoire a credinței, dar se pronunță foarte rar cu privire la autenticitatea "aparițiilor" care sunt la originea lor.

În comentariul său la mesajul de la Fatima, cardinalul Ratzinger amintea în anul 2000 de Catehismul Bisericii Catolice: "Cu trecerea secolelor au fost revelații numite «private» dintre care unele au fost recunoscute de autoritatea Bisericii. Totuși nu aparțin la depozitul credinței. Rolul lor nu este de a îmbunătăți sau de a completa Revelația definitivă a lui Cristos, ci de a ajuta să fie trăită mai deplin într-o anumită epocă a istoriei".

(După L'Osservatore romano, 13-14 decembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat