Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prima predică de Advent a părintelui Raniero Cantalamessa (3 decembrie 2010)

"Când privesc cerurile tale, luna și stelele, ce este omul?" (Ps 8,4-5)

1. Tezele scientismului ateu

Cele trei meditații din acest Advent 2010 vor să fie o contribuție mică la necesitățile Bisericii care l-au făcut pe Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea să instituie "Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări" și să aleagă ca temă a următoarei Adunări generale obișnuite a Sinodului Episcopilor tema "Noua evanghelizare pentru transmiterea credinței creștine".

Intenția este aceea de a găsi câteva noduri sau obstacole de fond care fac multe țări cu veche tradiție creștină "refractare" față de mesajul evanghelic, așa cum spune Sfântul Părinte în Motu Proprio cu care a instituit noul Consiliu1. Nodurile sau provocările pe care vreau să le iau în considerare și la care voi încerca să dau un răspuns de credință sunt scientismul, secularismul și raționalismul. Apostolul Paul le-ar numi "armele de luptă și fortărețele care se ridică împotriva cunoașterii lui Dumnezeu" (cf. 2Cor 10,4).

În această primă meditație examinăm scientismul. Pentru a înțelege ce se înțelege cu acest termen, putem porni de la descrierea pe care a făcut-o Ioan Paul al II-lea.

"Un alt pericol este scientismul; de fapt, această concepție filozofică refuză să admite ca forme valabile de cunoaștere diferite de cele care sunt proprii științelor pozitive, izolând în granițele simplei imaginații fie cunoașterea religioasă și teologia, fie știința etică și estetică"2.

Putem rezuma astfel tezele principale ale acestui curent de gândire:

Prima teză: Știința, și în mod deosebit cosmologia, fizica și biologia, sunt unica formă obiectivă și serioasă de cunoaștere a realității. "Societățile moderne, a scris Monod, sunt construite pe știință. Îi datorează bogăția lor, puterea lor și certitudinea că bogății și puteri și mai mari vor fi accesibile omului în viitor, dacă el va voi asta [...]. Înzestrate cu orice putere, dotate cu toate bogățiile pe care le oferă lor știința, societățile noastre încearcă încă să trăiască și să învețe sisteme de valori, deja minate la bază chiar de această știință"3.

A doua teză. Această formă de cunoaștere este incompatibilă cu credința care se bazează pe idei care nu sunt nici demonstrabile și falsificabile. În această linie ateul militant R. Dawkins ajungă până acolo încât să definească "analfabeți" pe acei oameni de știință care se mărturisesc credincioși, uitând câți oameni de știință mult mai vestiți decât el s-au declarat și continuă să se declare credincioși.

A treia teză. Știința a demonstrat falsitatea, sau cel puțin non-necesitatea ipotezei lui Dumnezeu. Este afirmația pe care au evidențiat-o mult mass-media din toată lumea în lunile trecute, din cauza afirmației astrofizicianului englez Stephen Hawkins. Acesta, contrar cu ceea ce a scris anterior, în ultima sa carte The Grand Design, Marele plan, susține că toate cunoștințele dobândite de fizică fac de acum inutil a crede într-o divinitate creatoare a universului: "creația spontană este motivul pentru care există ceva".

A patra teză. Cvasi-totalitatea, sau cel puțin marea majoritate a oamenilor de știință sunt atei. Aceasta este afirmația ateismului științific militant care are în Richard Dawkins, autorul cărții God's Delusion, Iluzia lui Dumnezeu, cel mai activ propagator al său.

Toate aceste teze se dovedesc false, nu pe baza unui raționament apriori sau a argumentelor teologice și de credință, ci din însăși analizarea rezultatelor științei și ale opiniilor multora dintre oamenii de știință cei mai iluștri din trecut și din prezent. Un om de știință de calibrul lui Max Planck, întemeietorul teoriei "cuantice", spune, despre știință, ceea ce Augustin, Toma de Aquino, Pascal, Kierkegaard și alții au afirmat despre rațiune: "Știința - spune el - conduce la un punct dincolo de care nu ne mai poate conduce"4.

Eu nu insist în respingerea tezelor enunțate care a fost făcută de oameni de știință și filozofi ai științei, cu o competență pe care eu n-o am. Citez, de exemplu, critica punctuală a lui Roberto Timossi, în cartea Iluzia ateismului. Pentru ce știința nu-l neagă pe Dumnezeu, care are prezentarea cardinalului Angelo Bagnasco (Edizioni San Paolo 2009). Mă limitez la o observație elementară. În săptămâna în care mass-media au difuzat afirmația amintită, conform căreia știința a făcut inutilă ipoteza unui creator, am simțit necesitatea, în omilia duminicală, să explic unor creștini foarte simpli, într-un orășel din Reatino, unde este eroarea de fond a oamenilor de știință atei și pentru ce nu trebuiau să se lase impresionați de zgomotul produs de acea afirmație. Am făcut-o cu un exemplu care probabil poate fi util să-l repet și aici, într-un context așa de diferit.

Există păsări nocturne, cum este bufnița și cucuveaua, al căror ochi este făcut pentru a vedea noaptea în întuneric, nu ziua. Lumina soarelui le-ar orbi. Aceste păsări știu totul și se mișcă în voie în lumea nocturnă, dar nu știu nimic din lumea diurnă. Să adoptăm pentru un moment genul fabulelor, unde animalele vorbesc între ele. Să presupunem că o acvilă se împrietenește cu o familie de cucuvele și le vorbește despre soare: cum el luminează totul, cum, fără el, totul s-ar prăbuși în întuneric și în ger, cum însăși lumea lor nocturnă n-ar exista fără soare. Ce ar răspunde cucuveaua dacă nu: "Tu povestești născociri! N-am văzut niciodată soarele vostru. Noi ne mișcăm foarte bine și ne procurăm hrana fără el; soarele vostru este o ipoteză inutilă, deci nu există".

Este exact ceea ce face omul de știință ateu atunci când spune: "Dumnezeu nu există". Judecă o lume pe care n-o cunoaște, aplică legile sale unui obiect care nu este la îndemâna lor. Pentru a-l vedea pe Dumnezeu trebuie deschis un ochi diferit, trebuie să se aventureze în afara nopții. În acest sens, este încă valabilă vechea afirmație a psalmistului: "Nebunul spune: Dumnezeu nu există".

2. Nu scientismului, da științei

Refuzarea scientismului nu trebuie să ne inducă desigur la refuzarea științei sau la neîncrederea față de ea. A face altfel ar fi o greșeală făcută credinței, mai înainte decât științei. Istoria ne-a învățat în mod dureros unde duce o asemenea atitudine.

Despre o atitudine deschisă și constructivă față de știință ne-a dat un exemplu luminos neo-fericitul John Henry Newman. La nouă ani după publicarea operei lui Darwin despre evoluția speciilor, când nu puține spirite în jurul lui se arătau tulburate și perplexe, el îi asigura, exprimând o judecată care anticipa cu un secol și jumătatea judecata actuală a Bisericii despre non-incompatibilitatea acestei teorii cu credința biblică. Merită să reascultăm textele centrale din scrisoarea sa adresată canonicului John Walker:

"Ea [teoria lui Darwin] nu mă sperie [...]. Nu mi se pare a proceda în mod logic să fie negată creația prin faptul că Creatorul, în urmă cu milioane de ani, a impus materiei legi. Nu-l negăm și nu-l circumscriem pe Creator pentru faptul că a creat acțiunea autonomă care a dat origine intelectului uman, înzestrat aproape cu un talent creativ; cu atât mai puțin deci negăm sau circumscriem puterea lui, dacă noi considerăm că El a dat materiei legi în măsură să plăsmuiască și să construiască prin propria sa instrumentalitate oarbă prin intermediul nenumăratelor ere lumea așa cum o vedem [...]. Teoria domnului Darwin nu trebuie să fie în mod necesar atee, fie că e adevărată sau nu; poate pur și simplu să sugereze o idee mai lărgită despre Preștiința și Capacitatea Divină... La prima vedere nu văd că 'evoluția întâmplătoare a ființelor organice' este incoerentă cu planul divin - Este întâmplător pentru noi, nu pentru Dumnezeu"5.

Marea sa credință îi permitea lui Newman să privească cu mare seninătate la descoperirile științifice prezente sau viitoare. "Atunci când un potop de fapte, constatate sau presupuse, vine asupra noastră, în timp ce altele infinite deja încep să se schițeze, toți cei care cred, catolici sau nu, se simt solicitați să examineze ce semnificație au aceste fapte"6. El vedea în aceste descoperiri o "legătură indirectă cu opiniile religioase". Un exemplu al acestei legături, cred eu, este tocmai faptul că drept în anii în care Darwin elabora teoria evoluției speciilor, el, independent, enunța doctrina "dezvoltării învățăturii creștine". Făcând aluzie la analogia, cu privire la acest punct, dintre ordinea naturală și fizică și cea morală el scria: "Așa cum Creatorul s-a odihnit în ziua a șaptea după lucrarea făcută, și totuși el 'acționează încă', tot așa el a comunicat o dată pentru totdeauna Crezul la origine, și totuși încă favorizează dezvoltarea sa și se ocupă de creșterea sa"7.

Despre atitudinea nouă și pozitivă din partea Bisericii catolice față de știință este expresie concretă Academia Pontificală de Științe, în care eminenți oameni de știință din toată lumea, credincioși sau necredincioși, se întâlnesc pentru a expune și a dezbate în mod liber ideile lor despre probleme de interes comun pentru știință și pentru credință.

3. Omul pentru cosmos sau cosmosul pentru om?

Dar, repet, nu este intenția mea să mă angajez aici într-o critică generală a scientismului. Ceea ce vreau să scot în evidență este un aspect special al său care are o incidență directă și decisivă asupra evanghelizării: e vorba de poziția pe care o ocupă omul în viziunea scientismului ateu.

Este de acum un concurs între oamenii de știință care nu cred, mai ales între biologi și cosmologi, față de cel care merge și mai înainte afirmând totala marginalitate și lipsă de semnificație a omului în univers și chiar în marea mare a vieții. "Vechea alianță este stricată - a scris Monod -; omul știe în sfârșit că este singur în imensitatea Universului din care a provenit din întâmplare. Datoria sa, precum și destinul său, nu este scrisă în nici un loc"8. "Am crezut mereu - afirmă un altul - că sunt nesemnificativ. Cunoscând dimensiunile Universului, nu fac decât să-mi dau seama cât de nesemnificativ sunt cu adevărat... Suntem numai un pic de noroi pe o planetă care aparține soarelui"9.

Blaise Pascal a respins cu anticipație această teză cu un argument pe care nimeni n-a putut până acum și nu va putea să-l respingă vreodată:

"Omul este numai o trestie, cea mai fragilă din natură; însă o trestie care gândește. Nu este nevoie ca întregul univers să se înarmeze pentru a-l elimina; un vapor, o picătură de apă sunt suficiente pentru a-l ucide. Însă, chiar și atunci când universul l-ar zdrobi, omul ar fi totuși mereu mai nobil decât ceea ce-l ucide, pentru că știe că moare, și superioritatea pe care o are universul asupra lui; în timp ce universul nu știe nimic despre asta"10.

Viziunea scientistă despre realitate, împreună cu omul, îl elimină dintr-o dată din centrul universului și pe Cristos. El este redus, pentru a folosi cuvintele lui M. Blondel, la "un incident istoric, izolat din cosmos ca un episod postum, un intrus sau un rătăcit în imensitatea zdrobitoare și ostilă a Universului"11.

Această viziune despre om începe să aibă și reflexe practice, la nivel de cultură și de mentalitate. Așa se explică anumite excese ale ecologismului care tind să echivaleze drepturile animalelor și chiar ale plantelor cu drepturile omului. Este bine știut că există animale îngrijite și hrănite mult mai bine decât milioane de copii. Influența se simte și în domeniul religios. Există forme răspândite de religiozitate în care contactul și sintonia cu energiile cosmosului a luat locul contactului cu Dumnezeu ca și cale de mântuire. Ceea ce Paul spunea despre Dumnezeu: "În el trăim, ne mișcăm și suntem" (Fap 17,28), se spune aici despre cosmosul material.

În anumite privințe, e vorba de întoarcerea la viziunea precreștină care avea ca schemă: Dumnezeu-omul-cosmosul. Cu alte cuvinte, cosmosul este pentru om, nu omul pentru cosmos. Una din acuzele cele mai violente pe care păgânul Celsul o aduce iudeilor și creștinilor este că ei afirmă că "există un Dumnezeu și, imediat după el, noi, din moment ce suntem creați de el după asemănarea lui completă; totul ne este subordonat: pământul, apa, aerul, stelele; totul există pentru noi și este rânduit spre slujirea noastră"12.

Însă există și o diferență profundă: în gândirea antică, mai ales greacă, omul, deși subordonat cosmosului, îmbracă o demnitate foarte înaltă, așa cum a scos în evidență opera magistrală a lui Max Pohlenz, "Omul grec"13; aici însă pare să se prefere deprimarea omului și despuierea lui de orice pretenție de superioritate asupra restului naturii. Mai mult decât despre "umanism ateu", cel puțin din acest punct de vedere, ar trebui să se vorbească, după părerea mea, de anti-umanism, sau chiar de dezumanism ateu.

Să venim acum la viziunea creștină. Celsus nu greșea făcând-o să derive din marea afirmație din Geneză 1,26 despre omul creat "după chipul și asemănarea" lui Dumnezeu14. Viziunea biblică a avut exprimarea sa cea mai splendidă în Psalmul 8:

Când privesc cerurile, lucrările mâinilor tale,

luna și stelele pe care le-ai făcut,

mă întreb: "Ce este omul, că te gândești la el,

sau fiul omului, că-l iei în seamă?".

L-ai făcut cu puțin mai mic decât pe îngeri,

l-ai încununat cu cinste și măreție.

I-ai dat în stăpânire lucrările mâinilor tale,

toate le-ai pus la picioarele lui.

Crearea omului după imaginea lui Dumnezeu are implicații în anumite privințe tulburătoare asupra concepției despre om pe care dezbaterea actuală ne face s-o evidențiem. Totul se întemeiază pe revelația Treimii adusă de Cristos. Omul este creat după imaginea lui Dumnezeu, ceea ce înseamnă că el participă la esența intimă a lui Dumnezeu care este relație de iubire între Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Numai omul, ca persoană capabilă de relații, participă la dimensiunea personală și relațională a lui Dumnezeu.

Asta înseamnă că el, în esența sa, chiar dacă la un nivel de creatură, este ceea ce, la nivel necreat, sunt Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, în esența lor. Persoana umană este "persoană" tocmai prin acest nucleu relațional care o face capabilă să primească relația pe care Dumnezeu a voit s-o realizeze cu ea și în același timp devine generator al relațiilor față de alții și față de lume. Este clar că există o prăpastie ontologică între Dumnezeu și creatura umană. Totuși, prin har (niciodată nu trebuie uitată această precizare!), această prăpastie este umplută, așa încât ea este mai puțin adâncă decât cea existentă între om și restul creației.

4. Forța adevărului

Să încercăm să vedem cum s-ar putea traduce pe planul evanghelizării această viziune creștină despre raportul om-cosmos. Înainte de toate o premisă. Rezumând gândirea învățătorului, un discipol al lui Dionis Areopagitul a enunțat acest mare adevăr: "Nu trebuie contestate opiniile celorlalți, nici nu trebuie să se scrie împotriva unei opinii sau unei religii care pare să nu fie bună. Trebuie să se scrie numai în favoarea adevărului și nu împotriva celorlalți"15.

Nu se poate absolutiza acest principiu (uneori poate fi util și necesar a contesta învățături false), dar e sigur că expunerea pozitivă a adevărului este adesea mai eficientă decât contestarea erorii contrare. Este important, cred, a ține cont de acest criteriu în evanghelizare și îndeosebi față de cele trei obstacole menționate: scientismul, secularismul și raționalismul. Mai eficientă decât polemica împotriva lor este, în evanghelizare, expunerea irenică a viziunii creștine, contând pe forța ei intrinsecă atunci când este însoțită de convingere intimă și este făcută, așa cum îndemna sfântul Petru, "cu blândețe și bună-cuviință" (1Pt 3,16).

Expresia cea mai înaltă a demnității și a vocației omului conform viziunii creștine s-a cristalizat în doctrina divinizării omului. Această doctrină nu a avut aceeași însemnătate în Biserica ortodoxă și în cea latină. Părinții greci, depășind toate ipotecile pe care folosirea păgână le acumulase asupra conceptului de deificare (theosis), au făcut din ea punctul de sprijin al spiritualității lor. Teologia latină a insistat mai puțin asupra ei. "Scopul vieții pentru creștinii greci - se citește în "Dictionnaire de Spiritualité" - este divinizarea, cel al creștinilor din Occident este dobândirea sfințeniei... Cuvântul s-a făcut trup, conform grecilor, pentru a-i reda omului asemănarea cu Dumnezeu pierdută în Adam și pentru a-l diviniza. Conform latinilor, el s-a făcut om pentru a răscumpăra omenirea... și pentru a plăti datoria cuvenită dreptății lui Dumnezeu"16.

Am putea spune, simplificând la maxim, că teologia latină, după Augustin, insistă mai mult pe ceea ce a venit să ridice Cristos - păcatul -, cea greacă insistă mai mult pe ceea ce el a venit să le dea oamenilor: imaginea lui Dumnezeu, pe Duhul Sfânt și viața divină.

Nu trebuie să se forțeze prea mult această contrapoziție, așa cum uneori se tinde să se facă din partea autorilor ortodocși. Spiritualitatea latină exprimă uneori același ideal chiar dacă evită termenul divinizare care, merită de amintit, este străin de limbajul biblic. În Liturgia Orelor din noaptea de Crăciun vom reasculta îndemnul vibrant al sfântului Leon cel Mare care exprimă aceeași viziune a vocației creștine: "Recunoaște-ți, creștinule, demnitatea ta și, pentru că ești făcut părtaș la natura divină, să nu degenerezi printr-o conduită nedemnă, întorcându-te la nemernicia de mai înainte. Amintește-ți cărui cap îi aparții și al cărui trup ești membru"17.

Din păcate, anumiți autori ortodocși s-au oprit la polemica din secolul al XIV-lea dintre Grigore Palamas și Barlaam și par să ignore bogata tradiție mistică latină. Doctrina sfântului Ioan al Crucii, de exemplu, conform căreia creștinul, răscumpărat de Cristos și făcut fiu în Fiul, este cufundat în fluxul operațiunilor trinitare și este părtaș la viața intimă a lui Dumnezeu, nu este mai puțin elevată decât aceea a divinizării, chiar dacă este exprimată în termeni diferiți. Și doctrina despre darurile înțelegerii și înțelepciunii Duhului Sfânt, așa de îndrăgită de sfântul Bonaventura și de autorii medievali, era animată de același suflu mistic.

Totuși nu se poate să nu se recunoască faptul că spiritualitatea ortodoxă, cu privire la acest punct, are ceva de învățat restul creștinătății, mai mult teologia protestantă decât teologia catolică. De fapt, dacă există ceva într-adevăr opus viziunii ortodoxe despre creștinul deificat de har, aceasta este concepția protestantă, și îndeosebi luterană, a justificării extrinsece și avocățească, prin care prin care omul răscumpărat este "în același timp drept și păcătos", păcătos în el însuși, drept în fața lui Dumnezeu.

Mai ales putem învăța de la teologia orientală să nu rezervăm acest ideal sublim al vieții creștine unei elite spirituale chemată să parcurgă căile misticii, ci s-o propunem tuturor celor botezați, să facem din ea obiect de catehizare a poporului, de formare religioase în seminarii și în noviciate. Dacă mă gândesc înapoi la anii formării mele observ o insistență cvasi-exclusivă asupra unei ascetici care se concentra în întregime pe corectarea de vicii și pe dobândirea virtuților. La întrebarea discipolului cu privire la scopul ultim al vieții creștine, un sfânt rus, sfântul Serafim de Sarov, răspundea fără a ezita: "Adevăratul scop al vieții creștine este dobândirea Duhului Sfânt al lui Dumnezeu. Cât privește rugăciunea, postul, vegherile, pomana și orice altă acțiune bună făcută în numele lui Cristos, sunt numai mijloace pentru a-l dobândi pe Duhul Sfânt"18.

5. "Toate au luat ființă prin el"

Crăciunul este ocazia ideală pentru a repropune nouă înșine și celorlalți acest ideal care este patrimoniu comun al creștinătății. Din întruparea Cuvântului Părinții greci fac să derive posibilitatea însăși a divinizării. Sfântul Atanasiu nu încetează să repete: "Cuvântul s-a făcut om pentru ca noi să putem fi deificați"19. "El s-a întrupat și omul a devenit Dumnezeu, pentru că este unit cu Dumnezeu", scrie la rândul său Grigore din Nazianz20. Cu Cristos este restaurată, sau readusă la lumină acea ființă "după imaginea lui Dumnezeu" care stă la baza superiorității omului asupra restului creației.

Notam mai sus că marginalizarea omului aduce cu sine în mod automat marginalizarea lui Cristos din cosmos și din istorie. Și din acest punct de vedere Crăciunul este antiteza cea mai radicală față de viziunea scientistă. La Crăciun vom auzi proclamându-se în mod solemn: "Toate au luat ființă prin el și făr el nu a luat ființă nimic din ceea ce există" (In 1,3); "Toate au fost făcute prin el și pentru el" (Col 1,16). Biserica a preluat această revelație și în Crez ne face să repetăm: "Per quem omnia facta sunt": Prin care toate s-au făcut.

A reasculta aceste cuvinte în timp ce în jurul nostru nu se face altceva decât să se repete: "Lumea se explică singură, fără a fi nevoie de ipoteza unui creator", sau "suntem rod al întâmplării și al necesității", provoacă fără îndoială un shock, dar este mai ușor ca o convertire și o credință să îmbobocească dintr-un shock de acest fel decât dintr-o lungă argumentare apologetică. Întrebarea crucială este: vom fi capabili, noi care aspirăm să reevanghelizăm lumea, să dilatăm credința noastră la aceste dimensiuni amețitoare? Credem noi cu adevărat, cu toată inima, că "toate au fost făcute prin Cristos și pentru Cristos"?

În cartea sa scrisă cu mulți ani în urmă, Introducere la creștinism, dumneavoastră, Sfinte Părinte, scriați: "Cu al doilea articol din 'Crez' sunte în fața scandalului autentic al creștinismului. El este constituit de mărturisirea că omul Isus, un individ executat pe la anul 30 în Palestina, este 'Cristosul' (unsul, alesul) lui Dumnezeu, ba chiar însuși Fiul lui Dumnezeu, deci centru focal, punct de sprijin determinant al întregii istorii umane... Ne este cu adevărat permis să ne agățăm de axul fragil al unui singur eveniment istoric? Putem risca să încredințăm întreaga noastră existență, ba chiar, întreaga istorie, acestui fir de paie al unui eveniment oarecare, ce plutește încoace și încolo în oceanul nemărginit al vieții cosmice?"21.

La aceste întrebări, Sfinte Părinte, noi răspundem fără ezitare așa cum faceți dumneavoastră în cartea aceea și cum nu încetați să repetați astăzi, în rolul de Suveran Pontif: Da, este posibil, este eliberator și este minunat. Nu prin forțele noastre, ci prin darul inestimabil al credinței pe care l-am primit și pentru care aducem mulțumiri infinite lui Dumnezeu.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note 1 Benedict al XVI-lea, Motu Proprio Ubicunque et semper. 2 Giovanni Paolo II, Parole sull'uomo, Rizzoli, Milano 2002, p. 443; cf. și enciclica Fides et ratio, nr. 88. 3 J. Monod, Il caso e la necessità, Mondadori, Milano, 1970, pag. 136-137. 4 M. Planck, La conoscenza del mondo fisico, pag. 155, (cit. de Timossi, o.c., pag. 160). 5 J.H. Newman, Scrisoare către canonicul J. Walker (1868), în: The Letters and Diaries, vol. XXIV, Oxford 1973, pag. 77 și urm. (Trad. ital. de P. Zanna). 6 J.H. Newman, Apologia pro vita sua, Brescia 1982, pag. 277. 7 J.H. Newman, Lo sviluppo della dottrina cristiana, Bologna 1967, pag. 95. 8 Monod, o.c., pag. 136. 9 P. Atkins, citat de Timossi, o.c., pag. 482. 10 B. Pascal, Pensieri, 377 (ed. Brunschwicg, n. 347). 11 M. Blondel et A. Valensin, Correspondance, Aubier, Paris 1957, pag. 47. 12 In Origene, Contra Celsum, IV, 23 (SCh 136, pag. 238); cf. și IV, 74 (ibid., pag. 366). 13 Cf. M. Pohlenz, L'uomo greco, Firenze 1962. 14 In Origene, o.c., IV, 30 (SCh 136, pag. 254). 15 Scolii a Dionis Areopagitul, în: PG 4, 536; cf. Dionis Areopagitul, Scrisoarea VI (PG, 3, 1077). 16 G. Bardy, în: Dict. Spir., III, col. 1389 și urm. 17 S. Leon cel Mare, Discurs 1 despre Nașterea Domnului (PL 54, 190 și urm.). 18 Dialogo con Motovilov, în: Irina Gorainoff, Serafino di Sarov, Gribaudi, Torino 1981, pag. 156. 19 S. Atanasiu, Întruparea Domnului, 54 (PG 25, 192B). 20 S. Grigore din Nazianz, Discursuri teologice, III, 19 (PG 36, 100A). 21 J. Ratzinger, Introducere la creștinism, Brescia 1969, pag. 149.


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat