Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Catolicii și naziștii

Rolul religiei în al Treilea Reich

de părintele John Flynn, L.C.

Biserica este adesea acuzată că nu a făcut destul pentru a-l contrasta pe Hitler, însă în recenta sa călătorie în Anglia și Scoția, Benedict al XVI-lea a profitat de ocazie pentru a prezenta cealaltă latură a problemei, amintind persoanelor natura antireligioasă a regimului nazist.

"În afară de asta, doresc să amintesc atitudinea regimului față de păstori creștini și față de călugări care au proclamat adevărul în iubire; s-au opus naziștilor și au plătit cu propria viață opoziția lor", a spus reginei Elisabeta a II-a și celorlalte persoane prezente la primirea oficială la Edinburgh, în Scoția.

Reconstruirea naziștilor făcută de papa ca atei și doritori să-l dezrădăcineze pe Dumnezeu din societate n-a fost acceptată de toți. Într-un comunicat de presă din 16 septembrie 2010, Andrew Copson, director al British Humanist Society, a negat că ateismul i-a dus pe naziști spre comportamente radicale.

O carte apărută în urmă cu câteva luni aduce un pic de lumină asupra problemei raportului dintre nazism și religie. În text, intitulat "Catholicism and the Roots of Nazism" (Oxford University Press), autorul Derek Hastings arată că, de fapt, în primii ani ai mișcării naziste era prezent un puternic element catolic. El subliniază totuși că exista o discrepanță clară între regimul nazist din anii Treizeci și Patruzeci și mișcarea din primii ani după război la München.

"În pofida fațadei conciliatoare ocazionale, există puține îndoieli cu privire la faptul că partidul nazist a arătat o largă antipatie față de Biserica catolică - și în multe privințe față de creștinism în general - în mare parte din perioada celui de-al Treilea Reich", afirmă Hastings.

München

Partidul nazist s-a născut în anul 1919 la München. În perioada cuprinsă între anul 1919 și eșecul puciului (lovitură de stat) din München din anul 1923, naziștii îi curtau deschis pe catolici. Deschiderea spre catolicism le-a permis să obțină consens și să se deosebească față de celelalte mișcări populare. În perioada următoare s-a refondat, mai ales în anul 1925, în așa fel încât a lăsat puțin spațiu precedentei sale orientări catolice.

Hastings explică faptul că această legătură catolică a naziștilor, în perioada primilor ani, s-a datorat unor factori locali care nu sunt tipici pentru restul Germaniei. La München și în regiunile înconjurătoare din Bavaria de Nord, sprijinul dat Partidului Popular Bavarez (BVP) era mult mai mic decât în oricare altă zonă catolică din țară. În schimb se tindea la susținerea mișcărilor populare cu o accepție mai naționalistă.

O altă caracteristică a catolicilor din München și din împrejurimi era ostilitatea față de ceea ce considerau ei un excesiv ultramontanism al BVP și al episcopilor Bisericii. Mișcarea ultramontană, explică Hastings, s-a născut între secolul al XVIII-lea și al XIX-lea când un număr tot mai mare de catolici din Europa privea la papa care avea reședința dincolo de munți (ultra montes).

În deceniul care a precedat primul război mondial a existat o mișcare reformatoare catolică în regiunea din jurul Münchenului care propaga o nouă formă de identitate religioasă care să fie fidelă față de Biserica catolică în sens spiritual, dar mai deschisă la o viziune politică și culturală în mod radical naționalistă, afirmă Hastings. Naziștii au putut exploata aceste tendințe locale, combinându-le cu dezamăgirea generală care a urmat după marele război pentru a-și câștiga consensul catolicilor în fazele inițiale ale dezvoltării lor.

În anul 1923 naziștii au obținut sprijinul a mii de catolici la München și împrejurimi, continuă Hastings. Inițial BVP a ignorat noul partid, probabil pentru a nu-i da prea mare importanță. La sfârșitul anului 1922, văzând adeziunile crescânde la partidul nazist, BVP a decis să pornească o campanie menită să demaște natura periculoasă a naziștilor.

Acest lucru nu i-a împiedicat pe naziști să-i curteze pe catolici și, conform lui Hastings, anul a fost perioada culminantă a eforturilor lor. În acel an au demarat o înscriere menită să-i atragă pe catolici în partidul lor. Eforturile lor au fost răsplătite până acolo încât a implicat și numeroși preoți catolici.

În discursurile din acea epocă, Hitler vorbea deschis despre credința sa catolică și despre influența pe care ea o avea asupra militării sale politice. În anul 1923, cotidianul nazist Beobachter începuse chiar să publice orarul Liturghiilor duminicale și să-i îndemne pe cititorii săi să respecte preceptele religioase.

Refondarea

Această apropiere între catolici și partidul nazist s-a întrerupt dintr-o dată cu puciul de la berărie din noiembrie 1923. Tentativa lui Hitler de a prelua controlul statului bavarez a eșuat rapid și mișcarea nazistă a intrat într-o perioadă de dezbinări și de declin, explică Hastings.

Acest fapt a coincis cu un val de anticatolicism din partea celorlalte mișcări populare din München, care la rândul său a influența partidul nazist. Conform lui Hastings, în această perioadă mulți catolici au părăsit partidul nazist, iar cei care au rămas au sacrificat identitatea lor catolică. Și preoții catolici care aderaseră la partid l-au părăsit. De fapt, în toamna anului 1923, Arhidieceza de München-Freising le-a interzis să ia parte la întâlnirile partidului nazist.

După refondare, precedenta orientare catolică s-a răsturnat și în mare parte creștinismul a fost înlocuit cu un set propriu de martiri, luați din puciul eșuat. Și Hitler însuși din acel moment nu se mai definea credincios catolic, nici apărător al creștinismului, afirmă Hastings.

Cu timpul, mișcarea nazistă a devenit tot mai deschis anticatolică, până acolo încât naziștii se opuneau puternic concordatului dintre Bavaria și Vatican. Erau critice în mod deschis și față nunțiul apostolic, arhiepiscopul Eugenio Pacelli, viitorul papă Pius al XII-lea. Episcopii germani era adesea atacați în publicațiile naziste, mai ales cardinalul Michael von Faulhaber, care cu puțin înainte de puciul din 1923 vorbise în apărarea evreilor.

Cu privire la problema antisemitismului nazist și a influenței catolicilor, Hastings afirmă că în primii ani mișcarea nazistă se inspirase, pentru propaganda sa, din iconografia Noului Testament, de exemplu Isus care alungă pe schimbătorii de bani din templu. La acest moment, ideologia nazistă încă nu era pe deplin definită, însă în anii care au urmat a devenit o formă mai pură și mai deschis laică de antisemitism.

Pe la sfârșitul anilor Treizeci, îndeosebi după condamnările oficiale din partea Bisericii, conform lui Hastings, incompatibilitatea reciprocă dintre viziunile catolică și nazistă a devenit mai clară.

În concluzie, autorul afirmă că în timp ce este necesar să se recunoască lealitatea clerului și a laicilor catolici în prima mișcare nazistă, nu este întemeiată acuza adusă catolicismului ca instituție sau ansamblu de idei.

În afară de asta, conviețuirea dintre identitățile nazistă și catolică a dispărut în ceea ce Hastings definește "potopul invectivei anticatolice care a spălat mișcarea despicată de Puciul eșuat".

Această conviețuire a fost printre primele victime ale ambiției politice mesianice crescânde a lui Hitler, conform autorului.

Ceea ce reiese cu claritate, atât din lucrarea lui Hastings cât și din alte izvoare, este că excesele oribile ale regimului nazist au avut loc în pofida influenței catolice și nu din cauza acesteia.

(După Zenit, 12 decembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 68.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat