Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În cel mai important epigraf creștin din Siracuza devoțiunea către sfânta Lucia

Umbroasa și luminoasa

De Mariarita Sgarlata

Poate o lespede să aibă o forță evocatoare și o valoare documentară superioară întregii game de izvoare primare și secundare de care putem dispune? Da, dacă este vorba de inscripția lui Euskia. Este ceea ce a reieșit în timpul unei lucrări de revizuire a materialului epigrafic care provine din cimitirul comunitar "Sfântul Ioan" la Siracuza, în cadrul lucrărilor Inspectoratului pentru catacombele din Sicilia Orientală din Comisia Pontificală de Artă Sacră.

Nici o decorațiune adăugată, nici un semn distinctiv nu însoțesc modesta înmormântare a lui Euskia, una din multele gropi săpate în terenul dintr-un cubiculum, dar numai o inscripție pe marmură care, în paginarea ezitantă și în învălmășeala de legături dintre litere, asumă o valoare deosebită pentru istoria creștinismului de la începuturi din Siracuza.

"Euskia ireproșabila, care a trăit onest și nobil mai mult sau mai puțin 25 de ani, a murit în sărbătoarea doamnei mele Lucia, pentru care nu este necesar să se rostească elogiu. Creștină fidelă (și) perfectă, plăcută propriului soț pentru multele (sale) favoruri, afabilă".

În traducerea din greacă, acesta este textul celui mai important epigraf creștin din Siracuza. Este creștin în formularul care repropune elogium, datele retrospective din viața răposatei și monograma cristologică, alăturată de literele apocaliptice, patrimoniu comun al inscripțiilor din catacombe; este un extraordinar exemplu de devoțiune pentru că Euskia obținuse privilegiul de a muri în ziua sacră dedicată Luciei, ocrotitoarea siracuzanilor, martiră în timpul persecuției lui Dioclețian la 13 decembrie 304. Heortè (sărbătoarea) corespunde lui dies natalis a Luciei și, amintind-o, soțul, care probabil comandase lespedea, încerca să asigure ocrotirea martirei față de soție, decedată în aceeași zi.

Dar este mai mult, pentru că numele răposatei Euskia contrastează cu numele Loukia: Umbroase se contrapune Luminoasei și toate acestea ar putea să nu fie întâmplătoare.

Deja de la primul descoperitor în anul 1895, arheologul Paolo Orsi, a început să ia formă ideea că epigraful, referindu-se la o femeie care suferea de boală la ochi, ar putea să se configureze drept cel mai vechi document referitor la protectoratul vederii recunoscut martirei Lucia de către cinstitorii ei. Chiar și nevoind să se acrediteze o sugestie de această natură, apare incontestabil că Lucia este oricum kyria (doamnă) și ne întrebăm dacă termenul trebuie înțeles ca sinonim al lui haghia (sfântă), lucru care ar garanta oficialitatea cultului, sau ca simplu titlu onorific. Oricare ar fi răspunsul, importanța inscripției lui Euskia n-ar fi zgâriată deoarece atestă, dacă nu încă sfințenia Luciei, devoțiunea locală și cultul de care se bucura martira în secolul al V-lea la Siracuza.

Așadar suntem în prezența primei atestări a cultului Luciei, care confirmă istoricitatea informației dată de martirologiul ieronimian despre devoțiunea populară față de sfântă, manifestată încă de la început cu celebrarea unei sărbători. Celelalte mărturii se referă toate la perioade succesive: între acestea merită să fie amintit cel mai vechi document literar care a transmis comemorarea Luciei, un martyrion grec datat la sfârșitul secolului al V-lea, a cărei credibilitate a fost îndelung discutată și, chiar până astăzi, încă nedemonstrată în mod clar. Inscripția, care ar trebui situată la începuturile secolului al V-lea, ar preceda astfel contestata passio și ar confirma antichitatea cultului Luciei, ale cărei rămășițe pământești erau păstrate în catacomba cu același nume din Siracuza. Împreună cu inscripția din Catania a lui Iulia Fiorentina, epigraful lui Euskia se configurează drept cel mai vechi document sicilian care se poate pune în relație cu experiența martiriului.

Opera de potențare a cultului acordat Luciei, legată de inițiativa lui Grigore cel Mare, are la Siracuza o confirmare și în întemeierea unei mănăstiri pe locul mormântului sfintei, care este apoi relansat de la sfârșitul secolului al VI-lea ca pol devoțional. În timp ce întemeierea mănăstirii este certificată de izvoare contemporane și vrednice de crezare, construirea bazilicii, destinată să păstreze rămășițele pământești ale martirei și să-i primească pe credincioși, este atestată numai de passio menționată, care insistă asupra funcției agregatoare a mormântului - "atrage credincioși din orașele vecine și favorizează fluxul pelerinajelor".

Cele două oratorii, făcute în perioada bizantină, în interiorul catacombei revelează în plan o apropiere topografică evidentă cu mormântul sfintei și, grație prezenței desenelor în faza mai veche, sunt dovada cea mai convingătoare a mișcării neîncetate a pelerinilor, care trebuia să intereseze zone.

Dacă fresca ce decorează oratoriul celor Patruzeci de Martiri se oprește la data din prima jumătate a secolului al VIII-lea, diferitele straturi picturale din al doilea oratoriu indică o continuare a cultului până la jumătatea secolului al XIII-lea. Apare clar că acest cult al sfintei Lucia era destinat să supraviețuiască în sanctuarele subterane din afara zidurilor Siracuzei chiar și după momentul mutării trupului la Constantinopol, făcută de Giorgio Maniace în anul 1039, pentru că transportarea rămășițelor pământești nu denatura funcția agregatoare legată de situarea originară. La această funcție s-ar putea alătura alta, de natură defensivă. Dislocarea topografică a acestora, precum și a celorlalte sanctuare martiriale din oraș (îndeosebi, cripta sfântului Marcian), ar îndeplini de fapt o misiune, de multe ori semnalată pentru alte centre, de a ocroti pentru o lungă bucată orașul de ceea ce n-au reușit să facă zidurile înseși, apărându-l în mod simbolic grație prezenței mormintelor venerate, care reînnoiau amintirea martiriului și a sfințeniei atât pelerinilor cât și invadatorilor.

Dacă inscripția lui Euskia, datată la începuturile secolului al V-lea, confirmă antichitatea devoțiunii populare față de sfânta Lucia, arheologia atestă continuitatea cultului într-un arc de timp extraordinar de lung, care se reînnoiește și se consolidează din an în an, de la heorte la heorte.

(După L'Osservatore romano, 12 decembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat