Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Neprihănita

Mai mult pe iertare

De Inos Biffi

"Nu trebuie să ne uimim, scrie sfântul Ambrozie, că Dumnezeu, voind să răscumpere lumea, a început lucrarea sa de la Maria, așa încât prima care va lua de la Fiul rodul mântuirii să fie aceea prin intermediul căreia era pregătită mântuirea tuturor" (Expositio evangelii secundum Lucam, II, 17). Pentru toți harul provine din crucea lui Cristos, și pentru Maria din Nazaret. Totuși, la ea nu a ajuns, ca la fiecare dintre noi, în formă de purificare ce curăță de pata păcatului strămoșesc, ci ca scutire de ea.

Fecioara a fost aleasă de Dumnezeu ca răscumpărată preventiv de jertfa de pe Calvar. Istoria ei nu începe cu urmele lăsate de păcatul lui Adam, ci imediat cu semnele harului lui Cristos, care de la început a ferit-o de orice amprentă sau influență a răului.

Noi toți din veșnicie am apărut în gândul lui Dumnezeu ca niște răscumpărați din contaminare; în schimb, Maria ca necontaminată.

Dacă apoi înțelegem harul drept conformitate cu Isus Răscumpărătorul, atunci spunem că, în timp ce toți oamenii au apărut sau apar în lume neconformi cu el, Maria în nici un moment n-a cunoscut vreodată alterare sau neasemănare cu Cristos. Așa cum cântă Biserica: "Toată frumoasă ești, Marie, și prihană strămoșească nu este în tine (Tota pulchra es, Maria, et macula originalis non est in te). Sau conform expresiilor precise din Bula lui Pius al IX-lea, Ineffabilis Deus, care definea în acești termeni dogma Neprihănitei Zămisliri: "Preafericita fecioară Maria în prima clipă a zămislirii sale, prin har singular și privilegiu al lui Dumnezeu atotputernicul, în vederea meritelor (intuitu meritorum) lui Isus Cristos Mântuitorul neamului omenesc, a fost ferită imună de orice pată a păcatului strămoșesc".

Deci, meritele crucii, deși încă nu era înălțată în istorie, deja au iradiat și au acționat la prima apariție a Mariei în lume: a fost suficient acel intuitus, ca să creeze în ea răscumpărarea.

Dacă ne uităm bine, în această definiție credința Bisericii a sesizat întregul sens inclus în salutul îngerului la Bunavestire: "Bucură-te, tu, cea plină de har", "O, tu, care din totdeauna ești imens de iubită". Și dacă un asemenea gen de salut provoacă în Maria o tulburare profundă, îngerul o asigură. Nu trebuie să se teamă. Ea este din totdeauna "favorita" lui Dumnezeu, "a aflat har la el". Și tocmai prin acest har îl va zămisli pe "Fiul Celui Preaînalt", devenind "mamă a Domnului", așa cum va spune Elisabeta, anticipând dogma de la conciliul din Efes: "De unde îmi este dată mie aceasta ca să vină mama Domnului meu la mine?" (Lc 1,43).

De altfel, motivul plinătății de har în Maria, motivul feririi ei de contagierea universală, este maternitatea divină a Fecioare: alegerea ei de a face și de a trăi cu Dumnezeu relația cea mai intimă și unică. Numai ea, între toate creaturile, îndreptându-se spre Unicul Născut al Tatălui ceresc, poate să exclame: "Tu ești Fiul meu".

Și totul are loc ca dar al Duhului care coboară și se poartă peste ea, reînnoind creația primară, și prin puterea Celui Preaînalt, care o acoperă cu umbra sa, pentru a-și atesta prezența, așa cum vechiul nor luminos o atesta în arcă.

În fecioria rodnică a Mariei strălucesc puterea lui Dumnezeu și gratuitatea Duhului. Cristos este har pur. Și Maria e conștientă de asta. Ea nu are merite cu care să se laude. Trebuie doar să tresalte de bucurie și să preamărească atotputernicia Celui care în mod milostiv și-a îndreptat privirea spre micimea ei.

Prin asta Maria nu se limitează să fie un instrument inert și necunoscător. Dimpotrivă: Fecioara corespunde favorului inimaginabil al lui Dumnezeu cu primirea sârguincioasă a credinței și docilitatea activă a slujitoare, total dedicată și cooperantă la veșnicul plan divin: "Iată, slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38).

Isus Cristos care este personal Harul, vine la noi prin Maria: cum să ne surprindă dacă ne place s-o numim mijlocitoarea oricărui har?

Cine a știut să cânte minunat nevinovăția Mariei a fost Alessandro Manzoni în cele trei strofe care încheie imnul sacru neterminat Ognissanti (Toți sfinții), unde în mod fericit se îngemănează poezia și teologia.

În puterea infinită a iubirii sale, Dumnezeu a păzit-o pe Fecioară de orice pată a oricărui păcat: ea n-a trecut prin iertare și a fost salvată de orice contagiere a Șarpelui viclean și dușman: "Tu singură te-ai întors la El / Împodobită cu primul său dar; / Numai pe tine mai sus de iertare / Iubirea care poate totul te-a așezat / Numai pe tine șarpele dușman / Nu te atinge nici înainte nici după aceea".

Numai asupra noastră acest șarpe a reușit în mod indecent să fie învingător: "numai asupra noastră / A săvârșit victoria nedemnă". Conform profeției din Geneză, capul său orgolios a fost în schimb zdrobit de piciorul necontaminat al Fecioarei: "Trăgând revolte strâmbe, / Umflat și tremurând, prin iarbă, / A simțit pe capul mândru / Greutatea piciorului tău curat": un "șarpe dușman" care, venind în mod sinuos, umflat și înfricoșat, prin iarbă, amintește de versul virgilian: Latet anguis in herba (Eclogae, III, 93), și cel dantesc: "Ocult precum șarpele în iarbă" (Iadul, VII, 84) cu celălalt: "În iarba înflorită venea fâșia rea / întorcând din când în când capul și spatele / lingând ca bestia care se dichisește" (Purgatorul, VIII, 100-102).

Sărbătoarea Neprihănitei este celebrarea lumii din veșnicie concepută în harul lui Isus Răscumpărătorul, adunată pe deplin și în mod exemplar în sfințenia intactă a Mariei, Născătoarea de Dumnezeu. Nu altceva decât acest har, venit din cruce și sublimat în glorie, Biserica este chemată să-l vestească: este evanghelizarea sa, veche și mereu nouă.

(După L'Osservatore romano, 8 decembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat