Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu luat profesorului evreu Joseph Weiler care a decis să apere recursul la Strasbourg

Crucifixul în școli și identitatea culturală

De Elisabetta Galeffi

Profesorul Joseph Weiler, în Egipt pentru a participa la întâlnirea multiconfesională Meeting Cairo, sâmbătă seara, după ce s-a terminat shabbat, este fericit să plonjeze în imensa învălmășeală de oameni și de zgomote din capitala țării nord-africane. Avocat și profesor la New York University, Weiler a părăsit mult mai prestigioasa Law School din Harvard numai datorită plăcerii de a locui în realitatea multiformă a Marii Mere. O pasiune pentru viață și pentru diferențe care explică decizia sa de a apăra în fața Curții de la Strasbourg recursul țărilor terțe în favoarea libertății de a pune crucifixul în școlile italiene. S-a prezentat pentru pledoarie în fața celor paisprezece judecători de la Marea Cameră, îmbrăcat cu kippah, așa încât, și vizibil, să se știe că era acolo pentru pluralismul de lumi și gândiri; același care pară să-l atragă așa de mult și în Egipt.

"N-am cerut bani pentru apărare - mărturisește el - nu voiam ca să se creadă că existau motive de bani. Dacă nu se recunoaște identitatea religioasă a cuiva, nu se recunoaște nici identitatea oricărei alte confesiuni. Nici a confesiunii mele". În cartea O Europă creștină. O lucrare exploratoare, din anul 2003, Weiler scrie: "Este o Europă care în discursul public recuperează toată bogăția care poate să vină din confruntarea cu una dintre principalele sale tradiții intelectuale și spirituale: moștenirea sa creștină". Chiar era necesar să spună asta un necreștin, cât de relevantă a fost creștinătatea pentru cuceririle civile ale europenilor? "Vă jur - zâmbește profesorul - nu am nici o intenție să mă convertesc".

Creștinismul provoacă frică?

Vreau să spun că eu nu vorbesc niciodată despre "creștinofobie" în cărțile mele, ci despre "Cristofobie", tocmai pentru a clarifica faptul că nu se poate rezolva cu fraze de tipul "am ce am cu Biserica și cu istoria ei și eventual cu simpatizanții săi dar recunosc exemplul și măreția figurii lui Isus Cristos". A nu voi crucifixul în școlile italiene, înseamnă a avea ceva împotriva lui Isus. A fi laici așa cum ar vrea să se facă să creadă sau agnostici înseamnă a nu se preocupa de sfera religioasă a celui care nu e laic.

Se vorbește mult despre respectarea diferențelor.

Marea lecție a Comunității europene este principiul de toleranță care este scris în Convenția constitutivă a UE. Un grup de state au acceptat diferențele lor și s-au unit. Există o morală publică, morală care-i acceptă pe musulmani, pe budiști, chiar pe noi evreii, dar creștinii nu se bucură de mare simpatie.

De ce suntem așa de neglijați?

O explic în cartea mea O Europă creștină în paragraful despre "Cristofobie". Opt motivații pentru această aversiune față de Cristos și față de Biserica sa: motive de tip sociologic, psihologic, emotiv. De exemplu sunt unii care-l atacă pe Cristos fără nici o cunoaștere a învățăturilor Bisericii sau bazându-se numai pe amintiri de la catehismul din școli. Apoi sunt cazuri de invidie: papa are mulțimi care-l ascultă, mulțimi pe care nu și le visează nici măcar un rock star.

În memoriul dumneavoastră de apărare în fața Curții de la Strasbourg dați exemplul a doi copii: unul născut din familie necredincioasă, celălalt din familie creștină. Dacă există crucifixul în clasă este discriminat primul, dacă nu există este discriminat al doilea.

Convenția europeană are marele merit de a apăra pluralismul identităților statale în cadrul comunității și de a prevedea ca membrii săi să aibă libertate de religie și libertate de la religie în interiorul fiecărui stat. Date fiind aceste premise, este corect ca necredinciosul să se abțină de la ora de religie, dar este corect și ca un stat să-și mențină identitatea dacă vrea asta. Cea care a făcut recurs, doamna Lautsi, vrea să impună Italiei obligația laicității. Acest lucru este contrar Convenției care vorbește despre drept la laicitate, dar și despre drept la pluralitatea de culturi. Copii nu vor fi discriminați dacă școala este capabilă să-i învețe lecția de toleranță și pluralism, așa cum constituția Europei ar fi trebuit să-i învețe pe toți.

Prima curte, în cadrul tribunalului de la Strasbourg, a stabilit că statele suverane au o obligație de neutralitate și imparțialitate; deci nu pot evalua legitimitatea și exprimarea convingerilor religioase. După părerea dumneavoastră, Curtea ar deduce din asta că a atârna crucifixul în clasă înseamnă a evalua legitimă o convingere religioasă. În Italia cea a catolicilor.

Așa este. Însă acest concept de neutralitate este bazat pe două erori conceptuale. Repet: Convenția asigură libertatea, de și de la religie, însă o contrabalansează cu o altă mare libertate pentru fiecare stat, aceea de a decide în mod autonom, când este vorba despre moștenirea religioasă ca identitate colectivă a națiunii și cu privire la simbolurile care sunt martori ai acestei identități. În Europa există țări în mod declarat laice cum ar fi Franța și țări ca Germania, Irlanda, Grecia care în însăși Constituția lor fac referință la Dumnezeu. Regina Elisabeta este și capul Bisericii din Anglia: vrem să ajungem să spunem că nu se poate pune imaginea reginei în școlile engleze pentru că este și o imagine religioasă? Un stat nu se poate despuia de moștenirea sa culturală pentru că provine dintr-o identitate religioasă. Este Convenția care stabilește asta.

În sentința sa, prima Cameră ar fi în contrast cu principiul de toleranță și pluralism stabilit de Comunitatea europeană la nașterea sa.

Da, Camera a decis adoptând numai valorile statului laic. Această decizie americanizează Europa, ordonând o separare rigidă între Biserică și stat și impunând o singură regulă valabilă pentru toate țările din Uniune.

Așadar ce este laicitatea?

Date fiind premisele, prima Curte nu a înțeles-o ca pe o categorie goală. Goală prin absență de credință, Curtea consideră laicitatea ca parte adversă a principalei diviziuni sociale care se referă la religie; pe de o parte cei care cred, pe de altă parte laicii. Așadar laicitatea nu este un element de neutralitate așa cum susține prima Curte în sentința sa.

Cum se va termina?

E greu de spus. Președintele înaltei Curți rămâne același de la prima Curte și chiar și judecătorul italian, în acest caz. Oricum a pierde ar fi tot mai bine decât a învinge cu o motivație ambiguă, fără a recunoaște în totalitate, de exemplu, importanța istoriei creștine ca adevărată constructoare a Europei în care noi locuim.

(După L'Osservatore romano, 6-7 decembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat