Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia lui Benedict al XVI-lea la Liturghia din Noaptea de Crăciun

Iubiți frați și surori!

"Tu ești fiul meu, eu astăzi te-am născut" - cu acest cuvânt din Psalmul al doilea, Biserica începe liturgia din Noaptea Sfântă. Ea știe că acest cuvânt la origine aparținea ritualului încoronării regilor din Israel. Regele, care în sine este o ființă umană ca și ceilalți oameni, devine "fiu al lui Dumnezeu" prin chemarea și intrarea în funcția sa: este un fel de adopție din partea lui Dumnezeu, un act de decizie, prin care El dăruiește acelui om o nouă existență, îl atrage în propria sa ființă. În mod și mai clar lectura luată din profetul Isaia, pe care tocmai am ascultat-o, prezintă același proces într-o situație de travaliu și de amenințare pentru Israel: "Un prunc ni s-a născut nouă, un fiu ni s-a dat nouă. Puterea este pe umerii lui" (9,5). Intrarea în funcția de rege este ca o nouă naștere. Exact ca nouă născut din decizia personală a lui Dumnezeu, ca prunc ce provine de la Dumnezeu, regele consacrat constituie o speranță. Pe umerii lui se află viitorul. El este deținătorul promisiunii de pace. În noaptea de la Betleem, acest cuvânt profetic a devenit realitate într-un mod care în timpul lui Isaia ar fi părut încă inimaginabil. Da, acum este într-adevăr un prunc Cel pe umerii căruia este puterea. În el apare noua regalitate pe care Dumnezeu o instituie în lume. Acest prunc s-a născut într-adevăr din Dumnezeu. Este Cuvântul veșnic al lui Dumnezeu, care unește umanitatea și divinitatea una cu alta. Pentru acest prunc sunt valabile titlurile de demnitate pe care cântarea de încoronare din Isaia i le atribuie: Sfetnic minunat - Dumnezeu puternic - Părinte veșnic - Principe al Păcii (9,5). Da, acest rege nu are nevoie de sfătuitori care aparțin înțelepților lumii. El poartă în el însuși înțelepciunea și sfatul lui Dumnezeu. Tocmai în slăbiciunea de a fi prunc el este Dumnezeul puternic și ne arată astfel, în fața puterilor lăudăroase ale lumii, puterea proprie a lui Dumnezeu.

Cuvintele din ritualul încoronării în Israel, într-adevăr, erau mereu numai ritualuri de speranță, care prevedeau de departe un viitor care avea să fie dăruit de Dumnezeu. Nici unul din regii salutați în felul acesta nu corespundea sublimității acestor cuvinte. În ei, toate cuvintele despre filiația lui Dumnezeu, despre intrarea în moștenirea neamurilor, despre stăpânirea ținuturilor îndepărtate (Ps 2,8) rămâneau numai o trimitere la un viitor - aproape niște indicatoare ale speranței, indicații ce conduceau spre un viitor care în acel moment era încă de neconceput. Astfel împlinirea cuvântului care începe în noaptea din Betleem este în același timp mai mare și - din punctul de vedere al lumii - mai umil decât ceea ce lăsa cuvântul profetic să se intuiască. Este mai mare, pentru că acest copil este cu adevărat Fiu al lui Dumnezeu, cu adevărat "Dumnezeu din Dumnezeu, Lumină din Lumină, născut, iar nu creat, de o ființă cu Tatăl". Distanța infinită dintre Dumnezeu și om este depășită. Dumnezeu nu s-a aplecat numai spre pământ, așa cum spun Psalmii; El cu adevărat "a coborât", a intrat în lume, a devenit unul dintre noi pentru a ne atrage pe toți la sine. Acest copil este cu adevărat Emanuel - Dumnezeu-cu-noi. Împărăția lui se extinde cu adevărat până la marginile pământului. În vastitatea universală a sfintei Euharistii, El a înființat cu adevărat insule de pace. Oriunde este celebrată există o insulă de pace, a acelei păci care este proprie a lui Dumnezeu. Acest copil a aprins în oameni lumina bunătății și le-a dat forța de a rezista tiraniei puterii. Dar este adevărat și că "toiagul celui care lovește spinarea" nu a fost frânt. Și astăzi mărșăluiesc zgomotos bocancii soldaților și mereu încă și mereu din nou există "mantia pătată de sânge" (Is 9,3 și urm.). Astfel face parte din această noapte bucuria pentru apropierea lui Dumnezeu. Mulțumim pentru că Dumnezeu, ca prunc, se dă în mâinile noastre, cerșește, ca să spunem așa, iubirea noastră, revarsă pacea sa în inima noastră. Totuși, această bucurie este și o rugăciune: Doamne, realizează total promisiunea ta. Frânge toiegele celor care lovesc spinarea. Arde bocancii zgomotoși. Fă să se termine timpul mantiilor pătate de sânge. Realizează promisiunea: "Pacea nu va avea sfârșit" (Is 9,6). Îți mulțumim pentru bunătatea ta, dar te și rugăm: arată puterea ta. Ridică în lume stăpânirea adevărului tău, a iubirii tale - "împărăția dreptății, a iubirii și a păcii".

"Maria l-a născut pe fiul său, întâiul născut" (Lc 2,7). Cu această frază, sfântul Luca relatează, în mod absolut lipsit de pathos, marele eveniment pe care cuvintele profetice în istoria lui Israel îl întrevăzuseră în prealabil. Luca îl numește pe prunc "întâi născut". În limbajul format în Sfânta Scriptură a Vechiului Testament, "întâi născut" nu înseamnă primul dintr-o serie de alți copii. Cuvântul "întâi născut" este un titlu de onoare, independent de problema dacă după aceea urmează sau nu alți frați și surori. Astfel, în Cartea Exodului (Ex 4,22), Israel este numit de Dumnezeu "fiul meu întâi născut", și cu asta se exprimă alegerea lui, demnitatea lui unică, iubirea specială a lui Dumnezeu Tatăl. Biserica de la începuturi știa că în Isus acest cuvânt a primit o nouă profunzime; că în El sunt rezumate promisiunile făcute Israelului. Astfel Scrisoarea către Evrei îl numește pe Isus "întâiul născut" pur și simplu pentru a-l califica, după pregătirile din Vechiul Testament, ca Fiul pe care Dumnezeu îl trimite în lume (cf. Ev 1,5-7). Întâiul născut aparține în mod deosebit lui Dumnezeu, și pentru aceasta el - ca în multe religii - trebuia să fie în mod deosebit încredințat lui Dumnezeu și să fie răscumpărat printr-un sacrificiu înlocuitor, așa cum sfântul Luca relatează în episodul prezentării lui Isus la templu. Întâiul născut îi aparține lui Dumnezeu în mod deosebit, este, ca să spunem așa, destinat sacrificiului. În sacrificiul lui Isus pe cruce, destinația întâiului născut se împlinește în mod unic. În el însuși, El oferă omenirea lui Dumnezeu și-l unește pe om și pe Dumnezeu în așa fel încât Dumnezeu să fie totul în toți. Paul, în Scrisorile către Coloseni și către Efeseni, a lărgit și aprofundat ideea despre Isus ca întâi născut: Isus, ne spun aceste Scrisori, este Întâiul Născut al creației - adevăratul arhetip al omului după care Dumnezeu a format creatura umană. Omul poate să fie imagine a lui Dumnezeu, pentru că Isus este Dumnezeu și Om, adevărata imagine a lui Dumnezeu și a omului. El este întâiul născut dintre cei morți, ne mai spun aceste Scrisori. În Înviere, el a dărâmat zidul morții pentru noi toți. A deschis omului dimensiunea vieții veșnice în comuniunea cu Dumnezeu. În sfârșit, ne este spus: El este întâiul născut dintre mulți frați. Da, acum el este totuși primul dintr-o serie de frați, adică primul care inaugurează pentru noi faptul de a fi în comuniune cu Dumnezeu. El creează adevărata fraternitate - nu fraternitatea, desfigurată de păcat, a lui Cain și Abel, a lui Romulus și Remus, ci fraternitatea nouă în care suntem însăși familia lui Dumnezeu. Această nouă familie a lui Dumnezeu începe în momentul în care Maria îl înfașă pe "întâiul născut" și îl așează în iesle. Să-l rugăm: Doamne Isuse, tu care ai voit să te naști ca primul dintre mulți frați, dă-ne adevărata fraternitate. Ajută-ne pentru ca să devenim asemenea ție. Ajută-ne să recunoaștem în celălalt care are nevoie de mine, în cei care suferă sau care sunt abandonați, în toți oamenii, chipul tău, și să trăim împreună cu tine ca frați și surori pentru a deveni o familie, familia ta.

Evanghelia de Crăciun ne relatează, la sfârșit, că o mulțime de îngeri din oastea cerească îl lăuda pe Dumnezeu și spunea: "Mărire lui Dumnezeu în înaltul cerului și pe pământ pace oamenilor, pe care el îi iubește" (Lc 2,14). Biserica a amplificat această laudă, pe care îngerii au intonat-o în fața evenimentului din Noaptea Sfântă, făcând din el un imn de bucurie despre gloria lui Dumnezeu. "Îți mulțumim ție pentru slava ta cea marea". Îți mulțumim pentru frumusețea, pentru măreția, pentru bunătatea lui Dumnezeu, care în această noapte devin vizibile pentru noi. Apariția frumuseții, a frumosului, ne face bucuroși fără ca să trebuiască să ne întrebăm despre utilitatea ei. Cine îl întrevede pe Dumnezeu simte bucurie, și în această noapte vedem ceva din lumina lui. Dar și despre oameni vorbește mesajul îngerilor în Noaptea Sfântă: "Pace oamenilor pe care el îi iubește". Traducerea latină a acestui cuvânt, pe care-l folosim în liturgie și care provine de la Ieronim, sună diferit: "Pace oamenilor de bunăvoință". Expresia "oameni de bunăvoință" tocmai în ultimele decenii a intrat în mod deosebit în vocabularul Bisericii. Dar care traducere este corectă? Trebuie să citim ambele texte împreună; numai așa înțelegem cuvântul îngerilor în mod corect. Ar fi greșită o interpretare care ar recunoaște numai lucrarea exclusivă a lui Dumnezeu, ca și cum El nu l-ar fi chemat pe om la un răspuns liber de iubire. Însă ar fi greșită și o interpretare moralizatoare, conform căreia omul cu bunăvoința sa ar putea, ca să spunem așa, să se răscumpere pe el însuși. Ambele lucruri merg împreună: harul și libertatea; iubirea lui Dumnezeu, care ne previne și fără de care n-am putea să-l iubim, și răspunsul nostru, pe care el îl așteaptă și pentru care, în nașterea Fiului său, chiar ne roagă. Împletirea harului și libertății, împletirea chemării și răspunsului n-o putem scinda în părți separate una de cealaltă. Ambele sunt în mod indisolubil împletite între ele. Astfel acest cuvânt este în același timp promisiune și chemare. Dumnezeu ne-a prevenit cu darul Fiului său. Mereu din nou Dumnezeu ne previne în mod neașteptat. Nu încetează să ne caute, să ne ridice ori de câte ori avem nevoie. Nu abandonează oaia rătăcită în deșertul în care s-a pierdut. Dumnezeu nu se lasă încurcat de păcatul nostru. El reîncepe mereu din nou cu noi. Totuși, așteaptă iubirea noastră împreună cu El. El ne iubește pentru ca noi să putem deveni persoane care iubesc împreună cu el și astfel să poată fi pace pe pământ.

Luca nu a spus că îngerii au cântat. El scrie foarte sobru: oastea cerească îl lăuda pe Dumnezeu spunând: "Mărire lui Dumnezeu în înaltul cerului..." (Lc 2,13 și urm.). Dar din totdeauna oamenii știau că vorbirea îngerilor este diferită de cea a oamenilor; că tocmai în această noapte a veștii bune ea a fost o cântare în care gloria sublimă a lui Dumnezeu a strălucit. Astfel, această cântare a îngerilor a fost percepută ca muzică ce vine de la Dumnezeu, mai mult, ca invitație de a ne uni în cântare, în bucuria inimii pentru că suntem iubiți de Dumnezeu. Cantare amantis est, spune Augustin: cântarea este ceva a celui care iubește. Astfel, de-a lungul secolelor, cântarea îngerilor a devenit mereu din nou o cântare de iubire și de bucurie, o cântare a celor care iubesc. În această oră noi ne asociem plini de recunoștință la această cântare a tuturor secolelor, care unește cerul și pământul, îngerii și oamenii. Da, îți mulțumim pentru slava ta cea mare. Îți mulțumim pentru iubirea ta. Fă să devenim tot mai mult persoane care iubesc împreună cu tine, deci persoane de pace. Amin.

Benedictus Pp. XVI

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat