Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Credința, rațiunea și dialogul dintre religii

Dacă noi ne cunoaștem pe noi înșine putem să ne confruntăm cu alții

Publicăm ample fragmente din lecția ținută de cardinalul președinte al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios cu ocazia primirii titlului de doctor honoris causa conferit de Institut Catholic din Paris.

De Jean-Louis Tauran

Există coincidențe în istorie care în realitate sunt întâlniri. La 25 august 1900, la Weimar, un scriitor murea în nebunie, Friedrich Nietzsche. Câtva timp înainte, a compus un fel de biografie, Ecce Homo, revelatoare a angoasei care se cuibărea în el: "Unde este Dumnezeu?", se întreba el. "Vă voi spune eu: l-am ucis, voi și eu. Dumnezeu a murit, noi suntem cei care l-au ucis". În același moment, la Roma, un papă bătrân, Leon al XIII-lea (avea atunci 90 de ani) întocmea ceea ce va fi enciclica Tametsi futura, făcută publică la 1 noiembrie 1900. "Trebuie reintegrat Domnul Isus în locul lui: mulți sunt departe de Isus Cristos, mai mult prin ignoranță decât prin perplexitate; sunt numeroși cei care studiază omul și natura, cu mult mai puțini cei care-l studiază pe Fiul lui Dumnezeu. Îi implorăm pe cei care sunt creștini să fac tot posibilul pentru a-l cunoaște pe Răscumpărătorul lor așa cum este cu adevărat".

Apropierea de cele două texte revelează drama spirituală pe care trăiesc încă bărbații și femeile din acel timp. Pe de o parte, răzvrătirea inteligenței și pe de altă parte adeziunea la un Dumnezeu care exercită suveranitatea sa asupra minții fiecăruia în aspectul concret al cotidianului. Am experimentat ce este lumea fără Dumnezeu: iadul. Umanitatea în secolul trecut a cunoscut noaptea celor două totalitarisme care au generat excesele pe care le cunoaștem prea bine. Ei anunțaseră moartea lui Dumnezeu, organizaseră persecuția celor care cred și au exclus definitiv religia din sfera publică.

Însă Dumnezeu, care fusese trimis, în realitate era mereu acolo. Cum putea să fie altfel? Ateismul învățat și practicat n-a reușit niciodată să-l elimine pe Dumnezeu din orizontul omului. Căutarea lui Dumnezeu se naște mai puternică decât oricând, sacrul interoghează, prezența unui islam european care se afirmă, succesul sectelor, atracția exercitată de formele de înțelepciune care provin din Asia, pontificatul lung al lui Ioan Paul al II-lea care a redat Bisericii vizibilitatea ei și învățătura papei Benedict al XVI-lea care-i dă interioritatea ei, au contribuit să ne amintim că omul este înainte de toate creatura care se întreabă cu privire la "sensul sacrului" (Paul Ricoeur). Conștiința - facultatea de a reflecta despre propriul destin, despre sensul vieții și al morții - îl deosebește pe om de regnurile vegetal și animal. El este singurul care prevede o lume de dincolo. Religia nu este un moment deosebit al istoriei, ea aparține naturii omului. În societățile noastre multiculturale și plurireligioase, credincioși sau necredincioși, toți, ne punem cele trei întrebări fundamentale ale lui Emmanuel Kant: ce anume pot să cunosc? Ce anume trebuie să fac? Ce anume pot să sper? Credincioși sau necredincioși, așteptăm ceva care să dea sens existenței noastre, care să salveze viața noastre de la inutilitate și de la abis. Unii îl găsesc în politică, alții în faptul de a apărea, alții în hedonism. Așa cum a notat așa de bine Dostoevskij: "Omul nu poate să trăiască fără să îngenuncheze în fața a ceva (...) dacă omul îl refuză pe Dumnezeu, se va îngenunchea în fața unui idol. Noi suntem cu toții idolatrii și nu atei". Dorința de a crede este așa de puternică în om încât, după ce l-a expulzat pe Dumnezeu din propria viață, o altă credință va intra: credința într-un alt absolut care nu este altceva decât omul însuși: "Homo homini deus" ca s-o spunem ca Feuerbach. Ieri Dumnezeu era absent; astăzi există prea mulți dumnezei!

În acest context se situează dialogul interreligios. Atunci când cei care cred dialoghează, încearcă să se cunoască și să se îmbogățească unii pe alții cu patrimoniul lor spiritual, respectând în același timp libertatea fiecăruia, cu scopul de a vedea ceea ce pot face împreună pentru binele societății. Dialogul interreligios nu are ca scop convertirea celuilalt, deși adesea o favorizează. Dialogul interreligios va fi însă autentic numai dacă fiecare va rămâne fidel față de propria credință. Nu se pune deloc între paranteze; dimpotrivă se aprofundează pentru a fi în măsură mai bine să dea cont de ea.

Aș spune că se impun trei atitudini: obligația identității, a avea o identitate spirituală (problema ignoranței în materie de religie); curajul alterității, ceilalți credincioși pot să mă îmbogățească; franchețea intențiilor noastre, mărturisim, propunem, evitând excesele prozelitismului. Însă paradoxul se află în faptul că religiile sunt adesea percepute ca un pericol: fanatism, fundamentalism, derive sectare, sunt frecvent asociate la religie, și asta mai ales din cauza acțiunilor teroriste inspirate de motive religioase, provocate de adepți distrași și minoritari dintr-o religie.

"Nici o circumstanță nu poate justifica această activitate delictuoasă, care acoperă cu infamie pe cel care o îndeplinește, și care este cu atât mai vrednică de dispreț atunci când se face scut dintr-o religie, înjosind astfel adevărul pur despre Dumnezeu la măsura propriei orbiri și pervertiri morale". Nu cunosc condamnare mai biciuitoare decât aceea a lui Benedict al XVI-lea rostită în fața Corpului diplomatic acreditat pe lângă Sfântul Scaun la începutul anului 2006. De fapt, religiile - sau mai degrabă unii credincioși - sunt capabili de mai bine decât de mai rău. Religiile pot să fie în slujba unui proiect de sfințenie sau de alienare: pot să predice pacea sau războiul. De aici necesitatea pentru responsabilii lor de a conjuga credința și rațiunea.

Ce pot aduce societății religiile? Sunt o resursă?

Răspunsul meu este desigur afirmativ. Dacă există un umanism, el își înfige rădăcinile sale în humusul creștin: persoana umană ca valoare supremă, demnitatea sa, drepturile sale fundamentale, principiul de solidaritate și de subsidiaritate, dreptatea și pacea sunt valori creștine. Prima școală în continentul european este întemeiată de un călugăr, Alcuin, la curtea lui Carol cel Mare. Biserica catolică a întemeiat primele universități. Elitele de pe continentul african și de pe cel asiatic au fost formate în institute de instruire creștine. Există gânditori și teologi la originea dreptului națiunilor.

Papalitatea a realizat primele medieri de pace. În sfârșit, trebuie amintit că creștinismul a reușit să înscrie în societățile moderne distincția dintre faptul politic și faptul religios, principiu care a tulburat relațiile internaționale. Toate religiile consideră familia ca locul în care se învață să se trăiască împreună; că țara, cea în care m-am născut, cu istoria sa, modelează identitatea mea; că educația nu este numai cunoaștere ci și transmitere de valori și că politica și economia nu sunt totul omului; în sfârșit că viața interioară este necesară.

Măreția ebraismului, ca și cea a islamului, constă fără îndoială în denunțarea idolatriei. Măreția creștinismului în faptul că amintește că Dumnezeu s-a făcut om pentru ca să devenim fiii săi. Împreună trebuie să denunțăm orice pretenție a omului de a se face Dumnezeu. Să nu uităm niciodată că tentația păgânismului este de a diviniza totul.

Toți cei care cred ar trebui să-și poată uni voințele lor bune atunci când e vorba de a sluji, de a îngriji, de a educa. Însă din păcate două mari piedici condiționează răspândirea celor care cred: criza inteligenței și dificultatea transmiterii valorilor.

Criza inteligenței: suntem bărbați și femei superinformați, dar avem mari dificultăți să gândim, să punem în ordine ideile noastre, să gustăm tăcerea. Ceea ce lipsește mai mult omului de astăzi este o viață interioară. Pascal spunea: "Marea nenorocire a oamenilor este că nu știu să stea la odihnă în propria cameră".

Criza transmiterii valorilor: suntem asigurați împotriva tuturor necazurilor, cu excepția bolii și a morții, și ceea ce contează este să ne simțim fără legături, chiar dacă pentru aceasta trebuie să se sacrifice un prieten, o rudă, un coleg. Se practică un umanism social care se reduce la a spune: nu facem răul, dar nu avem nevoie de Dumnezeu pentru a face binele! Este o lume închisă la Dumnezeu! Omul este capabil de adevărate realizări; nu trebuie să se aștepte nimic de la Dumnezeu!

Ori, noi creștinii vom opune mereu rezistență în fața acestei lumi. Cu cuvintele lui Pascal: "În afara lui Isus Cristos nu știm nici ce este viața, nici ce este moartea, nici ce este Dumnezeu, nici ce suntem noi înșine". Însă acestei lumi, lumii noastre, trebuie să-l vestim pe Isus Cristos și Evanghelia sa, "cu dulceață și respect", așa cum recomandă Petru. De fapt, unica problemă existentă, și care este valoarea fundamentală care trebuie transmisă și propusă, este de a ști dacă a existat un caz unic în care un om a avut dreptul să spună că este Dumnezeu; nu pentru că acest om s-a făcut Dumnezeu, ci pentru că Dumnezeu s-a făcut om. Totul este aici! Nu este o utopie!

Iată ce trebuie să propunem, iată ce anume celebrăm. Dacă simțim uneori unele îndoieli, un pic de deranj, să ne amintim de cele două daruri minunate cu care Dumnezeu ne-a gratificat: o inteligență pentru a înțelege și o inimă pentru a iubi.

Nu trebuie să fim complexați. Se spune că suntem minoritari. Să spunem că suntem o minoritate care contează! În Collège des Bernardins, Benedict al XVI-lea a amintit în mod magistral noutatea vestirii creștine. Această noutate nu este altceva decât posibilitatea de a spune acum tuturor popoarelor: "El s-a arătat. El personal. Noutatea vestirii creștine nu constă într-un gând ci într-un fapt: El s-a arătat". Papa continua spunând că, în pofida aparențelor, contemporanii noștri sunt ei înșiși în căutarea lui Dumnezeu și trebuie să fie puși în condiția de a-l putea "căuta pe Dumnezeu și de a se lăsa găsiți de El: acest lucru astăzi nu este mai puțin necesar decât în timpuri trecute". Și concludea: "O cultură pur pozitivistă care ar înlătura în domeniul subiectiv ca neștiințifică întrebarea cu privire la Dumnezeu, ar fi capitularea rațiunii, renunțarea la posibilitățile sale cele mai înalte și deci un colaps al umanismului, ale cărui consecințe n-ar putea să fie decât grave". Căutarea lui Dumnezeu și disponibilitatea de a-l asculta rămân încă astăzi fundamentul oricărei culturi adevărate.

Dialogul interreligios nu poate sta pe o bază de ignoranță globală. Noi avem rădăcini; trebuie să păstrăm patrimoniul uman și spiritual care ne-a modelat. Avem un rol de desfășurat din moment ce atâția tineri sunt moștenitori fără moștenire și constructori fără model.

În anul 1905 Ferdinand Buisson n-a ezitat să scrie: "Pentru educația unui copil care trebuie să devină om, este bine ca să fie, din când în când, pus în contact cu versetele pasionate ale profeților din Israel și cu filozofii greci, ca să fi cunoscut și auzit ceva despre Cetatea antică. Va fi bine ca să i se facă cunoscute și ascultate cele mai frumoase pagini din Evanghelie, precum și cele de Marc Aureliu, ca să fi răsfoit, ca Michelet, toate Bibliile umanității, ca să-l facă să străbată, nu cu prejudecăți și cu spirit critic, ci cu simpatie călduroasă, toate formele de civilizație care s-au succedat. Ceea ce va rezulta din acest studiu nu va fi disprețul, ura, intoleranța, dimpotrivă va fi o profundă simpatie, o admirație respectuoasă față de toate manifestările gândirii aflată neîncetat în drum spre un ideal aflat neîncetat în creștere".

Secolul care începe a moștenit de la cel care l-a precedat: așa cum secolul trecut și acesta este dominat de economie, de războaie și de inegalități. Însă este și îmbogățit de progresele științelor și tehnicii. Contemporanii noștri sunt mai conștienți decât responsabilitățile lor în gestionarea resurselor naturale și în folosirea rezultatelor cercetării științifice. După ce au dominat realitățile fizice, acum se aventurează în dominarea a ceea ce este viu. O întrebare apare spontan: mergem spre o ciocnire sau spre un dialog între culturi și religii? Fiind creștini care va fi contribuția noastră? Vom fi inspiratori sau însoțitori? Fără îndoială este greu de răspuns, dar sunt convins că creștinismul, care n-a fost niciodată așa de universal cum este astăzi, va ști, așa cum a știut să facă în decursul istoriei sale lungi, să profite de globalizare - care este o realitate de fapt - pentru a oferi contribuția sa la două necesități pe care aceasta din urmă n-a fost în măsură s-o asigure: dreptatea și pacea. Vom face asta în Biserică, această Biserică uneori cu chipul marcat, dar mereu care se naște, care generează apostoli capabili să îndrăznească pentru ca acest pământ să nu fie niciodată lipsit de speranță și de iubire.

Se pune adesea întrebarea: creștinismul va muri? Personal îmi pun o altă întrebare; când va începe creștinismul să existe?

Ceea ce este în același timp minunat și cutremurător este că Dumnezeu ne lasă liberi. Noi îi putem spune "nu" lui Dumnezeu! Avem puterea de a ne mântui sau de a ne pierde. Problema nu este nici moartea, nici absurdul, este libertatea. Așa este Dumnezeu, așa este omul. Ceea ce-l face pe marele poet german contemporan cu Goethe, Friedrich Hölderlin, să spună: "Dumnezeu l-a creat pe om, așa cum marea face continentele, retrăgându-se".

(După L'Osservatore romano, 23 decembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat