Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Contracepția nu reduce avorturile

Dr. Puccetti explică motivațiile papei

De Antonio Gaspari

Au trezit senzație anticipările despre cartea-interviu a Suveranului Pontif Benedict al XVI-lea cu privire la folosirea prezervativului în unele cazuri particulare.

Pentru a încerca să înțelegem sensul răspunsurilor date de Pontif și mai în general de ce Biserica Catolică se opune mijloacelor contraceptive, agenția Zenit l-a intervievat pe dr. Renzo Puccetti, specialist medicină internă și secretar al asociației "Știință & Viață" din Pisa și Livorno.

Dr. Puccetti a desfășurat semnificative lucrări de cercetare în privința utilizării contraceptivelor și este și membru al Unității de Cercetare din European Medical Associoation.

După condamnarea din partea papei, cu privire la folosirea prezervativului cu ocazia călătoriei în Africa, dumneavoastră ați scris o carte intitulată "Papa are dreptate" (editura Fede & Cultura). Nu vă simțiți un pic în încurcătură pentru ceea ce citiți astăzi?

Puccetti: Nu, deloc. Împreună cu Cesare Cavoni, co-autor al cărții pe care dumneavoastră o citați, am desfășurat o lucrare pentru a încerca să scoatem în evidență faptele: ce a spus papa cu adevărat, cum a cusut presa peste cu creativitate însemnată, care sunt efectele strategiei menită să contrasteze SIDA în Africa bazându-se pe distribuirea și răspândirea prezervativului, cunoscute și prin izvoarele clinico-epidemiologice. Subtitlul cărții noastre este "SIDA nu se oprește cu prezervativul". Dacă anticipările sunt corecte, în noua carta papa spune că prezervativul "nu este modul adevărat și propriu pentru a învinge infecția cu HIV". Nu mi se pare că se observă vreo schimbare de poziție.

Însă papa a citat cazuri în care folosirea prezervativului poate să fie justificată.

Puccetti: Desigur. Sunt complet de acord cu comentariul dat de părintele Lombardi. Îmi dau seama că cuvintele Sfântului Părinte pot să trezească uimire și să apară ca noutate. Într-o anumită măsură sunt, în sensul că nu cunosc pronunțări precedente de acest tip nici ale lui Benedict al XVI-lea, nici ale lui Joseph Ratzinger, deși cu privire la asta s-ar putea să greșesc. La ceea ce vă referiți dumneavoastră, justificarea folosirii prezervativului din partea unei prostituate, mi se pare că ea constituie un exemplu clasic de aplicare a cazuisticii în domeniul moral. În asta nu este nimic nou. Îmi amintesc de exemplu că în trecut actualul Cardinal Tettamanzi se exprima pentru liceitatea morală a femeii care ar pretinde folosirea prezervativului din partea soțului seropozitiv incapabil sau nedispus să respecte abstinența.

Ori, este clar că cuvintele papei nu justifică desigur moralitatea prostituției, o falsificare intrinsecă a semnificației actului sexual, o separare a persoanei, cu sufletul, mintea, sentimentele femeii pe de o parte și trupul ei pe de altă parte, cu scopul comercializării trupului ei. Așa cum spuneam, cuvintele papei nu justifică toate acestea, ci cu dorință pastorală văd în folosirea prezervativului din partea acestei femei concrete un prim pas spre o conștientizare a demnității propriului trup ca entitate care nu poate fi despărțită de persoana sa. Nu sunt un teolog moral, deci aș putea să greșesc, însă mi se pare că aici Sfântul Părinte urmează ceea ce în morală este cunoscută ca "legea gradualității", care nu trebuie confundată, așa cum avertiza Ioan Paul al II-lea la nr. 34 din Familiaris consortio, cu "gradualitatea legii". Dacă apoi se adaugă considerația că în multe cazuri femeia care se prostituează nu face asta ca alegere liberă, ci este în mod forțat obligată deoarece este victimă a unor circumstanțe oprimante și a unor persoane dedicate desfrâului și exploatării, atunci ar fi vorba de cazuri care nu sunt foarte diferite de cel prevăzut de cardinalul de Milano și în timpuri mai vechi de asumarea de substanțe anovulatorii pentru a preîntâmpina o violență sexuală.

Lucrul trist și iritant, chiar dacă este previzibil, este că trebuie să citim comentarii deșănțate din punct de vedere intelectual prezentate de mijloacele de comunicare în masă.

Dr. Puccetti, dumneavoastră ați fost unul din raportorii de la congresul Societății Italiene de Obstetrică și Ginecologie, care s-a desfășurat la Milano între 14-17 noiembrie. Care sunt impresiile dumneavoastră în privința temelor sensibile din punct de vedere etic?

Puccetti: Din ceea ce sunt impresiile mele, pot spune că acest congres, care tocmai s-a încheiat, a fost unul de cotitură.

În ce sens?

Puccetti: Mi se pare că organizatorii congresului din acest an au reușit să facă în așa fel încât lucrările să iasă dintr-o anumită logică de "gynaecologically correctness" în care temele citate de dumneavoastră sunt tratate în termeni monotoni și pre-stabiliți din punct de vedere ideologic.

Ne puteți da vreun exemplu?

Puccetti: Ei bine, constituie desigur o noutate salutară posibilitatea de confruntare oferită de câteva conferințe, cum ar fi aceea a prof. Lucio Romano, câteva intervenții, de exemplu, precizările în materie de contracepție post-împerechere ale lui dr. Bruno Mozzanega și prezența printre standuri a ultimului său volum care, în mod limpede și detaliat, descrie fiziologia reproducerii și dezvoltarea embrionară precoce, dar mai ales prezența unui curs precongres tematic dedicat metodelor de Natural Family Planning.

Dumneavoastră nu vă autocitați, și totuși ați participat la o sesiune a congresului care avea ca referenți exponenții de mare importanță ai ginecologiei avortiste. Dumneavoastră ați vorbit ultimul, conferințele care v-au precedat au descris prevenirea avortului referindu-se până la urmă tot la contracepție. Intervenția dumneavoastră a făcut țăndări tot acest mod de a pune lucrurile.

Puccetti: Ei bine, să spunem că îmi place să cred că am contribuit la o confruntare sinceră care a privilegiat analiza datelor științifice disponibile, adesea înlăturate dintr-o serie de motive. Lucrarea pe care am prezentat-o demonstrează că diferitele discipline științifice, dacă vor să încerce să se apropie de adevăr, trebuie să știe să opună rezistență unei anumite tentații de auto-suficiență și să învețe să dialogheze. Pentru aceasta am lucrat cu persoane cu diferite competențe, interniste, bioetice, ginecologice, bio-statistice, psihologice.

Ați primit critici?

Puccetti: Trebuie să spun că nu, ba chiar concluziile au fost favorabile. Mi-a făcut plăcere să primesc comentariul pozitiv la conferință și din partea celor care fac avort. Altminteri aș fi fost surprins, pentru că așa cum am fost învățat la Universitatea, "results are results". Sperăm că noul consiliu de conducere al SIGO să implementeze deschiderea spre o sinceră confruntare științifică în privința acestor teme.

Așadar, doctore, pentru ce contracepția nu reduce avorturile?

Puccetti: Este o problemă complexă care nu poate să fie explicată în puține cuvinte. Totuși este important de precizat că analiza noastră s-a limitat la lumea occidentală dezvoltată și nu este corect s-o generalizăm la toate contextele. Să mai spune că una este comportamentul unui medic în fața unui pacient, adică într-o relație umană și profesională între două persoane, și altele sunt intervențiile de sănătate publică. Este cunoscut că nu poate să fie o distanță însemnată între ceea ce se așteaptă din punct de vedere teoretic dintr-o intervenție sanitară determinată și rezultatele efective. Cazul contracepției este unul din acestea.

Teoretic, pentru a împiedica avorturile și a realiza propriile obiective reproductive, având încredere în contracepție, femeile ar trebui să adopte metode contraceptive în mod perfect timp de circa 27 de ani, un obiectiv care pentru cel care cunoaște datele este complet irealist. În afară de asta, multe surse atestă că determinantele imediate ale avortului nu se sprijină numai pe contracepție, ci există multe alte elemente, mai ales de ordin comportamental înrădăcinate la rândul lor în formarea convingerilor.

Și aici intră în joc necesitatea dialogului între diferitele domenii ale științei. De fapt, sunt studii de tip economic și de psihologie a comportamentului care furnizează cadrele interpretative care ajută să se înțeleagă că promovarea și difuzarea contracepției se asociază cu schimbări comportamentale caracterizate de un risc mai mare de sarcini nedorite și o aptitudine mai mare de a avorta în aceste circumstanțe zădărnicind, sau chiar răsturnând așteptata reducere a avorturilor. Statele Unite, Franța, Anglia, ?ara Galilor, Scoția, Suedia și Olanda sunt toate terenuri în care aceste dinamici s-au realizat.

Aceste date ar trebui să facă lumea politică să reflecteze?

Puccetti: Au repercusiuni neîndoielnice. Este vremea de a da jos ochelarii ideologici, de a învăța din erorile comise în celelalte țări, de a nu arunca resurse economice și umane în campanii și programe care dacă merg bine nu vor duce la nici o reducere a avorturilor, o irosire care într-un context de disponibilități limitate este și mai gravă. Nu trebuie să ne limităm să invocăm necesitatea unei educații sexuale în școli dacă mai întâi nu se înțelege că aceasta, dincolo de bunele intenții, reducându-se la educație genitală cu multă probabilitate, nu rezolvă problemele.

Până la urmă contracepția deresponsabilizează?

Puccetti: Uitați-vă, o putem considera așa: fiecare om are o rută pentru a ajunge la portul său, această rută este sugerată de capul propriu, însă apoi dacă vrea să ajungă într-adevăr la țintă, trebuie să folosească vâslele, adică voința. Fără aceasta omul rămâne plantat, dacă nu trudește el, chiar dacă-și dă seama că a ieșit în afara rutei, nu va putea să facă nimic, pentru că direcția va fi determinată de curenți.

A avea încredere într-un motor, în tehnică, pare foarte avantajos, elimină truda, vâslele par instrumente de care ne putem lipsi fără probleme, dar atunci când motorul nu funcționează așa cum s-a prevăzut și vâslele au fost aruncate, mușchii s-au atrofiat, nu se poate spera o reapariție magică a lor. Contracepția tinde să sărăcească voința persoanelor, capacitatea de dominare a propriilor impulsuri, așa cum a afirmat cu clarviziune într-adevăr filozofică Elizabeth Anscombe. Nu e vorba de ipoteze, ci de fapte pe care o adevărată știință nu le poate ignora. Colegilor ginecologi am încercat doar să le aducem la cunoștință aceste fapte.

(După Zenit, 22 noiembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat