Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Audiența generală de miercuri, 24 noiembrie 2010. Despre Ecaterina de Siena

Iubiți frați și surori,

Astăzi aș vrea să vă vorbesc despre o femeie care a avut un rol eminent în istoria Bisericii. E vorba de sfânta Ecaterina de Siena. Secolul în care a trăit - al paisprezecelea - a fost o epocă zbuciumată pentru viața Bisericii și a întregului țesut social în Italia și în Europa. Totuși, chiar și în momentele de dificultate mai mare, Domnul nu încetează să binecuvânteze poporul său, ridicând sfinți și sfinte care zdruncină mințile și inimile provocând convertire și reînnoire. Ecaterina este una dintre acestea și astăzi încă ea ne vorbește și ne stimulează să mergem cu curaj spre sfințenie pentru a fi în mod mereu mai deplin discipoli ai Domnului.

Născută la Siena, în anul 1347, într-o familie foarte numeroasă, a murit în orașul său natal, în anul 1380. La vârsta de 16 ani, stimulată de o viziune a sfântului Dominic, a intrat în Ordinul al Treilea Dominican, în ramura feminină numită a Mantellate. Rămânând în familie, a confirmat votul de feciorie făcut în mod privat când era încă o adolescentă, s-a dedicat rugăciunii, pocăinței, faptelor de caritate, mai ales în folosul celor bolnavi.

Atunci când faima sfințeniei sale s-a răspândit, a fost protagonista unei intense activități de sfătuire spirituală față de orice categorie de persoane: nobili și oameni politici, artiști și oameni din popor, persoane consacrate, ecleziastici, inclusiv papa Grigore al XI-lea, care în acea perioadă era la Avignon și pe care Ecaterina l-a îndemnat energic și eficient să se întoarcă la Roma. A călătorit mult pentru a solicita reforma interioară a Bisericii și pentru a favoriza pacea între state,iar pentru acest motiv, venerabilul Ioan Paul al II-lea a voit s-o declare co-patroană a Europei: Bătrânul continent să nu uite niciodată rădăcinile creștine care sunt la baza drumului său și să continue să ia din Evanghelie valorile fundamentale care asigură dreptatea și înțelegerea.

Ecaterina a suferit mult, ca mulți sfinți. Unii au crezut chiar că nu trebuie să se aibă încredere în ea până acolo încât, în anul 1374, cu șase ani înainte de moarte, capitlul general al dominicanilor a convocat-o la Firenze pentru a o interoga. I-au pus alături un frate cult și umil, Raimondo da Capua, viitor Maestru General al Ordinului. Devenit confesor al ei și chiar "fiu spiritual", a scris o primă biografie completă a sfintei. A fost canonizată în anul 1461.

Învățătura Ecaterinei, care cu greu a învățat s-o citească și a învățat să scrie când era deja adultă, este conținută în Dialogul Providenței Divine sau Cartea Învățăturii Divine, o capodoperă a literaturii spirituale, în Epistolarul său și în culegerea de Rugăciuni. Învățătura ei este înzestrată cu o așa bogăție încât slujitorul lui Dumnezeu Paul al VI-lea, în anul 1970, a declarat-o învățătoare a Bisericii, titlul care se adăuga la cel de Co-patroană a orașului Roma, prin voința fericitului Pius al IX-lea, și de Patroană a Italiei, conform deciziei venerabilului Pius al XII-lea.

Într-o viziune care nu s-a șters niciodată din inima și din mintea Ecaterinei, sfânta Fecioară a prezentat-o lui Isus care i-a dăruit un inel splendid, spunându-i: "Eu, Creatorul și Mântuitorul tău, mă căsătoresc cu tine în credința pe care o vei păstra mereu curată până când vei celebra cu mine în cer nunta ta veșnică" (Raimondo da Capua, S. Caterina da Siena. Legenda maior, nr. 115, Siena 1998). Acel inel a rămas vizibil numai ei. În acest episod extraordinar vedem centrul vital al religiozității Ecaterinei și al oricărei spiritualități autentice: cristocentrismul. Cristos este pentru ea ca un soț, cu care există un raport de intimitate, de comuniune și de fidelitate; este binele iubit mai presus de orice alt bine.

Această unire profundă cu Domnul este ilustrată de un alt episod din viața acestei mistice strălucite: schimbul inimii. Conform lui Raimondo da Capua, care a transmis destăinuirile primite de la Ecaterina, Domnul Isus i-a apărut având în mână o inimă umană roșie strălucitoare, i-a deschis pieptul, a introdus-o acolo și a spus: "Fiică preaiubită, așa cum alaltăieri am luat inima ta pe care tu mi-o ofereai, iată că acum îți dau inima mea și de acum înainte va sta în locul pe care-l ocupa inima ta" (ibid.). Ecaterina a trăit într-adevăr cuvintele sfântului Paul, "... nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20).

Asemenea sfintei din Siena, fiecare credincios simte nevoia de a se uniformiza cu sentimentele Inimii lui Cristos pentru a-l iubit pe Dumnezeu și pe aproapele așa cum iubește însuși Cristos. Și noi toți putem să ne lăsăm transformată inima și să învățăm să iubim asemenea lui Cristos, într-o familiaritate cu El hrănită de rugăciune, de meditarea Cuvântului lui Dumnezeu și de Sacramente, mai ales primind frecvent și cu evlavie sfânta Împărtășanie. Și Ecaterina aparține acelei cete de sfinți euharistici cu care am voit să închei Exortația mea apostolică Sacramentum caritatis (cf. nr. 94). Iubiți frați și surori, Euharistia este un extraordinar, dar de iubire pe care Dumnezeu ni-l reînnoiește încontinuu pentru a hrăni drumul nostru de credință, pentru a revigora speranța noastră, pentru a înflăcăra caritatea noastră, pentru a ne face tot mai asemenea cu El.

În jurul unei personalități așa de puternice și autentice s-a constituit o adevărată familie spirituală. Era vorba de persoane fascinate de autoritatea morală a acestei tinere femei cu nivel foarte înalt de viață și uneori impresionate și de fenomenele mistice la care asistau, cum erau extazele frecvente. Mulți s-au pus în slujba ei și mai ales au considerat un privilegiu să fie călăuzite din punct de vedere spiritual de Ecaterina. O numeau "mamă", deoarece ca fii spirituali, luau de la ea hrană spirituală

Și astăzi Biserica primește un mare folos de la exercitarea maternității spirituale a atâtor femei, consacrate și laice, care alimentează în suflete gândul pentru Dumnezeu, întăresc credința oamenilor și orientează viața creștină spre piscuri tot mai înalte. "Fii vă spun și vă numesc - scrie Ecaterina adresându-se unuia dintre fiii săi spirituali, certozinul Giovanni Sabatini - deoarece eu vă nasc prin rugăciuni continue și dorința în fața lui Dumnezeu, așa cum o mamă naște copilul" (Epistolar, Scrisoarea nr. 141: Către părintele Giovanni de' Sabbatini). Fratelui dominican Bartolomeu de Dominici era obișnuită să se adreseze cu aceste cuvinte: "Preaiubitule și preaîndrăgitule frate și fiu în Cristos dulce Isus".

O altă trăsătură a spiritualității Ecaterinei este legată de darul lacrimilor. Ele exprimă o sensibilitate aleasă și profundă, capacitate de emoționare și de gingășie. Nu puțini sfinți au avut darul lacrimilor, reînnoind emoția lui Isus însuși, care nu și-a reținut și nu a ascuns plânsul său în fața mormântului prietenului Lazăr și a durerii lui Marta și Maria și la vederea Ierusalimului, în ultimele sale zile pământești. Conform Ecaterinei, lacrimile sfinților se amestecă cu Sângele lui Cristos, despre care ea vorbește cu tonuri vibrante și cu imagini simbolice foarte eficace: "Amintiți-vă de Cristos răstignit, Dumnezeu și om (...). Puneți-vi-l ca obiectiv pe Cristos răstignit, ascundeți-vă în rănile lui Cristos răstignit, înecați-vă în sângele lui Cristos răstignit" (Epistolar, Scrisoarea nr. 16: Către unul al cărui nume nu se spune).

Aici putem înțelege de ce Ecaterina, deși conștientă de lipsurile umane ale preoților, a avut mereu o reverență foarte mare față de ei. Preoții împart, prin Sacramente și cuvânt, forța mântuitoare a Sângelui lui Cristos. Sfânta din Siena i-a invitat mereu pe slujitorii sacri, chiar și pe papa, pe care-l numea "Cristos dulce pe pământ", să fie fideli față de responsabilitățile lor, mișcată mereu și numai de iubirea sa profundă și constantă față de Biserică. Înainte de a muri a spus: "Plecând din trup eu, într-adevăr, am consumat și am dat viața în Biserică și pentru Biserica Sfântă, lucru care îmi este har foarte singular" (Raimondo da Capua, S. Caterina da Siena. Legenda maior, nr. 363).

Așadar, de la sfânta Ecaterina noi învățăm știința cea mai sublimă: cunoașterea și iubirea lui Isus Cristos și a Bisericii sale. În Dialogul Providenței Divine, ea, cu o imagine singulară, îl descrie pe Cristos ca o punte între cer și pământ. Ea este formată din trei scări mari constituite din picioarele, din coasta și din gura lui Isus. Ridicându-se pe aceste scări mari, sufletul trece prin cele trei etape ale oricărei căi de sfințire: dezlipirea de păcat, practicarea virtuții și a iubirii, unirea dulce și afectuoasă cu Dumnezeu.

Iubiți frați și surori, să învățăm de la sfânta Ecaterina să iubim cu curaj, în mod intens și sincer, pe Cristos și Biserica. De aceea să ne însușim cuvintele sfintei Ecaterina pe care le citim în Dialogul Providenței Divine, la încheierea capitolului care vorbește despre Cristos-punte: "Prin milostivire ne-ai spălat în sânge, prin milostivire ai voit să conversezi cu creaturile. O, Nebun de iubire! Nu ți-a fost suficient să te întrupezi, ci ai voit și să mori! (...) O, milostivire! Inima mi se îneacă gândindu-se la tine: oriunde m-aș gândi, nu găsesc decât milostivire" (cap. 30, pag. 79-80). Mulțumesc.

Benedict al XVI-lea

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat