Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Lumina lumii. Papa, Biserica și semnele timpurilor

La 23 noiembrie 2010 apare cartea cu interviul acordat de Benedict al XVI-lea lui Peter Seewald. Lumina lumii este titlul cu care urmează să fie publicată cartea care cuprinde conversația lui Benedict al XVI-lea cu jurnalistul și scriitorul german Peter Seewald. Noua lucrare, editată în italiană de Libreria Editrice Vaticana, va apare același timp în alte limbi, marți 23 noiembrie și are ca subtitlu "Papa, Biserica și semnele timpurilor". În cele 18 capitole care o compun, grupate în trei părți - "Semnele timpurilor", "Pontificatul", "Încotro mergem" - Benedict al XVI-lea răspunde la cele mai fierbinți probleme din lumea de astăzi. Anticipăm din carte câteva pasaje.

Bucuria creștinismului
Toată viața mea a fost mereu străbătută de un fir conducător, acesta: creștinismul dă bucurie, lărgește orizonturile. În definitiv o existență trăită mereu și numai "împotrivă" ar fi insuportabilă.

Un cerșetor
În ceea ce-l privește pe papa, și el este un sărman cerșetor în fața lui Dumnezeu, încă mai mult decât ceilalți oameni. Desigur, mă rog înainte de toate mereu Domnului, de care mă leagă, ca să spunem așa, o veche prietenie. Dar îi invoc și pe Sfinți. Sunt foarte prieten al lui Augustin, al lui Bonaventura și al lui Toma de Aquino. Deci lor le spun: "Ajutați-mă!". Apoi, Mama lui Dumnezeu este mereu și oricum un mare punct de referință. În acest sens, mă inserez în Comuniunea Sfinților. Împreună cu ei, întărit de ei, vorbesc apoi și cu Dumnezeul cel bun, mai ales cerșind, dar și mulțumind; sau mulțumit, pur și simplu.

Dificultățile
Le bănuisem. Dar înainte de toate ar trebui să fim foarte atenți cu evaluarea unui Papă, dacă este semnificativ sau nu, când încă este în viață. Numai într-un al doilea moment se poate recunoaște ce loc, în istorie în ansamblul ei, are un lucru sau o persoană determinată. Dar că atmosfera nu avea să fie mereu fericită era evident dacă ținem cont de actuala constelație mondială, cu toate forțele de distrugere care există, cu toate contradicțiile care se trăiesc în ea, cu toate amenințările și erorile. Dacă aș fi continuat să primesc numai consensuri, ar fi trebuit să mă întreb dacă într-adevăr vesteam toată Evanghelia.

Shock-ul abuzurilor
Faptele nu m-au luat total prin surprindere. La Congregația pentru Doctrina Credinței mă ocupasem de cazurile americane; văzusem cum escaladează situația în Irlanda. Însă oricum dimensiunile au fost un shock enorm. Încă de la alegerea mea la Scaunul lui Petru am întâlnit în mod repetat victime ale abuzurilor sexuale. În urmă cu trei ani și jumătate, în octombrie 2006, într-un discurs adresat episcopilor irlandezi le-am cerut "să stabilească adevărul celor petrecute în trecut, să ia toate măsurile menite să se evite repetarea lor în viitor, să asigure ca principiile de dreptate să fie pe deplin respectate și, mai ales, să vindece victimele și pe toți cei care sunt loviți de aceste delicte abominabile".
A vedea preoția dintr-o dată mânjită în acest mod, și cu asta însăși Biserica catolică, a fost greu de suportat. În acel moment era important însă să nu se abată privirea de la faptul că în Biserică binele există, și nu numai aceste lucruri teribile.

Mass-media și abuzurile
Era evident că acțiunea mass-media nu era condusă numai de simpla căutare a adevărului, ci era și o complăcere de a pune Biserica la stâlpul infamiei și, dacă era posibil, a o discredita. Și totuși era necesar ca să fie clar acest lucru: atât timp cât e vorba de a aduce adevărul la lumină, trebuie să fim recunoscători. Adevărul, unit cu iubirea înțeleasă în mod corect, este valoarea numărul unu. Și apoi mass-media n-ar fi putut să dea acele dări de seamă dacă în Biserica însăși răul n-ar fi existat. Numai pentru că răul era înlăuntrul Bisericii, ceilalți au putut să-l îndrepte împotriva ei.

Progresul
Apare aspectul problematic al termenului "progres". Modernitatea a căutat propriul drum condusă de ideea de progres și de cea de libertate. Dar ce este progresul? Astăzi vedem că progresul poate fi și distructiv. Pentru aceasta trebuie să reflectăm asupra criteriilor care trebuie adoptate pentru ca progresul să fie într-adevăr progres.

O examinare a conștiinței
Dincolo de fiecare plan financiar, o examinare de conștiință globală este absolut inevitabilă. Și la asta Biserica a încercat să contribuie cu enciclica Caritas in veritate. Nu dă răspunsuri la toate problemele. Vrea să fie un pas înainte pentru a privi lucrurile dintr-un alt punct de vedere, care să nu fie numai cel al fezabilității și al succesului, ci din punctul de vedere conform căruia există o normativitate a iubirii față de aproapele care se orientează spre voința lui Dumnezeu și nu numai spre dorințele noastre. În acest sens ar trebui să fie date impulsuri pentru ca realmente să aibă loc o transformare a conștiințelor.

Adevărata intoleranță
Adevărata amenințare în fața căreia ne aflăm este ca toleranța să fie abolită în numele toleranței însăși. Există pericolul ca rațiunea, așa-numita rațiune occidentală, să susțină că în sfârșit a recunoscut ceea ce este drept și să avanseze astfel o pretenție de totalitate care este dușmana libertății. Cred că e necesar de denunțat cu forță această amenințare. Nimeni nu este constrâns să fie creștin. Dar nimeni nu trebuie să fie constrâns să trăiască după "noua religie", ca și cum ar fi unica și adevărata, obligatorie pentru toată umanitatea.

Moscheile și burqa
Creștinii sunt toleranți și ca atare permit și celorlalți înțelegerea lor specială despre sine. Ne bucurăm de faptul că în țările din Golful arab (Qatar, Abu Dhabi, Dubai, Kuwait) există biserici în care creștinii pot celebra Liturghia și sperăm ca așa să se întâmple peste tot. Pentru aceasta este natural ca și la noi musulmanii să se poată aduna în rugăciune în moschei.
Cât privește burqa, nu văd motivul unei interziceri generalizate. Se spune că unele femei nu-l poartă în mod voluntar, dar că în realitate este un soi de violență impusă lor. Este clar că nu putem fi de acord cu asta. Însă dacă ar vrea să-l poarte în mod voluntar, nu văd de ce trebuie să fie împiedicate.

Creștinismul și modernitatea
Ființa creștină este ea însăși ceva viu, modern, care străbate, formând-o și plăsmuind-o, toată modernitatea mea, și care deci într-un anumit sens într-adevăr o îmbrățișează. Aici este necesară o mare luptă spirituală, așa cum am voit să arăt cu recenta instituire a unui "Consiliu Pontifical pentru noua evanghelizare". Este important ca să încercăm să trăim și să gândim Creștinismul în așa fel încât să asume modernitatea bună și dreaptă, și în același timp să se îndepărteze și să se deosebească de cea care devine o contra-religie.

Optimismul
S-ar putea crede privind cu superficialitate și restrângând orizontul numai la lumea occidentală. Dar dacă se observă cu mai multă atenție - și e ceea ce pot să fac grație vizitelor episcopilor din toată lumea și atâtor alte întâlniri - se vede în acest moment creștinismul dezvoltă și o creativitate complet nouă [...]
Birocrația este consumată și obosită. Sunt inițiative care se nasc dinăuntru, din bucuria tinerilor. Creștinismul probabil va asuma un chip nou, probabil și un aspect cultural diferit. Creștinismul nu determină opinia publică mondială, alții sunt la cârma ei. Și totuși creștinismul este forța vitală fără de care și celelalte lucruri n-ar putea continua să existe. De aceea, pe baza a ceea ce văd și a ceea ce reușesc să experimentez personal, sunt foarte optimist în privința faptului că creștinismul se află în fața unei noi dinamici.

Drogurile
Atâția episcopi, mai ales cei din America Latină, îmi spun că acolo pe unde trece strada cultivării și comercializării drogurilor - și asta se întâmplă în mare parte din acele țări - este ca și cum un animal monstruos și rău și-ar întinde mâna asupra acelei țări pentru a ruina persoanele. Cred că acest șarpe al comercializării și consumului de droguri care învăluie lumea este o putere despre care nu întotdeauna reușim să ne facem o idee adecvată. Îi distruge pe tineri, distruge familiile, duce la violență și amenință viitorul a națiuni întregi.
Și aceasta este o responsabilitate teribilă a Occidentului: are nevoie de droguri și astfel creează țări care-i furnizează ceea ce apoi va ajunge să-i consume și să-i distrugă. A apărut o foame de fericire care nu reușește să se sature cu ceea ce există; și care apoi se refugiază ca să spunem așa în paradisul diavolului și îl distruge complet pe om.

În via Domnului
De fapt aveam o funcție de conducere, însă nu făcusem nimic singur și am lucrat mereu în echipă; exact ca unul din atâția lucrători în via Domnului care probabil a făcut muncă pregătitoare, dar în același timp este unul care nu este făcut pentru a fi primul și pentru a-și asuma responsabilitatea pentru toate. Am înțeles că alături de marii Papi trebuie să fie și Pontifi mici care își aduc propria contribuție. Astfel în acel moment am spus ceea ce simțeam cu adevărat [...]
Conciliul al II-lea din Vatican ne-a învățat, pe bună dreptate, că pentru structura Bisericii este constitutivă colegialitatea; adică faptul că papa este primul în împărtășire și nu un monarh absolut care ia decizii în singurătate și face totul singur.

Ebraismul
Fără îndoială. Trebuie să spun că încă din prima zi a studiilor mele teologice mi-a fost clară într-un fel unitatea profundă dintre Vechea și Noua Alianță, între cele două părți ale sfintei noastre Scripturi. Am înțeles că am fi putut citi Noul Testament numai împreună cu ceea ce l-a precedat, altminteri nu l-am fi înțeles. Apoi desigur ceea ce s-a întâmplat în al Treilea Reich ne-a lovit ca germani și cu atât mai mult ne-a stimulat să privim la poporul lui Israel cu umilință, rușine și iubire.
În formarea mea teologică aceste lucruri s-au împletit și au marcat parcursul gândirii mele teologice. Așadar era clar pentru mine - și aici în continuitate absolută cu Ioan Paul al II-lea - că în vestirea credinței creștine din partea mea trebuia să fie centrală această nouă împletire, iubitoare și înțelegătoare, a Israelului și a Bisericii, bazată pe respectarea modului de a fi al fiecăruia și a respectivei misiuni [...]
Oricum, la acel punct, și în liturgia antică mi s-a părut necesară o schimbare. De fapt, formula era de așa natură încât îi rănea într-adevăr pe evrei și cu siguranță nu exprima în mod pozitive marea, profunda unitate dintre Vechiul și Noul Testament.
Pentru acest motiv am gândit că în liturgia antică era necesară o modificare, în mod deosebit, așa cum am spus, cu referință la raportul nostru cu prietenii evrei. Am modificat-o în așa fel încât să fie conținută în ea credința noastră, adică faptul că Isus Cristos este mântuire pentru toți. Că nu există două căi de mântuire și că Isus Cristos este și Mântuitorul evreilor, și nu numai al păgânilor. Dar și în așa fel încât să nu ne rugăm direct pentru convertirea evreilor în sens misionar, ci pentru ca Domnul să grăbească ora istorică în care noi toți vom fi uniți. Pentru aceasta, argumentele folosite de o serie de teologi în mod polemic împotriva mea sunt nechibzuite și nu dau dreptate la ceea ce am făcut.

Pius al XII-lea
Pius al XII-lea a făcut tot posibilul pentru a salva persoane. Desigur se poate pune mereu întrebarea: "De ce nu a protestat în manieră mai explicită?". Cred că a înțeles care ar fi fost consecințele unui protest public. Știm că pentru această situație personal a suferit mult. Știa că în sine ar fi trebuit să vorbească, însă situația îl împiedica să facă asta.
Ori, persoane mai raționale admit că Pius al XII-lea a salvat multe vieți dar susțin că avea idei învechite cu privire la evrei și că nu era la înălțimea Conciliului al II-lea din Vatican. Totuși problema nu este aceasta. Important e ceea ce a făcut și ceea ce a încercat să facă și cred că trebuie într-adevăr recunoscut că a fost unul din marii drepți și că el, ca nimeni altul, a salvat atâția și atâția evrei.

Sexualitatea
Concentrarea asupra profilacticului înseamnă a banaliza sexualitatea și această banalizare reprezintă tocmai motivul periculos pentru care atâtea și atâtea persoane nu mai văd în sexualitate exprimarea iubirii lor, ci numai un fel de drog, care se administrează singur. De aceea și lupta împotriva banalizării sexualității este parte din marele efort pentru ca sexualitatea să fie evaluată în mod pozitiv și să poată exercita efectul său asupra ființei umane în totalitatea sa.
Pot să existe cazuri justificate, de exemplu când o prostituată folosește un profilactic, și acesta poate să fie primul pas spre o moralizare, un prim act de responsabilitate pentru a dezvolta din nou conștiința faptului că nu totul este permis și că nu se poate face tot ceea ce se vrea. Totuși, acesta nu este modul adevărat și propriu pentru a învinge infectarea cu virusul Hiv. Este într-adevăr necesară o umanizare a sexualității.

Biserica
Paul, așadar, Biserica n-o înțelegea ca instituție, ca organizație, ci ca organism viu, în care toți lucrează unul pentru celălalt și unul cu celălalt, fiind uniți pornind de la Cristos. Este o imagine, dar o imagine care conduce în profunzime și care este foarte realistă și numai datorită faptului că noi credem că în Euharistie îl primim cu adevărat pe Cristos, pe Cel Înviat. Și dacă fiecare îl primește pe același Cristos, atunci într-adevăr noi toți suntem reuniți în acest nou trup înviat ca marele spațiu al unei noi umanități. Este important de înțeles asta, deci de a înțelege Biserica nu ca un aparat care trebuie să facă de toate - și aparatul îi aparține, dar în cadrul limitelor - ci ca organism viu care provine de la Cristos însuși.

Humanae vitae
Perspectivele din "Humanae vitae" rămân valabile, însă altceva este a găsi căi care omenește pot fi parcurse. Cred că vor exista mereu minorități intim convinse de corectitudinea acelor perspective și care, trăindu-le, vor rămâne pe deplin satisfăcute așa încât să devină pentru alții model fascinant care trebuie urmat. Suntem păcătoși. Dar n-ar trebui să asumăm acest fapt ca instanță împotriva adevărului, adică atunci când acea morală înaltă nu este trăită. Ar trebui să încercăm să facem tot binele posibil și să ne susținem și să ne suportăm reciproc. A exprima toate acestea și din punct de vedere pastoral, teologic și conceptual în contextul actualei sexologii și cercetări antropologice este o mare misiune la care trebuie să ne dedicăm mai mult și mai bine.

Femeile
Formularea lui Ioan Paul al II-lea este foarte importantă: "Biserica nu are în nici un mod facultatea de a conferi femeilor hirotonirea sacerdotală". Nu e vorba de a nu voi ci de a nu putea. Domnul a dat o formă Bisericii cu cei doisprezece și apoi cu succesiunea lor, cu episcopii și preoții. Nu noi am creat această formă a Bisericii, ci este constitutivă începând de la El. A o urma este un act de ascultare, în situația actuală probabil unul din cele mai grele acte de ascultare. Dar tocmai acest lucru este important, că Biserica arată că nu este un regim al arbitriului. Nu putem face ceea ce vrem. Există în schimb o voință a Domnului pentru noi, pe care o respectăm, chiar dacă acest lucru este obositor și dificil în cultura și în civilizația de astăzi.
Între altele, funcțiile încredințate femeilor în Biserică sunt așa de mari și semnificative încât nu se poate vorbi de discriminare. Ar fi așa dacă preoția ar fi un fel de dominare, în timp ce dimpotrivă trebuie să fie complet slujire. Dacă se aruncă o privire la istoria Bisericii, atunci ne dăm seama că semnificația femeilor - de la Maria la Monica până la Maica Tereza - este așa de eminentă încât în multe privințe femeile definesc chipul Bisericii mai mult decât bărbații.

Realitățile de pe urmă
Este o problemă foarte serioasă. Predica noastră, vestirea noastră efectiv este pe larg orientată, în mod unilateral, spre crearea unei lumi mai bune, în timp ce lumea realmente mai bună aproape că nu mai este menționată. Aici trebuie să facem o examinare a conștiinței. Desigur, se încearcă să se vină în întâmpinarea auditoriului, să li se spună ceea ce este în orizontul lor. Însă misiunea noastră este în același timp să trecem de acest orizont, să-l lărgim, și să privim la lucrurile de pe urmă.
Realitățile de pe urmă sunt ca pâinea tare pentru oamenii de astăzi. Le apar ireale. Ar vrea în locul lor răspunsuri concrete pentru ziua de astăzi, soluții pentru dificultățile zilnice. Dar sunt răspunsuri care rămân la jumătate dacă nu permit și să se presimtă și să se recunoască faptul că eu mă extind dincolo de această viață materială, că există judecata, și că există harul și veșnicia. În acest sens trebuie să găsim și cuvinte și moduri noi pentru a permite omului să spargă zidul sunetului finitului.

Venirea lui Cristos
Este important că fiecare epocă stă Domnul. Că și noi înșine, aici și acum, suntem sub judecata Domnului și ne lăsăm judecați de tribunalul său. Se discuta despre o dublă venire a lui Cristos, una la Betleem și una la sfârșitul timpurilor, până când sfântul Bernard de Clairvaux a vorbit despre un Adventus medius, despre o venire intermediară, prin care tot El periodic intră în istorie.
Cred că am luat tonalitatea corectă. Noi nu putem stabili când se va sfârși lumea. Cristos însuși spune că nimeni nu știe asta, nici măcar Fiul. Însă trebuie să rămânem ca să spunem așa mereu la venirea sa, și mai ales să fim siguri că, în suferințe, El este aproape. În același timp ar trebui să știm că pentru acțiunile noastre suntem sub judecata sa.

(După L'Osservatore Romano, 21 noiembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat