Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Consistoriu obișnuit public pentru crearea a 24 de cardinali

Sâmbătă dimineață, în bazilica "Sfântul Petru", Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea a ținut Consistoriul obișnuit public pentru crearea a 24 de cardinali. La deschiderea Consistoriului, care are formă de Celebrare a Cuvântului, Sfântul Părinte, după salutul liturgic, a citit formula de creare și a proclamat solemn numele noilor cardinali. Primul din noii cardinali, Eminența Sa Angelo Amato, S.D.B., Prefect al Congregației Cauzelor Sfinților, în numele tuturor a adresat Sfântului Părinte un salut de omagiu și recunoștință. După proclamarea sfintei Evanghelii, papa a ținut omilie.

Ritul a continuat cu mărturisirea de credință a noilor cardinali în fața poporului lui Dumnezeu și jurământul de fidelitate și ascultare față de papa și față de succesorii săi. Noii cardinali, după ordinea de creare, au îngenuncheat după aceea în fața Sfântului Părinte care le-a impus Bereta de cardinal și a încredințat fiecăruia o biserică din Roma ca semn de participare la grija pastorală a Sfântului Părinte în Urbe. După încredințarea Bulei de creare în demnitatea de cardinal și de încredințare a titlului sau diaconiei, Sfântul Părinte a schimbat cu fiecare cardinal nou îmbrățișarea păcii.

Celebrarea s-a încheiat cu rugăciunea universală, recitarea rugăciunii Pater noster și Binecuvântarea finală.

Prezentăm în continuare omilia Sfântului Părinte și salutul de omagiu al cardinalului Angelo Amato, S.D.B.

* * *

Omilia Sfântului Părinte

Domnilor cardinali,
Venerați Frați întru Episcopat și întru Preoție,
Iubiți frați și surori,

Domnul îmi dă bucuria de a împlini, încă o dată, acest act solemn, prin care Colegiul Cardinalilor se îmbogățește cu noi membri, aleși din diferitele părți ale lumii: e vorba de păstori care conduc cu zel importante comunități diecezane, de prelați care sunt în fruntea Dicasterelor din Curia Romană, sau care au slujit cu fidelitate exemplară Biserica și Sfântul Scaun. De astăzi, ei fac parte din acel coetus particularis, care aduce Succesorului lui Petru o colaborare mai nemijlocită și asiduă, susținându-l în exercitarea ministeriului său universal. Înainte de toate adresez lor salutul meu afectuos, reînnoind exprimarea stimei mele și a aprecierii mele vii pentru mărturia pe care o aduc Bisericii și lumii. În mod deosebit, îl salut pe arhiepiscopul Angelo Amato și-i mulțumesc pentru expresiile gentile pe care mi le-a adresat. Apoi, adresez cordialul meu bun-venit Delegațiilor oficiale din diferite țări, Reprezentanțelor din numeroase dieceze și celor care au venit aici pentru a participa la acest eveniment, în timpul căruia acești venerați și iubiți Frați primesc semnul demnității de cardinal cu impunerea beretei și încredințarea titlului unei biserici din Roma.

Legătura de comuniune specială și afect, care-i leagă pe acești noi cardinali de papa, îi face cooperatori singulari și prețioși ai mandatului înalt încredințat de Cristos lui Petru, de a paște oile sale (cf. In 21,15-17), pentru a reuni popoarele cu grija carității lui Cristos. Tocmai din această iubire s-a născut Biserica, chemată să trăiască și să meargă conform poruncii Domnului, în care se rezumă toată legea și profeții. A fi uniți cu Cristos în credință și în comuniune cu El înseamnă a fi "înrădăcinați și întemeiași în iubire" (Ef 3,17), țesutul care unește toate mădularele Trupului lui Cristos.

Cuvântul lui Dumnezeu pe care tocmai l-am proclamat ne ajută să medităm tocmai asupra acestui aspect așa de fundamental. În textul din Evanghelie (Mc 10,32-45) este pusă în fața ochilor noștri icoana lui Isus ca Mesia - prevestit de Isaia (cf. Is 53) - care nu a venit ca să fie slujit, ci să slujească: stilul său de viață devine baza noilor raporturi în interiorul comunității creștine și a unui nou mod de a exercita autoritatea. Isus este în drum spre Ierusalim și prevestește pentru a treia oară, indicând-o discipolilor, calea prin care intenționează să ducă la împlinire opera încredințată lui de către Tatăl: este calea umilei dăruiri de sine până la jertfirea vieții, calea Pătimirii, calea Crucii. Și totuși, chiar și după această vestire, așa cum s-a întâmplat pentru cele precedente, discipolii revelează toată dificultatea lor de a înțelege, de a face "exodul" necesar de la o mentalitate lumească la mentalitatea lui Dumnezeu. În acest caz sunt cei doi fii ai lui Zebedeu, Iacob și Ioan, care-i cer lui Isus să stea pe primele locuri alături de el în "glorie", manifestând așteptări și proiecte de măreție, de autoritate, de onoare conform lumii. Isus, care cunoaște inima omului, nu este tulburat de această cerere, ci îi scoate în evidență imediat însemnătatea profundă: "voi nu știți ce cereți"; apoi îi conduce pe cei doi frați să înțeleagă ce anume comportă a-l urma pe El.

Care este așadar calea pe care trebuie s-o parcurgă cel care vrea să fie discipol? Este calea Învățătorului, este calea ascultării totale față de Dumnezeu. Pentru aceasta Isus îi întreabă pe Iacob și pe Ioan: sunteți dispuși să împărtășiți această alegere a mea de a împlini până la capăt voința Tatălui? Sunteți dispuși să parcurgeți acest drum care trece prin umilire, suferință și moarte din iubire? Cei doi discipoli, cu răspunsul lor sigur, "putem", arată, încă o dată, că n-au înțeles sensul real a ceea ce le prospectează Învățătorul. Și din nou Isus, cu răbdare, îi determină să facă un pas ulterior: nici măcar experimentarea potirului suferinței și a botezului morții nu le dă dreptul la primele locuri, pentru că acest lucru este "pentru cei pentru care a fost pregătit", este în mâinile Tatălui ceresc; omul nu trebuie să calculeze, trebuie pur și simplu să se abandoneze lui Dumnezeu, fără pretenții, conformându-se voinței sale.

Indignarea celorlalți discipoli devine ocazie pentru a extinde învățătura la întreaga comunitate. Înainte de toate Isus "i-a chemat la el": este gestul vocației originare, la care îi invită să se întoarcă. Este foarte semnificativă această referire la momentul constitutiv al vocației celor doisprezece, la acel "a sta cu Isus" pentru a fi trimiși, deoarece amintește cu claritate că orice slujire eclezială este întotdeauna răspuns la o chemare a lui Dumnezeu, nu este niciodată rod al unui proiect propriu sau al unei ambiții proprii, ci este conformarea voinței proprii cu aceea a Tatălui care este în ceruri, asemenea lui Cristos în Ghetsemani (cf. Lc 22,42). În Biserică nimeni nu este stăpân, ci toți sunt chemați, toți sunt trimiși, toți sunt atinși și conduși de harul divin. Și aceasta este și siguranța noastră! Numai reascultând cuvântul lui Isus, care cere "vino și urmează-mă", numai întorcându-ne la vocația originară este posibil să înțelegem propria prezență și propria misiune ca discipoli autentici în Biserică.

Cererea lui Iacob și Ioan și indignarea "celorlalți zece" apostoli ridică o întrebare centrală la care Isus vrea să răspundă: cine este mare, cine este "primul" pentru Dumnezeu? Înainte de toate privirea se îndreaptă spre comportamentul pe care riscă să-l asume "cei care sunt considerați conducătorii națiunilor": "dominarea și asuprirea". Isus le indică discipolilor un mod complet diferit: "Însă între voi să nu fie așa". Comunitatea urmează o altă regulă, o altă logică, un alt model: "Cine vrea să devină mare între voi să fie servitorul vostru și cine vrea să fie cel dintâi între voi să fie sclavul tuturor". Criteriul măreției și al primatului conform lui Dumnezeu nu este dominarea, ci slujirea; diaconia este legea fundamentală a discipolului și a comunității creștine, și ne lasă să întrevedem ceva din "Domnia lui Dumnezeu". Și Isus indică și punctul de referință: Fiul Omului, care a venit pentru a sluji; adică sintetizează misiunea sa sub categoria slujirii, înțeleasă nu în sens generic, ci în cel concret al Crucii, al dăruirii totale a vieții ca "răscumpărare", ca mântuire pentru mulți, și-l arată ca și condiție pentru urmare. Este un mesaj care este valabil pentru apostoli, este valabil pentru toată Biserica, este valabil mai ales pentru cei care au îndatoriri de conducere în poporul lui Dumnezeu. Nu este logica dominării, a puterii conform criteriilor umane, ci logica aplecării pentru a spăla picioarele, logica slujirii, logica Crucii care este la baza oricărei exercitări a autorității. În orice timp Biserica este angajată să se conformeze acestei logici și s-o mărturisească pentru a face să transpară adevărata "Domnia a lui Dumnezeu", aceea a iubirii.

Venerați Frați aleși la demnitatea de cardinal, misiunea, la care Dumnezeu vă cheamă astăzi și care vă abilitează la o slujire eclezială și mai încărcată de responsabilitate, cere o voință tot mai mare de a asuma stilului Fiului lui Dumnezeu, care a venit în mijlocul nostru ca acela care slujește (cf. Lc 22,25-27). E vorba de a-l urma în dăruirea sa de iubire umilă și totală Bisericii mireasa sa, pe Cruce: pe acel lemn bobul de grâu, lăsat de către Tatăl să cadă pe ogorul lumii, moare pentru a deveni rod copt. Pentru aceasta este nevoie de o înrădăcinare și mai profundă și trainică în Cristos. Raportul intim cu El, care transformă tot mai mult viața în așa fel încât să poată spune cu sfântul Paul "nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20), constituie exigența primară pentru ca slujirea noastră să fie senină și bucuroasă și să poată da rodul pe care Dumnezeul îl așteaptă de la noi.

Iubiți frați și surori, care astăzi faceți coroană noilor cardinali: rugați-vă pentru ei! Mâine, în această bazilică, în timpul concelebrării în solemnitatea lui Cristos Regele universului, le voi încredința inelul. Va fi o ocazie ulterioară înc are "să-l lăudăm pe Domnul, care rămâne fidel pentru totdeauna" (Ps 145), așa cum am repetat în Psalmul responsorial. Duhul său să-i susțină pe noii cardinali în angajarea de slujire a Bisericii, urmându-l pe Cristos al Crucii și, dacă este necesar, usque ad effusionem sanguinis, gata mereu - așa cum ne spunea sfântul Petru în lectura proclamată - să răspundă oricui ar cere cont de speranța care este în noi (cf. 1Pt 3,15). Mariei, Maica Bisericii, îi încredințez pe noii cardinali și slujirea lor eclezială, pentru ca, prin ardoare apostolică, să poată proclama tuturor neamurilor iubirea milostivă a lui Dumnezeu. Amin.

* * *

Salutul de omagiu al cardinalului Angelo Amato, S.D.B.

Preafericite Părinte,

Provenind din diferitele continente, sunt adunați în prezența Voastră douăzeci și patru de fii ai Săi, onorați astăzi cu demnitatea de cardinal. Suntem de diferită proveniență geografică și de diferită origine socială. Am parcurs drumuri diferite și am desfășurat misiuni ecleziale diferite. Însă suntem uniți în unica credință în Dumnezeu Treime, în unica ascultare față de Succesorul lui Petru, în unica slujire de fidelitate adusă Bisericii lui Cristos.

Chemarea fiecăruia dintre noi de a face parte din Colegiul Cardinalilor trezește în noi sentimente de uimire pentru mărinimia și iubirea Sfântului Părinte față de persoanele noastre. Recunoaștem cu trepidație limitele noastre, în fața conștiinței marii demnități cu care suntem învestiți și pe care suntem chemați s-o mărturisim cu viața noastră și activitatea noastră.

La asta se adaugă o recunoștință emoționată față de Dumnezeu, dătătorul oricărui bine, și față de Dumneavoastră, Sfinte Părinte, care nu a voit să țină cont de nevrednicia și nepotrivirea noastră, permițând, deci să izbucnească în mod spontan în inima noastră aceleași laude aduse lui Dumnezeu, care izvorăsc din inima Fecioarei Maria, când, plină de Duh Sfânt, l-a preamărit pe Domnul pentru "marile lucruri" pe care El le-a împlinit în Ea: "a arătat puterea brațului său..., i-a înălțat pe cei smeriți" (Lc 1,51-52).

În circumstanță asemănătoare, Fericitul cardinal Newman a spus că nu are nimic din acea perfecțiune sublimă care există în viața și în operele sfinților: însă avea intenția dreaptă, lipsa de scopuri personale, simțul ascultării, disponibilitatea de a fi corect, teama de a greși și dorința de sluji sfânta Biserică (cf. "Biletul Speech" al cardinalului John Henry Newman, cu ocazia ridicării la demnitatea de cardinal, 12 mai 1879).

Iată, Sfinte Părinte, darurile noastre modeste, ca mulțumire datorată pentru încrederea pe care Dumneavoastră ați voit s-o aveți în noi. Inserarea în Colegiul Cardinalilor face din fiecare dintre noi un colaborator special al Dumneavoastră: ne unește mai strâns cu Biserica Romei și cu Acela care "prezidează în caritate" și ne invită să continuăm cu entuziasm reînnoit, în desfășurarea misiunilor specifice încredințate nouă, în Curia Romană sau în diferitele Sedii Episcopale, mereu martori ai unității Bisericii și ai universalității sale.

În pofida provocărilor, dificultăților, persecuțiilor, Biserica lui Cristos nu încetează să proclame în fiecare zi în orice parte a lumii iubirea lui Dumnezeu față de oameni, să iradieze pretutindeni lumina Evangheliei, să insiste la timp potrivit și nepotrivit în vestirea Cuvântului lui Dumnezeu. Nu se poate eluda riscul de a nu fi înțeleși, de a fi refuzați și de a trebui să fim dispuși chiar și la mărturia extremă. De altfel, culoarea purpurei face referință directă la ea, și Dumneavoastră, Sfinte Părinte, ne veți aminti îndată "să fim gata să ne comportăm cu tărie usque ad effusionem sanguinis pentru mărirea credinței creștine, pentru pacea și liniștea poporului lui Dumnezeu și pentru libertatea și răspândirea sfintei Biserici".

Sfinte Părinte, în această oră deosebit de semnificativă pentru noi, vrem să Vă reconfirmăm sentimentele noastre de iubire, de devoțiune, de încredere și de fidelitate. Suntem conștienți că inserarea noastră în Colegiul Cardinalilor ne angajează să fim alături de Dumneavoastră în desfășurarea Ministeriului Apostolic încredințat Sanctității Voastre. Deci reafirmăm devoțiunea noastră și fidelitatea noastră față de Biserica lui Cristos, pe care astăzi îl invocăm ca Rege al universului, și față de Persoana Dumneavoastră, conștienți de onoarea de a putea colabora în slujba fraților noștri, în strânsă unire cu Succesorul lui Petru, cu Dumneavoastră, Sfinte Părinte, care v-a plăcut să vă definiți "umil lucrător în via Domnului".

Încredințăm astăzi noua noastră misiune, pe care Sanctitatea Voastră a voit să ne-o încredințeze cu bunăvoință, în mâinile și sub ocrotirea Fecioarei Maria, Maica Bisericii, Regina Apostolilor și Ajutorul Creștinilor.

Cu Maria l-am preamărit pe Domnul, cu Ea vrem să fim mereu fideli și disponibili față de voința lui Dumnezeu și față de Cuvântul său.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat