Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Audiența generală de miercuri, 17 noiembrie 2010. Despre sfânta Iuliana de Cornillon

Iubiți frați și surori,

Astăzi aș vrea să vă prezint o figură feminină, mai puțin cunoscută, însă căreia Biserica îi datorează o mare recunoștință, nu numai pentru sfințenia vieții sale, ci și pentru că, prin marea ei fervoare, a contribuit la instituirea uneia dintre cele mai importante solemnități liturgice ale anului, cea a lui Corpus Domini. Este vorba despre sfânta Iuliana de Cornillon, cunoscută și ca sfânta Iuliana de Liège. Avem câteva date despre viața ei mai ales printr-o biografie, scrisă probabil de un ecleziastic care a fost contemporan al ei, în care sunt cuprinse diferite mărturii ale unor persoane care au cunoscut-o direct pe sfântă.

Iuliana s-a născut între anii 1191-1192 pe lângă Liège, în Belgia. Este important de subliniat acest loc, deoarece în acel timp Dieceza de Liège era, ca să spunem așa, un adevărat "cenacol euharistic". Înainte de Iuliana, însemnați teologi au ilustrat acolo valoarea supremă a sacramentului Euharistiei și, tot la Liège, existau grupuri feminine dedicate cu generozitate cultului euharistice și împărtășaniei frecvente. Conduse de preoți exemplari, ele au trăit împreună, dedicându-se rugăciunii și faptelor caritative.

Rămasă orfană la vârsta de 5 ani, Iuliana împreună cu sora ei Agneza au fost date în grija călugărițelor augustiniene din conventul-leprozar Mont-Cornillon. A fost educată mai ales de o soră, numită Sapienza (Înțelepciune), care i-a urmărit maturizarea spirituală, până când Iuliana însăși a îmbrăcat haina călugărească și a devenit și ea călugăriță augustiniană. A dobândit o cultură deosebită, ajungând să citească operele părinților Bisericii în limba latină, îndeosebi pe sfântul Augustin și pe sfântul Bernard. În afară de o inteligență vie, Iuliana arăta, încă de la început, o tendință deosebită spre contemplație; avea un simț profund al prezenței lui Cristos, pe care o experimenta trăind în mod deosebit de intens sacramentul Euharistiei și oprindu-se adesea ca să mediteze asupra cuvintelor lui Isus: "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20).

La vârsta de 16 ani a avut prima viziune, care s-a repetat după aceea de mai multe ori în adorațiile sale euharistice. Viziunea prezenta luna în strălucirea ei deplină, cu o dungă care o străbătea în diametru. Domnul a făcut-o să înțeleagă semnificația a ceea ce i-a apărut. Luna simboliza viața Bisericii pe pământ, linia opacă reprezenta în schimb lipsa unei sărbători liturgice, pentru instituirea căreia i se cerea Iulianei să se străduiască în mod eficace: adică o sărbătoare în care credincioșii să poată adora Euharistia pentru a mări credința, a înainta în practicarea virtuților și a repara ofensele aduse Preasfântului Sacrament.

Circa douăzeci de ani Iuliana, care între timp a devenit prioră a conventului, a păstrat în secret această revelație, care-i umpluse inima de bucurie. Apoi s-a destăinuit altor două adoratoare fervente ale Euharistiei, fericita Eva, care ducea o viață eremitică, și Isabela, care ajunsese la mănăstirea Mont-Cornillon. Cele trei femei au stabilit un fel de "alianță spirituală", cu propunerea de a glorifica preasfântul sacrament. Au voit să implice și un preot foarte stimat, Jean de Lausanne, canonic în biserica "Sfântul Martin" din Liège, rugându-l să-i interpeleze pe teologi și pe ecleziastici despre ceea ce le stătea lor la inimă. Răspunsurile au fost pozitive și încurajatoare.

Ceea ce i s-a întâmplat Iulianei de Cornillon se repetă frecvent în viața Sfinților: pentru a avea confirmarea că o inspirație vine de la Dumnezeu, este necesar întotdeauna să se cufunde în rugăciune, să știe să aștepte cu răbdare, să caute prietenia și confruntarea cu alte suflete bune și să supună toate judecății păstorilor Bisericii. Chiar episcopul de Liège, Robert de Thourotte, care, după ezitări inițiale, a acceptat propunerea Iulianei și a colegelor sale, și a instituit, pentru prima dată, solemnitatea Corpus Domini în Dieceza sa. Mai târziu, alți episcopi l-au imitat, stabilind aceeași sărbătoare în teritoriile încredințate îngrijirii lor pastorale.

Totuși, Domnul le cere adesea sfinților să treacă peste încercări, pentru ca să fie mărită credința lor. I s-a întâmplat și Iulianei, care a trebuit să îndure opoziția dură a câtorva membri ai clerului și chiar a superiorului de care depindea mănăstirea ei. Atunci, din voința sa, Iuliana a părăsit conventul Mont-Cornillon cu câteva colege, și timp de zece ani, între 1248-1258, au fost găzduite în diferite mănăstiri de surori cistercine. Îi edifica pe toți cu umilința ei, nu avea niciodată cuvinte de critică sau de reproș față de adversarii ei, ci continua să răspândească cu zel cultul euharistic. S-a stins în anul 1258 la Fosses-La-Ville, în Belgia. În chilia în care zăcea a fost expus preasfântul sacrament și, conform cuvintelor biografului, Iuliana a murit contemplându-l cu un ultim elan de iubire pe Isus Euharistie, pe care întotdeauna l-a iubit, l-a cinstit și l-a adorat.

Pentru buna cauză a sărbătorii Corpus Domini a fost cucerit și Jacques Pantaléon de Troyes, care o cunoscuse pe sfântă în timpul slujirii sale de arhidiacon la Liège. Chiar el, devenit papă cu numele de Urban al IV-lea, în anul 1264, a instituit solemnitatea Corpus Domini ca sărbătoare de poruncă pentru Biserica Universală, în joia care urmează după Rusalii. În bula de instituire, intitulată Transiturus de hoc mundo (11 august 1264), papa Urban al IV-lea cu discreție reevocă experiențele mistice ale Iulianei, valorizându-le autenticitatea, și scrie: "Deși Euharistia este celebrată în mod solemn în fiecare zi, considerăm corect ca, cel puțin o dată pe an, să i se facă o comemorare mai onorată și solemnă. De fapt, alte lucruri pe care le comemorăm, noi le percepem cu spiritul și cu mintea, dar nu obținem pentru asta prezența lor reală. În schimb, în această comemorare sacramentală a lui Cristos, chiar dacă sub altă formă, Isus Cristos este prezent cu noi în propria substanță. De fapt, în timp ce urma să se înalțe la cer el a spus: «Iată, eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii» (Mt 28,20)".

Pontiful însuși a voit să dea exemplul, celebrând solemnitatea Corpus Domini la Orvieto, orașul în care locuia în acea vreme. Chiar din porunca sa în Domul din oraș se păstra - și încă se păstrează - corporalul celebru cu urmele minunii euharistice care a avut loc cu un an înainte, în 1263, la Bolsena. Un preot, în timp ce consacra pâinea și vinul, a fost cuprins de mari îndoieli cu privire la prezența reală a Trupului și Sângelui lui Cristos în sacramentul Euharistiei. În mod miraculos, câteva picături de sânge au început să curgă din Ostia consacrată, confirmând astfel ceea ce mărturisește credința noastră. Urban al IV-lea i-a cerut unuia dintre cei mai mari teologi din istorie, sfântul Toma de Aquino - care în acel timp îl însoțea pe papa și era la Orvieto - să compună textele oficiului liturgic din această mare sărbătoare. Ele, care sunt folosite și astăzi în Biserică, sunt niște capodopere, în care se unesc teologia și poezia. Sunt texte care fac să vibreze coardele inimii pentru a exprima lauda și recunoștința față de preasfântul sacrament, în timp ce inteligența, intrând cu uimire în mister, recunoaște în Euharistie prezența vie și adevărată a lui Isus, a Jertfei sale de iubire care ne reconciliază cu Tatăl și ne dăruiește mântuirea.

Chiar dacă după moartea lui Urban al IV-lea celebrarea sărbătorii Corpus Domini a fost limitată la câteva regiuni din Franța, din Germania, din Ungaria și din Italia de Sud, tot un Pontif, Ioan al XXII-lea, în anul 1317, a restabilit-o pentru toată Biserica. De atunci încoace, sărbătoarea a avut o dezvoltare minunată și este încă foarte simțită de poporul creștin.

Aș vrea să afirm cu bucurie că astăzi în Biserică este o "primăvară euharistică": câte persoane stau în tăcere în fața tabernacolului, pentru a se întreține în colocviu de iubire cu Isus! Este mângâietor să știm că nu puține grupuri de tineri au redescoperit frumusețea de a se ruga în adorație în fața preasfântului sacrament. Mă gândesc, de exemplu, la adorația noastră euharistică în Hyde Park, la Londra. Mă rog ca această "primăvară" să se răspândească tot mai mult în toate parohiile, îndeosebi în Belgia, patria sfintei Iuliana. venerabilul Ioan Paul al II-lea, în enciclica Ecclesia de Eucharistia, constata că "în atâtea locuri [...] adorația preasfântului sacrament are larg spațiu zilnic și devine izvor inepuizabil de sfințenie. Participarea evlavioasă a credincioșilor la procesiunea euharistică în solemnitatea Trupului și Sângelui lui Cristos este un har al Domnului, care în fiecare an umple de bucurie pe cei care participă. Alte semne pozitive de credință și de iubire euharistică s-ar putea menționa" (nr. 10).

Amintind-o pe sfânta Iuliana de Cornillon să reînnoim și noi credința în prezența reală a lui Cristos în Euharistie. Așa cum ne învață Compendiul Catehismului Bisericii Catolice, "Isus Cristos este prezent în Euharistie în mod unic și incomparabil. De fapt, este prezent în mod adevărat, real, substanțial: cu trupul și sângele său, cu sufletul și dumnezeirea sa. Deci este prezent în ea în mod sacramental, adică sub speciile euharistice ale pâinii și vinului, Cristos în întregime: Dumnezeu și om" (nr. 282).

Dragi prieteni, fidelitatea față de întâlnirea cu Cristos Euharisticul la sfânta Liturghie duminicală este esențială pentru drumul de credință, dar să încercăm și să mergem frecvent să-l vizităm pe Domnul prezent în tabernacol! Privind în adorație Ostia consacrată, noi întâlnim darul iubirii lui Dumnezeu, întâlnim pătimirea și crucea lui Isus, precum și Învierea sa. Tocmai prin faptul că-l privim în adorație Domnul ne atrage spre el, în misterul său, pentru a ne transforma așa cum transformă pâinea și vinul. Sfinții au găsit mereu forță, consolare și bucurie în întâlnirea euharistică. Cu cuvintele din imnul euharistic Adoro te devote să repetăm în fața Domnului, prezent în preasfântul sacrament: "Fă-mă să cred tot mai mult în tine, în tine să am speranță, pe tine să te iubesc!". Mulțumesc.

Benedictus Pp. XVI

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat