Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sinteza exortației apostolice postsinodale Verbum Domini

"Dumnezeu se revelează omului cu darul Cuvântului său"

Publicăm în continuare sinteza exortației apostolice postsinodale a lui Benedict al XVI-lea, "Verbum Domini", publicată joi, 11 noiembrie 2010, de Sala de Presă a Sfântului Scaun.

* * *

"Redescoperirea centralității Cuvântului lui Dumnezeu" în viața personală și a Bisericii și "urgența și frumusețea" de a-l vesti pentru mântuirea omenirii ca "martori convinși și credibili ai Celui Înviat": acesta este, în sinteză, mesajul lui Benedict al XVI-lea în exortația apostolică postsinodală "Verbum Domini", care cuprinde reflecțiile și propunerile rezultate din Sinodul Episcopilor desfășurat în Vatican în octombrie 2008 cu tema "Cuvântul lui Dumnezeu în viața și în misiunea Bisericii". Documentul, lung de aproape 200 de pagini, este un apel pasionat adresat de papa păstorilor, membrilor din viața consacrată și laicilor "să devină tot mai familiari cu Sfintele Scripturi", neuitând niciodată "că la baza oricărei spiritualități creștine autentice și vii este Cuvântul lui Dumnezeu vestit, primit, celebrat și meditat în Biserică" (121).

Dumnezeu se comunică pe sine însuși

Benedict al XVI-lea dezvoltă reflecția sa pornind de la Prologul Evangheliei lui Ioan care ne pune în fața "misterului lui Dumnezeu care se comunică pe sine însuși prin darul Cuvântului său [...]. Cuvântul său s-a făcut trup (In 1,14). Aceasta este vestea bună" (1). "Într-o lume care adesea îl simte pe Dumnezeu ca superfluu sau străin" - afirmă el - "nu există prioritate mai mare decât aceasta: a redeschide omului de astăzi accesul la Dumnezeu, la Dumnezeul care vorbește și ne comunică iubirea sa pentru ca să avem viață din belșug" (2).

Dumnezeu nu este străin omului

Papa subliniază cu forță că "Dumnezeu vorbește și intervine în istorie în favoarea omului", care, numai deschizându-se la dialogul cu Creatorul său, se poate înțelege pe sine însuși și poate satisface aspirațiile sale cele mai profunde. "De fapt, Cuvântul lui Dumnezeu - se citește în document - nu se contrapune omului, nu mortifică dorințele sale autentice, ba chiar le luminează, purificându-le și ducându-le la împlinire [...]. În epoca noastră, din păcate - scrie Benedict al XVI-lea - s-a răspândit, mai ales în Occident, ideea că Dumnezeu este străin de viața și de problemele omului și că, mai mult, prezența sa poate să fie o amenințare la adresa autonomiei sale". În realitate, "numai Dumnezeu răspunde la setea care se află în inima oricărui om!". Pentru Papa "este decisiv, din punct de vedere pastoral, să se prezinte Cuvântul lui Dumnezeu în capacitatea sa de a dialoga cu problemele pe care omul trebuie să le înfrunte în viața zilnică [...] Pastorația Bisericii trebuie să ilustreze bine că Dumnezeu ascultă necesitatea omului și strigătul său" pentru a-i oferi "plinătatea fericirii veșnice" (22-23). În acest sens este important a-i educa pe credincioși să recunoască "rădăcina păcatului în neascultarea Cuvântului Domnului și să primească în Isus, Cuvântul lui Dumnezeu, iertarea care ne deschide spre mântuire" (26).

Creștinismul, "religie a Cuvântului lui Dumnezeu"

Amintind de "marele impuls" dat de Conciliul Vatican II pentru redescoperirea Cuvântului lui Dumnezeu în viața Bisericii (3), în document se reafirmă marea venerație față de Sfintele Scripturi, "deși credința creștină nu este o «religie a Cărții»: creștinismul este «religia Cuvântului lui Dumnezeu», nu a «unui cuvânt scris și mut, ci a Cuvântului întrupat și viu al lui Dumnezeu": pentru aceasta "nu mai trebuie așteptată nici o altă revelație publică înainte de manifestarea glorioasă a Domnului". În acest context trebuie "ajutați credincioșii să distingă bine Cuvântul lui Dumnezeu de revelațiile private", al căror rol "nu este acela de a «completa» Revelația definitivă a lui Cristos, ci de a ajuta la trăirea ei mai deplin într-o epocă istorică determinată". Revelația privată este "un ajutor, care este oferit, dar care nu este obligatoriu de folosit" (14).

Cuvântul lui Dumnezeu fără ajutorul Duhului Sfânt

Referindu-se la interpretarea corectă a Cuvântului, papa subliniază că "nu există nici o înțelegere autentică a Revelației creștine în afara acțiunii Mângâietorului" (15) cum spune sfântul Ieronim: "nu putem ajunge să înțelegem Scriptura fără ajutorul Duhului Sfânt care a inspirat-o" (16): este o înțelegere care crește în timp, cu asistența Duhului Sfânt, grație Tradiției vii a Bisericii și Magisteriului, căruia îi revine "să interpreteze în mod autentic Cuvântul lui Dumnezeu, scris sau transmis" (33). "Locul originar al interpretării scripturistice este viața Bisericii", deoarece "nici o Scriptură profetică nu trebuie supusă explicării private" (29); de altfel, tot sfântul Ieronim amintește că "nu putem citi niciodată singuri Scriptura. Găsim prea multe porți închise și alunecăm cu ușurință în eroare" (30).

Unitatea celor două nivele interpretative ale Cuvântului lui Dumnezeu

Papa analizează starea actuală a studiilor biblice, afirmând că "din raportul rodnic dintre exegeză și teologie depinde mare parte din eficacitatea pastorală a acțiunii Bisericii și a vieții spirituale a credincioșilor" (31). Recunoaște aportul important dat "de exegeza istorico-critică" și de alte metode (32), dar semnalează riscul grav, astăzi, al "unui dualism" între exegeză și teologie: pe de o parte, o exegeză care se limitează la metoda istorico-critică, devenind "o hermeneutică secularizată", unde totul este redus "la elementul uman", ajungându-se să se nege "istoricitatea elementelor divine"; pe de altă parte, o teologie "care se deschide la deriva unei spiritualizări a sensului Scripturilor care nu respectă caracterul istoric al revelației". Papa dorește "unitatea celor două nivele" interpretative, care în definitiv presupune "o armonie între credință și rațiune", în așa fel încât credința "să nu degenereze niciodată în fideism", cu consecința unei lecturi fundamentaliste a Bibliei, și o rațiune care "să se arate deschisă și să nu refuze în mod apriori tot ceea ce excede propria măsură" (33-36). Deci, Benedict al XVI-lea exprimă dorința ca în domeniul interpretării textelor sacre "cercetarea [...] să poată progresa", aducând "rod pentru știința biblică și pentru viața spirituală a credincioșilor" (19) și, în același timp, să se poată lărgi dialogul dintre păstori, exegeți și teologi (45) având conștiința că, în acest domeniu, "sfânta Tradiție, sfânta Scriptură și Magisteriul Bisericii, prin orânduirea preaînțeleaptă a lui Dumnezeu, sunt între ele așa de legate și unite încât nici una din aceste realități nu subzistă fără celelalte" (47).

Cuvântul lui Dumnezeu și viața

În afară de asta se subliniază că "se poate înțelege Scriptura numai dacă este trăită" (47): de fapt, "interpretarea cea mai profundă a Scripturii [...] vine tocmai de la cei care s-au lăsat plăsmuiți de Cuvântul lui Dumnezeu", sfinții. "A intra la școala lor constituie o cale sigură pentru a întreprinde o hermeneutică vie și eficace a Cuvântului lui Dumnezeu" (48-49). Și referindu-se la Maria, "figură a Bisericii în ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu care în ea se face trup", Papa îi îndeamnă pe "cercetători să aprofundeze mai mult raportul dintre mariologia și teologia Cuvântului" (27).

Cuvântul lui Dumnezeu, ecumenismul și dialogul interreligios

Documentul subliniază și "centralitatea studiilor biblice în dialogul ecumenic", apreciind promovarea de "celebrări ecumenice ale ascultării Cuvântului lui Dumnezeu", pentru că "ascultarea comună a Scripturilor stimulează [...] la dialogul carității și face să crească dialogul adevărului" (46). Papa, reafirmând că "Revelația Vechiului Testament continuă să aibă valoare pentru noi creștinii" deoarece este Cuvânt al lui Dumnezeu, afirmă că "rădăcina creștinismului se află în Vechiul Testament și creștinismul se hrănește mereu la această rădăcină" (40). De aici derivă o "legătură deosebită [...] între creștini și evrei, o legătură care n-ar trebui să fie uitată niciodată" și care trebuie să-i ducă pe creștini la "o atitudine de respect, de stimă și de iubire față de poporul ebraic". "Doresc să reafirm încă o dată - scrie Benedict al XVI-lea - cât de prețios este pentru Biserică dialogul cu evreii" (43). Pe de altă parte, "Biserica recunoaște ca parte esențială a vestirii Cuvântului întâlnirea, dialogul și colaborarea cu toți oamenii de bunăvoință, îndeosebi cu persoanele care aparțin diferitelor tradiții religioase ale umanității, evitând forme de sincretism și de relativism" (117). Reafirmând că Biserica îi vede "cu stimă pe musulmanii care recunosc existența unui Dumnezeu unic", Sinodul dorește dezvoltarea dialogului bazat pe o încredere reciprocă, în aprofundarea de valori cum ar fi "respectarea vieții", "drepturile inalienabile ale bărbatului și femeii și demnitatea lor egală", precum și aportul religiilor la binele comun, ținând cont "de distincția dintre ordinea socio-politică și ordinea religioasă" (118). Papa exprimă apoi "respectul Bisericii față de vechile religii și tradiții spirituale din diferitele continente", care "cuprind valori care pot să favorizeze mult înțelegerea dintre persoane și popoare" (119). Totuși - se subliniază - "dialogul n-ar fi rodnic dacă asta n-ar include [...] libertatea de a practica propria religie în privat și în public, precum și libertatea de conștiință" (120).

Cuvântul lui Dumnezeu și Liturgia

Documentul tratează apoi raportul dintre Cuvântul lui Dumnezeu și liturghie: "acesta este cadrul privilegiat - se afirmă - în care Dumnezeu [...] vorbește astăzi poporului său, care ascultă și răspunde"; "când în Biserică se citește Sfânta Scriptură" însuși Cristos e "cel care vorbește" (52). Totuși trebuie educați credincioșii să înțeleagă unitatea dintre Cuvânt și Sacrament în slujirea Bisericii. De fapt, "în relația dintre Cuvânt și gestul sacramental se arată în formă liturgică acțiunea proprie a lui Dumnezeu în istorie prin caracterul performativ al Cuvântului însuși. Într-adevăr în istoria mântuirii nu există separare între ceea ce Dumnezeu spune și face [...] În același mod, în acțiunea liturgică suntem puși în fața Cuvântului său care realizează ceea ce spune" (53). Papa formulează din nou cererea "unei îngrijiri mai mari a proclamării Cuvântului lui Dumnezeu": lectorii "să fie cu adevărat capabili și pregătiți cu angajare. Această pregătire trebuie atât biblică și liturgică, cât și tehnică" (58). Există apoi o nou referință la "îmbunătățirea calității" omiliilor: "trebuie să se evite omilii generice și abstracte, care să ascundă simplitatea Cuvântului lui Dumnezeu, precum și divagații inutile care riscă să atragă atenția mai degrabă asupra predicatorului decât la inima mesajului evanghelic. Trebuie să fie clar pentru credincioși că ceea ce-i stă la inimă predicatorului este să-l arate pe Cristos, care trebuie să fie în centrul oricărei omilii" (59). Papa reafirmă apoi oportunitatea unui Directoriu omiletic "pentru a-i ajuta pe slujitori să-și desfășoare în cel mai bun mod misiunea lor" (60). În document se mai exprimă dorința ca Liturgia Orelor "să se răspândească mai mult în Poporul lui Dumnezeu [...] în special recitarea Laudelor și Vesperelor. Această creștere nu va putea decât să mărească printre credincioși familiaritatea cu Cuvântul lui Dumnezeu" (62).

Cuvântul lui Dumnezeu și tăcerea

Reluând "nu puține intervenții ale părinților sinodali", papa a subliniat valoarea tăcerii în celebrări: de fapt, "cuvânt poate să fie rostit și auzit numai în tăcere, exterioară și interioară. Timpul nostru nu favorizează reculegerea și uneori există impresia că există aproape teamă de a se dezlipi, chiar și pentru un moment, de instrumentele de comunicare în masă. Pentru aceasta este necesar astăzi de a educa Poporul lui Dumnezeu la valoarea tăcerii" (66). Există apoi câteva exortații: "să nu se neglijeze niciodată acustica, respectând normele liturgice și arhitectonice" pentru "a-i ajuta pe credincioși la o atenție mai mare" (68); "lecturile luate din Sfânta Scriptură să nu fie niciodată înlocuite cu alte texte, oricând de semnificative ar fi ele din punct de vedere pastoral sau spiritual" (69); să fie favorizate cântări "de inspirație biblică clară" care să știe să exprime, "prin acordul armonios al cuvintelor și muzicii, frumusețea Cuvântului divin". Este amintită în această privință importanța cântului gregorian (70); în sfârșit, se recomandă "o atenție deosebită" față de nevăzători și surzi (71).

Cuvântul lui Dumnezeu și Sfintele Scripturi

Papa, împreună cu părinții sinodali, exprimă dorința vie ca să înflorească "o nouă perioadă de iubire mai mare față de Sfânta Scriptură din partea tuturor membrilor poporului lui Dumnezeu, așa încât din citirea lor rugătoare și fidelă în timp să se aprofundeze raportul cu însăși persoana lui Isus" (72). Cere să crească "pastorația biblică", care va folosi și pentru a răspunde la fenomenul "proliferării sectelor, care răspândesc o lectură deformată și instrumentală a sfintei Scripturi", și pentru a favoriza "răspândirea de comunități mici [...] în care să se promoveze formarea, rugăciunea și cunoașterea Bibliei conform credinței Bisericii" (73). Este necesară "o formare adecvată a creștinilor și, îndeosebi, a cateheților", rezervând atenție "apostolatului biblic" (75). Întregul popor al lui Dumnezeu, începând de la episcopi, trebuie să pornească din nou de la ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu. Papa exprimă recunoștință deosebită "călugărilor și călugărițelor de clauzură" care "cu viața lor de rugăciune, de ascultare și de meditare a Cuvântului lui Dumnezeu, ne amintesc că nu numai cu pâine trăiește omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu".

Biblia în fiecare casă

Apoi, cât privește familiile, "Sinodul dorește ca fiecare casă să aibă Biblia sa și s-o păstreze în mod demn, așa încât s-o poată citi și folosi pentru rugăciune". Apoi este evidențiată contribuția "geniului feminin" în studiile biblice, precum și "rolul indispensabil al femeilor în familie, în educație, în cateheză și în transmiterea valorilor". Documentul invită la practica lui lectio divina și la promovarea rugăciunilor mariane cum ar fi Rozariul și Angelus "ca ajutor pentru a medita sfintele mistere relatate de Scriptură". Sunt citate și "câteva rugăciuni vechi din Orientul creștin" cum ar fi imnurile mariane Akathistos și Paraklesis" (78-88).

Cuvântul lui Dumnezeu și misionaritatea

Papa subliniază apoi cu forță apelul Sinodului de a "revigora în Biserică conștiința misionară", având conștiința "că ceea ce este revelat în Cristos este realmente mântuirea tuturor neamurilor": "omul are nevoie de «marea Speranță» pentru a putea trăi propriul prezent, marea speranță care este «acel Dumnezeu care are un chip uman și care ne-a iubit până la sfârșit» (In 13,1). Pentru aceasta, Biserica este misionară în esența ei. Nu putem ține pentru noi cuvintele de viață veșnică ce ne-au fost date în întâlnirea cu Isus Cristos: ele sunt pentru toți, pentru fiecare om. Fiecare persoană din timpul nostru, că o știe sau n-o știe, are nevoie de această vestire [...]. Ne revine nouă responsabilitatea de a transmite ceea ce la rândul nostru, prin har, am primit" (91-92). "De aceea, misiunea Bisericii nu poate fi considerată ca realitate facultativă sau adăugată a vieții ecleziale [...] Nu e vorba de a vesti un cuvânt consolator, ci năvalnic, care cheamă la convertire, care face accesibilă întâlnirea cu El, prin care înflorește o umanitate nouă" (93). Este reafirmat că misiunea de a vesti Cuvântul lui Dumnezeu este îndatorire a tuturor celor botezați. "Nici unul care crede în Cristos nu se poate simți străin de această responsabilitate". "Această conștiință trebuie să fie trezită din nou în fiecare familie, parohie, comunitate, asociație și mișcare eclezială". Îndeosebi, Sinodul recunoaște "cu recunoștință că mișcările ecleziale și noile comunități sunt, în Biserică, o mare forță pentru evanghelizarea în acest timp, stimulând la dezvoltarea de noi forme de vestire a Evangheliei" (94). "În nici un mod - se citește în document - Biserica nu se poate limita la o pastorație de «întreținere» pentru cei care deja cunosc Evanghelia lui Cristos. Elanul misionar este un semn clar al maturității unei comunități ecleziale". Este necesară o "vestire explicită": "Biserica trebuie să meargă spre toți cu forța Duhului (cf. 1Cor 2,5) și să continue în mod profetic să apere dreptul și libertatea persoanelor de a asculta Cuvântul lui Dumnezeu, căutând mijloacele cele mai eficace pentru a-l proclama, chiar și cu riscul persecuției. Față de toți Biserica se simte debitoare să anunțe Cuvântul care mântuiește": față de atâtea popoare care astăzi încă nu-l cunosc și față de cei care "au nevoie ca să fie vestit din nou în mod convingător" de "martori credibili ai Evangheliei". Papa își îndreaptă cu emoție gândul său spre toți cei persecutați din cauza lui Cristos, spre "atâția frați și surori care și în acest timp al nostru și-au dat viața pentru a comunica adevărul iubirii lui Dumnezeu revelată nouă în Cristos răstignit și înviat". În mod deosebit - scrie Benedict al XVI-lea - "ne unim cu afect profund și solidar cu credincioșii din toate acele comunități creștine, în Asia și în Africa... care în acest timp riscă viața sau marginalizarea socială din cauza credinței [...]. În același timp nu încetăm să ne ridicăm glasul nostru pentru ca guvernele națiunilor să garanteze tuturor libertatea de conștiință și de religie, chiar și de a putea mărturisi propria credință în mod public" (95-98).

Cuvântul lui Dumnezeu și lumea de astăzi

Benedict al XVI-lea mai amintește ca ascultarea Cuvântului să nu conducă la o fugă de lume ci la o angajare și mai mare "pentru a face lumea mai dreaptă și mai locuibilă. Însuși Cuvântul lui Dumnezeu denunță fără ambiguități nedreptățile și promovează solidaritatea și egalitatea". "Angajarea pentru dreptate și pentru transformarea lumii este constitutivă a evanghelizării". "Desigur - se reafirmă - nu este misiunea directă a Bisericii să creeze o societate mai dreaptă, chiar dacă ei îi revine dreptul și obligația de a interveni în privința problemelor etice și morale care se referă la binele persoanelor și al popoarelor. Este mai ales misiunea credincioșilor laici, educați la școala Evangheliei, să intervină direct în acțiunea socială și politică" promovând "drepturile umane ale oricărei persoane, bazate pe legea naturală înscrisă în inima omului, și care ca atare sunt «universale, inviolabile, inalienabile»". Cuvântul lui Dumnezeu este și "izvor de reconciliere și de pace". "Încă o dată - afirmă Papa - doresc să reafirm că religia nu poate justifica niciodată intoleranța sau războaiele. Nu se poate folosi violența în numele lui Dumnezeu!" (99-103).

Documentul tratează apoi problema vestirii adresată tinerilor, migranților, celor suferinzi și celor săraci. Atenția față de lumea tineretului "implică curajul unei vestiri clare [...] ei au nevoie de martori și de învățători, care să meargă împreună cu ei și să-i conducă să iubească și să comunice la rândul lor Evanghelia mai ales celor de vârsta lor, devenind ei înșiși vestitori autentici și credibili".

Mișcările migratoare "oferă posibilități reînnoite pentru răspândirea Cuvântului lui Dumnezeu. În această privință Părinții sinodali au afirmat că migranții au dreptul de a asculta kerygma, care le este propusă, nu impusă. Dacă sunt creștini, au nevoie de asistență pastorală adecvată pentru a întări credința". Se îndeamnă apoi la apropierea de cei suferinzi: "Cuvântul lui Dumnezeu ne dezvăluie că și aceste circumstanțe sunt în mod misterios «îmbrățișate» de gingășia lui Dumnezeu. Credința care se naște din întâlnirea cu Cuvântul divin ne ajută să considerăm viața umană vrednică să fie trăită în plinătate chiar și atunci când este doborâtă de rău". În sfârșit, săracii: "diaconia carității, care nu trebuie să lipsească niciodată în Bisericile noastre, trebuie să fie legată mereu de vestirea Cuvântului și de celebrarea sfintelor taine. Biserica nu-i poate dezamăgi pe săraci: «Păstorii sunt chemați să-i asculte, să învețe de la ei, să-i conducă în credința lor și să-i motiveze ca să fie artizani ai propriei istorii»". Este exprimată apoi și legătura dintre ascultarea Cuvântului și salvgardarea creației (104-108).

Cuvântul lui Dumnezeu și evanghelizarea culturilor

Documentul lansează un apel la o "reînnoită întâlnire între Biblie și culturi": "aș vrea să reafirm tuturor operatorilor culturali - scrie papa - că n-au nimic de ce să se teamă ca să se deschidă la Cuvântul lui Dumnezeu; el nu distruge niciodată adevărata cultură, ci constituie un stimulent constant pentru căutarea de exprimări umane tot mai potrivite și semnificative". În afară de asta, "trebuie recuperat pe deplin sensul Bibliei ca mare cod pentru culturi". Se dorește și promovarea cunoașterii Bibliei în școli și universități, "învingând prejudecăți vechi și noi". Se exprimă aprecierea, stima și admirația întregii Biserici față de artiștii "îndrăgostiți de frumusețe", care s-au lăsat inspirați de textele sacre, ajutând "să facă într-un fel perceptibile în timp și în spațiu realitățile invizibile și veșnice". Se solicită "o angajare și mai mare și calificată" în lumea mass-media pentru ca să poată "reieși chipul lui Cristos și să se audă glasul său". În mod deosebit, se subliniază rolul crescând al internetului, "care constituie un nou forum în care trebuie să se facă să răsune Evanghelia, având însă conștiința că lumea virtuală nu va putea niciodată să înlocuiască lumea reală" (109-113).

Vorbind despre evanghelizarea culturilor, papa observă că Cuvântul lui Dumnezeu manifestă "un caracter profund intercultural, capabil să întâlnească și să ducă la întâlnirea diferitelor culturi"; "înculturarea - totuși - nu trebuie confundată cu procese de adaptare superficială și nici cu confuzia sincretistă care diluează originalitatea Evangheliei pentru a o face mai ușor acceptabilă".

Cuvântul lui Dumnezeu și noua evanghelizare

"Cuvântul divin [...] transfigurează limitele fiecărei culturi creând comuniune între popoare diferite" invitând "să se meargă spre o comuniune mai vastă [...] cu adevărat universală" care "îi leagă împreună pe toți, îi unește pe toți, ne face pe toți frați" (114-116).

Epoca noastră - conclude Papa - "trebuie să fie tot mai mult timpul unei noi ascultări a Cuvântului lui Dumnezeu și al unei noi evanghelizări", pentru că "și astăzi Isus înviat ne spune «Mergeți în toată lumea și predicați Evanghelia la toată făptura» (Mc 16,15)". "Vestind Cuvântul lui Dumnezeu în puterea Duhului Sfânt, dorim să comunicăm și izvorul bucuriei adevărate, nu al unei bucurii superficiale și efemere, ci al aceleia care provine din conștiința că numai Domnul Isus are cuvintele vieții veșnice (cf. In 6,68)" (121-124).

(După Zenit, 11 noiembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat