Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vizita papei în Spania

Barcelona

De Lluís Martínez Sistach

Cardinal arhiepiscop de Barcelona

Barcelona așteaptă vizita apostolică a lui Benedict al XVI-lea ca un dar autentic al lui Dumnezeu. Pentru diecezele din Catalonia și din toată Spania gestul papei, care a acceptat invitația pe care i-am făcut-o de a consacra templul "Sagrada Familia", are o profundă semnificație și o mare valoare. Considerăm gestul ca expresie a afectului pe care-l nutrește față de noi și care scoate în evidență grija sa apostolică, plină de disponibilitate și de generozitate. Ne emoționează faptul că papa dedică două zile la Santiago de Compostela și la Barcelona, și în vederea noii sale vizite în Spania în august anul viitor pentru celebrarea Zilei Mondiale a Tineretului la Madrid.

La această grijă a Pontifului trebuie să răspundem pregătindu-ne pentru venirea sa și, când va veni momentul, primindu-l cu iubire, cu entuziasm și cu devoțiune filială. Este deosebit de emoționant că papa a acceptat să prezideze consacrarea templului "Sagrada Familia", care prin monumentalitatea, frumusețea artistică, inovația tehnică și simbologia sa biblică, catehetică și liturgică poate fi considerat unic în lume, operă a acelui arhitect genial și a acelui creștin exemplar care a fost Antoni Gaudí, al cărui proces de beatificare este în desfășurare la Congregația Cauzelor Sfinților.

Cred că acest templu este, așa cum indică însuși numele său, o icoană a Sfintei Familii și de aceea a familiei umane și a familiei creștine. Este un templu care încă de la început a crescut grație aportului poporului și care este foarte iubit de cei din Barcelona, de catalani și de toți spaniolii. Este în același timp un templu cu adevărat universal, deoarece este vizitat și admirat în fiecare an de circa trei milioane de persoane, venite din toate popoarele de pe pământ. Și asta nu numai datorită originalității tehnicii constructive, monumentalității sale sau luminozității mediteraneene speciale, ci și datorită simbologiei sale foarte bogate.

Templul proiectat de Gaudí este, în piatră și în artă, o mare cateheză a credinței creștine și a Bisericii catolice. O societate puternic secularizată cum este cea europeană occidentală, este într-un fel interpelată de realitatea templului foarte frumos "Sagrada Familia". Acest templu, patrimoniu al umanității care se înalță în centrul orașului cosmopolit Barcelona, este o prezență a sacrului, a transcendentului, în definitiv a lui Dumnezeu.

Deși cultura noastră actuală este puțin sensibilă și deschisă la transcendență, omul creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu este în căutarea sensului vieții și nu încetează să-și pună întrebări care transcend spațiul și timpul. "Sagrada Familia" atrage pentru că "noua arhitectură" pe care Gaudí a inițiat-o, stă pe ceea ce spiritul uman caută cu insistență: proporția, armonia, în definitiv frumusețea. Putem spune că este o cartografie a sacrului, o mare hartă deschisă, pe care lumea poate citi marile întrebări ale vieții, ale începutului și sfârșitului, ale cerului și pământului. Putem spune că acest templu foarte original este și un "atriu al neamurilor", acel spațiu voit de Benedict al XVI-lea pentru persoanele care nu sunt în Biserică dar care își pun întrebări cu privire la semnificația și la misterul existenței. Papa, întâlnindu-i pe artiști în Capela Sixtină în noiembrie anul trecut, a subliniat că arta, în multiplele sale forme și exprimări, este mereu o invitație la transcendență și conduce la Dumnezeu.

Gaudí a scos palele de altar din interiorul bisericii și le-a pus în exterior, pe cele trei fațade, cu spirit evanghelizator, invitând pe toți să mediteze despre Isus Cristos prin imaginile care apar pe fiecare din fațadele dedicate celor trei mari evenimente, Întruparea, Pătimirea-Paștele și Gloria.

Arhitectul nostru citea cu asiduitate Biblia și a structurat templul său inspirându-se mai ales din viziunea profetului Ezechiel referitoare la noul templu din noul Ierusalim (Ez 40-48). Visul lui Gaudí, ca acela al tuturor constructorilor de catedrale, era de a reprezenta Ierusalimul ceresc, cetatea nouă și sfântă care coboară "din cer, de la Dumnezeu, pregătită ca o mireasă împodobită pentru mirele său" (Ap 21,2). Și a reușit să facă din visul său o realitate.

Vreau de asemenea să amintesc că Papa a acceptat să viziteze, duminică 7 noiembrie, sediul unei opere din arhidieceza de Barcelona, încredințată, încă de la întemeierea sa, călugărițelor franciscane ale Sfintelor Inimi, dedicată familiilor care au copii bolnavi de sindromul Down sau de alte dezabilități. Papa se va ruga cu aceste familii și va vorbi cu copiii și tinerii care cu mare bucurie pregătesc cadouri pentru el. Această vizită va fi o completare a consacrării templului deoarece familiile - și în mod special aceste familii - pietre vii ale Bisericii, sunt expresia unei Biserici materne și samaritene. Va fi un act în apărarea familiei și a vieții, astăzi atât de necesar.

Ne pregătim intens pentru această vizită apostolică. Facem asta cu rugăciunea pentru ca să aducă multe roade spirituale și pastorale, cu fidelitatea față de angajările noastre creștine în Biserică și în societate și cu solidaritatea față de cei care îndură mai mult consecințele actualei crize economice. Arhidieceza barceloneză a publicat în catalană și în castelană șapte cateheze pentru a face cunoscut mai bine ministerul sfântului Petru și al succesorilor săi în Biserică și în lume, viața și opera slujitorului lui Dumnezeu Antoni Gaudí, precum și semnificația consacrării unui templu și valoarea familiei în lumea actuală.

Papa Benedict al XVI-lea va veni pentru a ne întări în credință, va îmbogăți catolicitatea diecezelor noastre și va reînsufleți romanitatea atât de înrădăcinată în tradiția Bisericii din Catalonia. În acest ultim aspect, o semnificație ecleziastică deosebită a avut-i inserarea în articolul al nouălea din Crezul în limba catalană a adjectivului "romană" pentru a califica Biserica catolică, adjectiv introdus deja între secolele XVII și XVIII. Această conștiință de "romanitate" a avut o importanță deosebită începând din secolul al XIX-lea care a coincis cu întemeierea a peste douăzeci de congregații călugărești și cu un mare număr de sfinți, așa încât este cunoscut ca secolul "trecerii sfinților".

Există două constante în istoria operei "Sagrada Familia" din Barcelona: marea devoțiune față de sfântul Iosif și devoțiunea și adeziunea la figura Papei, exprimate în raportul constant al celor care au inițiat construcția templului și au continuat-o, și în manifestările continue de bunăvoință ale Pontifilor Romani față de această inițiativă. Proiectul templului s-a născut în sânul Asociației Cinstitorilor Sfântului Iosif, iar Gaudí - care a intrat profund în sintonie cu dorințele promotorilor - a spus: "Sfântul Iosif va termina templul Sagrada Familia". A mai spus că "în Sagrada Familia totul este providențial". Pentru aceasta noi considerăm providențial că un Papă, al cărui nume de botez este Iosif, a voit să ne onoreze prezidând consacrarea acestei mari opere.

(După L'Osservatore romano, 6 noiembrie 2010)

* * *

Santiago de Compostela

De Julián Barrio Barrio

Arhiepiscop de Santiago de Compostela

Biserica din Spania, și îndeosebi la Santiago de Compostela, aduce mulțumiri lui Dumnezeu și exprimă bucuria sa imensă și entuziasmul său pentru prezența printre noi a Papei Benedict al XVI-lea, care a voit să viziteze cetatea apostolului în acest An sfânt compostelan 2010. Familia creștină și multe persoane de bunăvoință, adulți, tineri și copii, îl vor primi cu inimă total deschisă. Comuniunea vizibilă cu succesorul lui Petru, prezent fizic în mijlocul nostru, ne va oferi încă o dată posibilitatea de a exprima în mod spontan iubirea față de persoana sa, față de magisteriul său și față de slujirea sa universală și de fidelitate față de Biserică. În bogata limbă castelană nu există cuvânt mai bun, pentru a răsplăti acest dar al lui Dumnezeu, ca "mulțumesc".

Această vizită apostolică este un eveniment de har pentru Biserica noastră particulară de Santiago de Compostela și pentru toată Biserica din Spania. Papa vine îndeosebi ca "pelerin al credinței" și astfel va putea întâlni exprimarea vie a poporului creștin. Când Papa se face pelerin, în calitatea sa de Păstor universal al Bisericii, de fapt întreaga Biserică se face pelerină împreună cu el. Pentru acest motiv pelerinajul său asumă o mare semnificație pastorală, doctrinală și spirituală. Benedict al XVI-lea vine pentru prima dată în cetatea apostolului Iacob cel Mare. Aceasta nu mai este finis terrae, așa cum era numită în antichitate. Astăzi este punctul de sosire a drumurilor infinite pe care ajung la ea pelerini din toate colțurile universului.

Dieceza compostelană este unica, dintre cele spaniole, care a fost întemeiată pe amintirea și pe prezența unuia dintre apostoli: Iacob cel Mare, "patron al Spaniilor", punct de sprijin al articulației creștine a Spaniei, unită strâns în jurul acestui apostol în decursul istoriei. În felul acesta Santiago de Compostela strălucește în fruntea Spaniei creștine și chiar a vastelor lumi în care prezența evanghelizatoare a spaniolilor a fost o realitate.

Fluxul constant de pelerini, care nu este numai din zilele noastre, grație noilor factori care transmit dinamism vieții și comunicațiilor umane, înregistrează o creștere semnificativă. Astăzi punctele de plecare ale drumului către Santiago se află în toate colțurile Europei și ale lumii. Dante Alighieri a scris că pelerinajul la Santiago este cel mai frumos pelerinaj pe care îl poate face un creștin înainte de moartea sa. Santiago de Compostela, în momente dificile pentru pelerinajele la locurile sfinte, a început să fie cunoscută ca "Ierusalimul din Occident", făcând astfel parte din triada sacră și istorică compusă tocmai din Ierusalim, Roma și Compostela. O axă spirituală pe care acum succesorul lui Petru o întărește, confirmând dimensiunea de universalitate alături de cele de hispanitate și de europeitate pe care drumul spre Santiago le posedă.

A vorbi despre apostolul Iacob cel Mare înseamnă a vorbi despre credința spaniolilor și, în mod logic, despre credința membrilor acestei Biserici particulare compostelane. Figura istorică și devoțională a apostolului face mereu referință la această credință. Termeni sau nume ca "promotor", "coloană", "apărător" și "conducător" al credinței noastre, apar în textele liturgice, literare sau populare care au generat, în atâtea secole, tradiția iacobee. S-ar putea spune că dacă vrem ca "ziua de astăzi a creștinilor spanioli" să se apropie sau să se acorde mai bine cu "ziua de astăzi a lui Dumnezeu", avem nevoie de ardoarea și de curajul unei noi evanghelizări care să reînsuflețească, să stimuleze și să reaprindă credința noastră, zdruncinându-ne cu forță din lâncezeala noastră.

Există o percepție pe larg împărtășită a momentului de criză a credinței creștine în zilele noastre. Se percepe asta în magisteriul personal sau colectiv al episcopatului spaniol și în magisteriul obișnuit al Papei Benedict al XVI-lea. Este o realitate care transpare în deficitul moral al culturii noastre, reducând realitatea la pură artificialitate în cosmoviziunile moderne. În studiile despre "ziua de azi a spaniolilor" se semnalează că îndepărtarea progresivă de Dumnezeu generează proliferarea idolilor, proprii ai unei societăți care pierde punctele sale de referință teologice. În orice caz, slăbiciunea indusă în catolicismul spaniol lezează în mod serios rădăcinile creștine ale Spaniei, unul din prototipurile ei fiind tradiția iacobee, care este o cântare adusă evanghelizării. Apostolicitatea pe care o emană Compostela se datorează suflului evanghelizator al apostolului Iacob, martor și martir precoce al Evangheliei lui Isus Cristos.

Pe de altă parte, Papa Benedict al XVI-lea vine la Santiago deoarece cunoaște foarte bine situația istorică și cea actuală din Europa și știe ce au însemnat drumul către Santiago, pelerinajul iacobeu și mormântul apostolului în construirea civilizației europene. Așa cum a scris pe bună dreptate Goethe: "Europa s-a făcut mergând în pelerinaj la Compostela". Drumul către Santiago a fost cuptor de culturi, centru de transmitere și de schimb de idei și de curente artistice, punct de întâlnire în pace și armonie de limbi și popoare. În definitiv, "o axă portantă a primei conștiințe comune a Europei" și un factor de unitate în diversitate. Preocupat de situația din Europa, Papa merge în întâmpinarea apostolului Iacob pentru a-i cere ca acest continent să redescopere că numai prin acest drum de convertire parcurs de pelerini se pot recupera rădăcinile creștine. Papa Benedict al XVI-lea vrea să facă reală și eficace dorința unei noi evanghelizări. Istoria și carisma cetății apostolului fac din ea o singulară și afirmată platformă pentru a ne întări în acea evanghelizare pe care credința creștină o așteaptă și o cere. Tocmai aici se manifestă și se însumează categoriile de apostolicitate și de universalitate pentru a face apel la acea nouă evanghelizare care ar putea să apropie în mod considerabil "ziua de azi contemporană" de "ziua de azi veșnică a lui Dumnezeu".

Prezența Papei la Santiago face din el un pelerin printre alți pelerini, ca martor calificat al lui Cristos înviat, revelând preocuparea sa de a uni drumurile în căutarea acelui drum care este Cale, Adevăr și Viață, într-un timp de criză, de perplexitate, și pentru unele persoane chiar de o anumită teamă în fața viitorului.

Dorim să mergem cu Papa și știm că el vrea să meargă cu noi, mai ales în ogorul misiunii Bisericii, care trebuie să fie desfășurată cu autenticitate, cu adevăr, cu responsabilitate. Cuvintele sale ne vor folosi pentru a trăi momentul actual al Bisericii din Spania și din Europa cu o perspectivă de viitor deplin de adevărată speranță. Efortul evanghelizator reînnoit al creștinilor, susținut de harul lui Dumnezeu, va aduce într-adevăr o nouă primăvară cu mari roade nu numai pentru Biserică, dar și pentru toată omenirea din secolul al XXI-lea.

(După L'Osservatore romano, 6 noiembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat