Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Capodopera imensă a arhitectului lui Dumnezeu

Benedict al XVI-lea va consacra "Sagrada Familia" a lui Antoni Gaudí

de Renzo Allegri

În zilele de 6 și 7 noiembrie 2010, Benedict al XVI-lea va fi în Spania pentru a doua sa călătorie apostolică în națiunea aceea. Sunt două etape: pe 6, la Santiago de Compostela, pentru a aduce omagiu sfântului apostol Iacob, evanghelizatorul Spaniei, al cărui "an jubiliar" este în desfășurare, și ziua următoare, pe 7 noiembrie, va merge la Barcelona pentru a prezida ritul solemn de "dedicare" a templului "Sagrada Familia", capodopera celebră a lui Antoni Gaudí, monument simbol al Barcelonei și al Cataloniei.

"Sagrada Familia", (al cărui nume exact este "Templu expiator al Sfintei Familii"), este una din cele mai mari capodopere arhitectonice moderne. Lucrările pentru construcție au început în urmă cu 127 de ani, dar încă nu sunt terminate. Se prevede că se vor termina prin anul 2030. Dar chiar dacă este incompletă, această "catedrală" este deja una din minunățiile admirate de toată lumea, declarată de UNESCO patrimoniu al umanității: unicul monument care atrage în fiecare an peste două milioane de turiști.

Dincolo de valoarea sa artistică, foarte mare, "Sagrada Familia" are o profundă semnificație religioasă. A fost concepută, ca miticele catedrale din Evul Mediu, pentru a fi mai ales un extraordinar monument dedicat credinței, un tratat teologic, o carte din piatră care povestește pe Dumnezeu, creația, istoria omului. Autorul său, Antoni Gaudí, genial arhitect și în același timp sfânt deosebit, a "materializat" în această operă a sa, căreia a dedicat 40 de ani din viața sa, concepția teologică de biserică, adică "loc al celebrării euharistiei și cultului". Concept care a cucerit admirația lui Benedict al XVI-lea, care din totdeauna îl susține în directivele sale liturgice. De fapt, în interiorul catedralei "Sagrada Familia" nu există reprezentări, nici capele laterale, nimic care să poată distrage atenția de la altar, de la tabernacol, de la Liturghie. Unicele trei imagini prezente sunt crucea, adică Isus om-Dumnezeu, mama sa Fecioara Maria și sfântul Iosif, adică cele două persoane care împreună cu el formează "Sfânta Familie".

Reprezentările ilustrative, cu nenumărate imagini și simboluri, sunt toate în exteriorul templului și împletesc o relatare imensă a întregului mister creștin, conform ciclului anului liturgic. În afară de figuri de sfinți, episoade biblice, scrieri religioase, Gaudí a voit să îmbogățească fiecare detaliu cu simboluri, embleme, elemente din flora și fauna catalană, pentru ca acest templu să fie cel mai reprezentativ posibil al poporului. El spunea: "Opera mea este una care e în mâinile lui Dumnezeu și în voința poporului". Simbolismul este esența principală a catedralei "Sagrada Familia". O îmbracă, o bandajează, prezentându-se pretutindeni și în toate formele sale posibile. Un simbolism puternic, "vorbitor", de tip dantesc. Cardinalul Francesco Ragonesi, care între 1913-1921 a fost Nunțiu apostolic în Spania, când a mers să viziteze șantierul de la "Sagrada Familia", a rămas foarte uimit de acest simbolism și i-a spus lui Gaud, care-i ilustra proiectul: "Dumneavoastră sunteți un Dante al arhitecturii".

"Antoni Gaudí s-a dedicat în întregime pe sine însuși acestei capodopere", spune părintele Lluìs Bonet i Armengol, paroh la "Sagrada Familia". "Când a primit sarcina acestei lucrări, Gaudí era un tânăr arhitect dar deja foarte renumit. Puțin câte puțin, lucrând la acest proiect, a fost implicat până acolo încât a abandonat toate celelalte activități care-i dădeau celebritate și bogăție, pentru a se dedica total acestei opere imense cu care voia să-l celebreze pe Dumnezeu în cursul secolelor". Părintele Lluìs Bonet i Armengol este fiul unui vestit arhitect care l-a cunoscut pe Gaudí și a lucrat cu el, și, în afară de faptul că este paroh la "Sagrada Familia", este și vicepostulatorul cauzei de beatificare a lui Gaudí.

"În anul 1992 - povestește el - un grup de catolici din Barcelona au fondat Asociația pentru Beatificarea lui Antoni Gaudí. A fost adunată o amplă documentație informativă și la 18 aprilie 1998 cardinalul de Barcelona m-a numit vice-postulator al cauzei. Procesul diecezan s-a desfășurat repede și s-a încheiat la 13 mai 2003. Acum actele sunt la Roma, la Congregația pentru Cauzele Sfinților, unde procesul continuă. Faptul că papa personal a voit să vină la Barcelona pentru a celebra ritul dedicării catedralei «Sagrada Familia» ne face să sperăm că procesul de beatificare a autorului acestei capodopere să se poată încheia cât mai curând".

Biserica, atunci când va fi terminată, probabil va fi cea mai mare bazilică din lume. Actualmente, este realizată 60%. Sunt gata nava centrală, pavimentul, vitraliile, altarul major și baldachinul. Pentru sosirea papei, circa 8000 de credincioși vor putea intra în interiorul bazilicii pe o suprafață de 4500 metri pătrați. "Sagrada Familia" are trei mari fațade, cărora Gaudí le-a dat numele de Nașterea, Pătimirea și Gloria. Fiecare, cu trei uși care simbolizează cele trei virtuți teologale: credința, speranța și iubirea. Fațada Nașterii se află în fața răsăritului de soare și reprezintă viața. Este în stil gotic, cu infiltrații moderniste, nenumărate elemente naturaliste de floră și faună, broaște țestoase de uscat, melci, rațe, cocoși și bufnițe care fac opera densă de vitalitate. Fațada Pătimirii amintește de pătimirea și moartea lui Isus și celebrează dezolarea, durerea: se prezintă goală, cu forme simple și ornamente schematice, care amintesc de toamnă și de iarnă. A treia fațadă, a Gloriei, care încă nu este terminată, este orientată spre sud și-l celebrează pe om în interiorul creației. Partea înaltă a bazilicii amintește de o pădure cu copaci mari care se înalță zvelt spre cer. Ideea fundamentală a inspirației arhitectonice a lui Gaudí era legată de natură. Prin studierea formelor sale, care sunt ordine și frumusețe, natura conduce la Dumnezeu Creatorul. "Maestrul meu este pomul din grădina care este în fața ferestrei mele", spunea Gaudí. "Totul derivă din marea carte a Naturii".

"Gaudí își desfășura activitatea sa de arhitect cu un spirit profund religios, împletit din rugăciune și adorație", spune părintele Lluìs Bonet. "Conform lui, creația voită de Dumnezeu nu este terminată, ci continuă prin creaturile care lucrează în spiritul lui Dumnezeu. Spunea el: «Toți cei care caută legile naturii pentru a modela noi opere, colaborează cu Creatorul». Cardinalul Ricardo María Carles Gordó, care ca arhiepiscop de Barcelona a susținut mult deschiderea cauzei de beatificare a lui Gaudí, a spus: «El a știut să găsească în natură noi izvoare de inspirație pentru arta sa și în felul acesta ne-a arătat mai ales două lucruri: că creația este opera Marelui Artist, care este Tatăl, care a creat toată lumea ca un cadou oferit Fiului, expresie a gloriei sale și amprentă a substanței sale»".

Pe partea înaltă a catedralei "Sagrada Familia" sunt 18 turnuri care se îndreaptă spre cer. Turnuri alungite, hieratice, solemne și de înălțime diferită. Douăsprezece îi reprezintă pe cei doisprezece apostoli. Patru, mai înalte, îi reprezintă pe cei patru evangheliști și fiecare dintre ele este surmontat de o statuie care reprezintă simbolul tradițional al fiecărui evanghelist: îngerul, boul, acvila și leul. Mai înalt este turnul dedicat Sfintei Fecioare Maria, surmontat de o coroană de stele. Și în sfârșit, turnul lui Isus, care le depășește pe toate în înălțime și este surmontat de o cruce mare. Acest turn măsoară 170 de metri și este vizibil de foarte departe: ziua strălucește grație mozaicurilor din care este compus; noaptea strălucește datorită luminii proiectată de la celelalte turnuri.

"Conceptul de familie era fundamental în mintea lui Gaudí", explică părintele Lluìs Bonet. "El era îndrăgostit de Isus, foarte evlavios față de sfânta Fecioară Maria și față de sfântul Iosif, adică față de Sfânta Familie, care, conform lui, reprezenta punctul de sprijin al credinței creștine, centrul creației, simbolul mântuirii universului, și dintr-un punct de vedere ecologic". Născut la Reus, în Catalonia, la 25 iunie 1852, Antoni Gaudí aparținea unei familii modeste de căldărari, adică artizani care construiau obiecte din cupru sau tablă. Încă de copil a arătat o deosebită vivacitate intelectuală și familia a hotărât să-l dea la școală. Timp de opt ani a frecventat școala Scolopilor la Reus și apoi Școala de Arhitectură la Barcelona. Pentru a-și plăti studiile, lucra înfruntând sacrificii mari. S-a laureat în arhitectură în anul 1878 și imediat și-a deschis un mic birou la Barcelona. Începuturile au fost dificile, însă geniul său era exploziv și în puțin timp s-a impus atenției ca unul din tinerii arhitecți cei mai originali și inovatori. Uimea și entuziasma cu idei frumoase și în același timp de avangardă. Se luptau pentru el cei mai bogați întreprinzători și pentru ei Gaudí a realizat, nu numai la Barcelona, opere care continuă să atragă mulțimi de admiratori.

"Însă era un arhitect deosebit", spune părintele Lluìs. "Nu avea sete de câștiguri, de glorie, ci ardea de pasiune pentru munca sa, o pasiune care provenea din profunda sa credință religioasă și transforma activitatea sa într-o rugăciune continuă. Dedica lui Dumnezeu fiecare operă a sa și căuta să lase asupra ei, chiar dacă era o operă civilă, un «semn» religios, o statuie a sfintei Fecioare Maria, crucea, și altele de felul acesta. Uneori se ciocnea cu acela care-i plătise munca, deoarece Spania, la începuturile secolului al XX-lea, era străbătută de un puternic vânt anarhic și de un socialism ateu, anticlerical. Dar nu s-a plecat niciodată în fața modelor politice sau ideologice, prefera să piardă munca".

Sarcina construcției catedralei "Sagrada Familia" a primit-o în anul 1883, când avea 31 de ani. "Lucrările erau deja începute", povestește părintele Lluìs. "O Asociație de cinstitori ai sfântului Iosif, apărută în anul 1866, voia să construiască un templu dedicat Sfintei Familii. Însă cei doi arhitecți ai proiectului inițial nu se înțelegeau și a fost necesară înlocuirea lor cu un al treilea. A fost ales Gaudí, care era tânărul artist care se remarca. Gaudí, fost asistent al unuia dintre arhitecții beligeranți, a acceptat sarcina și s-a pasionat de lucrarea aceea, care a devenit motivația vieții sale. Proiectul inițial a fost schimbat de el într-un proiect nou, uimitor, studiat în cele mai mici detalii. O operă mastodontică, ce avea să ceară un munte de bani, dar care putea în schimb să conteze numai pe subvențiile mici ale Asociației sfântului Iosif. Și Gaudí s-a agățat de acel sfânt, față de care era foarte evlavios. În fiecare zi îl ruga, l-a proclamat administrator al operei sale și înainte de a muri a spus că opera a fost făcută de sfântul Iosif".

"În anumite momente, când banii lipseau complet, Gaudí s-a transformat în cerșetor. Mergea pe străzile din Barcelona pentru a cere pomană. Mulți considerau că a înnebunit. Nu reușeau să conceapă că un om cu geniul său, care ar fi putut să aibă enorme bogății dacă s-ar fi dedicat chiar și numai proiectelor pe care burghezia bogată i le cerea, să se gândească în schimb numai la acel «templu» care poate că nu avea să se termine niciodată. Însă el nu dădea importanță vorbăriilor. Cu ajutorul ofertelor oamenilor săraci, a continuat să construiască. «Acest templu va fi terminat de sfântul Iosif», spunea el. «În Sagrada Familia totul este rod al Providenței, inclusiv participarea mea ca arhitect»".

Din păcate, Gaudí a reușit să ducă la capăt numai o parte a proiectului. La 7 iunie 1926, în timp ce mergea prin oraș, a fost lovit de un tramvai. Spitalizat, a murit după trei zile, la 10 iunie, și a fost înmormântat în cripta bisericii pe care o construia. "Însă din operă realizase toate schițele și le ilustrase cu mii de desene și notițe", explică părintele Lluìs. "Colaboratorii săi au putut astfel să continue marea lucrare. Însă, în timpul războiului civil, spiritul ateu care domina în Spania a făcut ca grupuri nelegiuiți să se opună cu îndârjire operei lui Gaudí. Au distrus o parte din schițe, au profanat mormântul arhitectului și au încercat să demoleze templul aflat în construcție. După ce s-a terminat războiul, machetele, făcute după desene și fotografii, au fost recuperate și munca s-a putut relua".

Astăzi, Antonio Gaudí este recunoscut ca unul din marile genii ale arhitecturii. Corbusier l-a definit "cel mai mare arhitect în piatră din secolul al XX-lea", și Joan Miró "primul printre genii". Faima sa nu este legată numai de "Sagrada Familia", ci de multe alte opere extraordinare realizate de el în diferite orașe din Spania, când era tânăr. Opere care l-au făcut renumit în toată lumea și atrag mulțimi de turiști. "Dar nu e posibil a-l separa pe Gaudí-arhitectul de «Gaudí-creștinul», de omul profund religios", susține părintele Lluìs. "În actele procesului diecezan sunt adunate multe mărturii ale persoanelor care l-au cunoscut și toți afirmă că a fost un mare sfânt. O sfințenie, a lui, clasică și eclatantă, dată fiind profesia sa și faima sa artistică. O sfințenie formată din rugăciune, din sacrificii, din sărăcie, din caritate față de cei săraci". "Deși era o celebritate, în fiecare dimineață se scula devreme pentru a merge la Liturghie. Ieșind din casă, se oprea mereu în fața unei statui a sfântului Anton ca să se roage. Sărăcia sa era absolută. Nu avea nici cu ce să se îmbrace. Umbla ca un cerșetor. Când a ajuns sub tramvai nu a fost recunoscut și salvatorii l-au transportat la spitalul «Sfânta Cruce», un ospiciu construit pentru cerșetori. Credeau că este un cerșetor fără locuință stabilă. Vestea morții marelui arhitect s-a răspândit în oraș. La funeralii a participat o mare mulțime, constituită în mare parte din acei oameni săraci pe care el îi frecventa și-i ajuta. Un ziar din Barcelona, La Veu de Catalunya, a intitulat: «La Barcelona a murit un geniu! La Barcelona ne-a părăsit un sfânt! Chiar și pietrele plâng»".

"Faima de sfințenie a lui Antoni Gaudí a fost mereu vie la Barcelona. Imediat după moarte, a fost publicată o carte în care 17 scriitori celebri aminteau de marele personaj. Toți au scos în evidență sfințenia sa și unul din acele capitole se intitula «Arhitectul lui Dumnezeu». Gaudí este înmormântat în cripta din Sagrada Familia și eu, ca paroh al acestei biserici, văd în fiecare zi persoane care merg la mormântul său ca să se roage și multe povestesc că au avut, prin mijlocirea lui Gaudí, haruri uimitoare".

(După Zenit, 4 noiembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 44.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat