|
Papa deschide Adventul amintind că embrionul nu este un cumul de material biologic, ci o ființă vie Benedict al XVI-lea: Pentru viața care trebuie să se nască Politica, economia și lumea comunicației trebuie să promoveze "o cultură care respectă viața" favorizând primirea ei și dezvoltarea ei. Asta a recomandat papa sâmbătă seara, 27 noiembrie 2010, prezidând în bazilica "Sfântul Petru" o priveghere de rugăciune pentru viața care trebuie să se nască, cu ocazia primelor vespere ale primei duminici din Advent. Iubiți frați și surori, Cu această celebrarea de seară, Domnul ne dă harul și bucuria de a deschide noul An Liturgic începând de la prima sa etapă: Adventul, perioada care comemorează venirea lui Dumnezeu printre noi. Orice început poartă în sine un har special, pentru că este binecuvântat de Domnul. În acest Advent ne va fi dat, încă o dată, să experimentăm apropierea Celui care a creat lumea, care orientează istoria și care s-a îngrijit de noi ajungând până la culmea condescendenței sale făcându-se om. Tocmai misterul mare și fascinant al lui Dumnezeu cu noi, ba chiar al lui Dumnezeu care se face unul dintre noi, îl vom celebra în următoarele săptămâni mergând spre sfântul Crăciun. În timpul Adventului vom simți Biserica luându-ne de mână și, după imaginea Preasfintei Fecioare Maria, exprimând maternitatea ei făcându-ne să experimentăm așteptarea fericită a venirii Domnului, care îi îmbrățișează pe toți în iubirea sa care mântuiește și consolează. În timp ce inimile noastre se îndreaptă spre celebrarea anuală a nașterii lui Cristos, liturgia Bisericii orientează privirea noastră spre ținta definitivă: întâlnirea cu Domnul care va veni în strălucirea gloriei sale. Pentru aceasta noi, la fiecare Euharistiei, "vestim moartea sa, mărturisim învierea sa până când va veni", priveghem în rugăciune. Liturgia nu încetează să ne încurajeze și să se susțină, punând pe buzele noastre, în zilele din Advent, strigătul cu care se încheie întreaga Sfântă Scriptură, în ultima pagină din Apocalipsul sfântului Ioan: "Vino, Doamne Isuse!" (22,20). Iubiți frați și surori, adunarea noastră în această seară pentru a începe drumul Adventului se îmbogățește cu un alt motiv important: împreună cu toată Biserica vrem să celebrăm solemn o priveghere de rugăciune pentru viața care urmează să se nască. Doresc să exprim mulțumirea mea tuturor celor care au aderat la această invitație și celor care se dedică în mod specific să primească și să păzească viața umană în diferitele situații de fragilitate, îndeosebi la începuturile sale și în primii săi pași. Tocmai începutul Anului Liturgic ne face să trăim din nou așteptarea lui Dumnezeu care se face trup în sânul Fecioarei Maria, a lui Dumnezeu care se face mic, devine prunc; ne vorbește despre venirea unui Dumnezeu apropiat, care a voit să reparcurgă viața omului, încă de la începuturi, și asta pentru a o mântui total, în plinătate. Și astfel misterul Întrupării Domnului și începutul vieții umane sunt intim și armonios unite între ele în unicul plan mântuitor al lui Dumnezeu, Stăpânul vieții tuturor și a fiecăruia. Întruparea ne revelează cu lumină intensă și în mod surprinzător că orice viață umană că orice viață umană are o demnitate foarte înaltă, incomparabilă. Omul are o originalitate inconfundabilă față de toate celelalte ființe vii care populează pământul. Se prezintă ca subiect unic și singular, dotat cu inteligență și voință liberă, în afară de faptul că este compus din realitate materială. Trăiește simultan și indisolubil în dimensiunea spirituală și în dimensiunea trupească. Asta sugerează și textul din Prima Scrisoare către Tesaloniceni care a fost proclamată: "Însuși Dumnezeul păcii - scrie sfântul Paul - să vă sfințească în mod desăvârșit și ființa voastră întreagă: duhul, sufletul și trupul să se păstreze fără prihană pentru venirea Domnului nostru Isus Cristos" (5,23). Așadar suntem duh, suflet și trup. Suntem parte din această lume, legați de posibilitățile și de limitele condiției materiale; în același timp suntem deschiși spre un orizont infinit, capabili să dialogăm cu Dumnezeu și să-l primim în noi. Acționăm în realitățile pământești și prin ele putem să percepem prezența lui Dumnezeu și să tindem spre El, adevăr, bunătate și frumusețe absolută. Gustăm fragmente de viață și de fericire și tânjim spre plinătatea totală. Dumnezeu ne iubește în mod profund, total, fără deosebiri; ne cheamă la prietenia cu El; ne face părtași de o realitate mai presus de orice imaginație și de orice gând și cuvânt: însăși viața sa divină. Cu emoție și recunoștință conștientizăm valoarea, demnitatea incomparabilă a oricărei persoane umane și a marii responsabilități pe care o avem față de toți. "Cristos, care este noul Adam - afirmă Conciliul al II-lea din Vatican - prin însăși revelarea misterului Tatălui și al iubirii sale, îl dezvăluie pe deplin omului pe om și îi descoperă măreția chemării proprii... Prin Întrupare, însuși Fiul lui Dumnezeu s-a unit, într-un fel, cu orice om" (Constituția Gaudium et spes, 22). A crede în Isus Cristos comportă și a avea o privire nouă asupra omului, o privire de încredere, de speranță. De altfel însăși experiența și rațiunea dreaptă atestă că ființa umană este un subiect capabil să înțeleagă și să voiască, autoconștient și liber, irepetabil și de neînlocuit, apogeul tuturor realităților pământești, care cere să fie recunoscut ca valoare în el însuși și merită să fie primit mereu cu respect și iubire. El are dreptul să nu fie tratat ca un obiect de posedat sau ca un lucru care se poate manipula după bunul plac, să nu fie redus la un simplu instrument în folosul altora și al intereselor lor. Persoana este un bine în ea însăși și trebuie căutată mereu dezvoltarea sa integrală. Apoi, iubirea față de toți, dacă este sinceră, tinde în mod spontan să devină atenție preferențială față de cei mai slabi și cei mai săraci. Pe această linie se situează grija Bisericii față de viața care trebuie să se nască, cea mai fragilă, cea mai amenințată de egoismul adulților și de întunecarea conștiințelor. Biserica încontinuu reafirmă ceea ce a declarat Conciliul al II-lea din Vatican împotriva avortului și a oricărei violări a vieții care trebuie să se nască: "Încă de la zămislirea ei, viața trebuie protejată cu cea mai mare grijă" (ibid., nr. 51). Există tendințe culturale care încearcă să anestezieze conștiințele cu motivații pretext. Referitor la embrionul din sânul matern, știința însăși îi scoate în evidență autonomia capabilă de interacțiune cu mama, coordonarea proceselor biologice, continuitatea dezvoltării, complexitatea crescândă a organismului. Nu e vorba de un cumul de material biologic, ci de o nouă ființă vie, dinamică și în mod minunat ordonată, un nou individ al speciei umane. Așa a fost Isus în sânul Mariei; așa a fost pentru fiecare dintre noi, în sânul mamei. Cu autorul creștin antic Tertullian putem afirma: "Este deja om cel care va fi om" (Apologeticul, IX, 8); nu există nici un motiv pentru a nu-l considera persoană încă de la zămislire. Din păcate, chiar după naștere, viața copiilor continuă să fie expusă abandonării, foametei, mizeriei, abuzurilor, violenței, exploatării. Multiplele încălcări ale drepturilor lor care se comit în lume rănesc în mod dureros conștiința oricărui om de bunăvoință. În fața panoramei triste al nedreptăților comise împotriva vieții omului, înainte și după naștere, îmi însușesc apelul pasionat al Papei Ioan Paul al II-lea la responsabilitatea tuturor și a fiecăruia: "Respectă, apără, iubește și slujește viața, orice viață umană! Numai pe acest drum vei găsi dreptate, dezvoltare, libertate adevărată, pace și fericire" (Enciclica Evangelium vitae, 5). Îi îndemn pe protagoniștii din politică, din economie și din comunicarea socială să facă tot ce le stă în putință pentru a promova o cultură care respectă mereu viața umană, pentru a procura condiții favorabile și rețele de susținere pentru primirea și pentru dezvoltarea ei. Fecioarei Maria, care l-a primit pe Fiul lui Dumnezeu făcut om cu credința ei, cu sânul ei matern, cu grija atentă, cu însoțirea solidară și vibrantă de iubire, încredințăm rugăciunea și angajarea în favoarea vieții care trebuie să se nască. O facem în liturgie - care este locul unde trăim adevărul și unde adevărul trăiește cu noi - adorând Euharistia divină, în care contemplăm Trupul lui Cristos, acel Trup care a luat trup din Maria prin lucrarea Duhului Sfânt, și din ea s-a născut la Betleem, pentru mântuirea noastră. Ave, verum Corpus, natum de Maria Virgine! Amin. * * * Rugăciunea recitată de Pontif În sânul matern opera Creatorului
(După L'Osservatore Romano, 29-30 noiembrie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |