Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Misterul Adventului

Publicăm în continuare o reflecție a părintelui Enrico Finotti, paroh de "S. Maria del Carmine" din Rovereto, luată din volumul "Anul liturgic. Mister, Har și celebrare" (Vita Trentina editrice 2001).

* * *

Adventul, punând Biserica în comuniune cu evenimentul pregătirii lungi pentru prima venire a Mântuitorului, în timpul cuprins între Adam și Cristos și în special în istoria Israelului, actualizează așteptarea lui Mesia, reînsuflețind în credincioși dorința arzătoare după "tripla sa venire": de fapt, el a venit în umilința trupului, vine în mod mistic în celebrarea sfintelor taine, va veni la sfârșitul timpurilor în glorie.

"El venind întâia oară în mijlocul nostru,
a îmbrăcat neputința firii omenești,
și împlinind orânduirea dintru început a iubirii tale,
ne-a deschis nou calea mântuirii veșnice.
Pentru ca, la a doua venire în strălucirea măririi sale,
să primim în cele din urmă, în lumina deplină, bunurile făgăduite,
pe care acum veghind în credință îndrăznim să le așteptăm"
1 .

"Acum el vine în întâmpinarea noastră
în orice loc și în orice timp,
pentru ca să-l primim în credință
și să mărturisim în iubire
fericita speranță a împărăției sale"
2.

Totuși, liturgia Adventului acordă atenție în mod special timpului care a precedat imediat venirea Mântuitorului, când așteptarea seculară a lui Mesia a ajuns la maturitate deplină și s-a exprimat cu intensitatea maximă: este timpul vestirii, al nașterii, al predicii și al mărturiei lui Ioan Botezătorul, Înaintemergătorul, și al prezenței Preasfintei Maria, Neprihănita Fecioară Mamă, care primind vestea îngerului a primit în sânul ei Cuvântul făcut trup. În acest cadru de referință, anunțurile Profeților, mai ales cele ale profetului Isaia, asumă o elocvență singulară și exprimă sensul lor definitiv.

"El este acela pe care l-au prevestit toți profeții,
Fecioara Mamă cu dragoste negrăită l-a purtat,
Ioan Botezătorul a vestit că e aproape
și l-a arătat venit între oameni"
3.

1. Misterul global al "venirii" Domnului:

- venirea "în trup",

- venirea "mistică" în sacramente,

- venirea "în glorie".

"În Advent celebrăm întregul mare mister al venirii Domnului: el este cuprins între prima venire la Betleem, care a răspuns așteptării poporului din vechime, și ultima venire a Regelui gloriei, care va umple așteptarea Bisericii.

Între aceste două termene extreme se situează un al treilea advent: cel care are loc în Biserică și în viața creștină, mai ales prin intermediul Sacramentelor.

Deci Adventul este un timp de așteptare: îl așteptăm pe Domnul care vine. Așteptarea nu este niciodată umplută. Sufletele îl așteaptă, pentru că încă n-au ajuns la statura deplină a lui Cristos; Biserica îl așteaptă, pentru că realitățile pe care ea le posedă nu sunt încă definitive; lumea îl așteaptă, pentru că Misiunea Bisericii încă nu a dus până la marginile sale mărturia evanghelică"4.

"Trei sunt venirile Domnului: prima în trup, a doua în suflet, a treia pentru judecată. Prima a avut la pe la miezul nopții, a doua dimineața, a treia la amiază... Prima venire deja a trecut. Cristos printre oameni «a apărut și a trăit cu oameni» (Bar 3,38). Noi suntem în a doua sa venire, dacă însă suntem în așa fel încât el să binevoiască să vină la noi; să fim siguri că, dacă-l iubim, va veni și va locui cu noi. De aceea această venire este supusă condiției... Cât privește al treilea advent deschide calea pentru a doua, a doua pregătește ultima. Prima a fost ascunsă și umilă, a doua este secretă și minunată, a treia va fi vizibilă și teribilă. În prima el a coborât la noi pentru a veni în noi în a doua; în a doua a venit în noi pentru a nu veni în a treia împotriva noastră. În prima a acționat cu milostivirea sa, în a doua dăruiește harul, în a treia va da gloria, pentru că Domnul acordă har și glorie (Ps 83,12). Cristos Isus, pe care l-am primit ca Mântuitor și pe care-l așteptăm ca Judecător, să ne mântuiască nu după faptele rele săvârșite de noi, ci după marea sa milostivire!"5.

Venirea finală "în glorie" - care face parte și ea din misterul Adventului și este exprimată fie în Liturghie, cât și în responsoriul lung de la Oficiul lecturilor din duminica I din Advent, "Privesc de departe și, iată, văd puterea lui Dumnezeu care vine ca un nor ce acoperă tot pământul"6 și care colorează multe alte elemente liturgice de la începutul timpului de Advent până la 16 decembrie - este totuși anticipată și celebrată în ultimele duminici ale timpului de peste an, și mai ales în zilele din timpul ultimei săptămâni din timpul de peste an.

Astfel dimensiunea escatologică a venirii Domnului tinde să fie luată în considerare în partea terminală a anului liturgic dominată de solemnitatea Domnului nostru Isus Cristos Regele universului, care vine pe nori pentru judecata finală7.

În felul acesta puternicul caracter escatologic al Adventului antic este temperat de duminicile care-l preced și încheie anul liturgic și atenția se mută mai ușor asupra primei veniri a Răscumpărătorului.

Pregătirea din Vechiul Testament: mister mereu actual

"Venirea Fiului lui Dumnezeu pe pământ este un eveniment atât de imens, încât Dumnezeu a vrut să-l pregătească timp de secole. Rituri și sacrificii, figuri și simboluri din «Primul Legământ» (Ev 9,15) - pe toate le face convergente spre Cristos; îl vestește prin gura profeților care se succed în Israel; trezește, pe de altă parte, în inima păgânilor, o așteptare nelămurită a acestei veniri"8.

"Acest timp pe care-l celebrăm ne face să ne amintim de Cel Dorit, adică de dorința sfinților părinți care au trăit înainte de nașterea sa. Pe foarte bună dreptate Biserica a dispus ca în acest timp să se citească cuvintele și să se amintească dorințele celor care au precedat prima venire a Domnului. Noi nu celebrăm această așteptare numai o zi, ci un timp destul de lung; pentru este un fapt din experiență că lucrurile dorite puternic, dacă trebuie să fie așteptate pentru un anumit timp, sunt mai dulci atunci când ceea ce dorim devine prezent. De aceea, fraților preaiubiți, ne revine nouă să urmăm exemplele sfinților părinți, să cultivăm în noi înșine dorințele lor, și astfel să aprindem în sufletele noastre iubirea și așteptarea lui Cristos. Celebrarea acestui timp a fost instituită tocmai pentru a ne face să reflectăm asupra așteptării fervente a părinților noștri pentru prima venire a Domnului și pentru ca să învățăm de la exemplul lor să dorim mult a doua sa venire" 9.

Dar pentru ce a așteptat Dumnezeu atâtea secole ca să ni-l trimită pe Mântuitorul?

"Dorința" de Dumnezeu și de Mântuitorul

Înainte de toate Dumnezeu a voit, cu atâta timp de așteptare, să trezească în omenire "dorința" de Dumnezeu, ofilită din cauza păcatului, dar nu stinsă în inima umană.

"Dorința de Dumnezeu este înscrisă în inima omului, căci omul este creat de Dumnezeu și pentru Dumnezeu; Dumnezeu nu încetează să-l atragă pe om spre sine și numai în Dumnezeu va găsi omul adevărul și fericirea pe care nu încetează să le caute"10.

Timpul de Advent este timpul redescoperirii ființei religioase a omului, a căutării lui Dumnezeu în considerarea lucrărilor sale și prin lumina naturală a rațiunii.

Este timpul acelor "praeambula fidei", care-i permit omului să fie "capabil" de Dumnezeu și lui Dumnezeu să comunice cu omul și să fie înțeles de el.

"Omul este prin natură și prin vocație o ființă religioasă. Venind de la Dumnezeu, mergând spre Dumnezeu, omul nu trăiește o viață pe deplin umană decât dacă își trăiește în mod liber relația cu Dumnezeu"11.

"Ascultând mesajul creaturilor și glasul conștiinței sale, omul poate ajunge la certitudinea existenței lui Dumnezeu, cauza și scopul a toate"12 .

"Biserica învață că Dumnezeul unic și adevărat, Creatorul și Domnul nostru, poate fi cunoscut cu certitudine prin lucrările sale datorită luminii naturale a rațiunii omenești"13.

"Putem vorbi despre Dumnezeu realmente pornind de la multiplele perfecțiuni ale creaturilor, asemănări cu Dumnezeu, cel infinit în desăvârșire, chiar dacă limbajul nostru limitat nu-i epuizează misterul"14.

"Creatura fără Creator dispare"15.

Dar imediat ce omul începe căutarea sinceră a lui Dumnezeu și a adevărului său, își dă seama de fragilitatea minții sale, care, cu greu și nu fără erori, intră în maiestatea misterului divin și cu suferință simte slăbiciunea voinței sale în a persista în bine, ba chiar natura sa umană, rănită de păcat, săvârșește răul pe care nu l-ar vrea (Rom 7,18-25).

Iată deci cum apare în omenire dorința de Mântuitorul, care să aducă omului acea eliberare pe care omul nu și-o poate procura numai cu forțele sale.

"Mesia", deja promis Primilor Părinți în paradisul pământesc, după păcatul strămoșesc (Gen 3,15), trebuia astfel să fie intens invocat de omenirea păcătoasă, care experimenta consecințele tragice ale păcatului.

De fapt, liturgia Adventului îl invocă pe "Mesia" ca "speranță și mântuire a popoarelor"16 și "așteptat de toate națiunile"17, pentru că "tot pământul dorește chipul său"18.

Astfel Tatăl Veșnic, pentru ca Fiul său divin să nu vină între noi fără să fie așteptat suficient, a stabilit un lung timp de așteptare, vrednic de un așa de mare Dar. Și astfel omenirea încercată de gemetele seculare ale așteptării invocă venirea Regelui neamurilor: "Asupriți îndelung sub jugul păcatului, așteptă, Tată, răscumpărarea noastră..."19 până când în bucuria întâlnirii de acum apropiate va putea să exclame: "Iată, Cel Așteptat de națiuni este aproape, casa Domnului va fi plină de glorie"20 și "Ridicați-vă capetele: răscumpărarea voastră este aproape"21.

Misterul Adventului este într-adevăr la rădăcina credinței; de fapt, dacă omul nu simte dorința și nevoia de Dumnezeu și dacă nu experimentează ființa sa insuficientă și păcătoasă, nu se va putea deschide nici la Dumnezeu, nici la darul Mântuitorului. Se înțelege actualitatea și urgența Timpului de Advent în contextul secularizat al culturii dominante în care sunt întunecate chiar principiile care stau la baza religiozității ca atare, ba chiar însăși capacitatea rațională a omului este pusă în discuție motiv pentru care nu mai este clar că el este "capabil" de Dumnezeu și în măsură să perceapă în mod obiectiv Adevărul și Binele. Rezoluția acestei crize existențiale de identitate a omului în dimensiunea sa rațională este fundamentală pentru depășirea problemelor referitoare la credința însăși, care nu poate fi deloc acceptată ca un fideism subiectiv.

Manifestarea treptată a lui Cristos în Vechiul Testament

Un al doilea motiv al așteptării milenare a lui Mesia trebuie să se recunoască în necesitatea de a pregăti omenirea ca să-l înțeleagă și să-l primească pe Fiul lui Dumnezeu.

"Dumnezeu care «locuiește în lumina de nepătruns» (1Tim 6,16) vrea să-și împărtășească propria viață divină oamenilor creați de El în mod liber, pentru a face din ei fii adoptivi, în Fiul său unic. Revelându-se pe sine, Dumnezeu vrea să-i facă pe oameni în stare să-i răspundă, să-l cunoască și să-l iubească, multe peste tot ceea ce ar fi ei în stare prin propriile puteri.

Planul divin al Revelației se realizează «prin fapte și cuvinte legate strâns între ele și care se luminează reciproc». El comportă o «pedagogie divină» specială: Dumnezeu se comunică treptat omului, îl pregătește în etape să primească Revelația supranaturală pe care o face despre sine însuși și care culminează în Persoana și misiunea Cuvântului Întrupat, Isus Cristos"22.

Tatăl a realizat pregătirea în vechile Alianțe cu Adam și Noe. Apoi cu vocația lui Abraham a ales un popor, poporul ales, și l-a educat cu grijă specială prin ceea ce este "istoria mântuirii", pe care noi o găsim mărturisită în Biblie.

Adventul este timpul tipic pentru catehezele despre "Istoria Sacră" și pentru meditarea paginilor biblice din Vechiul Testament pentru a descoperi în ele prezența și acțiunea lui Cristos care urmează să vină. Acesta este scopul încredințării Bibliei în prima duminică din Advent și al celebrărilor Cuvântului propuse pentru zilele de miercuri și vineri din Advent.

Marile personaje biblice îl prefigurau pe Răscumpărătorul care trebuia să vină, evenimentele istorice ale Israelului erau profeții ale vieții lui Cristos, psalmii anticipau rugăciunea lui, profeții îi vestea lucrarea sa de mântuire, poruncile pregăteau calea pentru fericirile evanghelice, marile adevăruri despre Unicul Dumnezeu, despre creația din nimic, despre transcendența lui Dumnezeu, despre omul creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, despre sensul progresiv al istoriei, etc., sunt anticipate și dobândite în cultura ebraică în vederea acelei plinătăți de adevăr care va fi revelată în Cristos.

"El în Noe deja conducea Biserica,
în Abraham a fost patriarhul preafidel,
în Isaac s-a oferit în sacrificiu glorios Tatălui,
în Iacob a fost învățător de răbdare,
în Iosif a prefigurat pătimirea sa și gloria sa,
în Moise a fost călăuză minunată a poporului său,
în David a fost rege eminent al lui Israel,
în Solomon a fost izvor de înțelepciune preaîmbelșugată,
în Isaia a fost autorul tuturor profețiilor,
în Ioan a prevestit botezul care avea să ne răscumpere"
23.

În felul acesta Răscumpărătorul "l-a vizitat pe poporul său" (Lc 1,68) și s-a făcut om înlăuntrul "unui popor desăvârșit" (Lc 1,17) ca să-l înțeleagă și să-l primească.

(După Zenit, 27 noiembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Liturghierul Roman, Prefața de Advent I.
2 Messale Romano Italiano, Prefața de Advent I/A.
3 Liturghierul Roman, Prefața de Advent II.
4 La preghiera del mattino e della sera, Conferenza episcopale italiana, Città del Vaticano, Libreria Editrice Vaticana, 1989, pag. 2.
5 PIETRO DE BLOIS, preot, Discurs III peentru Advent, Lectură patristică din Oficiul lecturilor de miercuri din prima săptămână din Advent, în: UNIONE MONASTICA ITALIANA PER LA LITURGIA, L'Ora dell'Ascolto, Torino, ed. Marietti, 1977, vol. I, pag. 28.
6 Liturgia Orelor, Duminica I din Advent, Oficiul lecturilor, primul responsoriu; RIGHETTI, vol. II, pag. 56.
7 Messale Romano riformato a norma dei decreti del Concilio Ecumenico Vaticano II e promulgato da Papa Paolo VI, Lezionario domenicale e festivo, Anno A, Conferenza Episcopale Italiana, Città del Vaticano, Tipografia Poliglotta Vaticana, 1983; TESTO BASE, pag. 242
8 CBC, nr. 522.
9 S. ELREDO, abate, Discurs 1 pentru Advent, Lectura patristică de la Oficiul lecturilor din prima duminică din Advent, în: UNIONE MONASTICA ITALIANA PER LA LITURGIA, L'Ora dell'Ascolto, Torino, ed. Marietti, 1977, vol. I, pag. 10.
10 CBC, nr. 27.
11 CBC, nr. 44.
12 CBC, nr. 46.
13 CBC, nr. 47.
14 CBC, nr. 48.
15 CBC, nr. 49.
16 Liturgia Orelor, 23 dec., ant. la Magnificat.
17 Liturgia Orelor, 22 dec., ant. la Magnificat.
18 Liturgia Orelor, Primele Vespere de Crăciun, ant. la primul psalm.
19 Liturghierul Roman, Rugăciunea din 18 decembrie.
20 Liturgia Orelor, Duminica a IV-a din Advent, Primele Vespere, ant. la primul psalm.
21 Liturgia Orelor, 24 dec., Laudele, ant. la psalmul al doilea.
22 CBC, nr. 52 și 53.
23 PINELL JORDI, Preci Eucaristiche Occidentali, Testi delle Liturgie Ambrosiana, Gallicana e Ispanica - Sintesi di uno studio letterario-dottrinale, Pontificio Istituto Liturgico, Roma 1984, pag. 55-57; Anamnesis, vol. VI, pag. 356.


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat