Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Frumusețea ritului liturgic

Rubrica de teologie liturgică sub îngrijirea părintelui Mauro Gagliardi

De pr. Mauro Gagliardi*

Hans Urs von Balthasar, în "Introducere" la primul volum din monumentala sa Herrlichkeit (Gloria), în care a dezvoltat o teologie sistematică centrată pe transcendentalul frumosului, scrie: "Frumusețea este ultimul cuvânt pe care intelectul gânditor poate îndrăzni să-l pronunțe, pentru că ea nu face altceva decât să încoroneze, ca aureolă de strălucire insesizabilă, astrul dublu al adevărului și al binelui și raportul lor indisolubil. Ea este frumusețea dezinteresată fără de care lumea veche era incapabilă să se înțeleagă, dar care și-a luat rămas bun în vârful picioarelor de la lumea modernă a intereselor, pentru a o abandona cupidității sale și tristeții sale. Ea este frumusețea care nu mai este iubită și păstrată nici măcar de religie, dar care, ca mască smulsă de pe chipul său, dezvăluie trăsăturile care amenință să fie incomprehensibile pentru oameni. Ea este frumusețea în care nu mai îndrăznim să credem și din care am făcut o aparență pentru a putea scăpa de ea fără remușcări. În sfârșit ea este frumusețea care cere (așa cum este demonstrat astăzi) cel puțin tot atât curaj și forță de decizie a adevărului și a bunătății, și care nu se lasă ostracizată și separată de aceste două surori ale sale fără a le târî cu sine într-o răzbunare misterioasă" (Gloria. Una estetica teologica, Jaca book, Milano 1994 [II rist.], pp. 10-11).

Sunt cuvinte de condamnare clară, din partea unui teolog foarte "modern", a acelui spirit funcționalist tipic al modernității, care nu mai este capabil să aprecieze valoarea lucrurilor frumoase ce nu au un impact imediat în domeniul utilului. Cum să înțelegem astăzi valoarea detaliilor minuțioase pe care pictorii le-au trasat pe bolțile nenumăratelor biserici și care sunt inutile, pentru că nu pot fi percepute de cel care privește bolta din navată? Cum să justificăm truda maeștrilor mozaicari care au petrecut zile ca să compună piatră de mozaic în locuri nevizibile din catedralele medievale? Dacă pictura sau mozaicul nu vor fi văzute, nu vor fi gustate de nici un ochi uman, la ce a folosit atâta muncă? Frumosul în acest caz nu implică irosire de timp și de energii? De asemenea: la ce folosește frumusețea odăjdiilor și a vaselor sacre, dacă săracul moarte de foame și nu are cu ce să-și acopere goliciunea? Ce frumusețe nu sustrage resurse de la îngrijirea celor nevoiași?

Și totuși frumusețea folosește! Și folosește chiar atunci când este gratuită, când nu caută un util imediat, când este iradiere a lui Dumnezeu. Amintește Benedict al XVI-lea: "Raportul dintre misterul crezut și celebrat se manifestă în mod deosebit în valoarea teologică și liturgică a frumuseții. De fapt, liturgia, ca de altfel restul revelației creștine, are o legătură intrinsecă cu frumusețea: este veritatis splendor. În liturgie strălucește misterul pascal prin care însuși Cristos ne atrage la sine și ne cheamă la comuniune. [...] De aceea, frumusețea nu este un factor decorativ al acțiunii liturgice; mai degrabă este elementul său constitutiv, deoarece este atribut al lui Dumnezeu însuși și al revelației sale. Toate acestea trebuie să ne conștientizeze asupra atenției care trebuie acordată pentru ca acțiunea liturgică să strălucească în conformitate cu natura sa proprie" (Sacramentum caritatis, nr. 35).

Cine nu știe să aprecieze valoarea gratuită (adică de har) a frumuseții și, îndeosebi, a frumuseții liturgice, cu greu poate să îndeplinească un corespunzător act de cult divin. Continuă Hans Urs von Balthasar: "Cel care, la numele său, strâmbă din buze la zâmbet, considerând-o ca jucărie exotică dintr-un trecut burghez, despre acesta putem fi siguri că - în mod secret sau în mod deschis - nu mai este capabil să se roage și, în curând, nici măcar să iubească" (Gloria, pag. 11).

Frumusețea ritului, când este astfel, corespunde acțiunii sfințitoare proprii liturgiei sacre, care este lucrare a lui Dumnezeu și a omului, celebrare care dă glorie Creatorului și Răscumpărătorului și sfințește creatura răscumpărată. Conform cu natura eterogenă a omului, frumusețea ritului trebuie să fie mereu corporală și spirituală, să cuprindă vizibilul și invizibilul. Altminteri se cade ori în estetismul care vrea să satisfacă gustul, ori în pragmatismul care depășește formele în căutare utopică a unui contact "intuitiv" cu divinul. În fond, în ambele cazuri se scade de la spiritualitate la emotivitate.

Astăzi riscul este mai puțin cel al estetismului și mult mai mult cel al pragmatismului informal. Avem nevoie în prezent nu atât de a simplifica și a face mai concis, ci de a redescoperi frumusețea și maiestatea cultului divin. Liturgia sacră a Bisericii va atrage omul din timpul nostru nu îmbrăcând tot mai mult hainele cotidianității cenușii și anonime, cu care el este deja bine deprins, ci îmbrăcând mantia regală a adevăratei frumuseți, haină mereu nouă și tânără, care o face să fie percepută ca fereastră deschisă spre Cer, ca punct de contact cu Dumnezeul Unul și Întreit, spre a cărui adorație ea este rânduită, prin mijlocirea lui Isus Cristos, Marele și Veșnicul Preot.

* Pr. Mauro Gagliardi este profesor la Facultatea de Teologie din Ateneul Pontifical "Regina Apostolorum" din Roma și consultant al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Sfântului Părinte și al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor.

(După Zenit, 3 noiembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat