Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Prezentarea scrisorilor de acreditare din partea noului ambasador al României pe lângă Sfântul Scaun

Joi, 21 octombrie 2010, la ora 12.00, Sfântul Părinte l-a primit în audiență pe Excelența sa domnul Bogdan Tătaru-Cazaban, ambasadorul României la Sfântul Scaun, cu ocazia prezentării scrisorilor de acreditare.

Publicăm în continuare discursul pe care papa l-a adresat noului ambasador, precum și câteva date biografice ale domnului Bogdan Tătaru-Cazaban:

* * *

Domnule ambasador,

Sunt bucuros să vă primesc în această dimineață, în momentul în care dumneavoastră prezentați scrisorile care vă acreditează în calitate de ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii România la Sfântul Scaun. Eu vă mulțumesc pentru cuvintele amabile pe care mi le-ați adresat. La rândul meu, eu v-aș fi recunoscător să binevoiți a-i exprima Excelenței Sale domnul Traian Băsescu, președintele României, salutările mele cordiale pentru persoana sa și urările mele de bunăstare și pace pentru poporul român. Salut, de asemenea, prin intermediul dumneavoastră, guvernul și toate autoritățile din țara dumneavoastră. Doresc de asemenea să salut cu fraternitate pe Preafericirea sa Daniel, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

În urmă cu douăzeci de ani, România a decis să scrie o nouă pagină a istoriei sale. Însă anii mulți trăiți sub jugul unei ideologii totalitare lasă răni adânci în mentalități, în viața politico-economică și în indivizi. După timpurile de euforie a libertății, națiunea dumneavoastră s-a angajat cu determinare într-un proces de reconstrucție și de vindecare. Intrarea sa în Uniunea Europeană a marcat, de asemenea, o etapă importantă în căutarea unei democratizări autentice. Pentru a continua această reînnoire în profunzime, trebuie înfruntate noile provocări care sunt numeroase, cu scopul de a evita ca societatea dumneavoastră să nu fie concentrată numai pe căutarea bunăstării și pe seducția câștigului, consecințe comprehensibile ale unei perioade de peste 40 de ani de privațiuni. Desigur, se cuvine înainte de toate să prevaleze integritatea, onestitatea și dreptatea. Aceste virtuți trebuie să inspire și să conducă toate componentele societății pentru o bună gestionare. Conducându-i pe cetățeni, ele vor contribui în măsură efectivă la regenerarea țesutului politic, economic și social în complexitatea crescândă a lumii contemporane.

România este constituită dintr-un mozaic de popoare. O asemenea varietate poate să fie citită ca un obstacol în calea unității naționale, însă ea poate să fie văzută și ca o îmbogățire a identității sale, de vreme ce ea este una dintre caracteristicile acestei identități. Așadar, se cuvine să se facă în așa fel încât fiecare individ să aibă locul său legitim în societate, trecând dincolo de această varietate și respectând-o. Gestionarea moștenirii lăsată de comunism este dificilă din cauza dezintegrării societății și a individului pe care el a favorizat-o. De fapt, valorile autentice au fost ascunse în folosul unor teorii false care au fost idolatrizate din motive de stat. Așadar, astăzi e vorba de angajare în munca de a ordona în manieră justă problemele umane folosindu-se bine libertatea. Și adevărata libertate presupune căutarea adevărului, a binelui, și ea se împlinește tocmai cunoscând și făcând ceea ce este oportun și drept. În acest proces de reconstrucție a legăturii sociale, familia are primul loc. Trebuie să fie făcute toate eforturile pentru ca ea să-și îndeplinească funcția de bază în societate. Împreună cu familia, este important să se favorizeze existența unui sistem educativ care să încurajeze tinerele generații și să le dea o formare la care ele au dreptul, capabilă să respecte și să alimenteze capacitățile lor de a transcende limitele în care uneori s-ar vrea să fie izolați. În prezența marilor idealuri, tinerii aspiră la virtutea morală și la o viață deschisă spre alții prin compasiune și bunătate. Familia și educația sunt punctul de plecare pentru a combate sărăcia și a contribui și la respectarea fiecărei persoane, la respectarea minorităților, la respectarea familiei și a vieții însăși. Ele sunt terenul în care se înrădăcinează valorile etice fundamentale și unde poate să se dezvolte viața religioasă.

Domnule ambasador, România are o lungă și bogată tradiție religioasă, care, și ea, a fost rănită timp de decenii întunecate și unele din aceste răni sunt încă vii. Ele cer deci să fie îngrijite prin mijloace care să fie acceptabile pentru fiecare comunitate. De fapt, se cuvine să se repare nedreptățile moștenite din trecut, neavând teamă de a face dreptate. Pentru aceasta, ar fi bine de încurajat o inițiativă care ar putea să se situeze la un dublu nivel: la nivel de stat, adică favorizând un dialog autentic între stat și diferiții responsabili religioși și, pe de altă parte, încurajând relațiile armonioase între diferitele comunități religioase din țara dumneavoastră.

Eu salut eforturile realizate de guvernele care s-au succedat pentru a stabili relații între Biserica Catolică și România. Între altele, citez, cu satisfacție, reluarea raporturilor diplomatice reciproce de la care am sărbătorit douăzeci de ani. De asemenea, observ noua Lege a Cultelor pe care ați evocat-o în discursul dumneavoastră. Există de asemenea un organ de întâlnire, Comisia Mixtă stabilită în anul 1998, ale cărei lucrări s-ar merita să se reactiveze.

În ceea ce o privește, Biserica Catolică dorește să continue să aducă națiunii dumneavoastră o contribuție specifică atât în continuarea edificării societății românești, cât și în dialogul dorit cu ansamblul comunităților creștine necatolice. În acest sens, ea vede în dialogul ecumenic un drum privilegiat pentru a-i întâlnii pe frații săi în credință și pentru a construi împreună cu ei împărăția lui Dumnezeu, respectând specificul fiecăruia. Mărturia de fraternitate între catolici și ortodocși, într-un spirit de caritate și de dreptate, trebuie să prevaleze asupra dificultăților și să deschidă inimile la reconciliere. În acest domeniu, roadele vizitei istorice efectuate, în urmă cu unsprezece ani, de papa Ioan Paul al II-lea, prima într-o națiune majoritar ortodoxă, sunt numeroase. Ele trebuie să întărească angajarea de a dialoga în caritate și adevăr și de a promova inițiative comune. Un asemenea dialog constructiv nu va întârzia să fie un ferment de unitate și de înțelegere nu numai pentru țara dumneavoastră ci și pentru întreaga Europă. În această împrejurare fericită, aș vrea să-i salut cu căldură și pe episcopii și pe credincioșii din Biserica Catolică din România.

În momentul în care începe misiunea dumneavoastră, vă adresez, domnule ambasador, cele mai bune urări ale mele pentru nobila lucrare care vă așteaptă, asigurându-vă că veți găsi mereu pe lângă colaboratorii mei o primire atentă și o înțelegere cordială. Asupra dumneavoastră, Excelență, asupra familiei dumneavoastră și asupra colaboratorilor dumneavoastră, asupra întregului popor român și asupra conducătorilor săi, eu invoc din inimă belșugul binecuvântărilor lui Dumnezeu.

Excelența Sa, domnul Bogdan Tătaru-Cazaban,
ambasador al României la Sfântul Scaun

S-a născut la 1 mai 1977.

Este căsătorit.

Este licențiat în istoria filozofiei și filozofia culturii (Universitatea din București, 1999), a obținut un doctorat de cercetare în istoria filozofiei patristice și medievale (Universitatea din București, 2008).

Este membru fondator (1997) al Institutului pentru Istoria Religiilor din Academia Română și profesor invitat la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București.

A efectuat stages de cercetare și a coordonat proiecte de cercetare în țară și în străinătate (1999-2003).

Consilier pentru cultură și religii la administrația prezidențială (2005), a fost numit consilier de stat pentru cultură și culte al președintelui României (2006-2010).

A desfășurat activități științifice și de publicistică în domeniul istoriei creștinismului, al studiilor tomiste, al fenomenologiei franceze și al teologiei politice și sociale.

A tradus în limba română pe sfântul Augustin, pe Hugo de San Victor, pe Niccolò Cusano, pe R. Klibansky, pe E. Panofsky și pe Lévinas.

Este autorul mai multor cărți de filozofie și de teologie, unele împreună cu soția, doamna Miruna Tătaru-Cazaban, profesor de filozofie și de teologie politică la Universitatea din București.

Vorbește franceză, engleză și italiană, și cunoaște latina și greaca antică.

[01443-03.01] [Text original: Franceză]

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat