Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A redescoperi esențialul vocației pentru a se sustrage condiționărilor societății

Viața călugărească și secularizarea

De Jean-Louis Bruguès

arhiepiscop secretar al Congregației pentru Educația Catolică

Viața călugărească este supusă astăzi la presiuni însemnate. Îndeosebi două tipuri de condiționare mi se pare că merită atenție. Primul se referă la secularizare. Un fenomen istoric născut în Franța la jumătatea secolului al XVIII-lea, care a ajuns să cuprindă toate societățile care voiau să intre în modernitate. Și deschiderea spre lume, pe bună dreptate proclamată de Conciliul al II-lea din Vatican, a fost interpretată, sub presiunea ideologiilor momentului, ca o trecere necesară la secularizare. Și de fapt, în ultimii cincizeci de ani am asistat la o formidabilă inițiativă de auto-secularizare în interiorul Bisericii. Exemplele nu lipsesc: creștinii sunt gata să se angajeze în slujba păcii, a dreptății și a cauzelor umanitare, dar mai cred în viața veșnică? Bisericile noastre au pus în funcție un imens efort pentru a reînnoi cateheza, însă chiar această cateheză mai vorbește despre escatologie, despre viața de după moarte? Bisericile noastre s-au angajat în cea mai mare parte a dezbaterilor etice ale momentului, dar discută ele despre păcate, despre har și despre virtuțile teologale? Bisericile noastre au recurs la ceea ce este mai bun din propria inteligență pentru a îmbunătăți participarea credincioșilor la liturgie, dar aceasta din urmă nu a pierdut, în mare parte, simțul sacrului, adică acel gust de veșnicie? Generația noastră, poate fără să-și dea seama, oare nu a visat o "Biserică a celor curați", avertizând împotriva oricărei manifestări de devoțiune populară?

În acest context, ce s-a întâmplat cu acea viață călugărească ce fusese prezentată, în manieră tradițională, ca un semn escatologic și o anticipare a Împărăției viitoare? De fapt, călugări și călugărițe au abandonat repede haina propriei familii pentru a se îmbrăca precum toți ceilalți. Adesea au abandonat propriile conventuri, considerate prea pompoase sau prea bogate, în folosul micilor comunități răspândite în sate sau în marile aglomerări urbane. Au ales meserii profane, s-au angajat în activități sociale și caritative, sau s-au pus în slujba cauzelor umanitare. S-au făcut asemenea celorlalți și s-au amestecat în masă, uneori pentru a forma plămada aluatului, dar, în multe cazuri, și pentru că această atitudine răspundea climatului timpurilor.

N-ar trebui să subevaluăm meritele acestui mod de a pune problemele, nici binefacerile de care Biserica beneficiază și astăzi. De fapt, acei călugări și acele călugărițe s-au apropiat mai mult de persoane și, îndeosebi, de cei mai dezavantajați, arătând un chip al Bisericii mai umil și mai fratern. Cu toate acestea, această formă de viață călugărească nu pare să mai aibă un viitor, aproape că nu mai atrage vocații.

Aproape toate congregațiile active, născute în secolul al XIX-lea sau la începutul secolului al XX-lea, sunt deci lovite mortal și dispariția lor este numai o chestiune de timp. Casele generale și marile conventuri s-au transformat deja în case de odihnă pentru bătrâni. Între 1973 și 1985, 268 de congregații franceze din cele 369 existente și-au închis noviciatul propriu. De atunci, situația n-a făcut decât să se înrăutățească. Auto-secularizarea a minat viața călugărească la temelii. Criza a lovit mai ales formele de viață activă, mai puțin pe cel contemplative, deoarece secularizarea orientase tot ceea ce este religios spre militantism sau angajare socială.

Fapt este că militantul sau persoana angajată în social, astăzi, ne țin să rămânem laici. Iată-ne la a doua tipologie de presiune exercitată asupra vieții călugărești. Pentru a înfrunta provocarea secularizării, Conciliul a avut intuiția genială de a încredința această misiune laicilor. Cei care aveau aventura de a fi actorii principali ai societății seculare nu erau oare cei mai potriviți pentru a realiza această misiune? Conciliul al II-lea din Vatican a valorizat - nu spun că a revalorizat, deoarece o asemenea acțiune n-a avut loc niciodată în trecut - vocația laicilor. Totuși, tocmai valorizarea laicatului a provocat un fel de zdrobire a vieții călugărești "active". De fapt, dacă aceasta din urmă a recunoscut îndelung propria identificare cu o slujire specifică oferită Bisericii și societății - cum ar fi predarea în școli sau îngrijirea bolnavilor în spitale - din momentul în care laicii erau chemați să furnizeze aceleași servicii și să se dedice activităților asemănătoare, viața călugărească activă și pierdea motivația sa de a fi. Astăzi nu mai este necesar să se treacă printr-o consacrare pentru a furniza aceleași servicii. Când ne aflăm în prezența unei învățătoare care predă cu pasiune sau a unei infirmiere serviabile, doritoare să ducă o viață autentic creștină, am putea să ne întrebăm dacă aceeași femeie, în urmă cu o sută sau o sută cincizeci de ani, nu s-ar fi prezentat la poarta uneia din acele nou-născute congregații pe care le-am evocat puțin mai înainte.

Acest lucru ne duce la următoarea concluzie: astăzi mai mult ca oricând, viața călugărească nu poate fi definită pornind de la un "a face", ci de la un mod de a fi și de la un stil de viață. Cele două riscuri pe care tocmai le-am descris în formă sintetică și - nu-mi este greu să adaug - fără prea multe nuanțe, auto-secularizarea și valorizarea laicatului, constituie un pericol pentru viața călugărească. Combinația lor a provocat în aceasta din urmă un fel de implozie. Deci, situația actuală a vieții călugărești, mai ales în Bisericile occidentale, se prezintă în mod paradoxal. Pe de o parte, după Conciliu, ne bucurăm de avantajele unei reînnoiri importante a teologiei vieții călugărești. Pe de altă parte, am asistat la prăbușirea a numeroase congregații, precum și la înflorirea de noi forme de viață călugărească în prima jumătate a anilor Șaizeci.

Acest caracter paradoxal ne invită deci să ne întoarcem la esențial. Începând de la faptul că viața călugărească este unică în esența sa și plurală în formele sale. Cu alte cuvinte, aceste multiple forme se nasc toate dintr-un trunchi comun, cel al vieții și tradiției monastice. Prin urmare, prima dimensiune este mistică: viața călugărească ne cufundă în misterul morții și învierii lui Cristos. Așadar este greșit a definit un institut pornind de la activitatea sa. Chiar dacă în acest mod au fost concepute congregațiile născute în cele două secole trecute.

Această chemare de a fi cu Domnul este transmisă unei singure persoane - fiecare vocație este foarte personalizată și nu există două parcursuri care să fie cu adevărat asemănătoare - invitând-o însă să se unească la o comunitate specifică. Unii experimentează un fel de fulgerare față de o comunitate și nu-i vine nici măcar în minte să meargă să bată la o altă poartă. Alții, în schimb, își acordă un lung timp de reflecție, în timpul căruia umblă prin mai multe case și se dedică unor studii comparative foarte atente. În orice epocă au existat căsătorii din iubire și căsătorii din motive. Însă ceea ce este sigur e că atracția este mereu legată de viața comunitară. De fapt, Codul de Drept Canonic definește viața călugărească o viață în mod esențial comunitară. Și această viață comunitară este eminamente spirituală în măsura în care Duhul Sfânt e cel care o animă și o duce înainte. Deci putem deduce de aici că credința dată de Duhul Sfânt reprezintă cheia de lectură a tuturor elementelor care constituie viața călugărească, începând de la voturi și de la rugăciune.

În acest sens, sărăcia călugărească nu este un concept sociologic. Nu este făcută pentru a da exemplu de sărăcie. Însuși cuvântul nu a apărut decât într-o epocă târzie; înainte se vorbea despre sine proprio, sau despre communio, termeni foarte sugestivi. Votul călugăresc corespunde deci unui act de credință prin intermediul căruia călugărul acceptă acel dar al Duhului Sfânt care-l angajează să nu mai țină nimic pentru sine, cu scopul de a trăi în modul cel mai intens posibil comuniunea sa cu viața fraternă.

În același mod, ascultarea călugărească nu este in primis de natură ascetică sau pedagogică. Fără îndoială, presupune o asceză în măsura în care implică o anumită renunțare la propria voință. În afară de asta, are o dimensiune pedagogică, în măsura în care tinde să educe în noi libertatea fiilor lui Dumnezeu. Însă, natura sa este în mod esențial mistică: ne face să intrăm într-un sistem în care poruncește Duhul. Credința ne face să afirmăm că porunca dată nu vine înainte de toate de la voința superiorului - chiar dacă poartă marca psihologiei sale, poate că și a patologiei sale - ci de la Duhul Sfânt, pentru care superiorul este, într-un anumit sens, reprezentantul vizibil. În acel moment, încetăm să ne comportăm ca entități singulare, pentru a deveni un corp fratern.

Și între iubirea umană și castitatea călugărească - ce au și diferite puncte în comun - există o diferență esențială. Iubirea umană comportă o alegere și o cucerire, se prezintă ca o iubire de excludere: a alege o femeie specifică comportă renunțarea la toate celelalte. Or, contrar aparențelor, care ne fac să susținem că noi am ales să devenim carmelitani sau dominicani, viața călugărească nu se alege: suntem implicați în această viață sub impulsul Duhului. Pentru fiecare dintre noi, ar fi imposibil să rămânem fideli față de promisiunile de la botezul nostru în afara vieții călugărești. În aceasta din urmă, nu există nici o cucerire și nici o excludere: Duhul ne face părtași de o comunitate de primire în care toți trebuie să învețe a trăi ca frați.

În sfârșit, în credința dată de Duhul Sfânt trăim rugăciunea, nu ca o activitate ca și celelalte, adică numai o activitate în plus, nici ca o amenințare pentru diferitele activități implicate de stilul de viață - noi toți cunoaștem bine acea tensiune între munca noastră și timpul dedicat rugăciunii, care echivalează prea des cu un timp rezidual. În simbolismul monastic curtea interioară, adică deschiderea spre Duhul Sfânt, reprezintă legătura dintre biserică, loc de rugăciune (Opus Dei) și diferitele locuri de muncă (opus homini), dar ca o școală în care învățăm să devenim un "cerșetor al Domnului".

(După L'Osservatore romano, 20 octombrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat