Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Liturgia cerească și pământească

Sacramentul paradisului

De Inos Biffi

"În liturgia pământească - afirmă Sacrosanctum concilium - noi participăm, prin pregustare, la liturgia cerească, ce se celebrează în cetatea sfântă a Ierusalimului" (nr. 8). Totuși, nu e vorba de două liturgii paralele sau juxtapuse. Liturgia originară și exemplară este cea săvârșită de Cristos așezat la dreapta Tatălui. Este sacrificiul său ceresc, la care este asociată Biserica, aceea de acum glorioasă, și aceea încă peregrinantă.

Nu rar liturgiștii, care nu întotdeauna reușesc să uimească prin competență sau acuitate teologică, se arată îndărătnici să considere liturgia pe care o celebrăm aici pe pământ ca o "reflexie" reală a celei din cer; deci să vadă în jertfa euharistică prezența jertfei glorioase. Li s-ar părea lor că în felul acesta sunt diminuate adevărul și natura istorică a evenimentului crucii.

În realitate, nu există două jertfe: cea istorică și cea glorioasă în cer, ci o unică jertfă, cea a Calvarului, care este în mod intim glorioasă, deci în mod radical cerească și veșnică.

Cu alte cuvinte, jertfindu-se pe sine însuși, Isus conferă oferirii sale - care nu mai este carnală ci "spirituală" - o valoare care nu se consumă și care este în măsură să depășească momentaneitatea: "Suntem sfințiți prin jertfa trupului lui Isus Cristos, o dată pentru totdeauna" (Ev 10,10).

Oriunde se săvârșește o celebrare creștină, chiar și în forma sa pământească, este mereu în exercițiu preoția veșnică a lui Cristos și este în desfășurarea oferirea făcută cu "propriul sânge" și înzestrată cu valoare inepuizabilă. Este motivul pentru care ea nu este capturată de nici un timp și nu este circumscrisă în nici un loc. Dimpotrivă, este cuprinzătoare și deschisă față de toate timpurile și de toate locurile.

Desigur, cultul în Biserica pământească și neîmplinită prezintă o modalitate diferită față de acela care este propriu Bisericii din cer, unde este de acum desfăcută de împletitura semnelor și unde harul s-a transformat în glorie. Aici pe pământ sfințirea este încă în desfășurare, în așteptare și în speranța gloriei, și acționează cu medierea sacramentelor. Și, totuși, e vorba de aceeași liturgie, care își are izvorul său și originea sa în aceea care se desfășoară - spunea Sacrosanctum concilium - în "cetatea sfântă a Ierusalimului (...) unde Cristos șade la dreapta lui Dumnezeu ca slujitor al sanctuarului și al adevăratului tabernacol".

Noi putem celebra "aici și acum", deoarece Cristos cel glorios celebrează veșnic cu Biserica din cer. Iată pentru ce constituția conciliară afirmă că noi participăm la liturgia cerească, ce transcende și în același timp atrage liturgia noastră. Înțelegem așadar că toate mădularele sale celebrează cu Cristos capul: de fapt, există un singur trup al Domnului, o unică Biserică.

De aceea, când suntem la altar pentru Liturghie, sau mergem la altar pentru sacramente, sau suntem adunați pentru laudele aduse Domnului, credința ne face să percepem cu Răstignitul înviat prezența îngerilor și a sfinților, care în mod invizibil intervin ca să se roage cu noi în celebrarea noastră: o prezență invizibilă, deci mai reală, mai consistentă și mai adevărată decât aceea a credincioșilor pe care-i vedem în jurul nostru și ale căror chipuri și glasuri le percepem cu simțurile.

Nici nu sunt acestea numai sentimente pioase și evlavioase. Este în schimb teologie pură, ca să nu spunem simplă dogmă. În orice caz este certitudinea pe care o proclamăm în rugăciunea euharistică, îndeosebi în vechiul canon întâi, a cărui bogăție minunată o descoperim, după ce aproape că l-am abandonat.

În acest moment observăm că celebrarea liturgică echivalează cu o proclamare a comuniunii sfinților. Ea este într-un anumit mod sacramentul Paradisului. Își dau întâlnire în liturgie toți cei drepți din istoria mântuirii, începând de la Abel, pentru a ajunge la Fecioara Maria, la soțul ei, la apostoli, la martiri și la toți cei care formează Biserica din cer, fără ca să fie neglijate corurile de îngeri cu care intonăm cântarea noastră de laudă.

Textul conciliar afirmă la numărul 8: "Împreună cu întreaga oștire cerească îi cântăm Domnului imnul de slavă; amintindu-i cu venerație pe sfinți, nădăjduim să avem parte împreună cu ei și așteptăm ca Mântuitor pe Domnul nostru Isus Cristos, până când se va arăta el însuși, viața noastră, și atunci ne vom arăta împreună cu el în glorie".

Liturgia ne duce, astfel, într-o altă lume, cea a harului și a gloriei, care are sens numai prin credință. Fiecare celebrare apare astfel culme a mărturisirii de credință.

(După L'Osservatore romano, 19 octombrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat