Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

La o lună de beatificare

Credința rațională a lui Newman

De Ian Ker

Beatificarea lui John Henry Newman, din partea lui Benedict al XVI-lea la Birmingham la 19 septembrie 2010, nu a fost numai beatificarea unui preot sfânt care a trăit și a lucrat ca păstor în Anglia din secolul al XIX-lea, ci și aceea a unei figuri universale al cărui cult este global. Prin scrierile sale, Newman continuă să învețe și să inspire nenumărate persoane în toată lumea. Motoul său de cardinal Cor ad cor loquitur, inima vorbește inimii, exprimă bine durabila sa influență spirituală, personală, o influență care a condus pe mulți de la scepticism la credință, de la comuniunea parțială la comuniunea deplină cu Biserica Catolică, și care a reînnoit în mod minunat credința atâtor creștini. Acele cuvinte le-a împrumutat de la un alt mare umanist creștin, sfântul Francisc de Sales, câteva imagini de-ale căruia împodobesc pereții din capela privată a cardinalului în Oratoriul din Birmingham.

Numit adesea "părintele Conciliului al II-lea din Vatican", Newman în opera sa teologică clasică Lucrare despre dezvoltarea doctrinei creștine învață că Biserica trebuie să se schimbe sau să se dezvolte nu pentru a fi diferită, ci pentru a fi aceeași. Deci, Conciliul trebuie să fie interpretat în mod autentic în continuitate și nu în ruptură cu tradiția Bisericii. Teologia conștiinței, care a avut un efect așa de profund asupra lui Benedict al XVI-lea când era încă un tânăr seminarist, după ororile totalitarismului nazist, amintește Bisericii de distincția dintre o conștiință autentică care aude ecoul glasului lui Dumnezeu și o conștiință "contrafăcută", care nu este altceva decât "un egoism prevăzător, o dorință de a fi coerenți cu ei înșiși". Scrie Newman: "Când oamenii apără drepturile conștiinței, în nici un mod nu înțeleg drepturile Creatorului, nici obligația creaturii față de el, în gând și în fapte; ci dreptul de a gândi, a vorbi, a scrie și a acționa conform judecății sau caracterului lor, fără nici măcar un gând la Dumnezeu".

De aceea, afirmă el în mod ironic, într-o societate secularizată "este drept și libertate de conștiință a se lipsi de conștiință, a ignora un legislator și judecător, a fi independenți de obligații invizibile".

Invitația adresată de Conciliul al II-lea din Vatican tuturor creștinilor botezați de a trăi conform unei conștiințe bine informate și de a aspira la sfințenie a fost mai mult decât anticipată de cunoscutele predici ale fericitului John Henry, pe atunci încă anglican, în biserica universitară "Sfânta Fecioară Maria" la Oxford. În ele îndemna fără încetarea congregația să urmărească perfecțiunea. Aceste omilii încă vorbesc cu forță creștinilor și sunt considerate pe bună dreptate clasice din spiritualitatea creștină.

Newman, cel mai influent dintre gânditorii catolici moderni, a încercat să concilieze rațiunea cu credința în Predici la Universitatea din Oxford - predici anglicane - cu care sfida înțelegerea sărăcită pe care o avea Iluminismul despre rațiune. A completat justificarea credinței sale religioase ca total rațională în opus magnum catolică, Gramatica asentimentului. Newman este considerat unul dintre principalii filozofi ai religiei, a cărui gândire răsună cu forță în grija lui Benedict al XVI-lea în favoarea reconcilierii dintre credință și rațiune.

Umanismul creștin al lui Newman amintește de conaționalul său sfântul Thomas Morus, autor al lucrării Utopia, însă fericitul John Henry a fost și un fiu autentic al sfântului renascentist Filip Neri, fondator al Oratoriului, care a rezistat în fața "efortului violent (...) de a pune geniul uman, pe filozof și pe poet, pe artist și pe muzician, în contrast cu religia". În Ideea de universitate, Newman reafirmă că "Cunoașterea și rațiunea sunt slujitori siguri ai credinței" și că Biserica "nu se teme de cunoaștere" deoarece "toate ramurile cunoașterii sunt legate între ele, deoarece subiectul-materia cunoașterii este unit în sine, fiind acte și operă a Creatorului". Nu poate exista adevărat conflict între religie și știință, deoarece "adevărul nu poate să fie contrar adevărului".

Sfântul Thomas Morus era un statist și un studios, lord cancelar al Angliei și prieten al lui Erasmus. Dar era și un evlavios om de familie. Chemat în mod misterios la o viață de feciorie când avea cincisprezece ani, Newman se bucura însă să aibă o familie restrânsă de prieteni și ne amintește de conceptul de prietenia care aproape că s-a pierdut într-o cultură seculară care recunoaște practic numai așa-numitele "relații".

Fie în parohia sa anglicană "Sfânta Fecioară Maria" la Oxford, fie în parohia Oratoriului din Birmingham, Newman a fost mereu un preot păstor. Totuși, așa cum documentează numeroasele scrisori, parohia sa se extindea cu mult dincolo de propriile granițe. Toți cei care-i scriau exprimând întrebări și preocupări primeau întotdeauna un răspuns. Extrema sa amabilitate și umilința sa față de toți sunt o mărturie elocventă a sfințeniei sale, o sfințenie pe care acum Biserica a recunoscut-o în mod formal.

(După L'Osservatore romano, 16 octombrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat