Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Formarea liturgică a preoților

Pentru o celebrare demnă și cuviincioasă

"Misiunea preotului în misiunea Bisericii" ("La missione del prete nella missione della Chiesa", a cura di Markus Graulich e Jesu Pudumai Doss, Città del Vaticano, Libreria Editrice Vaticana, 2010, 284 pagini) este titlul unui volum, cu prefața cardinalului Cláudio Hummes, apărut la încheierea Anului Sfintei Preoții. Publicăm părți mari din capitolul IX, dedicat formării liturgice a preoților, semnat de președintele Academiei Pontificale de Teologie.

De Manlio Sodi

Pe unda mișcării liturgice, secolul al XX-lea a trecut în istorie ca secolul Euharistiei, în sensul că redescoperirea progresivă a participării la sfintele taine a făcut în așa fel încât celebrarea lor să fie aprofundată sub diferite aspecte. Confluența acestui fluviu de idei și de evenimente a dat viața celei mai profunde și radicale reforme care a existat în istoria liturgiei, cea voită de Conciliul al II-lea din Vatican. De la Sacrosanctum concilium încoace putem afirma că prin reforma liturgică a fost scrisă pagina fără îndoială cea mai amplă și elocventă cu privire la Euharistie.

Intervențiile care au urmat n-au făcut altceva decât să propună aprofundări, precizări, atenționări cu privire la puncte specifice de teologie, de disciplină, de orientare pastorală.

Cu ocazia Joii Sfinte 2003 (17 aprilie), Ioan Paul al II-lea a publicat scrisoarea enciclică Ecclesia de Eucharistia cu un scop foarte precis: să perceapă raportul dintre Euharistie și Biserică pentru a trage câteva concluzii în așa fel încât chiar din celebrarea Euharistiei să reiasă mai clar și elocvent chipul Bisericii. Între diferitele aspecte tratate, capitolul V se oprește asupra "demnității celebrării euharistice". Pentru ce această atenție în jurul a ceea ce are mai prețios Biserică "în drumul său în istorie" (nr. 9)?

Nr. 47 din enciclică introduce reflecția despre demnitatea celebrării făcând referință la ceea ce s-a întâmplat în ultimele zile care au precedat imediat pătimirea și moartea lui Cristos Domnul. Referințele la ungerea din Betania și la angajarea de a pregăti cu atenție o mare sală necesară pentru a consuma cina pascală dau început înțelegerii - dar mai întâi încă fundamentului - acelui criteriu care a fost și este la baza stilului Bisericii care "s-a simți îndemnată, în decursul secolelor și în succesiune culturilor, să celebreze Euharistia într-un «context» demn de un așa mare mister" (nr. 48) pentru că "Euharistia este un dar prea mare pentru a suporta ambiguități și diminuări" (nr. 10). Și a făcut asta mereu lăsându-se condusă de o mens pe care enciclica o precizează imediat după aceea. Dacă logica "ospățului" inspiră familiaritate, Biserica nu a cedat niciodată în fața tentației de a banaliza această "intimitate" cu Mirele său uitând că el este și Domnul său și că "ospățul" rămâne mereu un ospăț sacrifical, însemnat de sângele vărsat pe Golgota.

Celebrarea este un eveniment în care, în logica memorialului și prin puterea Duhului Sfânt, este actualmente făcut prezent - "o prezență foarte specială" (nr. 15) - sacrificiul unic al lui Cristos răscumpărătorul.

Pregătirea și formarea dau viață unei atitudini: cea tipică a aceluia care întredeschide cartea liturgică ca instrument pentru celebrare și pentru viață, în așa fel încât celebrarea să fie o experiență tot mai deplină a vieții Celui Înviat.

Este cuviincioasă și demnă o celebrare atunci când riturile de initio oglindesc misiunea lor de "a introduce" și nu se prelungesc în mod excesiv, așa încât să elimine echilibrul și proporția celorlalte momente. Animarea are un rol determinant pentru ca totul să poată fi concentrat asupra elementului cel mai important constituit de rugăciunea "colecta".

Este cuviincioasă și demnă o celebrare atunci când diferitele elemente ale Liturgiei Cuvântului sunt trăite în așa fel încât să oglindească - și să respecte - acea mișcare dialogică în care se mișcă raportul dintre Dumnezeu și poporul său. Toate aceste elemente, de la prima lectură la rugăciunea credincioșilor, au o logică finalizată spre o experiență personală și comunitară a Cuvântului lui Dumnezeu care are în liturgia euharistică realizarea sa deplină.

Este cuviincioasă și demnă o celebrare atunci când ansamblul Liturgiei euharistice oglindește în mod armonios ceea ce evangheliile au sintetizat prin acel "a luat pâinea, a mulțumit, a frânt-o și a dat-o..." și liturgia euharistică actualizează, de la pregătirea semnelor sacramentale la participarea la masa trupului și sângelui lui Cristos.

Este cuviincioasă și demnă o celebrare atunci când riturile de încheiere - chiar și în scurtimea lor specifică - relansează experiența misterului celebrat pentru ca să se actualizeze în viață, după exemplul Mariei "femeia «euharistică»".

Efectele unei celebrări cuviincioase și demne se schițează în viață atunci când: mesajul omiliei impregnează formarea conștiinței și se traduce în alegeri de viață; timpul care trebuie dedicat cultului euharistic este căutat ca un spațiu pentru o rugăciune personală mai intensă și ca prelungire a celebrării; atenția față de cei bolnavi face în așa fel încât aceștia să nu fie privați de împărtășania "sacramentală" prin slujirea miniștrilor extraordinari ai Euharistiei; se ajută credinciosul să experimenteze în Liturgia Orelor acea atitudine de aducere de mulțumire și de implorare care își are culmen et fons în însăși celebrarea Euharistiei; mistica creștină pornește de experiența sfintelor taine pentru a se proiecta și a se reflecta în multele alegeri din viața socială, politică, etc. În concluzie, seria acestor atenții poate să fie asumată ca emblematică pentru atâtea aspecte care în ansamblul lor amintesc de diversele implicații ale unei celebrări cu demnitate și cuviință. Cu atenționările din Ecclesia de Eucharistia se unesc multele așteptări ale credincioșilor care vin în fața dublei mese euharistice pentru a putea oferi propria viață "în Duh și adevăr".

A celebra cu demnitate și grijă înseamnă deci a se situa într-o atitudine eclezială care să permită participarea la Mister, favorizând astfel o adevărat experiență mistică. La această țintă este posibil să se ajungă atunci când se facilitează cunoașterea și valorizarea tuturor acelor limbaje - sunt mai diverse și complete decât poate să ofere experiența creștină - care sunt "proprii" ale celebrării și care sunt menite "să evoce și să sublinieze măreția evenimentului celebrat".

A educa la logica și la conținuturile acestor limbaje este provocarea care interpelează formarea la diferite nivele de competență: de la formarea liturgică a viitorilor preoți la aceea a diferiților animatori ai comunității, ca rod și al unei metode teologice care este cea schițată în Optatam totius 16. Acel text conciliar, care încă așteaptă să fie asimilat și realizat, cuprinde și relansează o propunere de sinteză care atunci când va începe să fie patrimoniu al culturii teologice și al formării pastorale și catehetice se va dovedi ca o carte câștigătoare autentică în vederea unei vieți euharistice.

Rezultatul nu va fi atât de a întrevedea într-o celebrare și mai cuviincioasă și demnă, ci într-o acțiune liturgică care în timp ce sintetizează cu limbajul său simbolic viața credinciosului orientată spre Paștele lui Isus Cristos, dă curs unui limbaj teologic care creează sinteză între lex credendi și lex vivendi prin și în contextul lui lex orandi. În această logică Ecclesia va continua să se dezvolte pentru că paschali nascitur de mysterio et de Eucharistia vivit!

Așadar, ce lectio pentru astăzi și pentru mâine? Documentele Conciliului al II-lea din Vatican, începând de la Sacrosanctum concilium și de la Lumen gentium, au amintit în mai multe ocazii elementele care denotă identitatea preotului. Documentele succesive, atât la nivel de Biserică universală cât și de Biserici locale, au contribuit să evidențieze această identitate.

În acest context și în timpul nostru se percepe urgența unei ecleziologii a slujirii hirotonite, care să ajute la perceperea esenței unei misiuni care este în mod esențial înrădăcinată pe raportul dintre Cristos și poporul său prin medierea preotului.

Diferența dintre preoția comună și preoția ministerială cere să fie frecvent subliniată pentru că în echilibrul celor două identități se percepe deosebirea și în același timp reciprocitatea. Deci nu confundarea rolurilor, ci fuziunea intențiilor pentru dezvoltarea comunității. Și în această privință lecția provine mai ales din orizontul lui Lumen gentium abordată în paralel cu ceea ce cuprinde Pontificale Romanum în De ordinatione eepiscopi, presbyterorum et diaconorum (29 iunie 1989).

Nici psiholog, nici manager al sacrului, ci "mijloc" pentru acțiunea mântuitoare a lui Cristos. Poate fi un titlu pentru a atrage atenția; de fapt este o sinteză care invită să se ia în considerare esența misiunii preotului. De unde își trage limfa spiritualitatea preotului? Din ceea ce el "celebrează": din experiența vitală a fiecărei celebrări preotul scoate acel aliment care-i permite să trăiască în mod constant în "climatul" spiritual constituit de faptul că Duhul este principalul "actor" al fiecărei acțiuni liturgice. Modelul este Cristos; conformarea cu imaginea Sa este dar al Duhului pentru ca să fie adusă glorie și cinste Tatălui. Și secretul pentru a fi maeștri de viață spirituală pornind de la o "prezidare" liturgică făcută cu atenție, demnitate și cuviință.

(După L'Osservatore romano, 8 octombrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat