Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prea mult funcționalism și puțini profesioniști

De ce este în criză muzica sacră

Anticipăm părți din conferința care va fi rostită în după-amiaza zilei de miercuri, 6 octombrie 2010, la Roma, la Academia Urbană de Arte, în cadrul seminarului "Motivațiile artei".

De Uwe Michael Lang

Între multele contribuții clarvăzătoare și ascuțite ale lui Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea cu privire la muzica sacră, există una pe care o consider deosebit de interesantă și pe care aș vrea s-o iau ca punct de plecare pentru reflecțiile mele: conferința "Probleme teologice ale muzicii sacre" ținută la Departamentul de Muzică Sacră din Conservatorul Statal de Muzică din Stuttgart în ianuarie 1977 și apoi publicată și în alte limbi. În italiană a ieșit pentru prima dată în urmă cu câteva luni în cartea Teologia della liturgia, primul volum publicat din cele șaisprezece ale operei întregi a lui Joseph Ratzinger (Città del Vaticano, Libreria Editrice Vaticana, 2010, 858 pag.).

În această conferință, cardinalul de atunci Ratzinger găsea motivele crizei contemporane a muzicii sacre fie în criza generală a Bisericii dezvoltată după Conciliul al II-lea din Vatican fie în criza artelor în lumea modernă, care a lovit și muzica. Joseph Ratzinger era interesat mai ales de motivele teologice ale crizei muzicii sacre; se pare "că aceasta a ajuns în mijlocul a două pietre de măcinat teologice cu caracter destul de contrapus, care însă cooperează în acord pentru a o uza".

Pe de o parte, există "funcționalismul puritan al unei liturgii înțelese în sens pur pragmatic: evenimentul liturgic trebuie să fie, cum se spune, eliberat de caracterul cultual și dus din nou la punctul său simplu de plecare, un ospăț comunitar". Această atitudine merge în același pas cu o lectură greșită a principiului participării active (participatio actuosa), introdus de papa Pius al X-lea și promovat de constituția despre Liturgia sacră a Conciliului al II-lea din Vatican. Adesea se înțelege participarea activă ca "o activitate egală a celor prezenți în liturgie", care nu mai lasă spațiu muzicii care are un nivel artistic mai înalt și este cântată de un cor sau de o schola, și cuprinde și folosirea instrumentelor muzicale clasice. În această viziune, rămâne permisă numai cântarea adunării, "care, la rândul său, nu trebuie judecată pe baza valorii sale artistice, ci numai pe baza funcționalității sale, adică pe baza capacității sale de a crea și a activa o comunitate".

Pe de altă parte, este ceea ce Joseph Ratzinger a numit "funcționalismul adaptării", care a dus la dispariția de noi forme de coruri și orchestre care interpretează muzică "religioasă" inspirată din jazz-ul și din pop-ul contemporan. Actualul papă observă că "noile ensamble (...) nu erau mai puțin elitare decât vechile coruri de biserică, dar nu erau supuse aceleiași critici". Ambele atitudini teologice au același efect: repertoriul tradițional al muzicii sacre, de la cântul gregorian până la compozițiile polifonice din secolul al XX-lea, este considerat nepotrivit pentru liturgie și este izolat în sala de concert, unde este îngrijit și evaluat ca un obiect de muzeu, sau poate chiar transformat într-un fel de liturgie "seculară".

Desigur, se poate susține că există vreun precedent în Biserica primară pentru atitudinea "funcționalismului puritan" față de muzica din liturgie. Deja de la începuturi, cântarea psalmilor și, ca dezvoltare succesivă, imnurile și cântările aveau un loc natural în cultul creștin. Oricum, nu se continua practica muzicală de la Templul din Ierusalim cu caracterul său festiv și folosirea instrumentelor, descrise în diferiți psalmi. Locul muzicii în liturgia creștină corespunde mai degrabă celui din sinagogă. În același timp, primii creștini erau preocupați să deosebească în mod clar muzica din liturgia lor de cea din cultul păgân. O consecință a acestei distanțări atât de cultul de la Templu cât și de ceremoniile păgâne era excluderea instrumentelor din liturgia creștină, care se menține încă în tradițiile ortodoxe și care s-a exprimat într-un curent puternic și în Occidentul latin, lăsând deoparte rolul privilegiat al orgii, care a fost investită cu o profundă semnificație teologică.

Joseph Ratzinger insistă asupra faptului că nu se poate interpreta suspendarea instrumentelor ca o respingere a dimensiunii "sacre" și "cultuale" a muzicii sau chiar ca o "trecere în profanitate". Dimpotrivă, ea exprimă "o sacralitate accentuată în mod purist", care se reflectă și în comentariile părinților Bisericii cu privire la folosirea muzicii în liturgie. Mulți părinți prezintă liturgia creștină ca rezultatul unui proces de "spiritualizare" de la cultul de la templul din Vechea Alianță cu sacrificiile sale de animale spre logiké latreía (Rom 12,1), "un cult care concordă cu cuvântul veșnic și cu rațiunea noastră", o teme cheie în gândirea pontifului. O muzică adecvată liturgiei creștine trebuia să treacă printr-un proces de "spiritualizare", pe care părinții, conform lui Joseph Ratzinger, au interpretat-o ca o "de-materializare": muzica a fost admisă numai în măsura în care slujea mișcarea de la sensibil la spiritual, și din aceea rezultă discontinuitatea cu muzica sărbătorească de la templu și excluderea instrumentelor. Actualul papă atribuie atitudinea austeră a Părinților față de muzică forței gândirii platonice în teologia patristică, și găsește și problemele inerente în ea, deoarece "se apropia mai mult sau mai puțin de iconoclastie". De fapt, el o consideră "ipoteca istorică a teologiei" prin arta în sacru, o ipotecă ce reapare din când în când în decursul istoriei.

O însemnătate deosebită în acest domeniu o are enciclica Annus qui, scrisă de unul din papii cei mai docți din perioada modernă, Benedict al XIV-lea, născut Prospero Lorenzo Lambertini în anul 1675, episcop de Ancona 1727-1731 și arhiepiscop de Bologna din 1731, funcție pe care a menținut-o și ca papă. În anul 1728 a fost numit cardinal și, după moartea lui Clement al XII-lea, în conclavul lung și controversat din 1740, a fost ridicat pe Scaunul lui Petru și a ales numele Benedict al XIV-lea. A murit în 1754.

Papa Lambertini era un canonist și studios cu un vast domeniu de interese, între care cultul divin. Magisteriul său liturgic poate fi situat în cadrul proiectului continuu de reformă pornit de Conciliul din Trento. Enciclica Annus qui, fiind scrisă mai întâi în italiană și apoi tradusă în latină, revelează scopul său deja în titlul său complet: "Despre cultul și curățenia din Biserici; despre reglementarea oficierilor și muzica ecleziastică, scrisoare circulară către episcopii din statul ecleziastic cu ocazia următorului An Sfânt".

Acest titlu indică temele principale ale enciclicei: îngrijirea bisericilor, ordinea și solemnitatea cultului celebrat în ele, și în mod deosebit muzica sacră. A se observa, în afară de asta, că enciclica este destinată episcopilor din statul pontifical din următorul An Sfânt 1750. Pontiful aștepta la Roma un mare număr de pelerini care doreau să obțină "rodul spiritual al sfintelor indulgențe". Benedict al XIV-lea începe enciclica printr-un avertisment adresat disciplinei ecleziastice, stimulând clerul său să fac tot ceea ce-i stă în putință pentru a asigura ca numeroșii vizitatori în cetatea eternă să nu se întoarcă în patriile lor scandalizați de ceea ce au văzut. De fapt, Roma și întregul stat pontifical trebuie să dea un exemplu de celebrare liturgică și de muzică sacră pentru toată lumea catolică. Fără îndoială, papa Lambertini era conștient de limitele puterii sale în aceste probleme, care în mare parte depindeau de patronatul local fie ecleziastic fie secular. Totuși, era determinat să mențină un nivel mai înalt în propriul său teritoriu.

Principalele preocupări ale lui Benedict al XIV-lea cu privire la polifonia sacră - în continuitate cu dezbaterile de la Conciliul din Trento și declarațiile ulterioare ale Papilor și ale sinoadelor locale - sunt integritatea și inteligibilitatea textului liturgic care este pus în muzică. În mod deosebit, atunci când se cântă bucăți polifonice la Liturghie sau la Oficiul Divin, trebuie să conțină "propriile" care sunt părți integrante ale liturgiei sacre. Dată fiind această premisă, Benedict al XIV-lea se referă la un decret dat de predecesorul său Inocențiu al XII-lea în anul 1692, care a interzis în general cântarea oricărei cantilene sau motet. La sfintele Liturghii solemne a permis numai, în afară de cântul Gloria și al Crezului, să se poată cânta Introitul, Gradualul și Ofertoriul. La Vespere nu a admis nici o schimbare, nici măcar minimă, în Antifonurile care se spun la începutul și la sfârșitul fiecărui Psalm.

În afară de asta, enciclica notează că a devenit obișnuit în ultimele timpuri să se folosească muzica cu caracter teatral în cultul divin. Problema acestui tip de muzică este că tinde să-i facă pe ascultători beneficiari ai melodiei, ritmului, calității vocilor și așa mai departe, în timp ce semnificația cuvintelor devine secundară. Bineînțeles, afirmă Benedict al XIV-lea în mod incontestabil, acest lucru nu merge pentru liturgie: "În schimb nu așa trebuie să fie în cântul ecleziastic; dimpotrivă în acesta trebuie să se aibă în vizor opusul". Cu alte cuvinte, muzica sacră care merită numele său trebuie să slujească mereu un scop spiritual și teologic, nu numai estetic.

Apoi enciclica trece la problema folosirii instrumentelor în biserică. Pontiful consideră că această problemă este fundamentală pentru a deosebi muzica sacră de cea din teatre. În primul rând, el determină care instrumente se pot tolera (a se nota alegerea cuvintelor: "instrumente muzicale, care pot fi tolerate în Biserici"). Benedict al XIV-lea urmează obișnuita sa metodologie și citează diferite opinii, îndeosebi Primul Conciliu Provincial din Milano, ținut sub Carol Borromeu, care a admis numai orga și a exclus toate celelalte instrumente.

În al doilea rând, papa Lambertini stabilește că instrumentele permise trebuie să fie folosite numai pentru a susține cântarea vocii umane. La acest punct, limbajul pontifului devine foarte hotărât, când declară: "Dacă însă instrumentele sună încontinuu, și numai câteodată se liniștesc, cum se folosește astăzi, pentru a lăsa timp auditorilor să audă modulațiile armonioase, atacurile vibrante ale vocilor, în mod vulgar numite triluri (o referință la Ioan al XXII-lea, Docta Santorum Patrum); dacă, pentru ceea ce rămâne, nu fac altceva decât să oprime și să îngroape vocile din cor, și sensul cuvintelor, atunci folosirea instrumentelor nu ajunge la scopul voit, devine inutilă, ba chiar este interzisă".

În al treilea rând, referitor la melodiile orchestrale, Annus qui permite că va putea continua acolo unde deja a fost introdusă, cu condiția să fie serioase și să nu aducă, din cauza lungimii lor, plictiseală sau deranj grav celor care sunt în cor, sau care funcționează la altar, la Vespere și la Liturghii.

(După L'Osservatore romano, 6 octombrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 45.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat