Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Nobel pentru medicină - O perplexitate legitimă

"Da"-ul spus fecundației asistate nu este "da"-ul spus vieții

de Marco Doldi

Decizia de a atribui premiul Nobel pentru medicină britanicului Robert Edwards pentru studiile sale asupra fecundației în eprubetă trezește câteva perplexități legitime. Dacă a avea un copil este desigur un lucru bun, nu se pot uita mijloacele folosite și circumstanțele. Așadar nu e suficient a crede că studiile asupra fecundației umane sunt pur și simplu chestiuni tehnice și nici nu se poate accepta că, din moment ce sunt posibile, nu există nici un rău în a recurge la aceste mijloace. Fecundația asistată, după treizeci de ani, încă n-a rezolvat aspectele etice mai grave: înlocuirea actului conjugal cu o intervenție de laborator, pierderea de embrioni, congelarea lor, posibilitatea de folosire a gameților sexuale care nu aparțin cuplului, etc.

Sunt probleme suficient de cunoscute, asupra cărora nu este necesar să se revină. În schimb, se poate face o altă reflecție: impune acest lucru, ca să spunem așa, premiul Nobel, care, ca atare, are o semnificație culturală foarte înaltă, pentru că exprimă modul în care omul construiește viitorul său. La jumătatea anilor 50 din secolul trecut, Romano Guardini (1885-1968), unul din cele mai înalte genii filozofice și teologice din timpul nostru, publica o lucrare despre natura puterii, adică despre capacitatea omului contemporan de a folosi cunoștințele științifice cu finalități tehnice. Puterea, în sine, este pură disponibilitate: ea își primește sensul său prin intermediul omului care devine conștient de ea, care decide cu privire la ea, care o transformă în acțiune, care asumă responsabilitatea. "Nu există putere fără responsabilitate corelativă. Există energiile iresponsabile ale naturii, sau mai bine zis energiile care acționează în cadrul necesității culturale și nu în cel al responsabilității. Dar nu există o putere iresponsabilă a omului" ("Puterea"). Puterea, intervenția cu tehnica asupra dimensiunii procreative a persoanei este mereu o instanță umană, de care subiectul trebuie subiectul trebuie să-și asume responsabilitatea. Da, puterea are un caracter esențial, acela de a fi energia de care subiectul care o realizează este puternic responsabil. "În sine puterea - scrie tot Guardini - nu este nici bună, nici rea, dar primește propriul sens din decizia celui care o exercită". Ea este condusă în mod substanțial de libertate. Ori, cum este înțeleasă astăzi aceasta? Se știe: ca autonomie absolută, ca și capacitate de a face totul și, în alte circumstanțe, contrariul a tot. Puterea tehnologică devine, astfel, mijlocul operativ al libertății. În acești ani s-a văzut că tehnicile de fecundație asistată au fost răspunsul nu pur și simplu la o dorință, ci la o concepție de libertate, exprimată chiar ca formă de drept: dreptul la un copil!

Guardini atenționa cu privire la folosirea rea a puterii, care conduce mereu la samavolnicie, care există atunci când cel mai puternic - în cazul fecundației asistate este adultul - o exercită asupra celui mai slab: embrionul creat și amenințat, copilul conceput într-un context non-uman. Pericolul este ca puterea să fie exercitată pornind de la o voință care are o orientare morală falsă, adică nu mai are o obligație morală. Așa se înțelege că puterea tehnologică cere să fie bine guvernată. A guverna este o poziție umană, morală și spirituală. Conține conștiința de modul în care va fi lumea viitoare și cum este încredințată ea fiecărui om care o ocupă. Nici o lege nu va fi niciodată suficient de adecvată dacă omul - omul de știință ca și persoana obișnuită - nu va fi convins că este păzitorul și promotorul progresului autentic. Și acesta nu este niciodată un simplu fapt tehnic, ci și antropologic și moral.

Omul trebuie să ajungă la stăpânirea lumii, dar rămânând într-un raport de ascultare de Dumnezeu și realizând acea stăpânire ca slujire. "El trebuie să devină stăpân, dar rămânând fidel imaginii lui Dumnezeu care este în el și fără a pretinde să fie el arhetipul". Fecundația asistată este într-adevăr o slujire pentru umanitate sau nu este mai degrabă ocazia pentru câștiguri economice uriașe în favoarea centrelor care o practică? Câte eforturi sunt folosite pentru a studia și, în măsura posibilului pentru a vindeca infertilitatea, în fața imenselor energii folosite pentru a dezvolta centrele de fecundație asistată?

Cu cât este mai mare puterea, cu atât este mai puternică tentația de a alege calea cea mai ușoară, cea a violenței. Da, "a fi în posesia unei puteri care nu este definită de o responsabilitate morală și necontrolată de o profundă respectarea a persoanei, înseamnă distrugerea umanului în sens absolut". Un Nobel pentru medicină comportă considerații care să nu fie parțiale, ci adecvate la ceea ce constituie binele global al persoanei.

(După Agenția SIR, 4 octombrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat