Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Prezentarea primului volum Opera omnia al lui Joseph Ratzinger

Miercuri, 27 octombrie 2010, la Ambasada Italiei la Sfântul Scaun, a fost prezentată traducerea în italiană a primului volum al Operei omnia a lui Joseph Ratzinger (La teologia della liturgia, Città del Vaticano, Libreria Editrice Vaticana, 2010, 849 pagini) și a cărții îngrijite de Pierluca Azzaro Joseph Ratzinger. Opera omnia. Invito alla lettura (Città del Vaticano, Libreria Editrice Vaticana, 2010, 103 pagini). În prezența ambasadorului Antonio Zanardi Landi, au intervenit cardinalul Tarcisio Bertone, secretar de stat, Gianni Letta, subsecretar la Președinția Consiliului de Miniștri al Republicii italiene, Christian Schaller, director vicar al Institutului Benedict al XVI-lea din Regensburg, și Lucetta Scaraffia, de la Universitatea "La Sapienza" din Roma. Anticipăm discursul cardinalului secretar de stat. În afară de asta publicăm texte din prefață și din două articole din cartea Joseph Ratzinger. Opera omnia. Invito alla lettura.

În liturgie cheia de boltă

De Tarcisio Bertone

Sfântul Părinte, în prefața la ediția germană - în primul din cele trei volume apărute până acum începând din anul 2008 - scrie: "Atunci când, după câteva ezitări, am decis să accept proiectul unei ediții a tuturor operelor mele, eram foarte convins că trebuia să aibă valoare ordinea priorităților urmată de conciliu, deci la început trebuia să fie volumul cu scrierile mele despre liturgie". Iată aici, oferită nouă chiar de autor, o primă cheie pentru a ne apropia, cu inteligență, de lectură - fascinantă și capabilă să implice nu numai mintea, ci și inima cititorului - acestui prim gros volum pe care acum îl avem în mâini. Cred că aceasta, pe care tocmai am citat-o, este una din acele destăinuiri cu care Papa ne-a obișnuit în acești cinci ani și pe care nu trebuie deloc s-o evaluăm dacă vrem să percepem linia de dezvoltare nu numai a dezvoltării sale teologice, ca autor a nenumărate scrieri, ci a slujirii petrine însăși, la care a fost chemat, așa cum o îndeplinește.

De fapt, cu toții ne amintim de primul discurs pe care Benedict al XVI-lea l-a adresat Curiei Romane în anul 2005, cu ocazia prezentării urărilor de Crăciun. Un discurs amplu și articulat, în care Pontiful a voit să amintească de încheierea Conciliului al II-lea din Vatican, care avea loc cu patruzeci de ani înainte, la 8 decembrie 1965. Și, în acel context, el nu s-a temut să se întrebe cu curaj: care a fost rezultatul conciliului? A fost receptat în mod corect? În receptarea conciliului, ce anume a fost bun, ce anume a fost insuficient sau greșit? Ce mai rămâne de făcut? O serie de întrebări - așa cum este în stilul lui Benedict al XVI-lea - care a dat loc unei constatări: "Nimeni nu poate nega că, în vaste părți ale Bisericii, receptarea conciliului s-a desfășurat în mod destul de dificil".

Acele întrebări și constatarea care a rezultat nu au ajuns în reproșuri sau plângeri, ci au provocat întrebări ulterioare și au dat glas necesității de a oferi o sinteză, probabil încă embrionară, a multelor dificultăți trăite de Biserică în aceste ultime decenii.

Să-l ascultăm iar pe papa: "Pentru ce receptarea conciliului, în mari părți ale Bisericii, până acum, s-a desfășurat în mod așa de dificil? Ei bine, totul depinde de interpretarea corectă a conciliului sau - cum am spune astăzi - de hermeneutica sa corectă, de justa cheie de lectură și de aplicare. Problemele receptării s-au născut din faptul că două hermeneutici contrare s-au confruntat și s-au certat între ele".

Am amintit de acel discurs din decembrie 2005, mai ales, pentru că Papa, în cadrul acestui discurs, a prezentat că în privința conciliului este încă în desfășurare această "confruntare" și a spus asta cu obișnuita transparență, simplitate și claritate care-l disting, așa încât să se facă înțeles nu numai de către studioși, ci de toată opinia publică.

Reluând acele întrebări și acele constatări se înțelege mai bine și valoarea acestui prim volum din Opera omnia și se percepe pe deplin decizia de a porni de la Conciliul al II-lea din Vatican. A recunoaște și a afirma că există pe de o parte o "hermeneutică a discontinuității și a rupturii" și că, pe de altă parte, există o "hermeneutică a reformei", care alege și stimulează pentru "reînnoirea în continuitate a unicului subiect-Biserica, pe care Domnul ne-a dăruit-o", este decisiv pentru a avea cheia de lectură a lucrării Teologia liturgiei.

De fapt, aici vedem folosit acel timp de abordare pe care, ca s-o spunem iarăși folosind cuvintele Papei, face în așa fel încât Conciliul al II-lea din Vatican, "dacă-l citim și-l receptăm conduși de o hermeneutică corectă, poate să fie și să devină tot mai mult o mare forță pentru reînnoirea mereu necesară a Bisericii".

Iată explicată, după părerea mea, perspectiva acestui prim și fundamental volum din Opera omnia: este intenția de a ajuta Biserica într-o mare reînnoire care devine posibilă numai dacă "este iubit Iubitul", așa cum învață liturgia, o iubire care aduce rod în viața de toate zilele.

Aș vrea să adaug - și este al doilea aspect al intervenției mele - că acest ajutor dat Bisericii, profesorul și apoi cardinalul Joseph Ratzinger, acum papa Benedict al XVI-lea, l-a dat într-o întreagă viață de cercetare. O activitate care a produs peste o sută de volume și peste 600 de articole. De toate acestea Opera omnia trebuie să dea cont în ansamblul celor șaisprezece volume prevăzute. În acesta găsim adunate scrieri cuprinse între anii 1964-2004 despre liturgie.

Această cantitate de texte atestă nu numai munca studiosului, ci aruncă lumină și asupra generozității lăudabile cu care profesorul Joseph Ratzinger a voit să împărtășească rodul cercetărilor sale cu un public într-adevăr vast și eterogen.

Vastitatea și varietatea de intervenții, cerute fie de studiul teologic, fie de slujirea pastorală, sugerează o altă considerație: trebuie să fim mai conștienți - și chiar recunoscători - pentru truda pe care au făcut-o și va trebui s-o facă aceia care se îngrijesc de Opera omnia - episcopul de Regensburg Monseniorul Gerhard L. Müller, Rudolf Voderholzer și Christian Schaller. De fapt, ei trebuie să lucreze mult pentru a ne oferi gândirea unui autor care este unul din protagoniștii teologiei din acești ultimi cincizeci de ani.

Un autor care, printre altele, a dezvoltat și o proprie metodă de cercetare care, în timp ce sapă în profunzime în trecut, știe să spună un cuvânt semnificativ și original omului contemporan. Așadar, o gândire care se racordează mereu cu viața și cu problemele sale.

Știm că metoda teologică a lui Joseph Ratzinger pornește mereu de la o analiză biblică serioasă și atentă, pentru a trece apoi la părinții Bisericii - despre care are o cunoaștere foarte profundă - și să ajungă la reflecția teologică sistematică. Acest mod riguros de a proceda nu devine niciodată o "cușcă" pentru gândire, ci o garanție pentru a oferi un cuvânt original și iluminant cu privire la prezent.

În această privință aș vrea să aduc numai un exemplu, luându-l din volumul pe care-l prezentăm în această seară. Citez textual: "Pentru creștinismul care se naște, confruntarea cu gnoza înseamnă ciocnirea decisivă pentru determinarea propriei identități". Ei bine, din această breșă sintetică despre istoria Bisericii de la începuturi, iată rezultând o afirmație stimulantă cu privire la actualitate. Citez iarăși: "Și astăzi gnosticismul exercită din nou fascinația sa în multe moduri: religiile din Extremul Orient poartă în ele aceeași structură fundamentală". Și adaugă: "Creatorul vrea în mod pozitiv ca toată creația să existe ca ceva bun care se află în fața sa".

Deci, nu "căderea din Infinit", ci invitație adresată omului de a descoperi propria originalitate, pentru a se putea întoarce la Dumnezeu cu "un răspuns de libertate și de iubire". În acest "campion" semnificativ, se poate vedea deschisă trăsătura caracteristică a magisteriului lui Benedict al XVI-lea, care este tocmai un apel continuu adresat omului pentru ca să recunoască și să primească această vocație a sa la plinătatea de viață în adevăr și în caritate. Libertatea și iubirea au fundamentul lor în însăși capacitatea omului de a folosi bine rațiunea.

Iată deci oferindu-se cititorului acestei cărți - Teologia Liturgiei - cu claritate și luminozitate surprinzătoare, imaginea unui om care se poate adresa Creatorului său și spune: "Vino astăzi, Doamne, vino în fiecare dintre noi, și vino și în acest timp al nostru: vizibil, istoric, nou".

(După L'Osservatore romano, 28 octombrie 2010)

*

Un fundament pentru alegerile politice

De Gianni Letta

O imagine redă în mod imediat semnificația și importanța pe care nu numai lumea culturii și comunitatea științifică le recunosc gândirii lui Benedict al XVI-lea. Este aceasta: în Westminster Hall, sala prestigioasă din interiorul celui mai vechi Parlament din lume, papa teologul se adresează întregii clase conducătoare din Regatul Unit venită să-l asculte cu ocazia recentei sale călătorii în Marea Britanie.

În prefața celui care s-a îngrijit de ediția germană a Opera omnia, episcopul de Regensburg, monseniorul Gerhard Müller, notează cu autoritate că în centrul gândirii papei se află problema raportului dintre credință și rațiune. Însă afirmația interdependenței necesare între ratio și religie, în Joseph Ratzinger, irigă și dă viață nu numai câmpului studiilor teologice ci și celorlalte câmpuri ale gândirii și acțiunii umane și nu în ultimul rând câmpului acțiunii politice care aspiră la realizarea binelui comun. De fapt, atunci când papa ne invită să nu facem abstracție de cooperarea dintre credință și rațiune în sfera publică, el ne vorbește despre o religie care renunță la tentativa de a impune o proprie predominare, dar care, în același timp, nu vrea în mod vinovat să se sustragă de la contribuția la binele întregii națiuni.

În acest sens, este iluminant un text din discursul din Westminster Hall. Spune papa: "Așadar, problema centrală aflată în joc este următoarea: unde poate fi găsit fundamentul etic pentru alegerile politice? Tradiția catolică susține că normele obiective care guvernează acțiunea corectă sunt accesibile rațiunii, făcând abstracție de conținutul revelației. Conform acestei înțelegeri, rolul religiei în dezbaterea politică nu este atât acela de a furniza aceste norme, ca și cum ele n-ar putea fi cunoscute de necredincioși - cu atât mai puțin este acela de a propune soluții politice concrete, lucru care este complet în afara competenței religiei - cât mai degrabă acela de a ajuta în a purifica și a arunca lumină asupra acțiunii rațiunii în descoperirea principiilor morale obiective".

Legătura dintre lumea credinței și lumea rațiunii este unul din firele roșii care străbate volumul al XI-lea din Opera omnia a lui Joseph Ratzinger, Teologia Liturgiei. Dar tocmai datorită acelei tensiuni spre totalitate și în același timp datorită acelei pasiuni față de om, față de fiecare om, care caracterizează gândirea și acțiunea lui Joseph Ratzinger, și în acest volum marele teolog nu ezită niciodată, atunci când tema îi dă această ocazie, de a reflecta asupra problemei transpunerii corecte a credinței în viața publică.

Mă limitez la un exemplu. În anul 2001, prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței este chemat să participe la celebrarea Congresului euharistic diecezan din Benevento și să reflecteze asupra a trei cuvinte-călăuze pe care adunarea le-a pus în temă: "Euharistia, Comuniunea și Solidaritatea. Lui Joseph Ratzinger îi place să arate cât de greșită este ideea, formată în unele ambiente din primul socialism, prin care cuvântul solidaritate devenea răspunsul nou, rațional și realmente eficace la problema socială tocmai pentru că este în contrapoziție cu caritas, cu ideea creștină de iubire. "La originea solidarității, scrie în schimb Ratzinger, la originea acelui a deveni garanți unii pentru alții, cei sănătoși pentru cei bolnavi, cei bogați pentru cei săraci, continentele din nord și din sud, având conștiința responsabilității reciproce" se află recunoașterea demnității egale, absolute a fiecăruia, a cărei bază de neclintit este totuși recunoașterea că Dumnezeu însuși, cu iubire, a creat orice om după chipul și asemănarea sa. Dacă este întunecată această legătură care unește creatura de Creator, spune Joseph Ratzinger, dispare și ceea ce în cele din urmă legitimează ideea de demnitate umană; și cu dispariția ei, îi este luat conviețuirii civile corecte izvorul din care se adapă, îi este luat sistemului democratic piatra unghiulară pe care se sprijină: "Dacă globalizarea în domeniul tehnicii și economiei - conclude el - nu va fi însoțită de o nouă deschidere a conștiinței spre acel Dumnezeu în fața căruia cu toții suntem responsabili, atunci se va termina în catastrofă".

Afirmația din anul 2001 este una cu adevărat profetică, dacă ne gândim la uriașa criză financiară care cu zece ani mai târziu avea să aibă consecințe dramatice asupra vieții zilnice a sute de milioane de persoane pe întreaga planetă. Am ajuns astfel la analiza problemelor de cea mai stringentă actualitate și, în același timp, în că o dată, la tema armoniei indispensabile dintre credință și rațiune, adică a pericolelor care apar dintr-o teorie sau dintr-o practică socială care nu țin cont de Dumnezeu. De aici rezultă profunda convingere a marelui teolog că "nu este suficient a transmite capacitate tehnică, cunoaștere rațională și teorie sau chiar practică a unor determinate structuri politice. Toate acestea nu folosesc, ba chiar sunt dăunătoare, dacă nu sunt trezite și forțele spirituale care dau sens acestor tehnici și structuri și fac posibilă o folosire responsabilă a lor".

Acest apel al lui Jospeh Ratzinger, din anul 2001, răsună în cuvintele rostite de Benedict al XVI-lea la Westminster Hall, în acea invitație adresată tuturor oamenilor de bunăvoință de a accepta rolul "corector" pe care religia îl poate avea față de rațiune pentru a înfrunta marile provocări pe care le ridică timpul nostru.

(După L'Osservatore romano, 28 octombrie 2010)

*

Acel teolog care vorbește tuturor

De Lucetta Scaraffia

Are sens ca o persoană lipsită de o pregătire teologică, așa cum sunt eu, să se ocupe de Opera omnia ale unuia dintre cei mai importanți teologi ai timpului nostru, Joseph Ratzinger? Deși cu ceva teamă, răspund: da, fără nici o îndoială. De fapt, toată opera sa este adresată nu numai comunității restrânse a specialiștilor, ci tuturor contemporanilor săi - fie ei credincioși sau necredincioși - și se naște din întrebările pe care le solicită epoca actuală. Sunt lucrări și cărți gândite pentru noi toți, care suntem contemporani ai acestui mare teolog capabil să gândească timpul nostru și să caute răspunsurile pe care cultura creștină poate și trebuie să le găsească. Într-adevăr, e vorba de texte scrise cu un limbaj limpede și clar, deci comprehensibil și de cei care nu sunt specialiști, care sunt târâți în lectură pentru ca să descopere răspunsuri la întrebări nerezolvate din totdeauna, sau pe care le observăm în mod confuz, fără a găsi luciditatea pentru a ni le pune.

Cuvintele lui Ratzinger sunt ca o lumină clară și răbdătoare și ne vine să ne gândim la ceea ce John Henry Newman numea "lumină gentilă" (kindly light). O lumină care-i duce pe cititori să se clarifice cu privire la întrebările fundamentale ale vieții reprezentate în modul în care se pun astăzi. În asta constă faptul că el a fost mulți ani un profesor, deci obișnuit să se facă ascultat de minți tinere, și că, așa cum spun mulți martori, a fost un profesor foarte bun.

Publicarea Operei omnia a lui Benedict al XVI-lea constituie, prin urmare, o operațiune de mare importanță pe planul cultural și nu numai pe cel religios; și pentru că scoate în evidență o caracteristică specială a actualului papă, adică aceea că este un intelectual de mare profunzime, un om care, pe planul teologic, a reflectat profund asupra funcției Bisericii și a credinței în timpul său, un înțelept care încearcă să înțeleagă până la capăt lumea în care trăiește.

Desigur, un astfel de papă era necesar în acest moment istoric și este greu să nu recunoaștem asta: de fapt, modernitatea este mai ales o criză de sens, adică o fractură culturală care începe de la însuși modul de a concepe ființa umană. Nu era suficient ca Biserica catolică să mențină rolul său de păzitoare fidelă a tradiției; era nevoie de un pas în plus, de un salt de luciditate pentru a găsi modul de a explica lumii contemporane patrimoniul tradiției, și pentru a face asta era nevoie de un intelectual care să înțeleagă această lume până în profunzime.

Operele lui Ratzinger sunt înainte de toate istoria acestui proces de înțelegere și, mai ales, căutarea unui răspuns creștin adecvat la modernitate și la secularizare. Și sunt și dovada că într-un moment de criză religioasă așa de puternic cum este cel pe care-l trăim este important, ba chiar necesar, ca acela care a devenit călăuza vizibilă a Bisericii să reunească în sine calitățile de păstor cu acelea de intelectual, de teolog, de înțelept.

Deci, prin Opera omnia avem posibilitatea de a înțelege gândirea sa, pe care înțelegând-o devin mai clare alegerile sale și acțiunile sale ca Pontif, dar în același timp putem în felul acesta să ne înțelegem mai bine pe noi înșine, ființe umane atacate de modernitate, obișnuite să trăim într-o atmosferă culturală care înaintează ignorând adevărul, deci și căutarea lui.

Iubirea, deci, apărarea Bisericii constituie o caracteristică de fond, în partea a doua a vieții sale, începând din anul 1977: mai întâi ca arhiepiscop de München și Freising, și apoi din anul 1982 la Roma ca prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței. Iubirea și apărarea Bisericii care, însă, nu-l induc niciodată la o atitudine de închidere defensivă, așa cum în schimb le place multora să creadă, mai ales jurnaliștilor. Acest lucru îl revelează deschiderea sa la întrebări și la îndoieli, considerate mereu ca un moment pozitiv de creștere.

Despre fertilitatea îndoielii ca moment necesar pentru a porni în căutarea adevărului, Ratzinger a scris cuvinte intense și foarte frumoase chiar în această operă: "Asupra credinciosului apasă amenințarea incertitudinii, care în momentele ispitei îi fac să plutească în fața ochilor săi în mod greu și dintr-o dată fragilitatea a toate, care în mod obișnuit îi apare în schimb atât de clară". Însă, "așa cum am recunoscut până acum că credinciosul nu trăiește fără probleme, ci este în mod constant amenințat de riscul de a se prăbuși în nimic, tot așa vom recunoaște acum împletirea reciprocă a destinelor umane, ajungând să trebuiască să admitem că nici măcar necredinciosul nu duce o existență perfect închisă în ea însăși". O descoperire a fertilității îndoielii care poate duce chiar la o întâlnire: "și cine știe dacă tocmai îndoiala, care-l ferește atât pe unul cât și pe celălalt de închiderea în propriul izolaționism, nu va deveni locul comunicării".

Acesta ar fi apărătorul rigid al Bisericii și al ortodoxiei gata să condamne orice îndoială, așa cum atât de des a fost reprezentat Joseph Ratzinger, înainte și după alegerea papală? Lectura operelor permite să risipim multe locuri comune și să facem descoperiri interesante.

"Nimic nu poate deveni corect, dacă noi nu suntem în ordine corectă cu Dumnezeu" ne amintește Ratzinger în comentariul magistral și emoționant al rugăciunii Tatăl Nostru. Numai ascultându-l și înțelegându-l din nou pe Isus se pot găsi răspunsurile adevărate la problemele pe care le pune lumea de astăzi.

Tocmai pentru acest motiv, așa cum explică în mod clar în introducere, primul volum publicat din Opera omnia este al unsprezecelea, adică acea culegere de scrieri dedicate liturgiei: "Înainte de toate Dumnezeu: asta ne spune începerea cu liturgia", afirmație care arată clar că toată opera lui Ratzinger trebuie considerată mai degrabă ca o slujire adusă lui Dumnezeu și Bisericii, decât un exercițiu de cultură și de inteligență individual. O trudă intelectuală dăruită lui Dumnezeu, așa cum explică el însuși cu claritate limpede: "Nu am încercat niciodată să creez un sistem al meu, o teologie particulară a mea. Dacă se voiește să se vorbească de specificitate. E vorba pur și simplu de faptul că îmi propun să gândesc împreună cu credința Bisericii, și asta înseamnă a gândi mai ales cu marii gânditori ai credinței".

Opera sa principală despre tema liturgică, Spiritul liturgiei, se leagă încă de la titlul cu opera analogă a lui Romano Guardini care - scrie Ratzinger în prefață - "a contribuit în mod esențial la redescoperirea liturgiei în frumusețea sa, în bogăția sa ascunsă și în importanța sa de-a lungul secolelor ca și centru dătător de viață al Bisericii și centru al vieții creștine". Și continuă: "Atât pentru Guardini, cât și pentru mine nu e vorba de a mă întinde în discuții sau investigații de natură științifică, ci de a oferi un ajutor pentru înțelegerea credinței și pentru împlinirea corectă a formei sale expresive fundamentale în liturgie". Sunt declarații care revelează sensul muncii teologice a lui Ratzinger, faptul că este în continuitate cu tradiția, mai curând în slujba Bisericii decât să tindă spre faima științifică și academică. Declarații care subliniază și legătura sa cu Guardini, revendicată aici în mod deschis, în mod unic și deosebit în interiorul operei sale.

Această legătură, care se traduce într-un elan de a-i continua opera, este evident în toate scrierile lui Ratzinger, în toată munca sa intelectuală. Începând de la tensiunea spre întrebările din prezent, așa cum scria însuși Guardini: "Timpul nostru este dat fiecăruia dintre noi ca teren pe care trebuie să stăm și ne este propus ca misiune pe care trebuie s-o îndeplinim". Apoi în alegerea unui limbaj modern, foarte clar, care ajunge imediat la inima lucrurilor. Un limbaj care, așa cum am subliniat deja, nu este niciodată dificil, ci încearcă mereu să comunice în modul cel mai ușor posibil ceea ce vrea să spună. Un limbaj care nu este niciodată auto-referențial, nu tolerează niciodată acel jargon care în schimb este, din păcate, așa de răspândit în cultura catolică contemporană, separând-o complet de cea laică, și care mai ales nu trezește reflecție, adevărată implicare personală.

În cuvintele lui Ratzinger și ale lui Benedict al XVI-lea nu există niciodată căderi în acest sens, nu există banalități, concepte bănuite și lipsite de acum de valoare pentru că au fost repetate de prea multe ori. Și problema limbajului este o problemă fundamentală pentru a atinge inima credincioșilor și mai ales pentru a se face ascultat de restul lumii, o problemă pe care Biserica de astăzi o poate rezolva urmând exemplul papei.

Ratzinger nu se limitează numai la căutarea comunicării mai comprehensibile, ci, continuând munca lui Guardini, vrea să le redea catolicilor acea demnitate intelectuală pe care păreau că au pierdut-o, așa încât mulți catolici culți se rușinează chiar că sunt catolici, ajungând să creadă că viața lor intelectuală este un lucru și faptul de a fi credincioși este un alt lucru. Romano Guardini a răsturnat complet acest punct de vedere scriind că, dimpotrivă, a fi catolic permite a avea un punct de vedere mai bogat față de realitate, față de istorie, față de gândire, pentru că "orice credincios adevărat și real este o judecată vie asupra lumii" deoarece posedă, în parte, și un punct de vedere din afara lumii: Weltanschaung catolică este astfel "privirea pe care Biserica o îndreaptă asupra lumii, în credință, din punctul de vedere al lui Cristos cel viu și în plinătatea totalității sale care transcende orice tip".

Avem o dovadă și din modul în care Ratzinger tratează problemele pe care biotehnologiile le pun lumii actuale, și al căror sens profund el îl percepe, acela de a remedia slăbiciunea umană, de a răscumpăra ființa umană de caracterul său finit. Nu este o noutate de astăzi: în toate religiile și sistemele filozofice ființa umană este percepută ca o ființă căzută, condamnată la aspectul său finit, motiv pentru care răscumpărare înseamnă "eliberare de aspectul finit, care ca atare este adevărata povară care apasă asupra ființei noastre".

Unei lumi care încearcă să se elibereze de aspectul finit cu instrumentele tehnoștiinței, care face din dependență cea mai rea umilire, deci neagă în felul acesta, în numele autonomiei individuale totale, credința religioasă, cultul divin răspunde arătând care este adevărata cale a răscumpărării, singura prin care ființa umană se poate mântui. Tocmai pentru aceasta liturgia este în centrul operei lui Ratzinger, inima sa, pentru că "adorația, modalitatea justă a cultului, a raportului cu Dumnezeu, este constitutivă pentru justa existență umană în lume".

(După L'Osservatore romano, 28 octombrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat