Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Alegerile de viață ale lui Carlo Carretto (1910-1988) la centenarul nașterii

Între Sahara și Spello cu libertatea unui copil

La 4 octombrie 1988 murea Carlo Carretto. Îl amintim - în anul în care se celebrează centenarul nașterii (2 aprilie 1910) - publicând părți mari din articolul dedicat lui de numărul abia ieșit al revistei "La civiltà cattolica".

De Piersandro Vanzan

Moștenirea lui Carlo Carretto - viața, operele, scrierile - este încă actuală și provocatoare, deoarece este o moștenire "profetică", deci în mod inevitabil incomodă. Nu întâmplător este moștenirea "unui călugăr că Evanghelia în mână, în minte și în inimă, pentru a o traduce în viață. Un călugăr mereu disponibil să vorbească despre Isus și despre mântuirea veșnică oricui i-ar cere asta. Un slujitor al Bisericii, pentru ca ea să fie tot mai sfântă și mai aproape de oameni" (Carlo Carretto, Innamorato di Dio, Assisi, Cittadella, 1991, pag. 365).

Carlo Carretto se naște la 2 aprilie 1910 la Alessandria. Foarte repede, pentru a îmbunătăți propriile condiții de viață, familia Carretto se mută mai întâi la Moncalieri, unde tatăl obținuse un post la Căile Ferate, și puțin după aceea, prin cumpărarea unei case, la Torino. Aici tânărul Carlo, cu frații, frecventează parohia și oratoriul salezienilor: "Oratoriul m-a educat la viața lui don Bosco, într-un mod așa de simplu, așa spune, încât este făcut înadins pentru cel care vine din popor, care asimilează bine o educație esențială fără prea multe complicații: am admirat mereu în salezieni echilibrul între distracție și rugăciune".

În timp ce frecventează facultatea de filozofie și pedagogie, începe aprofundarea acelei credințe care-l inspirase de când era foarte tânăr, și să se intereseze tot mai mult de apostolat și de parohie, ajungând la o țintă fundamentală a parcursului său formativ: înscrierea în Tineretul Acțiunii Catolice (GIAC). Scrie în această privință: "Pentru mine mica Biserică ce m-a ajutat să înțeleg marea Biserică și să rămân în ea a fost Tineretul din Acțiunea Catolică, GIAC cum se spune atunci. M-a luat de mână, a mers cu mine, m-a hrănit cu Cuvântul, mi-a dat prietenia, m-a învățat să lupt, mi l-a făcut cunoscut pe Cristos, m-a inserat viu într-o realitatea vie".

În anul 1933, după întâlnirea fulgerătoare cu Luigi Gedda, cucerit de ideea unui apostolat laic, Carlo întreprinde o serie de activități frenetice în GIAC: începând de la căutarea de tineri motivați și doritori să facă lumea mai creștină. Și atunci când Gedda a preluat președinția de la GIAC, la Roma, i s-au deschis porțile carierei asociative. În anul 1936 este deja vicepreședinte al GIAC din Torino și membru al Consiliului superior al asociației.

Numit vicepreședinte al GIAC pentru Italia de Nord - până când țara este împărțită de război - întemeiază cercuri de tineret, caută cele mai bune persoane care trebuie formate, chiar ca viitori conducători, și organizează toată activitatea presei asociative cu o serie de reviste pentru ca asociația, odată ce se va termina conflictul, să devină orgoliul național al tinerilor catolici și punctul de referință al celui care se angajează pentru credință.

După ce s-a terminat războiul, ca un fluviu umflat face din Acțiunea Catolică (AC) activitatea sa principală și se dedică să-i organizeze pe tinerii din acea perioadă critică, oferindu-le idealuri și stimulente pentru un viitor mai bun.

Ecoul inițiativelor sale ajunge la Pius al XII-lea care la 11 octombrie 1946 îl cheamă să conducă GIAC timp de trei ani 1946-1949. Perioadă grea, deoarece Curia Romană, preocupată de rapida înaintare comunistă, vedea importanța unei asociații de tineri militanți, arzători în credință și siguri în bătăliile civile și politice. Pentru aceasta aprecia talentul organizator al lui Carretto, iar el, la 12 septembrie 1948, pentru aniversarea a 80 de ani de la întemeierea lui GIAC, aduna în piața Sfântul Petru peste 300.000 de "băști verzi" - era semnul distinctiv al asociației lor - ca semn puternic al prezenței creștine în societate.

Din păcate, pericolul rapid al axei social-comuniste, momentan înlăturat cu alegerile din aprilie 1948, a convins vârfurile ecleziastice și asociative să schimbe acel mod de a pune lucrurile, căutând să facă din AC rețeaua de sprijin, chiar și electoral, a Democrației creștine. Deși Giuseppe Lazzati și dossettianii recomandau distincția dintre acțiunea catolică și cea politică - o linie împărtășită pe deplin de Carretto și de colaboratorii săi - a prevalat orientarea lui Gedda, deja făuritor al Comitetelor Civice. Așa încât poziția lui Carretto și a grupului său s-a depărtat tot mai mult de cea a lui Gedda și, în paginile ziarelor lor, îi invitau pe cei înscriși la o alegere mai religioase: bazată pe o idee de Biserică ce să relanseze primatul credinței evanghelice asupra catolicismului de fațadă.

În anul 1952 despărțirea de Gedda, președinte general al AC, a devenit nevindecabilă din cauza propunerii acestuia din urmă de a folosi asociația în alegerile administrative de la Roma în sprijinul unei liste civice, care cuprindea și forțe de dreapta. Așa-numita "operațiune Sturzo", puternic contrastată de Carretto - contrar oricărei instrumentalizări politice a AC - nu a ajuns la liman, și datorită opoziției multor ramuri ale AC, dar a determinat în septembrie din acel an demisia sa. Pentru Carretto este ora tăcerii și a multelor călătorii: în Siria, Liban, Grecia, India, Pakistan, Egipt, Israel, Palestina, până când nu simte a doua chemare: aceea la viața contemplativă.

La 4 noiembrie 1954, după ce a citit un text al părintelui René Voillaume, întemeietor în anul 1933 al Fraților Mici ai lui Isus (comunitate inspirată din spiritualitatea lui Charles de Foucauld), decide să ajungă în deșertul Sahara și în jurnal scrie: "La 44 de ani a venit chemarea cea mai serioasă din viața mea: chemarea la viața contemplativă. Ea s-a determinat în cel mai adânc al credinței, acolo unde întunericul este absolut și forțele umane nu mai ajută. De data aceasta trebuia să spun da fără a înțelege nimic: «Lasă toate și vino cu mine în deșert. Nu mai vreau acțiunea, vreau rugăciunea ta, iubirea ta»".

La 8 decembrie pleacă de la Marseille pentru a ajunge la fraternitatea din El-Abiodh, podiș la limita deșertului saharian, în vestul Algeriei, unde-l așteaptă părintele Voillaume cu circa patruzeci de novici. În ziua de Crăciun primește haina albă, simbol al începutului noviciatului, și întreprinde o viață formată din muncă, umilință, rugăciune și dezlipire treptată de lucrurile din lume. "Vești nu mai sosesc. Dar în compensație am montat firul cu centrala Paradisului și mă descarc rugându-mă", povestește în scrisorile sale.

De asemenea: "Eram terminat, incapabil să găsesc apă, pierdut într-o lume destinată consumării spirituale. Venind aici mi-ai revenit. Și în aceste momente, în care atingem cu mână năvala și realitatea de primăvară a Harului, chiar și ramurile uscate reînverzesc (...) Este straniu efectul pe care-l are a intra într-o capelă pentru a adora după cinci ore de trudă pe ogoare sau în topitorie. Psalmii îți vin pe buze cu dulceața mierii. Tu simți ce este ziua pământească, cortul, marșul spre Patrie".

În deșert Carretto se abandonează complet lui Dumnezeu, nu mai are medieri. A ales să se lase îmbătat de tăcere, de ideea de absolut care se respiră în nopțile solitare și înstelate, de Cuvântul care pătrunde în adânc, depănând un scul rămas până acum adunat în capul său: ghemul de ață al credinței.

Sunt departe timpurile adunărilor oceanice din AC; întâlnirile cu tineri și nu tineri, care veneau în masă pentru a-l asculta; studiul teologiei clasice. Acum este numai radicalitatea evanghelică, pe care încearcă s-o aplice, și Biblia însoțitoare fidelă a zilelor și a nopților: "Niciodată nu m-am simțit așa de liber, așa de oferit lui Isus: trup, suflet, inimă, minte. Totul. Nici un colțișor nu este închis pentru el, sunt al lui. Nici nu lanț nu mă mai ține. Mă simt copil și liber".

Însărcinat de părintele Voillaume să întemeieze la Marseille o Fraternitate pentru a-i primi pe frații care provin din ținuturi de misiune, realizează cu zelul obișnuit acel proiect și, în toamna anului 1962, scrie: "Instalarea noii fraternități s-a terminat. Și de data aceasta cel care a condus treburile este Domnul și este o încântare".

La Crăciun, reflectând asupra fidelității față de voința lui Dumnezeu, povestește o întâlnire cu Ioan al XXIII-lea, la întoarcerea din lunga ședere în Sahara, când papa îl întrebase: "Spune-mi, înainte de a merge acolo în Africa, te-ai gândit? A fost un lucru premeditat?". Și Carlo: "Nu. Dumnezeu m-a chemat pe neașteptate și în puține zile am decis acceptarea a ceea ce credeam că este voința sa plecând în Africa". Atunci papa cu în zâmbet a zis: "Se întâmplă adesea așa. Se ajunge acolo unde nu te-ai gândit niciodată... și mie mi s-a întâmplat același lucru... nu mă gândisem niciodată".

O afirmație care s-a dovedit imediat adevărată. În anul 1963 începe să scrie Scrisori din deșert, o carte mică în care povestește experiența sa de renaștere într-o credință esențială și reînnoită.

Cuvântul cheie pentru Frații Mici este "contemplație pe străzile lumii": o contemplație activă și în sărăcie. Fratele Carlo a învățat asta în cei zece ani petrecuți în deșert, în timpul scurtelor șederi în Europa, în contactul cu lumi diferite, și acum se simte gata pentru provocarea pe care i-o pune în față părintele general Voillaume: întemeierea unei Fraternități în Italia.

Entuziast de noua funcție devine din nou acel Carretto organizator de odinioară, acel din GIAC, care încearcă să stabilească contacte, să găsească susțineri și ajutoare, pentru ca proiectul său de credință radicală să poată găsi o așezare concretă. Printre prietenii de odinioară îi regăsește pe Leonello Radi, în timpul său președinte diecezan al GIAC din Foligno, căruia îi scrie: "Ideea de a găsi un mic convent franciscan pentru a-l transforma în «Fraternitate» de lucru mă entuziasmează, în special în ținutul tău din Umbria". Și Radi nu-l dezamăgește, găsind Spello, aproape de Assisi, ca locul în care să pună bazele Fraternității. După ce a obținut părerea pozitivă a episcopului de Foligno, monseniorul Siro Silvestri, la 4 ianuarie 1965, Radi îl contactează pe primarul de Spello, Ermanno Petrucci, comunist și inițial neîncrezător, pentru a-i cere în chirie conventul abandonat "Sfântul Ieronim". Primarul îi acordă numai după ce a auzit răspunsul lui Carretto la această întrebare: "Pentru ce a ales locul acela?". Și Carlo: "Pentru că vreau Biserica săracilor, vreau să fiu aproape de oamenii simpli pentru că în ei găsesc adevărata credință în Dumnezeu".

Frații Mici ai Evangheliei - așa se vor numi - ajutați de prieteni și de lumea din acele părți întreprind lucrările necesare pentru a transforma Spello într-o Fraternitate capabilă să-i primească pe toți, fără deosebiri de rasă, credință, condiții sociale, sex. Și aici fratele Carlo scrie cărțile sale cele mai frumoase: Deșertul în oraș; Am căutat și am găsit; Dincolo de lucruri; Ceea ce contează este a iubi; Și Dumnezeu a văzut că erau bune; Un drum fără sfârșit; în care vorbește despre sine, despre vocația sa, despre spiritualitate, despre căutarea lui Dumnezeu, despre dorința de rugăciune.

Carretto se stinge la 4 octombrie 1988, ziua sfântului Francisc, în Fraternitatea "Sfântul Ieronim" la Spello, înconjurat de Frații Mici și de cei care, în timp, îl cunoscuseră ca și conducător, prieten, frate, mare comunicator, îndrăgostit de rugăciune, mereu disponibil să vorbească despre Isus, despre Dumnezeu, despre mântuirea veșnică.

(După L'Osservatore romano, 4-5 octombrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat