Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Medicii sfinți. Cum să le urmăm exemplul în viața noastră?

Pare ciudat, dar înainte de a vorbi despre medicii sfinți, să ne gândim mai întâi de ce sunt atât de puțini medici sfinți.

Într-adevăr, medicii canonizați, adică sfinții recunoscuți, sunt numai 12, dintre care patru au fost ridicați la cinstea altarelor de papa Ioan Paul al II-lea. Sigur că-i voi aminti pe fiecare, cu deosebita reverență pe care le-o datorăm sfinților - dar oare nu-i ciudat că în calendar găsim puzderie de sfinți și sfinte, chiar mai mulți în fiecare zi, din toate categoriile sociale, inclusiv capete încoronate, bărbați și femei - și ne referim aici numai la sfinți, nu și la venerabili sau fericiți - dar numai 12 medici (o femeie și 11 bărbați) de când se numără era creștină?! Oare de ce?!

Răspunsul nu vi-l dau eu, dar vă sugerez un test: care e prima dvs. reacție atunci când auziți de un doctor? Așaaa... vedeți?! Depinde de context: mai întâi, perplexitate: "Cum adică, doar suntem sănătoși!" Prin urmare, medicul e asociat cu amenințarea la adresa vieții, iar psihicul operează o reacție de transfer - așa se numește atunci, când în loc să urâți ceva (aici, boala), urâți pe altcineva (adică, pe medic).

De fapt, iată motivele pentru care medicul este probabil persoana pe care mai mult sau mai puțin conștient, o priviți cu repulsie și categoric nu v-ați gândi la un medic ca la un sfânt:

1. criteriul social:

Medicul este la interfața populație/legislație și fiecare își strigă nemulțumirea la persoana cea mai apropiată geografic și social, nu "mai sus" - lucru oarecum firesc, fiindcă un om în suferință nu stă să facă analiza cauzelor și contextului social.

2. criteriul psihic:

Reacția obișnuită de transfer psihic: toată frustrarea, disconfortul, durerea și amenințarea vieții o proiectăm asupra medicului și nu asupra bolii, iar interpretarea suferințelor întru crucea Mântuitorului se face uitată mai mereu.

3. criteriul filozofic:

Ce să caute știința și religia împreună? Medicul e un om de știință, prin urmare nu are credință - iar dacă își trăiește credința, atunci sigur se întâmplă ceva "nesănătos" cu el și nu mai e demn de încrederea pacientului. Legătura dintre știință și religie care a existat înainte de evul mediu a fost înlocuită cu dihotomia radicală pe care, abia în sec. al XX-lea, papa Ioan Paul al II-lea a urmărit s-o atenueze - "dar mai degrabă poți dezagrega universul decât o prejudecată" - spunea Einstein și avea dreptate.

Pe de altă parte, în ochii limitați de necunoaștere, faptul că astăzi crizele comițiale se tratează, iar lepra se tratează, de asemenea, și în raport de stadiu, se vindecă; faptul că există posibilitatea resuscitării cardio-respiratorii etc., toate acestea par să "încalce" domeniul religiei, deși diferențele sunt de ordin astronomic între ceea ce poate face medicul cu sărmana lui știință umană și ceea ce face Fiul omului cu natura sa divină.

4. criteriul teologic:

Poate ar fi bine să ne amintim că medicul, fiindcă vede viața și moartea în fiecare clipă și cere ajutorul lui Dumnezeu, dar Dumnezeu are planurile lui cu fiecare dintre noi - medicul, așadar, acceptă mai greu să piardă un bolnav - iar oamenii, evident și pe bună dreptate, își îndreaptă atenția spre bolnavul plin de curaj și dăruire - dar de viețile distruse ale celor care au moartea în fața ochilor și asistă neputincioși la progresia ei, rugându-se și uneori găsind consolarea, alteori nu - de ei, de medici - cine se ocupă oare?

5. criteriul moralității:

Personalul medical este privit într-o lumina defavorabilă și sub aspect moral, pentru că își petrece majoritatea timpului, inclusiv noaptea, la locul de muncă - dar perversitatea e în ochii privitorului. Și totuși: familii destrămate sau duse mai departe cu eroism, necazuri, tristeți, singurătate - toate departe de ochii "publicului" - dar cui îi pasă?! - bucuriile sunt ale tuturor, necazurile sunt personale și, dacă se cere din partea medicului să fie "om" când e vorba de bolnavi, același public îi impune să fie "robot" când e vorba de propria lui viață.

Altfel spus, medicii sunt priviți exact așa cum pe vremea lui Isus erau considerați... vameșii. Dar pentru anume vameși, Isus are cuvinte de apreciere, iar unul din aceștia este sfânt. Prin urmare, aceeași șansă poate exista și pentru medici.

Iată medicii care au fost canonizați - și vom începe de la cea mai recentă canonizare, lunecând înapoi în timp:

1. Sfânta Gianna Beretta Molla (1922-1962): medic pediatru italian, soție și mamă. Gravidă cu al patrulea copil, știind că evoluția la termen a sarcinii înseamnă propria moarte, a refuzat avortul, dar și histerectomia și a obligat în timpul nașterii echipa operatorie să salveze viața copilului în detrimentul propriei vieți. A murit 7 zile mai târziu, prin septicemie. Canonizată la 16 mai 2004 de papa Ioan Paul al II-lea, este patroana femeilor-medic, mamelor și copiilor nenăscuți.

2. Sfântul Giuseppe Moscati: a fost canonizat în 1987 de papa Ioan Paul al II-lea: medic Italian, profesor universitar (de fiziologie) la Napoli, a lucrat cu neobosită energie în spital, de o pietate remarcată de toți colegii și pacienții lui; s-a făcut remarcat în special prin activitatea desfășurată în timpul marii epidemii de holeră din 1911; și-a pus toată energia în slujba celor săraci. Iar pe peretele Institutului de Anatomie Patologică pe care-l conducea, în sala de necropsie pusese să se graveze pe crucifix cap. 13, versetul 14 din Cartea lui Osea: Ero mors tua, o mors! ("Unde este ciuma ta, moarte?") Într-una din zile, așa cum făcea de obicei, s-a dus de dimineață la biserică, a luat sfânta Împărtășanie, apoi a mers la clinică, s-a întors acasă unde-l așteptau alți și alți bolnavi, pe la ora trei s-a simțit obosit, s-a așezat în fotoliu și a adormit pentru totdeauna. Era 12 aprilie 1927. Avea 46 ani. Rugăciune și activitate profesională, sprijin material și spiritual pentru cei săraci, atașat trup și suflet celor în suferință, Giuseppe Moscati era numit chiar din timpul vieții "medicul sfânt". Iar formula lui de viață este magistral surprinsă chiar în titlul filmului dedicat lui în 2007: "Healing Love" ("Iubirea care vindecă") ;

3. Un alt sfânt, Riccardo Pampuri, canonizat tot de papa Ioan Paul al II-lea, la 1 noiembrie 1989, s-a născut la Pavia, în Italia, în 1897, ca al zecelea din cei 11 copii ai familiei. A studiat medicina la Pavia, a absolvit magna cum laude în 1921. A întrerupt studiile pe durata Primului Război Mondial; a fost rănit. După eliberare, a fost "medicul săracilor". Și-ar fi dorit (ca și alt medic sfânt, René Goupil) să devină iezuit, dar nu a fost primit din cauza stării de sănătate precară. Nici franciscanii nu l-au primit. A intrat în Ordinul Ospitalier al Sfântului Ioan al lui Dumnezeu la Brescia, ca frate. A murit de tuberculoză în 1930 - nu împlinise încă 33 de ani.

La canonizarea sa, papa Ioan Paul al II-lea sublinia că știința și credința nu trebuie să vină în contradicție una cu cealaltă și că misterele științei ne întăresc credința în Dumnezeu - și poate, mai important decât orice, medicina trebuie să rămână umană. Iată ce-i scria Riccardo surorii sale, maică în Egipt: "Roagă-te ca nici autocompătimirea, nici mândria sau vreo altă patimă rea să nu mă împiedice să văd în bolnavii mei pe Isus care suferă, să-l vindec și să-l mângâi pe el".

4. Și lunecând înapoi vreo 200 de ani, iată-l pe sfântul Niels Stensen ( Steno, Stenon), danez, născut la Copenhaga(1638), om de știință renumit, anatomist (o parte din descoperiri îi poartă numele - de exemplu, canalul lui Stenon), paleontolog și geolog, părintele stratigrafiei - cel care își promisese că niciodată nu va lua ca atare ce scrie într-o carte fără să verifice mai întâi. Născut luteran, s-a convertit la catolicism în 1667 și a fost hirotonit trei ani mai târziu. A fost numit episcop de Münster, dar a demisionat după trei ani din cauza neregulilor electorale la care nu dorea să consimtă și și-a continuat munca de misionar și om de știință. A murit în sărăcie în 1686, la 48 ani.

El obișnuia să spună: "Nu-i nici un păcat să cercetezi și să recunoști lucrul mâinilor lui Dumnezeu" și "Frumoase sunt lucrurile pe care le vedem, încă și mai frumoase sunt acelea pe care le înțelegem, dar neînchipuit de frumoase sunt cele pe care nu le înțelegem". A fost canonizat de papa Ioan Paul al II-lea în 1988.

5. Și iată, aproximativ în același timp, în America de Nord erau martirizați misionarii canadieni, trimiși acolo pentru convertirea indienilor huroni și iroqui. Printre ei se afla un medic, René Goupil. Dorise să devină iezuit, dar nu fusese primit din cauza sănătății sale precare. Studiase medicina și lucra în spitalul "Sfânta Maria". A fost cel dintâi martirizat (în același grup cu Jean de Brébeuf etc.), fiindcă făcuse semnul crucii pe fruntea unor copii, după ce-i îngrijise. Era 29 septembrie 1642. Avea 34 ani. René Goupil este considerat patronul anesteziștilor, probabil pentru îndemânarea cu totul deosebită pe care o avea în utilizarea bureților fierbinți impregnați cu opiu și mătrăgună, după rețete din secolul al XII-lea.

6. Și iată-l pe patronul dreptății sociale, la care putem recurge pentru ajutor în strângerea de fonduri. Este un sfânt din America de Sud, mulatru (tatăl spaniol - mama din Panama). Sfântul Martin de Porres s-a născut la Lima în 1579, a deprins practicile chirurgicale ale timpului de la 12 ani, ca ucenic la un bărbier, apoi de la un farmacist a învățat ierburile cu puteri vindecătoare. A intrat cu dificultate într-o mănăstire dominicană (fiindcă era metis, a fost greu acceptat ) și a continuat să-și pună în aplicare cunoștințele cu atâta succes, încât mănăstirea devenise spital, ca și casa surorii lui, unde superiorul îl invitase să se mute. Îi ajuta pe toți, indiferent de origine și se pare că avea un har special de a primi ajutoare pentru cei săraci. A murit în 1639, în Lima. A fost canonizat de papa Ioan al XXIII-lea în 1962.

7. Dar nu întotdeauna practicarea medicinii, chiar pentru cei care au făcut studiile necesare, reprezintă idealul vieții. Sfântul Anthon Zaccaria s-a născut în 1502 la Cremona în Italia, unde a și murit în vârstă de numai 36 ani. A studiat medicina la Padova, a practicat câțiva ani, dar dorința lui era să îngrijească pe cei sărmani. Înțelegând că sufletul era mult mai important decât trupul, a urmat teologia și a fost hirotonit preot în 1528. A fondat Ordinul Barnabiților. A continuat să-și folosească priceperea și cunoștințele medicale în timpul epidemiei de ciumă. Aflat în misiune în Guastalla, s-a îmbolnăvit și a revenit la Cremona (1538).

8. Și iată, lunecăm înapoi încă vreo 300 de ani. Sfântul Philip Benizi s-a născut la Florența în 1233 și e oarecum controversat fiindcă probabil nu-și luase diploma de medic, deși studiase medicina la Padova și filozofia în Paris. A intrat în Ordinul Servites și opt ani mai târziu devenea al cincilea prior general al ordinului. Este cunoscut în special pentru capacitatea de a negocia pacea între cetățile Italiei.

9-12. Iar de aici înapoi mergem în jurul anilor 300 AD, când sfântul Pantelimon a fost martirizat de Dioclețian și tot de el, sfinții Cosma și Damian, "doctorii fără arginți". Legendele sunt cunoscute și impresionante.

Chiar și sfântul Luca, primul medic canonizat- a fost martirizat, la vârsta de 84 ani, prin crucificare pe un măslin în Elea, Peloponez. El a scris a treia Evanghelie și Faptele Apostolilor, unde (cu ochiul specialistului format) descrie peste 30 de situații medicale. Știm că a fost în preajma sfântului Paul, știm că nutrea o nesfârșită venerație față de Sfânta Fecioară și de la el se pare că a rămas și primul portret al ei.

Aceștia sunt toți medicii canonizați.

De fapt, nu cred că are mare importanță numărul. Fiindcă fiecare suntem chemați la sfințenie, iar profesia noastră e una din aceste chemări. Și în adâncul sufletului, fiecare suntem, ne recunoaștem și ne comportăm ca sfinți. Iar sfințenia este un proces continuu, în permanentă ascensiune spre Dumnezeu. El este cuvântul care vindecă, iubirea care ne susține, speranța care ne dă forță - fiindcă el este cu adevărat, medicul. Spre el ne înălțăm inima, cugetul și ființa noastră întreagă, mereu. Fiindcă, așa cum scria sfântul Grigore de Nyssa: "Cel care urcă nu încetează niciodată să meargă din început în început prin începuturi fără de sfârșit. Cel care urcă nu încetează niciodată să dorească ceea ce deja cunoaște".

Iar esențial este să ne trăim chemarea și credința în cuvântul care ne-a chemat, indiferent de vorbele și rumoarea publicului, fiindcă, așa cum spunea pr. Henryk Urban, SJ, într-una din predicile sale: "Nu moartea, ci viața este aceea care sfințește pe om".

Dr. Ecaterina Hanganu


 

lecturi: 87.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat