Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Mai are valoare Jurământul lui Hipocrate?

De Cristina Rolando*

De fiecare dată când se dezbate despre rolul medicului față de pacienții care vor să avorteze sau de bolnavii care ar vrea să moarte, există mereu unii care-și amintesc de Jurământul lui Hipocrate, un "jurământ" care se pare că provine din anul 400 î.C. și care este semnat de medici, dentiști și veterinari înainte de a începe profesia.

Dar ce este scris în acest Jurământ?

"Afirm cu jurământ prin Apollo medic și prin Esculap, prin Igiea și prin Panacea - și să fie martori toți zeii și zeițele - că atât cât îmi vor permite forțele mele și gândirea mea, voi îndeplini acest jurământ al meu pe care-l promit aici în scris. Voi considera ca tată pe cel care m-a inițiat și mi-a fost maestru în această artă, și cu recunoștință îl voi asista și-i voi furniza tot ceea ce poate să-i trebuiască pentru hrană și pentru necesitățile vieții; îi voi considera ca frați ai mei pe fiii săi și, dacă ei vor vrea să învețe această artă, îi voi învăța fără plată și fără obligații scrise, și-i voi face părtași de lecțiile și explicațiile mele despre toată această disciplină atât pe copiii mei cât și pe cei ai maestrului meu, și tot așa pe discipolii care au jurat că vor să se dedice acestei profesii, și pe nimeni altul în afară de ei.

Voi prescrie bolnavilor dieta corespunzătoare care să li se potrivească atât cât îmi va fi permis de cunoștințele mele, și-i voi apăra de orice lucru nedrept și dăunător. Niciodată, mișcat de insistențele grijulii ale cuiva, nu voi turna pe ascuns medicamente letale nici nu voi comite vreodată lucruri de felul acesta.

Pentru același motiv nu voi sugera niciodată vreunei femei prescrieri care s-o poată face să avorteze, ci voi păstra castă și curată de orice delict fie viața mea fie arta mea. Nu voi opera bolnavii de calculi lăsând această misiune experților în acea artă. În orice casă voi intra, mă voi îngriji numai de sănătatea bolnavilor, alungând orice suspiciune de nedreptate și de corupție, și mai ales de dorința de relații ilicite cu femei sau cu bărbați atât liberi cât și sclavi. Tot ceea ce în timpul îngrijirii și chiar în afara ei voi vedea și voi asculta cu privire la viața obișnuită a persoanelor și care nu va trebui să fie divulgat, voi sine secret ca lucru sacru. Fie ca eu să pot, dacă voi fi respectat cu toată scrupulozitatea acest jurământ al meu fără a-l călca niciodată, să trăiesc îndelung și fericit în stima deplină a tuturor, și să adun roade îmbelșugate ale artei mele. Dacă în schimb îl voi încălca și voi fi sperjur, fie ca să mi se întâmple tot contrariul".

Citind textul, se pot găsi caracteristicile ontologice fundamentale ale profesiei medicale. În primul rând, necesitatea - pentru cel care deja o exercită și a fortiori pentru cel care se pregătește pentru a o exercita - de a face jurământul în fața divinității, fiind vorba de activitate sacră; de fapt, zeii sunt invocați nu în vederea ajutorului, ci ca mărturie a caracterului solemn conferi promisiunii.

Și tocmai această valență dă cont despre comuniunea de viață și de intenții între adepți, precum și despre raportul lor reciproc cu profesorii.

Așadar, medicina nu se configurează, sic et simpliciter, ca o profesie asemănătoare cu altele prin elemente formale sau structurale, ci reprezintă o artă pecetluită de o legătură sacră. A transmite aceste învățături înseamnă, cu alte cuvinte, a indica un mod de a fi și un stil de viață, pecetluind, în același timp, o datorie de recunoștință care nu se stinge cu moartea maestrului, ci care se transmite naturaliter și la discipoli.

Această concepție despre medicină explică faptul că nu poate fi redusă tout court la "profesie", ci trebui, în schimb, să fie ridicată la nivelul de vocație; o vocație care implică toată persoana semel per semper, tocmai în vederea angajării irevocabile imprimată în Jurământul însuși ("... dacă voi fi trădător și sperjur...").

Deci, rămânând veridicitatea acestor premise, trebuie să ne întrebăm dacă conceptul de medicină ca artă, conținut în Corpus Ippocraticum, este ceva anacronic și de aceea situabil într-un context socio-cultural special cu era cel Hipocratic sau dacă, mai degrabă, trebuie să fie vorba de un principiu călăuză și pentru medicul din postmodernitate.

Pentru a rezolva vexata quaestio trebuie precizată valoarea și semnificația prudenței în activitatea medicală.

Exercitarea acestei virtuți se dovedește așa de esențială încât trebuie considerată conditio sine qua non pentru medicină ca să-și atingă scopul care-i este propriu: vindecarea subiectului bolnav.

În definitiv, propozițiile a fi artă sau a se realiza prin intermediul virtuților și semnificația subînțeleasă lor nu sunt pentru știința medicală "opțiuni" alternative ci, dimpotrivă, se dovedesc ambele esențiale: ori medicina este artă și cheamă în cauză exercitarea virtuților ori nu este deloc medicină, nici în epoca lui Hipocrate nici în zilele noastre.

Dar nu e totul. Și un alt principiu se dovedește constitutiv al valorii etice a științei medicale: caracterul sacral, vocațional al ei ("... sacră și curată voi menține viața mea și arta mea..."). Neglijența, imprudență și nepriceperea; dezinteresul uman față de pacient; așa-numitul sindrom al burnout, referită la capacitatea stresogenă a profesiei; entuziasmul facil al studenților în medicină, dezamăgit deja în timpul cursului studiilor sau oricum în primii ani de practică, sunt toate indicii care pot fi conduse ușor la motivații subiective absente sau neadecvate.

Iată deci că da viață caracterului vocațional al profesiei înseamnă, de fapt, nu numai a recupera geneza ei motivațională, ci și a contribui la garantarea capacităților umane ale medicului făcându-l, în același timp, mai tolerant la factorii de stres.

Capacitățile personale de ascultare și înțelegere față de cel bolnav, împreună cu cele medical-științifice proprii ale tehnicianului, determină valoarea profesionistului. În definitiv, din analiza etico-filozofică a lui Corpus reiese un paralelism strâns între viața (medicului) și arta (de medic); "... sacră și curată voi menține viața mea și arta mea..."; și această simetrie între modul de a fi al persoanei și modalitatea de exercitare a profesiunii definește un aspect al bioeticii de astăzi, inspirată din paradigma virtuților. De fapt, etica virtuților, punându-se ca obiectiv formarea persoanei (cine vreau să devin?), dobândirea unei plinătăți ultime și realizarea unei vieți reușite, nu contemplă - nici n-ar putea s-o facă! - o discontinuitate între viața personală și profesională.

În lumina celor expuse mai sus, medicina ca artă și vocație, virtutea medicului, etica virtuților se dovedesc elemente constitutive ale Jurământului Hipocratic. Dar nu numai atât. Sunt ridicate la nivelul de concepte-călăuză, indispensabile profesionistului de astăzi și celui de mâine pentru a cunoaște, a-și însuși și a putea preda etica medicală. Îndeosebi, cu referință la activitatea de predare, întemeiată și orientată de virtuți, modalitatea care-i constituie esența este apropierea pe care profesorul o are față de bolnav (așa-numita etică la patul pacientului).

În sfârșit, o ultimă considerație. Corpus prezintă câteva prescripții morale care sunt expresia așa-numitei "Bioetici a principiilor" (ce trebuie să facem?). De fapt se citește:

"...Niciodată, mișcat de insistențele grijulii ale cuiva, nu voi turna pe ascuns medicamente letale nici nu voi comite vreodată lucruri de felul acesta.

Pentru același motiv nu voi sugera niciodată vreunei femei prescrieri care s-o poată face să avorteze [....] În orice casă voi intra, mă voi îngriji numai de sănătatea bolnavilor, alungând orice suspiciune de nedreptate și de corupție, și mai ales de dorința de relații ilicite cu femei sau cu bărbați [...] Tot ceea ce în timpul îngrijirii și chiar în afara ei voi vedea și voi asculta cu privire la viața obișnuită a persoanelor și care nu va trebui să fie divulgat, voi sine secret ca lucru sacru [...]".

Apărarea vieții fizice, acel primum non nocere, respectarea secretului profesional, autonomia pacientului, sunt principii fundamentale care arată un evident caracter semnificativ social și moral, făcând absolut superfluă orice altă disertație în materie.

* Cristina Rolando este avocat și profesor. Face parte din Comitetul editorial al revistei "Iustitia", editată de Casa Editrice Giuffrè, și este profesor de Instituții de Drept Privat la Facultatea de Bioetică din Ateneul Pontifical Regina Apostolorum din Roma.

A publicat numeroase lucrări și volume, între care "Pensia alimentară și menținerea în dreptul familiei. Tutela civilă, penală, internațională" (Giuffrè 2008) și "Bioetica și persoana. Care raport?" (Edizioni Art 2009).

(După Zenit, 3 octombrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat