Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Colocviu cu patriarhul Antonios Naguib, raportor general al sinodului

Energie nouă pentru creștinii din Orientul Mijlociu

De Mario Ponzi

Frică, disperare, singurătate, timiditate sunt cuvinte șterse din vocabularul Bisericilor Catolice din Orientul Mijlociu. Curaj, speranță, comuniune, mărturie sunt în schimb cuvinte rescrise îngroșat la locul lor. Va fi respectată această voință exprimată în unanimitate de părinții sinodali în întocmirea listei definitive a propozițiilor care trebuie prezentate papei la sfârșitul lucrărilor.

Asta asigură în acest interviu dat ziarului nostru patriarhul egiptean de Alexandria al copților, Antonios Naguib, care va fi ridicat la demnitatea de cardinal la următorul consistoriu din 20 noiembrie 2010. Ca raportor general la sinod, patriarhul este angajat în acest ore tocmai în întocmirea listei definitive a propozițiilor.

În ajunul sinodului dumneavoastră ați anticipat ziarului nostru așteptările și speranțele puse în această adunare a catolicilor din regiunea din Orientul Mijlociu. La sfârșitul lucrărilor sinodale au avut confirmare acele așteptări și acele speranțe?

Sunt sigur de asta. Contribuția pe care părinții sinodali au oferit-o în aceste zile a fost esențială pentru a da răspunsuri exhaustive la problemele fundamentale care privesc prezența și viața comunităților catolice în Orientul Mijlociu. Începând tocmai de la necesitatea de a opri hemoragia de creștini din acel ținut, asigurând pentru toți respectarea drepturilor, dreptatea și posibilitatea de a trăi în demnitate deplină. Înainte de a intra în această aulă, mulți dintre noi se întrebau cum vom putea și cum va trebui să privim la viitorul nostru, la cel al Bisericilor noastre. Acum, când vom ieși din această aulă, vom fi siguri cel puțin de un lucru: trebuie să privim la viitor fără temeri ci plini de speranță.

De fapt, în timp ce în Instrumentum laboris ne întâlnim adesea cu termeni ca "frică", "teamă", "disperare", folosiți pentru a descrie situații de viață ale creștinilor în Orientul Mijlociu, în propoziții aceste cuvinte nu apar niciodată.

Exact. După primele intervenții în aulă, în care adesea s-a concentrat atenția tocmai asupra fricilor, asupra temerilor, asupra disperării care până astăzi au caracterizat cotidianitatea vieții creștinilor în aceste regiuni, am decis să eliminăm aceste cuvinte. Nu atât pentru a exorciza o mentalitate care se afirma tot mai mult în contextul nostru, cât mai degrabă pentru a începe să-i învățăm pe credincioșii noștri să trăiască în lumina Duhului, care nu ne părăsește niciodată. Părinții sinodali au cerut în mod expres să nu se mai facă aluzie la frici și temeri în toate documentele următoare, începând chiar de la propoziții. Voință comună este de a face în așa fel încât această adunare sinodală să poată da un mare stimulent spre înainte către speranță.

Este o invitație de a privi la viitor într-un spirit mai pozitiv?

Desigur. De altfel am făcut mereu asta; însă acum e vorba de a transforma în stil de viață. Pozitive trebuie să fie viziunea noastră, modul nostru de a gândi, apropierea noastră de alții, acțiunea noastră pastorală.

Între așteptările din ajunul adunării sinodale, dumneavoastră ați indicat ca urgentă necesitatea de a descoperi unitatea între Bisericile Catolice însele în Orientul Mijlociu. Obiectiv mai la îndemână astăzi?

Problema comuniunii este una foarte importantă. Era importantă înainte și este importantă și acum. Mai mult, poate că este mai importantă pentru că în aceste zile am trăit efectiv comuniunea între noi. Am discutat împreună pentru prima dată; și pentru prima dată împreună am lucrat, am redactat documente împărtășite, dar mai ales am dat o mărturie comună. Iată, comuniunea și mărturia sunt cele două elemente fundamentale ale identității noastre de fii ai unicului Dumnezeu. Așa cum a spus Papa în omilia de la Liturghia inaugurală a sinodului, fără comuniune nu există mărturie. Comuniunea este expresie, sau mai bine zis este traducerea iubirii lui Dumnezeu, așadar a prezenței lui Dumnezeu iubire. O prezență vie în Bisericile noastre. Și noi suntem chemați să dăm mărturie concretă despre asta. În acest sens s-a observat o mare sensibilitate în toată adunarea. De fapt, a fost lansat un apel puternic la comuniune între Bisericile din regiune. Și apoi apelul s-a lărgit până la a înțelege Bisericile surori și celelalte comunități religioase prezente în regiunea noastră, evrei și musulmani în mod deosebit.

Va fi și un nou mod de a alimenta dialogul ecumenic?

Chiar cred că da. Până astăzi ne-am prezentat la dialog în mod prea timid. În schimb, din acest moment, tocmai datorită noului elan care ne vine din acest sinod, vom intra în dialog cu toți, dar fără atitudini de timiditate, de frică sau oricum de supunere.

Întăriți și de conștiința mai mare a rolului pe care comunitatea catolică o desfășoară deja în contextul social al atâtor țări.

Desigur. Ba chiar aș spune că tocmai această platformă ne face să reclamăm egalitatea de drepturi. De fapt, prezența noastră este una activă, apreciată și chiar căutată în domeniile educației, dezvoltării sociale și promovării umane, precum și în acțiunea caritativă. De altfel, e vorba de servicii oferite tuturor, fără deosebiri. Noi, catolicii, fiind o minoritate în aceste țări, cei care beneficiază de serviciile noastre sunt în cea mai mare parte tocmai necreștinii.

Recunoașteri în acest sens au venit și din intervențiile în aulă ale reprezentanților ebraismului și islamului.

Mi s-au părut efectiv foarte sincere. Mi se pare că au oferit viziunea lor despre colaborarea care trebuie să existe între noi. Mi se pare că au manifestat și ideea că fiecare trebuie să participe la opera comună menținând trainică propria identitate. Este clar însă că toți sunt foarte conștienți că ceea ce mișcă pașii noștri comuni este credința în Dumnezeu și încrederea în omul care are dreptul să trăiască în pace.

Rabinul Rosen a făcut aluzie la o problemă deosebită: necesitatea de a se cunoaște mai bine. A spus că a cunoscut câțiva păstori din Biserica catolică care nu sunt la curent cu dezvoltările dialogului dintre catolici și evrei, așa cum sunt încă atâția evrei care nu cunosc nimic despre catolicism.

Și are dreptate. Ba chiar aș spune că acest lucru este valabil și în raportul islamo-creștin. De aceea a fost foarte importantă prezența alături de noi a experților în literatura arabo-musulmană și în dialogul dintre religii: ne-a ajutat să ne deschidem la cunoașterea celorlalți. Dar va trebui să mai facem mulți pași, începând înainte de toate de la a ne cunoaște mai bine pe noi înșine.

Dacă ar trebui să sintetizați adunarea sinodală care se apropie de acum de încheiere, ce anume ați sublinia?

Înainte de toate rugăciunea comună care s-a înălțat către Duhul Sfânt pentru ca să lumineze Bisericile noastre ca să redescopere, și să trăiască în concret, toată experiența formată în aceste zile extraordinare. Îndeosebi aș evidenția ocazia care ne-a fost oferită de a întări unirea noastră cu Biserica universală și chiar între noi: un aspect pe care eu îl consider esențial pentru mărturia noastră în Orientul Mijlociu.

Și în propoziții sunt evidențiate aceste priorități?

În mod substanțial da, deoarece conceptele care revin sunt tocmai necesitatea comuniunii și cea a mărturiei.

Alte aspecte evidențiate?

Necesitatea de a aprofunda dialogul cu celelalte religii prezente în teritoriu, precum și cu ceilalți frați creștini; căutarea păcii; respectarea drepturilor fiecărui individ; dreptatea egală pentru toți; problema emigrației la fel cu aceea a imigrației, care comportă multe probleme pastorale; ocrotirea și valorizarea femeii; problema formării în seminarii și chiar formarea preoților. Aceasta din urmă este o temă foarte importantă deoarece de ea depinde mult din viitorul drum al Bisericilor noastre. Există aspecte la care trebuie să reflectăm și să lucrăm.

Cum ați primit vestea numirii dumneavoastră ca și cardinal, venită chiar în mijlocul lucrării sinodale?

Ca un semn. Am perceput sensul responsabilității duble pe care papa a voit să mi-o dea: pe de o parte, aceea de a întări contactul dintre Biserica noastră particulară și Biserica Universală; pe de altă parte, chemarea la coresponsabilitate în a asigura slujirea adusă Bisericii universale conform dispozițiilor pontifului și ale Sfântului Scaun.

(După L'Osservatore romano, 23 octombrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat