Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Beatificarea primei membre a Mișcării Focolarelor, Chiara Badano

Publicăm două articole traduse de pr. Mihai Pătrașcu din L'Osservatore romano despre beatificarea primei membre a Mișcării Focolarelor, Chiara Badano.

Beatificarea a fost prezidată la Roma de arhiepiscopul Amato

Chiara Badano și lumina Duhului

"Fericita Chiara Badano este o misionară a lui Isus, o apostolă a Evangheliei ca veste bună adusă un ei lumi bogate în bunăstare, dar adesea bolnavă de tristețe și de nefericire. Ea ne invită să regăsim prospețimea și entuziasmul credinței". Asta a spus arhiepiscopul Angelo Amato, prefect al Congregației Cauzelor Sfinților, prezidând ritul de beatificare a tinerei focolarine (1971-1990), desfășurat sâmbătă după-amiază, 25 septembrie 2010, în sanctuarul roman "Iubirea Divină".

În fața a mii de credincioși veniți din toate părțile lumii și cu tinerii aflați în prima linie, Monseniorul Amato, reprezentându-l pe Benedict al XVI-lea, a înscris numele lui Chiara în lista fericiților. Este pentru prima dată când o membră a Mișcării Focolarelor este ridicată la cinstea altarelor.

"Invitația de a regăsi entuziasmul credinței - a spus prelatul - este adresată tuturor, înainte de toate tinerilor, dar și adulților, persoanelor consacrate, preoților. Tuturor le este dat harul suficient pentru a deveni sfinți. Să răspundem cu bucurie la această invitație de sfințenie și să-i mulțumim lui Benedict al XVI-lea pentru darul beatificării lui Chiara Luce a noastră", așa cum îi plăcea s-o numească întemeietoarea focolarinilor Chiara Lubich. "Este vorba - a continuat el - de un semn concret al încrederii și stimei pe care papa le are în tineri, în care vede chipul tânăr și sfânt al Bisericii".

Spiritualitatea focolarină a fost trăită de noua fericită în manieră exemplară. În această privință, arhiepiscopul a subliniat că "haina de nuntă cu care Chiara a mers în întâmpinarea lui Isus Domnul era îmbogățită de cele «șapte diamante" ale spiritualității creștine și focolarine: Dumnezeu Iubire; a face voința lui Dumnezeu; Cuvântul vieții trăit; iubirea față de aproapele; reciproca iubire care realizează unitatea; prezența lui Isus în unitate". "Dar există - a subliniat el - un al șaptelea diamant, cel mai prețios, care strălucește mai mult decât celelalte, și este iubirea față de Isus Răstignit și abandonat". Acesta - conform lui Chiara Lubich - este "pilonul principal, care rezumă spiritualitatea focolarină și pe care fericita l-a interpretat foarte bine. Iubirea față de Isus abandonat i-a infuzat acea energie spirituală, acel har capabil să suporte orice adversitate".

Monseniorul Amato a reparcurs apoi etapele bolii care o lovit-o pe tânăra Chiara și care în scurt timp a dus-o la moarte. "Lovită la șaisprezece ani de osteosarcom - a spus el - acceptă crucea cu durere, dar cu tărie senină: «Nu mai am picioarele și-mi plăcea așa de mult să merg cu bicicleta, dar Domnul mi-a dat aripile». Suferea, dar sufletul cânta. Refuza morfina pentru că - spunea ea - «îmi ia luciditatea și eu pot să-i ofer lui Isus numai durerea mea». La sfârșitul lunii decembrie din anul 1989, când boala o devora, primește de la Chiara Lubich «Cuvântul Vieții»: «Cine rămâne în mine și eu în el, acesta aduce roade multe» (In 15,5). La 26 iulie din același an, Chiara Lubich îi dă un nume nou, «Luce» [Lumină]. Nume foarte potrivit deoarece Chiara era o explozie de lumină divină, care-i uimea pe toți, tineri și adulți. Spunea adesea: «Isus trebuie iubit și este suficient». Și încă de mică a fost foarte generoasă în a corespunde idealului iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele".

O existență scurtă dar trăită cu intensitate, în timpul căreia noua fericită a știut să mărturisească Evanghelia carității față de toți cei pe care-i întâlnea pe drumul ei. "Zilele existenței pământești ale lui Chiara - a amintit prefectul - au fost zile de caritate dăruită cu generozitate. Ea a schimbat durerea în bucurie, întunericul în lumină, dând semnificație și gust sfâșierii trupului ei slab. În boală, ea sa revelat femeie puternică și înțeleaptă: «Voi sunteți sarea pământului și lumina lumii»".

Prelatul a propus apoi câteva episoade din viața lui Chiara Luce care revelează caritatea ei față de aproapele. "La numai unsprezece ani - a amintit el - își propune «să-l iubesc pe cel care-mi este antipatic». Când invita pe cineva la masă îi spunea mamei să pună fața de masă cea mai frumoasă, «pentru că astăzi Isus vine să ne viziteze». În localitate era o anumită doamnă Maria, o femeie marginalizată, care nu se bucura de nici o considerație și nu mergea niciodată la biserică. Chiara, întâlnind-o adesea pe stradă, o ajuta să ducă obiectele grele și o numea «doamna» Maria. Când Maria a aflat de moartea lui Chiara, a voit să meargă la biserică. S-a îmbrăcat cum se cuvine, a participat la Liturghie și a dat ca ofertă cincizeci de mii de lire, mulți bani pentru acele timpuri". Într-o zi o prietenă o întreabă pe Chiara: «Cu prietenii la bar, ți se întâmplă să vorbește despre Isus, încerci să introduci ceva despre Dumnezeu?». «Nu, nu vorbesc despre Dumnezeu». «Dar cum, lași să scape ocaziile?». Și ea: «Nu contează atât faptul de a vorbi despre Dumnezeu. Eu trebuie să-l dau pe Dumnezeu»".

Caritatea lui Chiara era expresia unirii sale cu Cristos. "Cu faptele sale de iubire - a spus arhiepiscopul - fericita noastră a umplut și valiza pentru sfânta sa călătorie. Iubirea față de Isus era trăită de ea zilnic în mii de episoade de caritate. Nu propuneri în bătaia vântului, ci fapte concrete. Lui Gianfranco Piccardo, voluntar care urma să plece pentru a săpa treizeci de fântâni de apă potabilă în Benin, îi încredințează economiile sale, 1.300.000 de lire, cadou pentru ultima sa aniversare a zilei de naștere, spunând: «Mie nu-mi folosesc, eu am totul»".

Caritatea ei s-a manifestat și în ultimele zile ale vieții sale. "Această tânără, în aparență fragilă - a adăugat el - în realitate era o femeie puternică. Și pe patul de moarte a făcut un ultim dar, acela al corneelor încă transplantabile, pentru că nu erau afectate de boală. Au fost scoase și două tinere astăzi văd grație ei". Și medicii au rămas uimiți de comportamentul lui Chiara în fața bolii și a suferinței. "Nenatural, excepțional, incredibil: acestea sunt - a încheiat prelatul - adjectivele folosite de medicii curanți pentru a descrie seninătatea și tăria lui Chiara în fața bolii mortale. Este adevărat. Atitudinea ei era nenaturală, pentru că era complet supranaturală, rod al harului divin, al credinței infinite și al eroismului virtuos. Ea vorbea despre rochia de mireasă pentru funeraliile sale, așa cum ar face o tânără care se pregătește pentru căsătorie. Spunea ea: «Eu nu plâng, pentru că sunt fericită». Iar mamei: «Când vei vrea să mă cauți, privește la cer, mă vei găsi într-o steluță». Chiara Lubich, explicând numele «Luce» [Lumină] pe care i-l dăduse, scrie că, privind o fotografie a ei, tânăra «nu avea ochii bucuriei simple, ci ceva mai mult, aș spune lumina Duhului»".

Comemorarea ei liturgică a fost fixată la 29 octombrie.

(După L'Osservatore romano, 26 septembrie 2010)

*

Prima focolarină care este beatificată

Lumina lui Chiara

În perioada slabelor pasiuni civile și a incertitudinilor existențiale Biserica propune o tânără femeie - Chiara Badano, moartă la vârsta de douăzeci de ani consumată de o boală care înspăimântă - ca exemplu al posibilității de a ieși din lâncezelile sufletului și din vieți goale de bucurie și de speranță.

Astăzi când credința creștină redevine o cale strâmtă care se alege, numai în aparență noua fericită este o problemă de interes pur catolic, încheiată între granițele unui ritual religios. Pentru modul în care Chiara a trăit viața sa, devenită dintr-o dată prea scurtă pentru a nu trezi regrete, beatificarea ei cuprinde mesaje puternice și întretaie întrebări comune bărbaților și femeilor din orice loc și de orice convingere. Chiara Badano nu este un exemplu de creștinism perceput ca reziduu de legende îmbietoare pentru cei simpli, cât mai degrabă exemplu de libertate a spiritului întrupată în dinamicile zilnice ale trăirii noastre în contemporaneitate, când în societățile cele mai secularizate se pune întrebarea dacă credința religioasă nu este o rezolvare superfluă. Un creștinism care schimbă viața deoarece cuprinde mintea și inima. Ale tinerilor înainte de toate, dar ale oricărui căutător de sens.

Beatificând o tânără Biserica se pune în ascultare serioasă a cererii de autenticitate care se ridică de la tineri spre orice tip de autoritate. Tânăra Chiara a luat înțelepciunea vieții nu atât din teorii abstracte cât mai degrabă dintr-o decizie tipică a adolescenței pe care, în schimb, adulții o trăiesc cu scepticism: a juca totul și imediat pe iubire, cu voința de a o face veșnică. De altfel, acesta este denominativul comun în sfinți făcându-se abstracție de vârstă: toți sunt îndrăgostiți de Isus Cristos, ales ca binele total al propriei vieți. Din această urmare fac să apară o viață cu energii inimaginabile consumate pentru fericirea celorlalți. Sfinții obțin propria fericire consumându-se în slujirea aproapelui, săraci și slabi în mod deosebit, considerați imagini vii ale lui Dumnezeu. E vorba de o fericire misterioasă și rezistentă în fața răului și a suferințelor din care este țesută viața fiecăruia.

Cu sfințenia nu se propune o viață de magii sau de puteri paranormale, ci o cale pe care toți, fără deosebire, pot să meargă și pe care toți sunt în măsură s-o parcurgă trăind Evanghelia și porunca cea mai mare conținută în ea: să-l iubește pe Dumnezeu cu toate puterile și să-i iubești pe alții așa cum te-a iubit Isus Cristos pe tine.

Chiara Badano este o tânără care, în timp, s-a îndrăgostit cu ardoare de Isus Cristos. Trăind și murind în compania acestei mari iubiri, nu a avut timp pentru suferința ei, ci ochi și inimă pentru alții. În dialog constant cu acest viu, fără a predica, a devenit o dovadă concretă că Dumnezeu nu este un hazard pe care să bazăm orbește pariul vieții noastre, ci un interlocutor interesant care, dacă este căutat și interogat, poate schimba calitatea trăirii și morții umane.

Când Biserica recunoaște sfințenia unui tânăr sau a unei femei tinere, aprinde o lumânare în întunericul timpurilor, în loc să-i blesteme întunecimea. La percepția trudei de a trăi experimentată zilnic de fiecare se adaugă un ajutor alternativ: a înțelege că viața nu este în întregime aici, că sensul existenței nu este cuprins numai între naștere și moarte și că, dacă iubim, se poate trăi în mod responsabil mulțumiți chiar și în orice gen de suferință și de lipsuri.

Tinerii sunt prin definiție purtători de viață și greu se conciliază cu durerea. Tinerețea se regretă, se invidiază; este un bine dorit, dar trecător. Se dorește fierbinte recucerirea lui. Sfințenia creștină are mult de împărțit cu această simțire umană, deoarece o experimentează și încearcă s-o vindece cu unele garanții diferite de știință: iubirea, capacitatea de a iubi este singurul elixir care asigură tinerețea inimii și a spiritului chiar și în declinul fizic cel mai respingător și de neoprit.

Înainte de a fi un raționament, sfinții sunt un parcurs de viață trăită. Biserica se judecă după sfinți și nu numai după păcătoși. De fiecare dată când ea proclamă fericită sau sfântă o persoană, în special dacă este tânără, reînnoiește determinarea sa de a se schimba pe ea însăși în mai bine. Pe sfinții din secolul al XXI-lea Benedict al XVI-lea pariază reușita unei adevărate reforme a Bisericii pornită de Conciliul al II-lea din Vatican.

Chiara Badano este prima persoană din cadrul Mișcării Focolarelor care devine fericită. O altă mare Chiara, fondatoarea acestei vaste mișcări de bărbați și femei care ar vrea să transforme lumea cu iubirea, la numele tinerei sale ucenice, a voit să adauge cel de Luce (Lumină), așa încât noua fericită este identificată de acum ca și Chiara Luce Badano. Și lumina interioară, se știe, deschide mintea și trezește inima.

(După L'Osservatore romano, 26 septembrie 2010)


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat