Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Un gigant mereu în căutarea adevărului

Referitor la o biografie a fericitului John Henry Newman

De Antonio Gaspari

Cartea lui Lina Callegaro "John Henry Newman raționalitatea credinței" (Edizioni Ares) este unul din volumele cele mai complete și documentate cu privire la figura gigantului britanic beatificat duminică, 19 septembrie 2010, de către Benedict al XVI-lea.

Callegari, laureată în filozofie, doctor de cercetare în antropologie filozofică cu teză care are titlul "Newman și universul romantic: rolul imaginației în construcția certitudinii de credință", profesoară și autoare a mai multor cărți, oferă un portret viu, complet și implicator al lui John Henry Newman (1801-1890) și al modului în care s-au format ideile lui. În cartea publicată de Ares autoarea dă adesea cuvântul chiar protagonistului prin citate ample, fie din tratatele lui, fie din epistolarul lui.

În prefața volumului, părintele Fidel Gonzalez Fernandez, consultant în procesul pentru beatificare și canonizare, vorbește despre fericitul englez ca "unul din cei mai mari și cei mai semnificativi teologi creștini moderni de la timpul Reformei și de la Conciliul din Trento".

Dar în timp ce este destul de cunoscută măreția intelectuală și morală a lui Newman, mai puțin cunoscută sunt suferința, privațiunile, pătimirea pe care fericitul englez le-a suportat în drumul său spre căutarea adevărului.

Părintele Gonzales Fernandez Fernandez a scris că "Newman a fost un căutător pasionat al adevărului în totala sa exigență de plinătate (...), dar dacă viața lui creștină și de căutător teologic în sânul Comuniunii Anglicane n-a fost ușoară, n-a fost mai puțin odată ce a devenit catolic roman".

Viața lui Newman a fost marcată de încercări și frustrări: pierderea câtorva persoane mai dragi lui, moartea surorii bolnave; îndepărtarea prietenilor în timpul convertirii sale; neînțelegerile și acuzele de nesinceritate aduse de opozanții lui din partea anglicană; procesul Achilli de care a fost imputat; contrastele datorate diversității de vederi cu personalități eminente din partea catolică - între care și câțiva convertiți la credința catolică de la Biserica Anglicană, ca Wiseman, Faber, Manning, Ward, Talbot, etc. -.

În momentele mai dure avea să spună: "Nu am nimic de care să mă plâng, nimic de regretat, nimic de care să-mi fie teamă (...) Dumnezeu este deasupra noastră și nu m-a abandonat niciodată. Nu mă va abandona nici acum".

Răul cel mai ascuns pe care Newman a trebuit să-l înfrunte a fost "noul gnosticism care se furișa cu prepotență în interiorul așa-numitei teologii liberale protestante și chiar printre unii teologi anglicani cu liberalismul teologic".

O amenințare care astăzi este foarte prezentă printre provocările pe care Bisericile creștine trebuie să le înfrunte pentru a reevangheliza Europa.

Conform părintelui Fidel, Newman va reuși să depășească toate dificultățile, grație "căutării pasionate a adevărului și fidelitatea sa față de el în Biserica Catolică printr-o ascultare grea și o iubire fără condiții".

Fericitul englez era o autoritate indiscutabilă și recunoscută în Biserica Anglicană, și totuși a renunțat la aprecieri și la onoruri pentru a se converti la Biserica Catolică.

Relatează părintele Fidel: "I-au trebuit șase ani de controverse și de ostilități - dacă devenea catolic, ar fi fost ostracizat de societatea în majoritate protestantă și anti-catolică a epocii - șase ani de persecuții și de cugetare - dacă alegerea lui ar fi fost greșită, ar fi indus multe persoane să cadă în eroare, pentru că unii l-ar fi urmat în Biserică, în timp ce alții ar fi căzut în scepticism și în necredință - șase ani de suferință provocată de durerea dată rudelor și prietenilor, șase ani de rugăciune neîncetată și de post, înainte de a lua o decizie".

Imediat ce s-a convins despre Biserica Catolică și s-a convins că era obligația sa de a intra să facă parte din ea, în seara zilei de 9 octombrie 1845, Newman a pierdut prietenii săi și rudele sale, în timp ce mulți exponenți ai Bisericii engleze l-au considerat un dezertor și chiar un trădător, papistaș ascuns cât timp a rămas în Biserica Anglicană.

Fericitul a suportat aceste falsități în tăcere, o tăcere ruptă numai, din ascultare, atunci când a fost acuzat că nu crede în Biserica Catolică, așa a răspuns la acuze cu "Apologia pro vita sua" (1864).

Dar și în Biserica Catolică a trebuit să sufere.

Așa cum relatează părintele Fidel în prefața volumului lui Callegaro, Newman a devenit obiect de suspiciune și de invidie din partea unui grup de catolici vechi și teologi care nu ajungeau să înțeleagă lucrarea despre "Dezvoltarea doctrinei creștine". Și apoi deschiderea Universității Catolice din Dublin și eșecul său, ne-numirea ca episcop deja anunțată în mod public, neînțelegerile cu Oratoriul din Londra (1855-1856), problema legată de revista The Rambler (1859) - în care a acționat ca mediator, trezind criticele aspre ale lui The Tablet - tratamentul îndurat după publicarea articolului său despre "Consultarea credincioșilor în materie de doctrină" denunțat la Roma ca eretic și denaturat cu o nuanță, întocmai eretică, în traducerea latină: "toate aceste episoade au fost pentru Newman motiv de suferință interioară și de pocăință".

Scrisorile lui Newman arată că, în înfruntarea acestor încercări, el a menținut o încredere totală în puterea rugăciunii, un puternic simț de ascultare față de Biserică și o inimă milostivă față de persoanele implicate, chiar dacă, în unele circumstanțe, ca pentru problema acuzelor sale la Roma, nu a avut posibilitatea de a clarifica trecerile care-i erau contestate, devenind obiect de suspiciune timp de șapte ani.

Dar Sfântul Scaun vedea și veghea asupra fidelității sale. Astfel în 1879, pontiful Leon al XIII-lea l-a ridicat la demnitatea de cardinal, răscumpărând ortodoxia lui.

A explicat părintele Fidel "ridicarea lui la demnitatea de cardinal a fost primită în mod favorabil de catolici și de necatolici, și se poate afirma cu toată liniștea că nici un catolic, din secolul al șaisprezecelea, nu știuse să cucerească inimile națiunii engleze așa cum a făcut Newman".

"La moartea sa - a adăugat părintele Fidel - nu a fost nici măcar un ziar (dintre care multe necatolice), în toată Anglia, care să nu comenteze evenimentul. S-a scris despre sfințenia sa, despre umilința sa, despre dezlipirea sa de lume și despre influența sa spirituală. A fost vorba de un fel de canonizare prin aclamație. Și asta revelează influența ecumenică a vieții lui Newman: slujirea sa adusă Bisericii Anglicane și Bisericii Catolice a fost neobosită, și a avut efecte importante în contribuția la înțelegerea lor ecumenică reciprocă".

(După Zenit, 20 septembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat