Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În ajunul beatificării

John Henry Newman și Conciliul al II-lea din Vatican
de Robert P. Imbelli

Beatificarea lui John Henry Newman promite să fie motiv de bucurie și de har pentru toată Biserica. Însă va fi un har deosebit pentru păstorii și teologii Bisericii, mai ales ca pregătire a aniversării a cincizeci de ani de la deschiderea Conciliului al II-lea din Vatican.

Cum se știe, circa o sută de ani înainte ca Ioan al XXIII-lea să convoace conciliul, Newman îl prevăzuse. În afară de asta, câteva documente ale conciliului, îndeosebi Dei verbum (constituția dogmatică despre revelația divină) și Lumen gentium (constituția dogmatică despre Biserică) reflectă clarviziunea și influența lui Newman.

În afară de a prevedea Conciliul al II-lea din Vatican, John Henry Newman poate fi o călăuză privilegiată pentru receptarea și asimilarea permanentă a conciliului. De fapt, Newman este un reprezentant excepțional al viziunii și al ideii specific catolice. Scrierile lui revelează o generozitate de spirit care înaintează prin incluziune și nu prin reducție: o deschidere la prezența și la promisiunea multiformă a lui Dumnezeu. Newman întrupează exortația sfântului Paul adresată filipenilor: "În rest, fraților, preocupați-vă de acestea: toate cele adevărate, toate cele demne, toate cele drepte, toate cele curate, toate cele plăcute, toate cele vrednice de laudă, tot ce e nobil, ce e drept, ce e curat, ce e vrednic de iubire, ce e vrednic de cinste, dacă ceva este virtute sau onorabil" (4,8).

Totuși, această deschidere și această inclusivitate nu sunt niciodată nediscriminate. Newman combină, cu o modalitate foarte deosebită, generozitatea spiritului și iscusința. Proza lui dibace și cristalină este expresie fericită a unei minți obișnuită să diferențieze și să deosebească pentru a evita o sinteză superficială și grăbită. Viziunea intelectuală și spirituală a lui Newman nu constrânge harul și nu canonizează natura.

În felul acesta el celebrează "conștiința" ca "ecou al glasului lui Dumnezeu" și, în același timp, recunoaște cât suntem de dispuși să sufocăm acel ecou în funcție de preferințele noastre și de prejudecățile noastre. Afirmă că "nimănui nu i-a fost negată o revelare a lui Dumnezeu: harul este într-adevăr pretutindeni, însă Newman ne avertizează de faptul că numai "o parte a lumii s-a bucurat de o revelație autentică". Nu totul este har.

În decursul vieții sale lungi, de la convertirea în anii adolescenței la discursul din "bilet" cu ocazia primirii informației formale a numirii sale de cardinal, nu a fost decât un unic criteriu personal al spiritului generos și al discernământului rafinat al lui Newman: Domnul întrupat, Isus Cristos. Prima Scrisoare a lui Ioan avertizează: "Iubiților, să nu dați crezare oricărui duh, vi verificați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu... orice duh care îl mărturisește pe Isus Cristos venit în trup este de la Dumnezeu" (4,1 și 2). Toate tânjirile umane spre Dumnezeu, care sunt într-adevăr pline de har, au în Cristos izvorul și împlinirea. Cum declară Newman în marea sa operă A Grammar of Assent: "toată Providența lui Dumnezeu este centrată pe El".

Într-o epocă în care teologia revelației era în mod prevalent considerată în termeni "proporționali", Newman a fost ferm în revendicarea unei modalități "personaliste" pentru revelația divină, împlinită în Cristos. În The Influence of natural and Revealed Religion Respectively, a doua din marile sale Predici la Universitatea din Oxford, vorbește despre economia divină a revelației ca "metodă de concretizare". De exemplu afirmă că principii filozofice abstracte cum ar fi Cuvântul, Lumina, Viața, Adevărul, Înțelepciunea, se concretizează în Cristos. Ceea ce altminteri ar rămâne "la nivel de noțiune", devine "real" în El, afect concret, viu, entuziasmant și imitație inspiratoare. Newman rezumă convingerea sa cu acest cuvinte: "Este Întruparea Fiului lui Dumnezeu mai degrabă decât orice doctrină scoasă dintr-o viziune parțială a Scripturii (oricât ar fi de adevărată și importantă) fundamentul vieții sau al prăbușirii Bisericii".

Este vrednic de menționat că textul scripturistic, sau punctul de plecare al acestei predici magnifice, care folosește la orientarea întregii expuneri a lui Newman, este începutul Primei Scrisori a lui Ioan. Acestea sunt exact aceleași versete pe care părinții de la Conciliul al II-lea din Vatican le-au proclamat în introducerea la Dei Verbum, expunând, în felul acesta, viziunea lor profund de concretă despre revelație: "Vă vestim viața cea veșnică ce era la Tatăl și care ni s-a arătat - ce am văzut și am auzit vă vestim și vouă pentru ca și voi să aveți comuniune cu noi, iar comuniunea noastră este cu Tatăl și cu Fiul său Isus Cristos".

La fel de vrednic de menționat este faptul că printre cei care s-au angajat mai mult în elaborarea lui Dei Verbum era tânărul teolog Joseph Ratzinger, a cărui cunoaștere și a cărui apreciere a lui Newman au fost demonstrate pe larg. Deci, a-l considera pe Newman ca unul din părinții conciliului nu înseamnă numai a-i atribui un titlu "onorific", ci a celebra rolul pe care l-a desfășurat în dubla misiune a conciliului de ressourcement și actualizare.

Deși, pentru Newman, "metoda de personalizare" își are exprimare și întrupare normativă maxime în Cristos, ea se extinde și la "trupul credincioșilor, sau Biserică, considerați locuință a unicului Duh Sfânt: deoarece Biserica, Trupul lui Cristos, este învestită cu o responsabilitate metaforică și este ținută să acționeze ca unitate, cu scopurile practice de a influența și a orienta conduita umană". În asta se recunosc anticipări clare ale înțelegerii din partea Conciliului al II-lea din Vatican a faptului că Biserica este "în Cristos, într-un fel sacramentul, adică semnul și instrumentul unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc".

Așadar, căutând să receptăm și să ne însușim din nou conciliul, John Henry Newman poate să ne ajute în privința semnificației cruciale a expresiei "în Cristos". Generozitatea sa de spirit și discernământul sensibil au fost mereu ancorate în dedicarea totală a inimii și a minții lui Cristos, care a dat viață rugăciunii sale și a luminat drumul său. Viziunea sa și gândirea sa ar putea să fie în mod generos inclusive, pentru că sunt profund înrădăcinate în unicul Domn și Mântuitor, Isus Cristos. Fie Newman fie Conciliul al II-lea din Vatican îl proclamă cu bucurie pe Cristos ca Lumen gentium, lumină a națiunilor. Inclusivitatea lor catolică derivă din propriul crez cristologic.

(După L'Osservatore Romano, 16 septembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat