Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul englez și drumul spre sfințenie

Drumul dificil al unui hipersensibil
De Inos Biffi

Cu câțiva ani înainte ca să moară John Henry Newman, episcopul de Birmingham, numit Ullathorne, după ce l-a întâlnit, comenta: "M-am simțit micșorat în fața prezenței sale. Înlăuntrul acestui om există un sfânt". Era o convingere răspândită, recunoscută chiar și de cardinalul Manning, care anterior nu avusese sentimente de excesivă simpatie față de Newman, ca să nu spunem că, împreună cu părintele numit Faber, îl combătuse puternic și fusese - sunt cuvintele lui Newman - nedrept față de el.

În elogiul funebru cardinalul Manning declara: "După amintirea noastră, nici un englez nu a fost obiectul unei venerații așa de vii și sincere. A fost centrul multor suflete, care au mers la el, ca învățător, călăuză și consilier timp de mulți ani. O viață frumoasă și nobilă". S-ar putea spune asta pentru sfințenia lui: "frumoasă și nobilă" și învăluită de discreția și de vălul tăcerii. Nu găsim în Newman forme "impresionante" sau manifestări excesive în concepția sa și în experiența sa de viață creștină, ci un simț viu și senin al "măsurii", un echilibru departe de orice exasperare, o înnăscută dezlipire de lucrurile din această lume și o clară trăsătură de umor, când mai dulce când mai amar, care sunt probabil printre motivele simpatiei sale față de Filip Neri și ale alegerii de a fi discipolul său.

De fapt, el era un admirator nemărginit și foarte evlavios al întemeietorului oratoriului, așa cum revelează reflecțiile și rugăciunile sale în Novena sfântului Filip Neri, sau Litaniile sfântului Filip, pe care-l invoca: "Erou ascuns", "Sfânt vrednic de iubire", "Părinte preadulce", "Inimă de foc", "Lumină de bucurie sfântă".

Prin mijlocirea lui implora: "Dobândește-mi harul resemnării perfecte în fața voinței lui Dumnezeu, al indiferenței față de lucrurile din această lume, și să țin ochii îndreptați încontinuu spre cer, în așa fel încât eu să nu supăr niciodată providența divină, să nu-mi pierd sufletul, să nu fiu niciodată trist". Și într-o meditație a sa cerea: "Domnul meu, unicul meu Dumnezeu, Deus meus et omnia, nu permite ca eu să alerg după ceea ce este zadarnic. Totul este umbră și deșertăciune aici pe pământ - va recita asta și epigraful său -. Păstrează inima mea foarte fragilă și sufletul meu slab sub ocrotirea divină. Atrage-mă la tine dimineața, la amiază și seara".

S-ar putea spune că sfințenia lui Newman a fost marcată de "rafinament", care, după părerea lui - așa cum le explica oratorienilor săi - "scoate în evidență și face atractivă sfințenia interioară, în același mod în care darul elocvenței exaltă raționamentul logic".

Însă noblețea și rafinamentul sfințeniei nu înseamnă ușurință sau lipsă de dificultăți. De fapt, Newman, ca orice discipol al Domnului, a parcurs un drum presărat cu dificultăți și marcat de cotituri fundamentale și dureroase de "convertire".

Era înainte de toate temperamentul său. El trebuia să purifice o hipersensibilitate ușor vulnerabilă și ascuțită, o susceptibilitate care se ofensa ușor, o "fermitate de oțel" (Bouyer) pătrunzătoare, înclinată să reacționeze cu ironie înțepătoare, în afară de defectul comun al intelectualilor al unui gust excesiv față de discuția subtilă.

Și aici putem observa că nu există temperamente avantajate sau dezavantajate în privința sfințeniei, ci o chemare identică pentru toți de a transforma natura cu ajutorul harului, și vine în minte ceea ce însuși Newman spunea despre Ciril din Alexandria: "Ciril, o știu, este un sfânt; dar nu înseamnă că era un sfânt în anul 412. Printre cei mai mari sfinți se găsesc și cei care în prima parte a vieții au comis acțiuni nici pe departe sfinte. Nu cred că lui Ciril ar putea să-i facă plăcere ca faptele sale istorice să fie luate pe măsura sfințeniei sale interioare".

Cât privește etapele drumului lui Newman spre sfințenie - în orice caz imediat sunt deschise numai spre privirea infailibilă a lui Dumnezeu - putem discerne ca primă etapă aceea a "marii schimbări de gânduri" care l-a atins, la vârsta de cincisprezece ani, în toamna anului 1816. El a fost pătruns atunci de claritatea luminoasă, care nu se va mai stinge, a "două și numai două ființe absolute", "eu"-ul său și "Creatorul" său, care "i s-a impus, în mod intim, fără intermediari", nu ca o idee abstractă, ci în consistența unei Ființe vii, așa cum fapte vii erau pentru el misterele credinței sau marile dogme cum ar fi Treimea, Întruparea, Răscumpărarea. Tot în timp primei sale convertiri, îl impresionase o expresie a lui Walter Scott, care a devenit un program: "Sfințenia mai mult decât pacea".

O altă etapă decisivă în itinerarul spiritual al lui Newman a fost depășirea liberalismului care începea să-l facă să prefere "excelența intelectuală în locul celei morale" și au fost providențiale călătoria în Mediterana, boala în Sicilia, descoperirea orgoliului său, implorarea Luminii și propunerea de a merge sub călăuzirea ei. Sfințenia lui Newman apare ca o creștere perseverentă și fără zgomot a corespunderii punctuale la această Lumină.

Apoi a venit "convertirea" la Biserica catolică, unde, cu toată sfâșierea dezlipirii de vechea Biserică, de prieteni și de rude, iese în evidență fidelitatea eroică față de conștiință și în același timp față de voința lui Dumnezeu pe care o vedea reflectată în ea.

Dar chiar după această convertire începe "viața lui așa de lungă și adesea obositoare", de-a lungul căreia nu aveau să lipsească situații dificile și profunde motive de suferință, în fața unor clare semne de descurajare, a unor manevre tulburi, a unor ani de marginalizare și de izolare.

Putem urmări aceste încercări îndeosebi în Scrieri autobiografice. În anul 1860 el constata și scria în jurnalul său: "Nu am nici un prieten la Roma, am lucrat în Anglia unde n-am fost înțeles și unde m-au atacat și disprețuit. Se pare că am căzut în multe eșecuri", și va adăuga: "Cred că spun toate acestea fără amărăciune". De asemenea nota el: "Cât de tristă și solitară a fost viața mea de când am devenit catolic (...), de când am făcut marele sacrificiu la care mă chema Dumnezeu. El m-a compensat în mii de moduri, și așa de mult. Mi-a însemnat drumul meu cu mortificații aproape neîntrerupte. Voința sa binecuvântată nu mi-a acordat mult succes în viață. De când sunt catolic mi se pare că nu am avut decât insuccese personale".

Și adăuga în ianuarie 1863 - Newman avea 62 de ani -: "Nu mă uimesc de încercări, care sunt moștenirea noastră aici pe pământ; ceea ce mă amărăște este că, atât cât pot vedea, am făcut așa de puțin, în mijlocul tuturor acestor încercări ale mele. Viața mea a fost tristă pentru că, dacă privesc în urmă, ea a fost un mare eșec". În anul 1867, recunoscând timpul lung în care Domnul îl abandonase uitării și calomniei, nota: "Mă voi pune sub imaginea patriarhului Iob, fără pretenția de a mă compara cu el", dar adăuga, simțindu-se dezlipit de toate: "Acum sunt într-o stare de liniște. Nimic din ceea ce mi s-a întâmplat nu împiedică bucuria mea interioară, sau mai degrabă aceste vicisitudini exterioare au contribuit în mod magnific la ea"; și după doi ani recunoștea: "Providența lui Dumnezeu a fost minunată față de mine prin toată viața mea".

Sfințenia lui Newman s-a format în mod deosebit prin credința, speranța și caritatea cu care el a știut îndelung și cu răbdare să primească această formă de cruce, cu atât mai dureroasă cu cât era mai vie sensibilitatea sufletului său și iubirea sa față de adevăr și dreptate.

Dar nu numai citind Jurnalul său noi putem observa pasiunea lui pentru sfințenie: toate scrierile sale, chiar și cele mai teoretice, revelează cu transparență această dorință profundă. Să ne gândim la Predicile parohiale liniștite și sobre - în care se găsește toată ascultarea sa neîntreruptă a Cuvântului lui Dumnezeu -, la compozițiile lirice, în care se amestecă sfințenia și poezia, la Meditații și Rugăciuni, și la acele profiluri captivante ale Părinților, a căror companie îl fascina.

Bremond afirmă că Newman îi alegea pe Părinți înainte de toate ca prieteni: prieteni sfinți, așa încât orele dedicate lor erau "un fel de rugăciune". Și se observă imediat asta: intimitatea cu Vasile, Grigore din Nazianz, Crizostomul, Augustin, și alții, erau o școală concretă și intensă de sfințenie, și efectiv colaborau la crearea ei în cel care le reconstruia peripețiile și le împărtășea viața interioară. Spunea tot Bremond: "Cine nu iubește sfințenia, nu-i iubește pe sfinți".

Newman arată că iubește atât pe sfinți cât și sfințenia.

(După L'Osservatore Romano, 13-14 septembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat