Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Biletul Speech" al lui John Henry Newman
cu ocazia ridicării la demnitatea de cardinal

În dimineața de luni 12 mai (1879), părintele Newman a mers la Palazzo della Pigna, reședința cardinalului Howard, care-i pusese la dispoziție apartamentul său pentru a-l primi pe trimisul Vaticanului, purtătorul "biletului" cu care cardinalul Secretar de Stat îl informa că, în Consistoriul secret încheiat de puțină vreme, Sanctitatea Sa Leon al XIII-lea l-a învrednicit cu ridicarea lui la rangul de cardinal. La ora unsprezece, sala era foarte populată de catolici englezi și americani, ecleziastici și laici, precum și de multă nobilime romană și demnitari ai Bisericii, reuniți pentru acea ocazie. Puțin după miezul zilei, a fost anunțată sosirea trimisului Consistoriului. Acesta a încredințat "biletul" părintelui Newman, care, desfăcând sigiliul, l-a dat E.S. Mons. Clifford, episcop de Clifton, pentru a-l citi celor prezenți. Trimisul îl informa pe noul cardinal că Sanctitatea Sa îl va primi în dimineața următoare în Vatican la orele zece, pentru conferirea beretei, adăugând obișnuitele felicitări, la care el a răspuns cu ceea ce a trecut în istorie ca "Biletul Speech".

* * *

Vă mulțumesc, monseniore, pentru că sunt părtaș de înalta onoare pe care Sfântul Părinte a binevoit s-o confere umilei mele persoane (cuvinte pronunțate de Newman în italiană) și dacă Vă cer permisiunea să continui discursul meu, nu în limba Dumneavoastră așa de muzicală, ci în iubita mea limbă maternă, este pentru că în aceasta pot exprima mai bine ceea ce simt la vestea pe care Dumneavoastră mi-ați comunicat-o.

Aș vrea înainte de toate să exprim uimirea și profunda recunoștință pe care am simțit-o și pe care o simt încă pentru mărinimia și iubirea Sfântului Părinte pentru că m-a ales la o onoare așa de imensă. A fost cu adevărat o mare surpriză. Nu mi-a trecut niciodată prin minte că sunt vrednic de ea și mi s-a părut așa de mult în contrast cu evenimentele din viața mea. A trebuit să trec prin multe încercări, însă apropiindu-mă de acum la capătul a toate, mă simțeam în pace. Totuși, oare nu e posibil că eu am trăit atâția ani tocmai pentru a vedea ziua aceasta?

E greu chiar și de gândit cum aș fi putut înfrunta o atare emoție dacă Sfântul Părinte n-ar fi făcut un ulterior gest de mărinimie față de mine, arătând astfel un alt aspect al naturii sale plină de finețe și de bunătate. El a intuit tulburarea mea și a voit să-mi explice motivele pentru care m-a ridicat la atâta onoare. Împreună cu cuvintele de încurajare, mi-a spus că decizia lui era o recunoaștere a zelului meu și a slujirii mele pe care am adus-o timp de atâția ani Bisericii catolice; în afară de asta, el era sigur că creștinii catolici englezi și chiar toată Anglia protestantă aveau să se bucure de faptul că eu voi primi un semn al favorului său. După aceste cuvinte binevoitoare ale Sanctității Sale, aș fi fost chiar insensibil și ingrat dacă aș mai fi avut ezitări.

Acest lucru el a avut grijă să-mi spună, și ce puteam eu dori mai mult? În lunga mea viață am comis multe greșeli. Nu am nimic din acea perfecțiune sublimă care se găsește în scrierile sfinților, adică absoluta lipsă de erori. Dar ceea ce cred că pot spune cu privire la tot ceea ce am scris este aceasta: intenția mea dreaptă, lipsa de scopuri personale, simțul ascultării, disponibilitatea de a fi corect, tema de a greși, dorința de a sluji sfânta Biserică, și, numai prin milostivire divină, un anumit succes. Și îmi place să pot adăuga că încă de la început m-am opus unei mari nenorociri. Timp de treizeci, patruzeci, cincizeci de ani am încercat să contrastez cu toate forțele mele spiritul liberalismului în religie. Niciodată sfânta Biserică n-a avut necesitate mai mare de cineva care să se opună liberalismului mai mult ca astăzi, când, vai, e vorba de acum de o eroare care se extinde ca o capcană mortală asupra întregului pământ; și cu această ocazie, așa de mare pentru mine, când este natural ca eu să extind privirea la toată lumea, la sfânta Biserică și la viitorul ei, sper că nu va fi considerat inoportun ca eu să reînnoiesc acea condamnare pe care am rostit-o deja așa de des.

Liberalismul în domeniul religios este doctrina conform căreia nu există niciun adevăr pozitiv în religie, ci un crez are aceeași valoare ca și altul, și aceasta este o convingere care capătă în fiecare zi mai mult credit și forță. Este împotriva oricărei recunoașteri a unei religii ca adevărată. Învață că toate trebuie să fie tolerate, deoarece pentru toate este vorba de o problemă de opinii. Religia revelată nu este un adevăr, ci un sentiment și o preferință personală; nu un fapt obiectiv sau miraculos; și este un drept al fiecărui individ să o facă să spună ceea ce lovește mai mult fantezia sa. Devoțiunea nu se întemeiază în mod necesar pe credință. Se pot frecventa Bisericile protestante și Bisericile catolice, se poate sta la masa amândurora și a nu aparține nici uneia. Se poate fraterniza și avea gânduri și sentimente spirituale în comun, fără nici măcar a pune problema unei doctrine comune sau a simți exigența ei. Așadar, deoarece religia este o caracteristică așa de personală și o proprietate așa de privată, trebuie în mod absolut ignorată în raporturile dintre persoane. Și chiar dacă unul ar schimba religia în fiecare dimineață, de ce ar trebui să te intereseze pe tine? A cerceta asupra religiei altuia nu este mai puțin indiscret decât a cerceta asupra resurselor sale economice sau asupra vieții sale familiare. Religia nu este deloc un colant al societății.

Până acum puterea civilă a fost creștină. Chiar și în națiunile separate de Biserică, așa cum este a mea, atunci când eram tânăr era valabilă încă zicala: "Creștinismul este legea țării". Acum această structură civilă a societății, care a fost creație a creștinismului, respinge creștinismul. Zicala, și atâtea altele care rezultau, a dispărut sau dispare, și pentru sfârșitul secolului, dacă Dumnezeu nu intervine, va fi complet uitată. Până acum se credea că era suficientă religia cu sancțiunile sale supranaturale pentru a asigura populației noastre legea și ordinea; acum filozofi și politicieni tind să rezolve această problemă fără ajutorul creștinismului. În locul autorității și învățăturii Bisericii, ei susțin înainte de toate o educație total secularizată, menită să dea de înțeles fiecărui individ că este a fi ordonat, silitor și sobru se întoarce în folosul său personal. Apoi se furnizează marile principii care trebuie să înlocuiască religia și pe care masele astfel educate ar trebui să le respecte, adevărurile etice fundamentale în sensul lor cel mai larg, dreptatea, bunăvoința, onestitatea, etc.; experiența dobândită; și acele legi naturale care există și acționează în mod spontan în societate și în lucrurile sociale, atât fizice cât și psihologice, de exemplu, în conducere, în comerț, în finanțe, în domeniul sanitar și în raporturile dintre națiuni. Cât privește religia, ea este un lux privat, pe care unul și-l poate permite, dacă vrea, dar pe care desigur trebuie să-l plătească, și pe care nu poate nici s-o impună altora nici să-i deranjeze practicând-o el însuși.

Caracteristicile generale ale acestei mari apostazii sunt identice pretutindeni; însă în amănunte variază în funcție de țară. Voi vorbi despre țara mea pentru că o cunosc mai bine. Mă tem că ea va avea aici o mare continuare, chiar dacă nu-mi pot imagina cum se va termina. La prima vedere s-ar putea crede că englezii sunt prea religioși pentru un mod de a gândi care în restul continentului european apare întemeiat pe ateism; însă nenorocirea noastră este că, în pofida aceasta, ca și în altă parte, conduce la ateism, aici el nu se naște în mod necesar din ateism. Trebuie amintit că sectele religioase, apărute în Anglia în urmă cu trei secole și astăzi așa de puternice, s-au opus în mod feroce unirii Bisericii și a statului și ar vrea descreștinarea monarhiei și a întregului său aparat, susținând că o astfel de catastrofă ar face creștinismul mai pur și mai puternic. Apoi, principiul liberalismului ne este impus chiar de circumstanțe. Să luăm în considerare consecințele tuturor acestor secte. Cu toată probabilitatea ele reprezintă religia a jumătate din populație; și să nu uităm că guvernul nostru este o democrație. Este ca și cum, într-o duzină de persoane luate la întâmplare de pe stradă și care cu siguranță au cota lor de putere, s-ar găsi până la șapte religii diferite. Ori, cum pot găsi unanimitate de acțiune în domeniul local și național atunci când fiecare se bate pentru recunoașterea propriei denumiri religioase? Orice decizie ar fi blocată, afară de cazul în care argumentul religios este complet ignorat. Altceva nu trebuie făcut. Și în al treilea rând, să nu uităm că în gândirea liberală există mult care este bun și adevărat; e suficient să cităm, de exemplu, principiile de dreptate, onestitate, sobrietate, autocontrol, bunăvoință care, așa cum am notat, sunt printre cele mai proclamate principii ale sale și constituie legi naturale ale societății. Numai când ne dăm seama că această frumoasă listă de principii este menită să pună deoparte și să elimine complet religia, suntem constrânși să condamnăm liberalismul. Într-adevăr, n-a existat niciodată un plan al Dușmanului așa de abil proiectat și cum mai multe posibilități de reușită. Și, de fapt, el își atinge pe larg scopurile sale, atrăgând în propriile rânduri foarte mulți oameni capabili, serioși și onești, bătrâni stimați, înzestrați cu o lungă experiență, și tineri cu speranțe frumoase.

Iată cum este situația în Anglia, și este un bine ca toți să ne dăm seama; dar să nu se creadă deloc că eu sunt înspăimântat din cauza asta. Desigur că-mi pare rău, pentru că eu cred că poate dăuna multor suflete, dar nu mă tem deloc că are capacitatea de a împiedica victoria Cuvântului lui Dumnezeu, a sfintei Biserici, a Regelui nostru atotputernic, Leul din tribul lui Iuda, Cel Credincios și Cel Adevărat, și a Vicarului său pe pământ. De altfel, de prea multe ori creștinismul s-a aflat în ceea ce părea să fie un pericol de moarte; pentru ce trebuie acum să ne înspăimântăm în fața acestei noi încercări. Acest lucru este absolut sigur; ceea ce în schimb este nesigur, și în aceste mari provocări de obicei este nesigur, și reprezintă de obicei o mare surpriză pentru toți, este modul în care din când în când Providența îi ocrotește și îi salvează pe aleșii săi. Uneori dușmanul se transformă în prieten, uneori este despuiat de virulența și agresivitatea sa, uneori care bucăți de unul singur, uneori atacă atât cât e suficient, în folosul nostru, apoi dispare. În mod normal Biserica nu trebuie să facă altceva decât să continue să facă ceea ce trebuie să facă, în încredere și în pace, să stea liniștită și să aștepte mântuirea lui Dumnezeu. "Cei umili vor moșteni pământul și se vor bucura de multă pace" (Ps 37,11)

Card. John H. Newman

____________
- Acest discurs a fost imediat transmis de corespondentul roman al ziarului englez The Times și a fost publicat în întregime, în ziua următoare.
- Textul a fost tradus și de P. Armellini, SJ, în italiană și publicat în întregime de L'Osservatore Romano din ziua următoare. Civilta Cattolica a comentat discursul calificându-l ca foarte important.
- Noua traducere din textul original, publicat în: Newmann J.H., My Compaign in Ireland, Aberdeen, 1896, pag. 393-400.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat