Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Caritas in veritate" a lui Benedict al XVI-lea: reflecții pastorale

De Stefano Fontana*

"Caritas in veritate" trebuia să fie o enciclică despre dezvoltare, și conform planului originar, ar fi trebuit să comemoreze aniversarea a 40 de ani a enciclicei Populorum progressio (PP) a lui Paul al VI-lea. Însă nu mă tem să spun că ea este mult mai mult decât o enciclică despre dezvoltare. Din punctul meu de vedere tema ei este "locul lui Dumnezeu în lume" și privirea reciprocă între Biserică și lume, credință și rațiune, natură și supranatură. În CV problema socială nu numai că devine "problema antropologică", ci devine chiar "problema teologică": întocmai locul lui Dumnezeu în lume.

Precizări metodologice

O primă caracteristică a lui CV este oricum referința la PP a lui Paul al VI-lea. Cu toate că, din multe motive, data din 2007 nu a fost respectată, enciclica menține o importantă referință la PP și la Paul al VI-lea. Între altele, această referință asumă două aspecte de mare importanță. Primul se referă la amintirea acestui pontif și recunoașterea măreției sale și pentru Doctrina socială a Bisericii. Nu trebuie uitat că mulți au vorbit în trecut despre "incertitudini" ale lui Paul al VI-lea în acest domeniu, văzute ca semn al unei regândiri a naturii doctrinei sociale a Bisericii după liniile teologice care o interpretau ca ideologie. Se spunea că Vatican II nu a dedicat o atenție sistematică doctrinei sociale a Bisericii și folosise expresia în mod marginal. Când în anul 1971 Paul al VI-lea a publicat Octogesima adveniens nu în formă de enciclică dar de scrisoare apostolică, deci o diminutio, mulți au citit în asta un ulterior semn că și în magisteriul lui Paul al VI-lea doctrina socială a Bisericii nu mai asuma rolul ocupat precedent la Conciliu. Toate acestea însuflețeau distincția între două doctrine sociale ale Bisericii una preconciliară și una postconciliară, dacă nu chiar nepropunerea doctrinei sociale a Bisericii după Conciliu. De vreme ce asemenea poziții sunt încă, și pe larg, prezente, este de mare semnificație că Benedict al XVI-lea a recitit magisteriul lui Paul al VI-lea ca deloc incert sau slab față de doctrina socială a Bisericii, ci, mai mult, puternic propunător și clarvăzător. De fapt el spune despre PP că trebuie considerată ca Rerum novarum din epoca postconciliară și subliniază legăturile strânse ale acestei enciclice cu Humanae vitae din 1968, anticipare ante litteram că deja atunci problema socială se punea ca problemă antropologică.

La reevaluarea, dacă putem spune așa, a lui Paul al VI-lea, CV asociază ideea că punctul de vedere al doctrinei sociale a Bisericii este "tradiția apostolică" și că nu este posibil a separa două doctrine sociale ale Bisericii, una preconciliară și alta conciliară. Să vedem pe scurt aceste două aspecte importante.

Mult timp s-a susținut că a porni de la revelația transmisă în tradiția apostolică făcea din doctrina socială a Bisericii un sistem deductiv. La asta se contrapunea o procedură inductivă. Punctul de plecare, sau chiar punctul de vedere, trebuia să fie situația, practica sau datele științelor umane. E vorba de poziții tipice ale anilor Șaizeci și Șaptezeci din secolul trecut, dar încă foarte prezente printre teologicii și profesorii din Institutele de Științe Religioase. Deja la Aparecida, în fața episcopatului latinoamerican și apoi în CV, Benedict al XVI-lea afirmă în schimb că punctul de vedere - sau locul hermeneutic - este credința apostolică, și că a porni de la situație, de la practica sau numai de la științele umane este ideologic. El răstoarnă astfel parcursul, semnalând că și magisteriul lui Paul al VI-lea, ca de altfel Conciliul, este pe această linie.

Însă tradiția apostolică este una singură și iată aplicarea hermeneuticii continuității Conciliului al II-lea din Vatican și la doctrina socială a Bisericii [mai recent, papa a aplicat-o și la figura preotului]. Câte manuale de doctrină socială a Bisericii care arătau, articulau și sistematizau această contrapoziție ar trebui revizuite și rescrise! Aceste contrapoziții sunt rod al suprapunerii la doctrina socială a Bisericii a unor categorii ideologice străine de ea, care împiedică recunoașterea adevăratului ei mesaj.

O nouă evaluare a economiei

O a doua caracteristică a lui CV este o nouă considerare a activității economice. Afirmația probabil cea mai surprinzătoare este că logica darului trebuie să fie prezentă încă de la început în activitatea economică normală. Acest principiu este repetat de mai multe ori în enciclică și articulat și cu criterii științifice bune, precum și teologice și morale. Este un principiu cu multiple consecințe: nu este mai întâi a produce și apoi a distribui; economia nu poate să fie separată de societate ca și cum prima ar avea în vizor eficiența și a doua solidaritatea; subîmpărțirea între public și privat sau între non profit și profit nu mai sunt suficiente pentru a interpreta realitatea economiei; gratuitatea și darul nu se referă numai la al treilea sector, ci și la sectorul privat și la cel așa-numit public; experții trebuie să se angajeze pentru a configura din punct de vedere juridic și științific noi forme de întreprindere; întreprinderea trebuie înțeleasă în mod polivalent cu posibilitatea de schimburi reciproce între diferitele tipuri de întreprinzători; și așa mai departe.

Un punct, în această privință, este de importanță fundamentală. Piața este înțeleasă ca locul care face disponibile bunurile. Papa susține - dar sunt de acum mulți economiști care spun asta - că piața, pentru a funcționa, are nevoie de bunuri indisponibile. Pentru a putea produce piața trebuie să presupună bunuri pe care ea însăși nu le poate produce. Pornind de la această constatare pentru economie, CV o lărgește la întreaga realitate, susținând că întreaga dezvoltare umană se întemeiază pe o vocație care nu-i este disponibilă, dar care-i vine în întâmpinare în dar. Nici un nivel de realitate nu-și poate da singur adevărul său. Atunci când un nivel al realității se închide în el însuși, presupunând că-și poate fi suficient sieși, devine prizonier al lui însuși. Fără Dumnezeu, omul poate produce numai o dezvoltare dezumanizată.

Trei noi domenii tematice

Această idee hermeneutică fundamentală este aplicată de Benedict al XVI-lea la trei mari tematici din actualitatea istorică: ateismul și religiile, ambientul și natura umană, tehnica și bioetica. Nici o enciclică precedentă nu tratase în mod așa de amplu și aprofundat aceste elemente care au apărut în mod năvalnic după vestita "criză a ideologiilor" și care conțin în sine ideologii preocupante.

Dacă dezvoltarea are nevoie să se alimenteze cu o vocație care să fie alta de la sine, ateismul este dușmanul dezvoltării. Și, spune papa, nu numai ateismul militant și persecutor al religiei, ci și ateismul indiferenței, sau nihilismul, care este în mod sistematic răspândit prin propagandă și în societățile care odinioară erau creștine. Ateismul sufocă energiile cele mai autentice ale omului, îi aplatizează angajarea pe obiective meschine, strică relațiile umane și îi împiedică pe oameni să se sacrifice pentru ceea ce într-adevăr este frumos și mare.

Deci libertatea de religie este un drept fundamental pentru dezvoltare, dar trebuie să fie înțeleasă corect. Ea nu comportă faptul ca toate religiile să fie puse pe același plan - adică nu comportă indiferența religioasă. Există arbitrul, statul, care garantează libertatea de religie dar știe și să fluiere vreun fault, atunci când religiile amenință drepturile umane și binele comun. Apoi există jucătorii, și printre ei catolicii, care nu trebuie renunțe la jucarea partidei lor pentru că asta ar ofensa celelalte religii. Libertatea de religie nici nu elimină rațiunii politice angajarea de a evalua atunci când ele comportă o lezare a drepturilor umane, nici nu cere ca să se constituie un loc public neutru de religie ca în modelul francez, nici nu cere ca creștinii să trebuiască să renunțe la evanghelizare.

Grija față de ambient și apărarea naturii umane trebuie să fie mereu legate împreună. Natura nu trebuie disprețuită, dar nici nu trebuie sacralizată în noi forme de păgânism. Ecologismul riscă să devină o nouă religie. Ocrotirea ambientului natural nu trebuie să se refere numai la aer și la apă ci și mai ales la om. Creștinul are obligația de a apăra creația, prima dintre toate natura persoanei umane care aparține și ea creației, și nu numai focile. Apărarea vieții și a familiei nu poate să fie separată de apărarea naturii. Viceversa ecologia devine ideologie. Apărarea vieții umane este tratată de CV în trei rânduri și este legată în mod organic cu toate temele dezvoltării adevărate. Nu va mai fi posibil, de acum înainte, să se vorbească despre ecologie și despre dezvoltare uitând tematicile vieții.

În sfârșit tehnica. Întregul capitol al VI-lea este dedicat acestei teme, cu pasaje de mare profunzime. Tehnica este văzută și ca extremă configurare a refuzului unui sens, deci ca extrem dușman al dezvoltării, deoarece o reduce maxim la creșterea sau la mărirea PIB-ului. Enciclica vede pericolul tehnicismului în multe aspecte ale vieții noastre sociale: în finanțarizarea economiei, în mass-media, în ajutoarele date dezvoltării care folosesc mai mult pentru a menține aparatele decât pentru a favoriza ieșirea din sărăcie, etc. Dar îl vede mai ales în domeniul bioetic. Există un genocid în desfășurare și aproape nimeni nu vorbește despre asta. Datele publicate recent de IPF din Madrid sunt îngrozitoare. Avortul este fenomen de masă, noile practici diagnostice prenatale ajung de acum în mod automat la avort atunci când s-ar găsi vreo boală chiar și numai ipotetică în făt, este în desfășurare o selecție eugenetică nemiloasă fie în privința sănătății celui care trebuie să se nască fie în privința sexului său care îngrozesc, tentativele de a nega natura complementară de bărbat și femeie și de a pune mâinile pe însăși identitatea umană dau fiori, cu însămânțarea artificială s-a trecut de un prag dincolo de care nu mai e posibil a vorbi despre respectarea demnității umane. Papa spune că aici problema socială a devenit problema antropologică.

Locul lui Dumnezeu în lume

Aș vrea la acest punct să indic a patra și ultima caracteristică a lui CV, o schemă hermeneutică pe care ea o indică și care poate să ne fie de mare ajutor și în activitatea noastră pastorală. Am spus la început că CV are ca temă de fond locul lui Dumnezeu în lume. Nu este o temă nouă dacă Rerum novarum spunea că nu există soluție la problema socială în afara Evangheliei, dacă PP afirma că principalul factor de dezvoltare este Evanghelia și dacă Centesimus annus spune că Biserica are un drept de cetățenie în societate. Cu alte cuvinte doctrina socială a Bisericii nu poate renunța la pretenția că, așa cum spune CV, creștinismul nu este numai util ci și indispensabil pentru construirea unei adevărate dezvoltări umane. Dar iată punctul: cum poate această pretenție să nu sufoce autonomia realităților pământești, responsabilitatea umană, lumina rațiunii și importanța cunoștințelor științifice? Din punct de vedere pastoral este vorba de o problemă cheie. CV o rezolvă în acest mod: lumina care vine de la Cristos - a se reciti Gaudium et spes cu privire la acest punct - îl dezvăluie omului pe om, nu-i sugrumă capacitățile ci îl face și mai mult capabil de sine, mai matur. Lumina revelației nu sufocă lumina rațiunii, ci o ajută să fie ea însăși. Credința creștină poate dialoga cu științele omului deoarece nu le mortifică ci le invită să coboare mai mult în profunzime înlăuntrul lor și să producă roadele lor cele mai bune. Pretenția credinței creștine de a fi "cu față umană" trezește rațiunea, o împiedică să fie prizonieră a ei însăși și o invită să nu se oprească niciodată. Pentru aceasta pretenția creștină de a fi religio vera nu este o impunere, ci un dialog cu rațiunea, desigur nu cu orice tip de rațiune, ci numai cu aceea care nu refuză invitația de a se lărgi care-i derivă de la credință.

* Stefano Fontana este director al Observatorului Internațional "Cardinal Van Thuân" despre doctrina socială a Bisericii.

(După Zenit, 9 septembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat