Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Newman și căutarea adevărului

Interviu luat lui Cristina Siccardi, biografă a viitorului fericit

De Carmen Elena Villa

După ce a călătorit timp de cinci ore sub ploaie, la 8 octombrie 1845, preotul pasionist Domenico Barberi l-a întâlnit pe pastorul anglican de atunci John Henry Newman (Londra 1801 - Birmingham 1890), care i-a cerut să-l primească în sânul Bisericii Catolice, după decenii de cercetare în teologie și în filozofie.

Pe atunci cardinalul Ratzinger a scris în anul 1990, cu ocazia centenarului morții sale: "... Conștiința lui l-a condus de la vechile legături și de la vechile certitudini într-o lume pentru el dificilă și neobișnuită a catolicismului".

Cel care a devenit papa Benedict al XVI-lea îl va beatifica la Coventry, în Marea Britanie, la 19 septembrie în timpul călătoriei sale în Anglia.

Viața lui și căutarea lui continuă, în care credința și rațiunea au fost mereu împletite, agenția Zenit a intervievat-o pe scriitoarea Cristina Siccardi, autoarea cărții "În oglinda cardinalului Newman" (Edizioni Fede e cultura, 2010), a cărei publicare este așteptată în zilele următoare. Siccardi scrie pentru diferite mijloace de comunicare catolice italiene.

Este autoare, între alte cărți, a "«Copila» lui Padre Pio. Rita Montella" (2003); "Sfânta Rita de Cascia și timpul său" (2004); "Paul al VI-lea. Papa luminii" (2008); "Toată lumea într-o singură inimă. Maddalena Sofia Barat" (2009).

Cum și-a petrecut copilăria cardinalul Newman?

Cristina Siccardi: John Henry Newman era primul din cei șapte copii ai soților John Newman și Jemina Fourdrinier. S-a născut în City of London și a fost botezat în biserica anglicană "Saint Bennet Fink". Tatăl, om întreprinzător, a încercat escaladarea socială ajungând să devină bancher, dar după ani de succes a căzut în faliment: tocmai John Henry, când va merge la Universitatea din Oxford, va trebui să mențină toată familia. "Am fost educat în copilărie să scot mare plăcere din citirea Bibliei, dar nu am avut convingeri religioase solide până la cincisprezece ani": astfel Newman începe al doilea paragraf din acea capodoperă intitulată "Apologia pro vita sua", pe care a scris-o în anul 1864 pentru a lupta împotriva celui care, după convertirea sa, l-a atacat cu aciditate și vitriol.

Într-o zi, în schitul din Littlemore, unde se va converti, a găsit și a răsfoit un vechi caiet de școală, prima pe care l-a scris pe versurile latine, și pe prima pagină a găsit, cu uimire, o emblemă care i-a tăiat răsuflarea. Desenase figura unei cruci mari și, alături, o figură care amintea de un rozariu având prinsă de el o cruce mică. În acel timp nu avea decât zece ani. Acele imagini chiar nu trebuiau să fie acolo în creionul lui Newman, dată fiind aversiunea pe care protestanții o au față de imaginile sacre.

Pentru ce-l atrăgeau așa de mult părinții Bisericii?

Cristina Siccardi: Când era încă anglican, în anul 1826, Newman decide să studieze, cu metodă sistematică, părinții Bisericii și se naște o profundă iubire. Mai întâi îi examinează cu metrul protestant, apoi în anul 1835 și în 1839 va relua studiul cu o optică mai apropiată de catolicism. Într-o scrisoare adresată prietenului său Pusey va spune: "Nu mă rușinez să mă bazez pe părinți și nu mă gândesc deloc să mă îndepărtez de ei. Istoria timpurilor lor încă nu este pentru mine un almanah vechi. Părinții m-au făcut catolic (The Fathers made me a Catholic), și eu nu intenționez să arunc la pământ scara cu care am urcat pentru a intra în Biserică".

Părinții au fost pentru Newman o mare iubire, în ei a găsit răspunsul la întrebările persistente de rațiune și de credință care l-au torturat timp de 44 de ani, până când, la 9 octombrie 1845, a fost primit în Biserica Catolică de către părintele Domenico Barberi, pasionist italian, beatificat de Paul al VI-lea în anul 1963.

Cum a devenit catolic?

Cristina Siccardi: Printr-un foarte obositor parcurs intelectiv și spiritual. Biografia lui se identifică cu elaborarea gândirii și cu munca sufletului. John Henry Newman este printre cei mai mari gânditori, filozofi și teologi din istoria omenirii: bibliografia sa care s-a edificat în lume, în cei o sută douăzeci de ani de la moartea sa, este imensă. Cu spiritul exploratorului, atent și scrupulos, a sondat palmă cu palmă hățișul interminabil de drumuri care este Protestantismul, ca și calvinist și apoi ca anglican, pentru a ajunge în sfârșit cu bucurie la Biserica petrină, așa cum a putut să experimenteze un alt convertit de excepție, sfântul Augustin. Newman s-a comportat ca un căpitan care conduce distrugătorul său cu dibăcie și competență, și fără a da nici o pauză obiectivului, a ajuns, cu mare umilință și tot atât zel, la ținta râvnită.

Ce au spus prietenii lui anglicani despre faptul că a devenit catolic?

Cristina Siccardi: Newman, deși dădea o importanță specială în viața sa prieteniei și legăturilor profesionale, când a văzut și a înțeles adevărul și unde se afla el, nu s-a mai preocupat de nimic și de nimeni și a părăsit toate și pe toți, așa cum au făcut apostolii. Prietenii lui anglicani au înțeles că au pierdut un mare om: unii l-au regretat, mulți l-au contestat cu brutalitate, alții l-au admirat.

Cel mai frumos elogiu, după părerea noastră, care i-a fost dat în timpul vieții sale, este scrisoarea pe care Edward Pusey a trimis-o unui prieten: "Dumnezeu încă este cu noi și ne va face să mergem înainte în pofida acestei pierderi. Nu trebuie să ascundem importanța ei, deoarece este pierderea cea mai mare care ni se putea întâmpla. Cei care l-au dobândit cunosc bine meritele lui... Biserica noastră nu a știut să scoată profit din el. Era ca și cum o sabie ascuțită dormea în teaca sa pentru că nimeni nu știa s-o folosească. Era un om predestinat să fie un mare instrument divin, în măsură să realizeze un amplu proiect apt să restaureze Biserica... A plecat - ca toate marile instrumente ale lui Dumnezeu - inconștient de propria măreție. A plecat pentru a face un simplu act de datorie, fără a se gândi la el însuși, abandonându-se complet în mâinile Celui Preaînalt. Așa sunt oamenii în care Dumnezeu are încredere. S-ar putea spune nu atât că ne-a părăsit, dar că acum s-a transferat într-o altă zonă a viei, unde poate să folosească toate energiile minții lui extraordinare".

A primit multe atacuri din partea Bisericii Anglicane și a intelectualilor din acea epocă?

Cristina Siccardi: Desigur de la Biserica Anglicană, de la intelectualii protestanți, dar chiar și de la Biserica Catolică. De unii era considerat un trădător, de alții unul în care nu trebuie avut încredere... A avut împotrivă și Biserica Catolică din Irlanda: el era un englez și a fost izgonit din funcția sa de rector al Universității din Dublin. John Henry Newman a scris acea capodoperă numită "Apologia pro sua vita" tocmai pentru a se apăra de atacurile intelectualilor, și autobiografia sa a fost ocazie de foarte multe convertiri. Amintim că Leon al XIII-lea va reduce la tăcere atâtea glasuri potrivnice, conferindu-i lui Newman, în anul 1879, bereta de cardinal.

Într-o societate în care domnește relativismul, ce ne spune beatificarea lui Newman?

Cristina Siccardi: Cardinalul Newman a combătut, sincer și leal, liberalismul, trasând, cu metodă sistematică și analitică, unul din profilurile reale ale Europei în fază de corupție, de abandonare a civilizației creștine, de apostazie amenințătoare. De pe puntea navei sale a reușit să identifice trăsăturile secularizatoare și relativiste din zilele noastre, rod al acelei prezumții pe care deja păgânii greci, depozitari ale adevăratelor semina verbi, o defineau übris (aroganța celui care nu se supune zeilor), adică ideea de a pune opune locurile comune așa-zise raționale din propria epocă raționalității Tradiției.

Acest mare "învățător al Bisericii", cum l-a definit Benedict al XVI-lea, acest gentleman din secolul al XIX-lea englez, apoi preot oratorian, devenit cardinal prin voința lui Leon al XIII-lea, a ajuns la Adevăr la vârsta de patruzeci și patru de ani, după decenii de studii și de aprofundări: a stors cu tenacitate propria minte pentru a înțelege, a cerceta, a sonda, în meandrele istoriei, filozofiei, teologiei și a descoperi, în sfârșit, perla prețioasă... așa a fost că "am văzut chipul meu în acea oglindă: era chipul unui monofizit", chipul unui eretic anglican, și "descoperirea aproape cu teroare".

"Ex umbris et imaginibus in veritatem" ("Din umbre și din imagini la adevăr"), așa afirmă epitaful de la mormântul fericitului Newman, a cărui viață este dovada cea mai evidentă și concretă că rațiunea se poate uni cu credința pentru a ajunge la Biserica lui Isus Cristos, singura poartă adevărată a mântuirii veșnice. A crede în adevăr înseamnă a fi liberi: "Dacă rămâneți fideli cuvântului meu, veți fi cu adevărat discipolii mei; veți cunoaște adevărul și adevărul vă va face liberi", dar nu e ceea ce se întâmplă astăzi.

John Henry Newman este modelul pe care Biserica, sub pontificatul lui Benedict al XVI-lea, îl propune creștinilor și catolicilor ca să-l urmeze. Este răspunsul foarte clar al papei Benedict al XVI-lea dat lumii relativiste.

(După Zenit, 3 septembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat