Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Teologia și mistica muntelui biblic

Antrenamentul pentru cel care vrea să urce

de Gianfranco Ravasi

Trei munți numiți de Biblie au o importanță, o incidență cu totul deosebită. Începem cu "muntele Sion". Începem de aici, chiar dacă nu este primul din punct de vedere logic, nu numai pentru că muntele Sion rezumă în sine toată tensiunea spre înălțimea paginilor biblice - așa cum am putut vedea și prin privirea care se ridică spre înălțime și spre munte, unicul care da mântuirea - ci și pentru că a fost identificat cu muntele Sion din partea tradiției ebraice și creștine mai întâi și apoi și din partea tradiției musulmane, un alt munte, care este radical pentru toate cele trei religii monoteiste, adică muntele lui Abraham, muntele Moria, munte care nu poate fi găsit în nici un atlas.

Vom face numai trei considerații esențiale. Prima: identificarea dintre Sion și muntele Moria. Ce este muntele Moria? Este prin excelență muntele credinței. Știm că în relatarea din capitolul 22 din Geneză, o pagină de altfel de un parfum extraordinar nu numai teologic, ci și narativ, Abraham se află în fața celei mai grele încercări a credinței sale. De fapt, Dumnezeu îl invită aproape să se dezmintă pe sine însuși: oare Isaac nu era fiul promisiunii, deci darul lui Dumnezeu prin excelență? Cum să meargă împotriva promisiunii însăși a lui Dumnezeu din porunca aceluiași Dumnezeu, ucigându-l pe Isaac, ștergând prin asta sensul promisiunii? Așadar, aici e vorba de o experiență care este cea mai sfâșietoare experiență posibilă, cea mai întunecată. În acel moment apare un Dumnezeu iubit și crud în același timp și Abraham trebuie să creadă în el asumând riscul extrem, riscul absurdului, pierzând toate motivațiile crezului, inclusiv motivațiile înseși ale credinței, adică pe fiul său, dar al lui Dumnezeu. Pentru acest motiv autorul sacru, descriind cele trei zile de călătorie pentru a urca versanții muntelui Moria, pune în scenă un dialog dintre Abraham și fiul său ritmat încontinuu pe relațiile de paternitate și filiație: "tatăl meu", "fiul meu", își spun încontinuu între ei, agățându-se de unica valoare pe care o au ei, aceea a paternității și a filiației, adică de o valoare umană, deoarece nu mai există de acum nici o valoare evidentă de credință care să poată ajuta în acest pelerinaj spre absurd. Și acolo sus pe munte, la sfârșit, se consumă drama.

Așa cum știm, această pagină din Geneză a avut un comentariu extraordinar într-o operă de mare finețe filozofică și teologică, Teamă și cutremur de Soeren Kierkegaard. Filozoful danez face o considerație după părerea mea foarte interesantă vorbind despre muntele Moria-Sion ca munte al credinței. El amintește că această călătorie, această urcare pe munte este cu siguranță paradigma prin excelență a adevăratei credințe și comentează această considerație folosind o imagine care de altfel aparține lumii din Orient. El spune că atunci când mama trebuie să-l înțarce pe copilul său își vopsește în negru sânul pentru ca micuțul să nu-l mai dorească; în acel moment copilul o urăște pe mama sa pentru că-i ia izvorul plăcerii sale, al mâncării sale, al hranei sale; în acel moment copilul simte că mama într-un anumit sens îl constrânge să meargă departe de ea. Acesta este un gest care pe mamă o costă; există, așa cum știm, mame care nu fac niciodată acest gest. Cu toții am cunoscut în viață vreo persoană despre care se obișnuiește să spună că nu a avut niciodată tăiat cordonul ombilical de mama sa; e vorba de acele persoane incapabile, mereu fricoase, care întotdeauna au nevoie să se întoarcă la sânul mamei, cărora le este frică de lume. Așadar, mama, atunci când îl dezlipește pe copil de ea, face un gest care pe ea o costă, dar la sfârșit este un gest de iubire pentru că în acel moment fiul devine în sfârșit o creatură liberă care merge prin lume singură.

Gestul pe care-l face Dumnezeu pe muntele Moria vrea să însemne așadar că credința trebuie să fie rod total și absolut al unei decizii libere a omului, adică să nu depindă de faptul de a fi primit daruri, cu respectiva certitudine că credința este asemănătoare unui eveniment economic, un a da și a primi. Deci pentru acest motiv la final se dă o etimologie a muntelui Moria care, așa cum se întâmplă adesea în etimologiile biblice, nu este probabil întemeiată din punct de vedere filologic: conform acestei etimologii semnificația termenului ar fi "acolo pe munte Dumnezeu are grijă"; așadar este muntele providenței lui Dumnezeu, al iubirii lui Dumnezeu față de creatura sa, este locul în care Dumnezeu vede că de acum credința lui Abraham este totală și absolută, gata chiar să-și smulgă fiul din propriile măruntaie.

A doua considerație cu privire la muntele Sion. Facem referință la Isaia (2,1-5). E vorba tot de o pagină de mare frumusețe literară, este marele Isaia, Dante al literaturii ebraice. Aici se reprezintă muntele Sion învăluit în lumină în timp ce întunericul planetar, am putea spune, se întinde asupra întregii lumi. În interiorul acestei întunecimi se mișcă procesiuni de popoare și aceste procesiuni au ca punct de referință acest munte, care desigur nu este cel mai important de pe pământ. Popoarele vin din regiuni diferite, urcă muntele, muntele cuvântului lui Dumnezeu, și odată ce au urcat în Sion iată că lasă să cadă armele din mâini; săbiile sunt transformate în fiare de plug și sulițele în seceri și Isaia spune: "Ei nu se vor mai pregăti pentru războaie". Sionul devine locul în care toate popoarele pământului converg și acolo fac să dispară ura și construiesc în schimb pacea; șterg războiul și construiesc o lume de armonie.

Și aici, întâmplător, putem observa că textul lui Isaia este actual; tot în istoria lui Israel pietrele Sionului sunt striate de sânge, și încă și mai mult, din păcate, în zilele noastre. Așadar, toate popoarele au, așa cum spune Biblia, drept de cetățenie în Sion, nu numai evreii; și toate popoarele, atunci când transformă fiarele de plug în săbii, instrumentele pentru a lucra pământul în instrumente de război, fac un act blasfemator față de visul lui Dumnezeu.

În psalmul 87 putem întâlni o ulterioară confirmare a ceea ce tocmai am spus. Găsim aici o formulă care în ebraică este repetată de trei ori, deși cu o variație: jullad sham / jullad bah, "toate s-au născut acolo / s-au născut într-însul" toate popoarele pământului. Această formulă, tehnic vorbind, era formula proprie a înscrierii în registrele unui oraș. În psalmul despre care vorbim lista națiunilor, a locurilor care sunt citate, este în practică planimetria lumii cunoscută atunci; se merge de la Rahab, care indică Egiptul, la Babel, care indică Babilonia, deci superputerea occidentală și cea orientală. Este numită și Palestina, filistenii, și ei cu drept de cetățenie în Ierusalim; sunt numite toate popoarele pământului, chiar și cele mai îndepărtate: toți găsesc în Ierusalim locul lor de naștere, toți au un drept nativ în Ierusalim. La sfârșit poetul imaginează că toate aceste popoare așa de diferite între ele sunt în Sion și sunt acolo cântând și dansând, repetând această mărturisire a lor de iubire în muntele Sion, muntele templului: "Toate izvoarele mele sunt în tine".

A treia considerație: după muntele credinței și muntele păcii, iată acum profilându-se în Sion muntele lui Dumnezeu prin excelență, muntele intersectării și al îmbrățișării dintre Dumnezeu și om. Este foarte frumos termenul cu care este definit în Biblie templul; în sine este termenul care e folosit atunci când se vorbește despre sanctuarul mobil din deșert, este numit în ebraică 'ohel mo'ed, adică "cortul întâlnirii", desigur cortul întâlnirii evreilor între ei: de fapt, este locul adunării, qahal în ebraică, adunarea fiilor lui Israel. Dar este și locul întâlnirii și al îmbrățișării omului cu Dumnezeu. Putem observa așadar că sanctuarul din Sion nu corespunde templelor magice: aici e vorba de intersectare, de împletire, de îmbrățișare a două libertăți. E adevărat că, dacă Israel este păcătos, Dumnezeu nu este constrâns să stea în templul din Sion. Cunoaștem reflecția pe care o fac, de exemplu, profeții Ieremia și Ezechiel cu privire la prezența lui Dumnezeu în Sion. Conform lui Ieremia, dacă Sion se transformă într-o peșteră de tâlhari, atunci Dumnezeu nu mai este acolo, nu este constrâns în perimetrul sacru și consacrat, aproape printr-o constrângere magică.

Este semnificativ capitolul al optulea din Prima Carte a Regilor unde se vorbește despre marea rugăciune de dedicare a sanctuarului din Sion pe care Solomon o rostește după ce a construit templul. Există două fraze pe care le vom prezenta acum și care arată într-adevăr că acolo se împlinește acel mo'ed, adică întâlnirea, adunarea. La versetul 27 se spune: "Cerurile și cerurile cerurilor, Doamne, nu te pot cuprinde, cu cât mai puțin această casă pe care eu am construit-o!". Dumnezeu, care este infinit, nu poate să fie cuprins în perimetrul sacru al unui templu, Dumnezeu nu poate fi constrâns în mod magic să fie acolo, ci așa cum se spune în versetul 30: "Ascultă rugăciunea poporului tău, atunci când se vor ruga în acest loc. Ascultă-i din locul sălașului tău". Putem observa aici că Dumnezeu vine din locuința sa cerească, care este întocmai simbolul transcendenței, ca să asculte strigătul pe care omul îl înalță către el: iată așadar că templul din Sion devine locul dialogului.

Așadar am dat trei definiții ale Sionului: în primul rând munte al credinței, al credinței celei mai curate, celei mai absolute, sub numele de muntele Moria, muntele pe care Abraham, părintele lui Israel, părintele credinței noastre de creștini, părinte prin Ismael al islamului, îndeplinește actul său de credință. Ceea ce este important aici nu sunt faptele, ci actul său de credință în Dumnezeu, credință pură și totală. A doua definiție: loc al păcii, al visului lui Dumnezeu într-o omenire care intersectează și se reunește în Sion. În sfârșit, al treilea moment, loc al împletirii mâinilor lui Dumnezeu și ale omului prin intermediul sanctuarului.

Să trecem acum la al doilea munte care constituie un moment obligatoriu de reflecție: muntele Sinai, un munte desigur încărcat de rezonanțe, în privința căruia aș vrea însă și în acest caz să indic numai trei dimensiuni. Prima: Sinai este locul teofaniei, al marii manifestări a lui Dumnezeu cel misterios. "Dimineața, a început să tune și să fulgere, un nor greu a coborât deasupra muntelui și s-a auzit un sunet puternic de trompetă. În tabără tot poporul tremura" (Ex 19,16). Suntem în fața celebrării prin excelență a lui tremendum al lui Dumnezeu, acesta este locul în care Dumnezeu ne face să descoperim toată neputința omului - cine a fost pe Sinai reușește chiar să intuiască asta chiar în însăși atmosfera acestui munte, munte solitar, munte dezolat, arid, străbătut de vânt, uscat de incandescența soarelui, schimbător și prin culorile șanjante ale pietrelor sale în timpul zilei.

A doua reflecție: este și locul "teo-logiei", adică nu numai al manifestării, al apariției lui Dumnezeu, ci și al cuvântului lui Dumnezeu. În această privință aș vrea să amintesc, în afară de Decalogul care ajunge la noi de pe acest munte - cele zece cuvinte fundamentale pe care se organizează încă societatea noastră deși dispersată și de atâtea ori și dezordonată și distrată - mai ales un verset foarte frumos din a cincea carte a Bibliei, Deuteronomul, acolo unde Moise, amintind de experiența aceea, spune: "Domnul v-a vorbit din foc, voi auzeați numai qôl devarîm [adică un glas de cuvinte, un sunet de cuvinte], dar nu vedeați nici o figură", nu exista nici o temunah, nici o figură, zulatî qôl, ci "numai un glas". Foarte frumoasă această intuiție care ne amintește că pe munte noi descoperim numai glasul înconjurat de tăcere. Iată-ne așadar la o a doua experiență fundamentală: cuvântul care trebuie descoperit pe munte, "teo-logia".

În al treilea rând aș vrea să pun accentul pe un termen care nu este desigur în Biblie și nici nu este folosit în mod normal în teologie; este un termen creat de Pierre Teilhard de Chardin pentru a vorbi despre manifestarea lui Dumnezeu care se reflectă în noi: el folosește termenul "diafanie". Teofania, teologia și acum diafania, adică trecerea unui Dumnezeu "diafan" prin noi, prin pământ, prin munte în acest caz.

Așadar pentru acest motiv Sinaiul devine și locul intimității lui Dumnezeu, nu numai al Dumnezeului teribil, complet diferit de noi, total altul, nu numai al Dumnezeului care-ți dă cuvântul său, ci și al Dumnezeului care chiar se adaptează la tine, intrând misterios alături de tine cu gingășie.

La acest punct nu putem deci face abstracție de două referințe biblice foarte semnificative. Înainte de toate acea foarte frumoasă, de neuitat experiență a lui Ilie pe muntele Horeb - un alt nume pentru Sinai - care este descrisă în Biblie în Prima Carte a Regilor. Dumnezeu nu se prezintă aici cu aparatul teofanic, deși legitim, Dumnezeu nu este în vântul care despică stânca, nu este în fulger, în tunet, nu este în cutremurul care zdruncină pământul, ci pur și simplu Dumnezeu este într-o "ușoară adiere de vând". În ebraică toate acestea sunt exprimate cu trei cuvinte, trei cuvinte care sunt într-adevăr o capodoperă și din punct de vedere al intuiției: Ilie descoperă numai qôl demamah daqqah, adică qôl "glas, sunet", demamah "tăcere", daqqah "subțire". Dumnezeu devine un glas de tăcere subțire, o tăcere "albă" care rezumă în sine toate culorile, așa cum albul rezumă tot spectrul cromatic. Dumnezeu se adaptează în așa fel încât ne învăluie lin cu liniștea tăcerii. Întocmai o experiență pe care și laicul, întâlnind tăcerea, o simte pe munte.

Cealaltă referință este la Sinaiul creștin, adică la muntele Fericirilor. Așa cum știm exegeții explică faptul că deși tradiția l-a identificat cu acea colină foarte frumoasă care se arată pe lacul Tiberiadei, în realitate e vorba mai mult de un munte teologic decât de un munte orografic, topografic. E adevărat că o parte din discursul pe care Matei îl situează pe munte, Luca, în capitolul al șaselea al Evangheliei sale, îl plasează într-un loc de șes, de câmpie. Fericirile probabil sunt enunțate într-o arie în jurul malului lacului Tiberiadei, însă avem nevoie să le situăm chiar pe un munte, muntele teofaniei, al teologiei, al diafaniei pentru că în Matei Cristos devine noul Moise, Moise prin excelență, care cuprinde și rezumă toată învățătura lui Moise. Noi știm că Isus face referință chiar la textele de la Sinai ducându-le la consecințe extreme, radicalizându-le, arătând apropierea absolută a lui Dumnezeu care, prin intermediul Fericirilor și al predicii de pe munte, se prezintă ca Dumnezeul iubirii, al plinătății, al intimității absolute. Luter folosea o expresie paradoxală în latinește, chiar ironică ar putea să apară, pentru a-l reprezenta pe Cristos în acel moment. El spunea că pe muntele fericirilor Cristos este Mosissimus Moses, este Moise la cea mai înaltă putere. Tot ceea ce Moise reprezentase acum Cristos ne reprezintă arătându-ne nu numai transcendența, nu numai cuvântul lui Dumnezeu ci și intimitatea lui.

Ajungem astfel la al treilea și ultimul munte din Biblie. Muntele pe care acum îl vom cita, aproape inexistent din punct de vedere orografic, este un punct de trecere obligatoriu pentru noi creștinii: de fapt e vorba de Golgota, de Calvar. Un munte care din natura sa este, așa cum am spus, irelevant - cine a fost la Ierusalim știe că muntele este înglobat de acum în interiorul bazilicii Sfântului Mormânt -: e vorba un pinten stâncos de șase sau șapte metri, numit Golgota, în aramaică "craniu", probabil datorită formei sale, sau poate pentru că acolo aproape erau înmormântările celor condamnați la moarte. Etimologia aici nu ne interesează acum; însă vrem să subliniem că în Occident toți, chiar și cei care nu au nici o credință în Cristos, știu ce este Calvarul (traducerea latină a cuvântului aramaic Golgota), așa încât expresia "un calvar de suferințe" a devenit un mod obișnuit de a spune.

Dacă analizăm acest loc, mai ales prin teologia Evangheliilor și îndeosebi a celei de-a patra Evanghelii, ne dăm seama că el este, într-adevăr, muntele morții dar, dacă ne uităm bine, și muntele vieții; este muntele umanității, al tragediei unui Dumnezeu care asumă finitudinea până acolo încât bea paharul suferinței, al singurătății, al tristeții, al tăcerii lui Dumnezeu ("Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?"); dar este în același timp locul în care Ioan ne arată deja gloria ridicării, a învierii. Calvarul este deja și muntele înălțării, este deja muntele Măslinilor, este și muntele glorificării, la preamăririi, al speranței. Calvarul este așadar în același timp munte al durerii și al sângelui și munte al gloriei și al infinitului. În acest moment ajungem să înțelegem cum Calvarul reușește să rezume cele două dimensiuni la care am făcut referință mereu. De fapt pe munte noi îl căutăm mereu pe Dumnezeu, însă noi urcăm, noi ne înălțăm cu truda noastră.

Aș vrea să închei vorbind despre mistica muntelui. De fapt știm că toată tradiția mistică a folosit adesea muntele ca pe o parabolă. Vreau să amintesc aici - sperând că măcar cineva va avea ocazia de a o lua din nou în mână și s-o citească dacă n-a făcut-o niciodată - de o carte, într-adevăr dificilă și care, între altele, are ca punct de referință un munte biblic: vreau să mă refer la Urcarea muntelui Carmel, una, împreună cu Comentariu la Cântarea Cântărilor, din capodoperele lui Ioan al Crucii, Juan de la Cruz.

Ioan al Crucii scrie această carte în anul 1578, carte pe care apoi n-o completează. Este un text foarte rafinat din punct de vedere al cercetării intelectuale, dar și mai ales din punctul de vedere al misticii, un text încărcat de simboluri, dar și de experiențe interioare. Este curios printre altele cum a desenat sfântul de mai multe ori - e adevărat că există mai multe exemplare făcute de mâna lui și multe altele făcute de discipolii săi - o mică schiță a muntelui Carmel, micrografându-l apoi cu scrieri care indică diferitele parcursuri, diferitele itinerare de urcare, de purificare precum și de iluminare. Acest desen, cu indicațiile referitoare la parcursul de urcare reprezentat în manieră strălucitoare, Ioan îl dădea surorilor al căror confesor era pentru ca să-l țină în cartea lor de rugăciuni.

Descriind această urcare pe munte el începe cu o poezie, declarând că vrea apoi s-o comenteze, în timp ce în realitate va comenta efectiv numai o strofă din ea. În muntele Carmel, muntele lui Ilie, muntele provocării cu idolatria (1Re 18), muntele ordinului carmelit la care aparținea Ioan, el rezumă o întreagă serie de semnificații în același timp ascetice și mistice. Termenul "asceză" nouă ne evocă din păcate numai ideea oboselii, a purificării în sens negativ; acest lucru nu e complet adevărat deoarece aici asceza se împletește deja cu mistica.

De fapt, "asceză", așa cum spune termenul grec askesis, nu înseamnă "pocăință", ci "exercițiu". Să ne gândim de exemplu la acrobat, la acele scheme așa de improbabile pe care el le face și care sfidează înseși legile fizicii; acrobatul face toate acestea cu extremă facilitate pentru că la bază există un exercițiu care la sfârșit devine creativitate, schemă. Și să ne gândim și la profesia balerinei. Observându-i trăsăturile elegante și dinamice în timpul dansului ne dăm seama ce înseamnă a reuși construirea echilibrului pe vârful unui picior, ce anume comportă tot acel joc de mișcări care și în acest caz reprezintă o provocare continuă la adresa legilor fizicii. Însă pentru ea toate acestea nu se întâmplă acum prin intermediul calculelor și al oboselii, ci prin intermediul unei abandonări libere care produce și presupune distracție și creativitate.

Aceasta este asceza, este oboseală fără îndoială, este exercițiu dificil, dar la sfârșit ajunge să fie mare creativitate care este în același timp mare libertate.

(După L'Osservatore romano, 30-31 august 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 164.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat