Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Euharistia, profeție de comuniune

Publicăm fragmente din conferința predicatorului Casei Pontificale, părintele Raniero Cantalamessa, intitulată "Euharistia, profeție de comuniune", care a încheiat pe 27 august 2010 la Fabriano a 61-a Săptămână liturgică națională.

Aș vrea să reflectez asupra Euharistiei ca sacrament care realizează și manifestă koinonia Bisericii și în același timp îi proclamă exigențele. Cu alte cuvinte, Euharistia ca profeție, dar și epifanie a comuniunii ecleziale. Pornesc de la următorul text cunoscut din sfântul Paul: "Potirul binecuvântării pe care îl binecuvântăm nu este oare împărtășire cu sângele lui Cristos? Pâinea pe care o frângem nu este oare împărtășire cu trupul lui Cristos? Pentru că este o singură pâine, noi, cei mulți, suntem un singur trup, căci toți ne împărtășim din aceeași unică pâine" (1Cor 10,16-17). Cuvântul "trup" apare de două ori în cele două versete, dar cu o semnificație diferită. În primul caz, trup indică trupul real al lui Cristos, născut din Maria, mort și înviat; în al doilea caz, trup indică trupul mistic, Biserica. Nu se putea spune în manieră mai clară și mai sintetică faptul că împărtășirea euharistică este mereu comuniune cu Dumnezeu și comuniune cu frații; că există în ea o dimensiune, ca să spunem așa, verticală și o dimensiune orizontală și că de aceea împărtășirea euharistică este realizarea sacramentală a celor două porunci maxime din lege: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeu tău... și pe aproapele tău ca pe tine însuși".

Paul vorbește despre Euharistie ca împărtășire cu trupul și sângele lui Cristos. Dar ce înseamnă exact cuvintele trup și sânge? Cuvântul "trup" nu indică, în Biblie, o componentă, sau o parte, a omului în trei stadii: trup, suflet și spirit (trihotomism). În limbajul biblic, deci în cel al lui Isus și al lui Paul, "trup" indică tot omul, deoarece trăiește viața sa într-o condiție corporală și muritoare. "Trup" indică, așa dar, toată viața. Isus, instituind Euharistia, ne-a lăsat în dar toată viața sa, din prima clipă a întrupării până în ultimul moment, cu tot ceea ce în mod concret a umplut această viață: tăcere, sudori, trude, rugăciune, lupte, umiliri, într-un cuvânt "trăirea" existențială și istorică a lui Isus. Ce adaugă deci cuvântul "sânge", dacă Isus ne-a dăruit deja toată viața sa în trupul său? Adaugă moartea! Termenul "sânge" în Biblie nu indică, de fapt, o parte a trupului, adică o parte dintr-o parte a omului; indică un eveniment: moartea. Dacă sângele este sediul vieții (așa se credea atunci), "vărsarea" lui este semnul plastic al morții. A spune că Euharistia este misterul trupului și sângelui Domnului înseamnă a spune că este sacramentul vieții și al morții Domnului, sacramentul care face prezentă în același timp întruparea și pătimirea Mântuitorului.

În Euharistie nu este numai comuniune între Cristos și noi, ci și asimilare; comuniunea nu este numai unire a două trupuri, a două minți, a două voințe, ci este asimilarea la unicul trup, unica minte și voință a lui Cristos. "Cine se unește cu Domnul este un singur duh cu el" (1Cor 6,17).

În Euharistie noi primim trupul și sângele lui Cristos, dar și Cristos "primește" trupul nostru și sângele nostru. Isus, scrie sfântul Ilarie din Poitiers, asumă carnea celui care asumă carnea sa. El ne spune: "Ia, acesta este trupul meu", dar și noi putem să-i spunem: "Ia, acesta este trupul meu".

A-i da lui Isus lucrurile noastre - trude, dureri, eșecuri și păcate - este numai primul act. De la a da trebuie să se treacă imediat, în împărtășanie, la a primi. A primi nici mai mult nici mai puțin decât sfințenia lui Cristos! Dacă nu facem această "lovitură de curaj" nu vom înțelege niciodată "enormitatea" care este Euharistia.

A reflecta asupra Euharistie înseamnă a vedea deschizându-se larg în fața noastră, treptat ce înaintăm, orizonturi tot mai vaste care se deschid unul asupra altuia, cât se vede cu privirea. Orizontul cristologic al împărtășaniei se deschide de fapt asupra unui orizont trinitar. Cu alte cuvinte, prin împărtășirea cu Cristos noi intrăm în comuniune cu toată Treimea. Ultimul motiv al acestui lucru este că Tatăl, Fiul și Sfântul Duh sunt o unică și inseparabilă natură divină, sunt "una".

Ne rămâne de spus despre dimensiunea orizontală a împărtășirii euharistice, împărtășirea cu trupul lui Cristos care este Biserica și, în sens diferit, toți oamenii. Pâinea euharistică realizează unitatea mădularelor lui Cristos între ele, semnificând-o. Ceea exprimă semnele pâinii și vinului pe planul vizibil și material - unitatea mai multor boabe de grâu și a unei mulțimi de bobițe de struguri - sacramentul îl realizează pe planul interior și spiritual. Însă nu-l realizează singur, în mod automat, ci cu angajarea noastră. În acest sens se poate spune că Euharistica este "profeție" de comuniune: în sensul că stimulează spre ea, îi proclamă exigențele. Eu nu mai pot să fiu dezinteresat față de fratele meu când mă apropii de Euharistie; nu pot să-l refuz, fără a-l refuza pe Cristos însuși și a mă dezlipi, eu, de unitate. Cristos care vine la mine, în împărtășanie, este același Cristos nedespărțit care merge și la fratele care este lângă mine; el, ca să spunem așa, ne leagă pe unii cu alții, în momentul în care ne leagă pe toți cu sine.

Se insistă pe bună dreptate asupra faptului că Euharistia presupune deplina comuniune eclezială, dar n-ar trebui să nu se afirmă rolul pe care Euharistia, prin natura ei, este destinată să-l desfășoare în promovarea aceleiași comuniuni și îndeosebi comuniunea dintre toți creștinii. Ea nu este numai efect, ci și cauză de unitate. A grăbi ziua în care vom putea cu adevărat "să împărțim aceeași pâine" și a arăta astfel că suntem "un singur trup", este aspirația arzătoare a tuturor celor care cred în Cristos.

(După L'Osservatore romano, 28 august 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat