Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Augustin și episcopul de Milano

Fostul dușman al lui Ambrozie

De Inos Biffi

În noiembrie 386 la vila Cassiciacum, Augustin se gândește din nou la itinerarul său spiritual și-l aseamănă cu o călătorie pe mare. Plecase cu lectura din tinerețe a lui Hortensius, din "iubire față de filozofie" și din propunerea de a i se dedica ei, dar apoi drumul s-a bifurcat într-o navigare neliniștită și plină de peripeții: "N-au lipsit ceața - scrie în De vita beata - motiv pentru care navigarea mea a fost fără țintă și îndelungă, mărturisesc asta, am avut privirea îndreptată spre stelele care apuneau în ocean (labentis in oceanum astra) și că mă induceau în eroare". Mai întâi eroarea, seducătoare și dezamăgitoare, a maniheismului, cu renegarea credinței catolice, apoi cea a scepticilor, care "au ținut îndelung cârma mea printre furtuni în luptă cu toate vânturile", pentru a ajunge în sfârșit să cunoască "steaua polară", în care să se încreadă (septentrionem cui me crederem) Ambrozie. Definiția este sugestivă și iluminantă.

Ascultând discursurile episcopului de Milano a început să-i apară lui Augustin dimensiunea spiritului, o nouă idee despre Dumnezeu și posibilitatea unei exegeze "spirituale" a Scripturii împotriva aberațiilor maniheiste.

Dar mai ales întâlnirea cu Ambrozie a însemnat pentru chinuitul retor de curte convertirea, când, părăsind toate, a putut, în sfârșit - sunt cuvintele lui - "să reconducă nava, deși era complet zdruncinată, la dorita liniște (optatae tranquillitati)" (De vita beata, 1, 4).

De la Roma a ajuns la Milano în anul 384. În intenția lui Simmacus, prefectul Romei, rudă și adversar al lui Ambrozie, trimiterea retorului Augustin maniheu și ostil creștinismului avea scopul de a împiedica opera episcopului autoritar din cetatea imperială. Însă planul providențial era cu totul altul. Augustin însuși, după zece ani, în Confessiones reevocă acea ședere și acea întâlnire.

"Când prefectul Romei a primit de la Milano cererea pentru acel oraș a unui maestru de retorică, cu oferta chiar a călătoriei cu mijloace de transport publice, tocmai eu m-am intrigat și tocmai prin intermediul acelor beți de fabule manihee, de care plecarea mă eliberase fără știrea noastră, pentru că, după ce m-a examinat într-o probă de dicție, prefectul din acea vreme, Simmacus, m-a trimis la Milano. Aici l-am întâlnit pe episcopul Ambrozie, cunoscut în toată lumea ca unul dintre cei mai buni, și slujitor evlavios al tău. În acel timp elocvența lui împărțea cu zel poporului substanța grâului tău, bucuria uleiului și beția sobră a vinului tău (Ps 44,8). La el eram condus inconștient de tine, pentru a fi condus de el conștient la tine" (V, 13, 23).

Ambrozie și Augustin erau două personalități foarte diferite prin gruparea socială, prin natură, prin formare și stil de viață. Ambrozie - fiu al unui eminent funcționar de la prefectura din Treviri - era un înalt și cult aristocrat, din familie creștină enorm de bogată și cu rafinată formare latină și greacă, așa cum se potrivea celui care aparține de grupul senatorial, adică de gens a Valeriilor și a Ambroziilor, care a avea în urma sa o tradiție de magistratură și consulate.

Era un clarissimus, devenit pe neașteptate, pe la patruzeci de ani, în 374, episcop al "minunatului" (Ausonio) Milano. Ceruse voința populară să-i urmeze arianului Auxențiu: "Poporul meu a cerut tatălui tău - îi va scrie lui Valentinian al II-lea - să mă aibă pe mine ca episcop" (Epistulae, 75, 7). De fapt, a fost numit cu acordul împăratului - care probabil că se înșela cu privire la docilitatea lui la curte - dar, în orice caz, împotriva voinței lui consularis de Liguria și de Aemilia, care nu era nici măcar botezat: "Acesta a opus rezistență - va spune el - pentru ca să nu fiu hirotonit episcop!" (Epistulae, 14, 65).

Numirea aceea, de care nu a reușit să scape în pofida tuturor împotrivirilor sale l-a indus pe Ambrozie la o convertire completă. Despre conduita lui precedentă nu avem "confesiuni": poate că există o aluzie sobră în De paenitentia, acolo unde, într-o rugăciune arzătoare, amintește de a se fi dat lumii: "Păstrează, Doamne, harul tău, păstrează darul pe care mi l-ai oferit, în pofida repulsiilor mele. De fapt eu știam că nu eram vrednic să fiu ales episcop, pentru că mă dădusem acestei lumi" (II, 8).

Cu alegerea începea o viață radical nouă, făcută vizibilă de renunțarea, în favoarea Bisericii milaneze, la averile sale uriașe și la proprietățile pe care le avea până în Africa și în Sicilia. Și cu viața nouă începea slujirea, și înainte de toate acea formare teologică ce-i lipsise și pe care în mod grăbit o lua mai ales din izvoarele pe larg disponibile ale învățătorilor greci, Origene, Vasile, Didim și Filon.

Le declara preoților săi: "Smuls din tribunale și din onorurile magistraturilor și făcut episcop, am început să vă învăț ceea ce nici eu nu învățasem" (De officiis, I, 1, 4).

Dar dacă așa apărea Ambrozie lui Augustin, acesta, mai tânăr cu douăzeci de ani, pentru episcopul de Milano - care față de discuțiile dialectice nu avea nici un gust (De fide, I, 42, 84) - nu era decât un necunoscut maestru de retorică trimis de Roma pentru a-i crea probleme: nici măcar Ambrozie nu-și putea imagina că acel necunoscut provincial avea să devină, la rândul său, unul din cei mai luminoși Învățători și Părinți ai Bisericii, din a cărui memorie și din a cărui afecțiune Ambrozie nu se va mai șterge.

"M-a primit ca un tată - continuă Augustin în Confessiones - și a acceptat pelerinajul meu exact ca un episcop. Și eu am început imediat să-l iubesc, însă mai întâi desigur nu ca maestru al adevărului, deoarece nu aveam nici o speranță să-l găsesc înlăuntrul Bisericii tale, ci ca persoană care-mi arăta bunăvoință. Frecventam cu asiduitate instruirile sale publice, însă nu mișcat de intenție dreaptă: voiam mai degrabă să mă conving dacă elocvența lui merita faima de care se bucura, adică dacă era superioară sau inferioară. Eram atent, suspendat de cuvintele lui, dar nu mă interesam de conținut, ba chiar nu-i dădeam atenție. Suavitatea cuvântului său mă vrăjea" (V, 13, 23). Și totuși, lent și pe nesimțite, convertirea se apropia.

Cu Augustin locuia la Milano și mama Monica, frecventatoare asiduă a bisericii, unde "era agățată de buzele lui Ambrozie". În privința lui Ambrozie "o iubea pe mama mea din cauza vieții ei foarte religioase, motiv pentru care printre faptele bune cu atâta fervoare frecventa biserica. Adesea, întâlnindu-mă, nu se reținea să-mi schițeze elogiul lui și să mă felicite, că aveam o asemenea mamă. Nu știa ce fiu avea ea, îndoielnic față de toate acestea și convins de imposibilitatea de a găsi calea vieții" (ibidem, 2, 2).

Probabil că Ambrozie nu știa chinurile spirituale, patimile și conduita dezordonată a acelui fiu, care totuși nu reușea, așa cum a dorit, să-i vorbească episcopului: "Nu-mi era cu putință să-l întreb despre ceea ce voiam și cum voiam. Potopuri de oameni ocupați, pe care-i ajuta în suferință, se interpuneau între mine și urechile lui, între mine și gura lui. Puținele clipe în care nu era ocupat cu aceștia, le folosea pentru a răcori trupul cu alimentul indispensabil, sau sufletul cu lectura".

Și iată marele regret al lui Augustin: "Cu siguranță că nu-mi era deloc cu putință să interoghez acel sfânt oracol al tău, adică inima lui, despre ceea ce mă interesa, ci numai despre lucruri ascultate repede. În schimb furtunile sufletului meu cereau să-l găsească disponibil îndelung, pentru a se revărsa asupra lui, dar în zadar. În fiecare duminică îl ascultam în timp ce explica în mod corect cuvântul adevărului în mijlocul poporului, confirmându-mă tot mai mult în ideea că toate nodurile făcute de calomniile viclene ale seducătorilor mei la adresa cărților divine putea să se desfacă" (ibidem, 3, 4).

Însă nu lipsea "munca mâinii foarte delicate și foarte răbdătoare" (VI, 5, 7) grație căreia "inima lui lent căpăta formă".

Lectura "operelor filozofilor platonici" în care vedea "prin multe moduri intrarea ideii despre Dumnezeu și de Cuvântul său" (VIII, 2, 3); "vizita la Simplician", preot bătrân și neoplatonic creștin, bogat în "mare experiență și mare înțelepciune", "tată prin har, pe care-l primise de la el, al episcopului de atunci Ambrozie și iubit de Ambrozie tocmai ca un tată" întâlnirea cu prieteni intimi, o leziune pulmonară și mai ales lucrarea harului, au făcut să crească în el convertirea: "La sfârșitul vacanței de cules i-am observat pe milanezi procurându-se un alt răspânditor de cuvinte pentru studenții lor, pentru că eu alesese să trec în slujba ta". Deci după ce a trecut odihna activă în Dumnezeu "după furtuna secolului" în vila Verecondo la Cassiciacum (IX, 3, 5) iată întoarcerea la Milano pentru a primi Botezul.

Aici Augustin întâlnește o Biserică arzătoare și vie. Își amintește îndeosebi în Săptămâna Sfântă din anul 386 rezistența lui Ambrozie și a credincioșilor săi față de pretențiile ariane ale lui Iustina, cu privegherea prelungită pentru apărarea bisericii și folosirea cântului antifonat; și în iunie regăsirea și depunerea solemnă a martirilor Protasie și Gervasie (ibidem, 7,16). Augustin va celebra o zi și în Biserica sa în amintirea lor (Sermones, 286).

După ce a primit Botezul, a venit pentru Augustin timpul de a se întoarce în patrie. Părăsește Milano în vara-toamna anului 387. Augustin este de acum altul: șederea la Milano, întâlnirea cu Ambrozie, convertirea l-au transformat radical.

(După L'Osservatore romano, 28 august 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat