Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Maica Tereza de Calcutta și o iubire fără margini

Forța unui zâmbet

Cu ocazia centenarului nașterii Maicii Tereza de Calcutta, care este joi, 26 august 2010, publicăm un articol al unui preot salezian, fost director al The Herald Kolkata, cel mai vechi săptămânal catolic indian.

de Paul Cheruthottupuram

Agnesë Gonxhe Bojaxhiu în albaneză înseamnă "boboc de trandafir". Născută la data de 26 august 1910 la Üsküb (în acea vreme în imperiul otoman, astăzi Skopje, capitala Macedoniei), era cea mai tânără din trei copii. Agnesë considera "adevărata ei zi de naștere" 27 august, data botezului ei. A crescut într-o familie catolică evlavioasă și a fost crescută de Drana Bojaxhiu de la vârsta de 9 ani și de tatăl său Nikollë Bojaxhiu, un patriot albanez, decedat în anul 1919. În primii ani ai vieții sale Agnesë era fascinată de viețile misionarilor iezuiți în Bengala și înainte de 12 ani s-a convins că trebuie să meargă în India.

A părăsit casa părintească la 18 ani pentru a se uni cu Surorile de Loreto care lucrau la Calcutta. După o scurtă perioadă la abația de Loreto la Rathfarnham, în Irlanda, pentru a învăța engleza, a ajuns la Calcutta în anul 1929 și a început noviciatul la Darjeeling, în Bengala septentrională. A făcut voturile temporare la 24 mai 1931 cu numele de Tereza, în cinstea lui Terezei de Lisieux, patroana misiunilor, și voturile perpetue la 14 mai 1937, în timp ce preda la școala conventului Saint Mary, la Entally.

Scenariul socio-politic din Bengala (foametea din 1943 și ciocnirile dintre hinduși și musulmani), care a îngropat Calcutta în disperare și în oroare, au impresionat-o pe Maica Tereza. La 10 septembrie 1946, într-un tren, întorcându-se la Darjeeling, Maica Tereza a trăit ceea ce după aceea a definit "chemarea în chemare". În anul 1948, înlocuind tradiționala sa haină de Loreto cu un simplu sari din bumbac alb având pe margini culoarea albastră și adoptând cetățenia indiană, Maica Tereza s-a aventurat în mahalalele din Calcutta și, în anul 1950, a întemeiat Misionarele Carității. Astăzi, după șaizeci de ani, la Calcutta există nouăsprezece institute cu 5.000 de surori angajate în peste o sută treizeci de țări.

Mijloacele de comunicare de masă indiene și-au dat seama despre Maica Tereza începând din anii Cincizeci, imediat după începutul operei sale în zona degradată Mothijhil, aproape de fostul ei convent de Loreto, la Entally. Acolo, era o soră catolică albă, occidentală, care arăta compasiune și oferea ajutor săracilor și celor marginalizați. Maica Tereza era noul chip al mamei India care se ridica din umilirea împărțirii zonei Bengala în Bengala occidentală și în Pakistan orientală (actuala Bangladesh). Diferit de câțiva detractori ai săi născuți la Calcutta, care se află acum în străinătate, care nu s-au "înjosit" niciodată ca să slujească mahalalele înfiorătoare din Calcutta, Maica Tereza a început să lucreze tocmai în acele zone degradate.

În anul 1962 a primit Padma Shree (cea mai înaltă recunoaștere civilă națională) precum și premiul internațional Magsaysay. Papa Paul al VI-lea i-a dăruit mașina folosită de el în timpul vizitei la Bombay în anul 1964, pe care apoi ea a scos-o la vânzare la o tombolă. În anul 1979 a primit premiul Nobel pentru pace, în anul 1985 Presidential Medal of Freedom în Statele Unite, cea mai înaltă recunoaștere civilă, pentru a aminti numai câteva din premiile sale.

Întâlnirea cu ziaristul englez Malcolm Muggeridge a dus-o pe Maica Tereza la răsunet mondial. A intervievat-o pentru prima dată în anul 1968 pentru BBC, iar în anul 1969 a făcut un documentar despre viața ei la Calcutta. În anul 1971, filmul de televiziune în două părți a inspirat cartea Something Beautiful for God: Mother Teresa of Calcutta. Fericitei i-au fost dedicate trei festivaluri cinematografice internaționale: Mother Teresa Film Festival la Calcutta în 2003, în 2007 și în 2010. Anul acesta, evenimentul cuprinde șaisprezece filme și pentru prima dată capătă o respirație globală, incluzând cincisprezece țări asiatice.

Cunosc un tânăr care, după ce a desfășurat operă de voluntariat într-o casă pentru muribunzi la Kalighat, inspirat din filozofia de slujire a Maicii Tereza, a turnat filmul My Karma, care a cucerit diferite premii internaționale. Nu numai atât, acest tânăr hindus din Bangladesh a părăsit propria meserie de funcționar din Marina indiană și acum lucrează într-o zonă degradată din zona musulmană din Narekeldanga la Calcutta, definind-o pe Maica Tereza mama sa și pe Mahatma Gandhi tatăl său.

Maica Tereza a făcut așa de mult, a învățat care este cel mai mare mod pentru a arăta iubirea lui Dumnezeu, adică a satisface necesitățile altora, câte o persoană, aici și acum. Nu a oferit o soluție magică la problemele și la nedreptățile din lume, ci a arătat ce putem să facem pentru a schimba viața unei persoane, câte una pe rând.

Nirmal Hriday (casa muribunzilor), primul ei institut, întemeiat în zona templului dedicat zeiței Kalì la Calcutta, este încă locul sfânt în care fie prietenii ei fie dușmanii ei simt o teamă reverențială. Este locul în care Maica Tereza îi întâlnea pe ziariștii care o intervievau pentru prima dată. De la înființarea ei au fost transportați acolo circa cincizeci de mii de bărbați, femei și copii adunați de pe străzi. Cei care au murit, jumătate, au fost înconjurați de iubire și de gentilețe. Cei care s-au salvat au fost ajutați de surori ca să găsească un loc de muncă sau au fost trimiși în case în care să trăiască cu bucurie. Shishu Bavan (casa pentru copii) precum și alte orfelinate au oferit adăpost și speranță pentru nenumărați copii în lume. Mulți din acei micuți au devenit cetățeni activi și unii s-au dedicat și misiunii ei.

Leprozeria pe care a întemeiat-o cu banii de la Premiul pentru pace "Papa Ioan al XXIII-lea", cu care a fost premiată în 1971, a permis celor din afara castei să se simtă acceptați. Atunci când a primit premiul Nobel pentru pace, în 1979, a convins comitetul să nu se facă banchetul oficial și a folosit banii destinați pentru banchet ca să cumpere mâncare pentru cincisprezece mii de săraci. A deschis case pentru alcoolici, dependenți de droguri, bolnavi de SIDA, fără adăpost și lipsiți, chiar și la Roma. Maica Tereza a contribuit la reabilitarea deținutelor cu ajutorul primului ministru din Bengala occidentală, Jyoti Basu.

A fost lăudată de persoane, guverne, organizații, dar a primit și criticile multora, contrari esenței prozelitiste a operei sale care includea o poziție foarte fermă împotriva contracepției și avortului, crezul în bunătatea spirituală a sărăciei și administrarea sacramentului botezului pentru muribunzi. Unele reviste științifice au criticat nivelul îngrijirilor medicale oferite în spitalele ei și au ridicat obiecții cu privire la modalitățile cu care erau utilizate donațiile. Atacurile ateilor radicali la adresa Maicii Tereza sunt echivalentul intelectual al agresiunii la adresa unei bătrâne, afirmă Brendan O'Neill, director al "Spiked-online", conform căruia răpitorii agresează în mod josnic femei slabe și bătrâne pentru că în general sunt lente, fragile și incapabile să reacționeze. A o ataca pe gârbovita soră din Calcutta plină de zbârcituri, acuzând-o că este o buimacă fanatică, o nebună și o susținătoare dezgustătoare a sărăciei, este echivalentul ateu al agresiunii împotriva unei bătrâne.

Pentru a ne introduce în lumea Maicii Tereza, deja citatul Malcolm Muggeridge face asemănarea dintre percepția sa obișnuită și cea a surorii. La începutul cărții Something Beautiful for God, Muggeridge menționează o scurtă ședere a lui la Calcutta în anul 1930 (ca redactor adjunct al ziarului "The Statement"), în timpul căreia a rămas dezgustat de zonele degradate și de condițiile sociale mizerabile. Amintește că întreba persoanele: "Pentru ce nu fac nimic autoritățile?" și se îndepărta repede. Maica Tereza în schimb vedea aceeași mizerie și rămânea, înarmată, așa cum spune ziaristul, numai cu "acea iubire creștină care iradia". Muggeridge afirma: "Cât privește lungirea mea cu privire la condițiile sociale mizerabile din Bengala, trebuie să spun că mă îndoiesc de faptul că în orice contabilitatea divină considerațiile mele pot să valoreze chiar și numai jumătatea ridicolă din zâmbetul pe care Maica Tereza îl îndrepta unui cerșetor de pe stradă care-i capta atenția sa". Așa răspundea Maica Tereza la critici: "Nu are importanță cine spune asta, ar trebuie să fie acceptat cu un zâmbet și să se continuăm să facem propria muncă".

Un ziarist englez (care trăiește acum în Statele Unite), Christopher Hitchens, a fost unul din martorii care au furnizat dovezi contrare beatificării și procesului de canonizare a Maicii Tereza. "Tocmai vorbind cu ea am descoperit că desigur nu lucra pentru a reduce sărăcia", a spus Hitchens la tribunal. Și a citat-o pe Maica Tereza: "Nu sunt o operatoare socială. Nu fac asta pentru acest motiv. O fac pentru Cristos. O fac pentru Biserică". Citind această declarație, pornind de la sfârșit, se ajunge la motivația de a fi a vieții și a misiunii Maicii Tereza. Obiecția adusă de Hitchens era corectă. Ordinea priorităților era: Isus, Biserica și săracii!

Așa cum credea în prezența reală a lui Isus în Euharistie, credea și în trupurile celor mai săraci dintre săraci, atingea trupul lui Cristos. Maica Tereza credea profund în providență. Nu depindea de banii nimănui, nici măcar de cei ai guvernului. Considera că dependența economică putea să devină sclavie economică. Adesea spunea: "Dacă vreodată persoanele ar înceta să susțină apostolatul Misionarelor Carității, acestea vor înceta pur și simplu să existe".

Spiritualitatea ei era o "constantă din ordinea zilei", sfințirea trudei zilnice. Deșteptarea la 4.40 (în zilele de sărbătoare la 5.10) este numai începutul acelui stil de viață spartan, cu momente care trebuie dedicate rugăciunii, meselor, operei apostolice. Fără îndoială această statornicie a produs o rodnicie extraordinară în slujba altora.

După treizeci și cinci de ani de slujire a celor mai săraci dintre săraci, Ioan Paul al II-lea i-a spus Maicii Tereza: "Doresc să schimb Constituțiile voastre. Vreau ca Misionarele Carității să devină nu numai misionare ale trupurilor sărace, ci și ale sufletelor sărace". Altfel spus cateheză și evanghelizare. Atunci când Maica Tereza a răspuns că surorile ei nu aveau o formare de apostolat, Papa i-a zis: "Formează-le!". Acum, duminica, fiecare soră misionară a carității care este în stare, predă catehismul. În programul lor Fidei Donum la Tengra (Calcutta), în fiecare an cincizeci de surori din toată lumea fac un curs de actualizare timp de zece luni, care prevede și un modul catehetic săptămânal.

Maica Tereza era înzestrată cu înțelepciune extraordinară. Se pare că i-a spus cardinalului John Joseph O'Connor, arhiepiscop de New York între 1984-2000, cât de mult apreciază susținerea pe care el o dădea comunității sale, adăugând: "Totuși, vreau să mă asigur ca surorile noastre să aibă numai cei mai buni preoți din arhidieceză în calitate de capelani, confesori, consultați spirituali și directori pentru reculegeri".

Menținerea unei uniri constante cu Dumnezeu era trăsătura distinctivă a spiritului ei de rugăciune. Ați văzut vreodată o fotografie a ei în care nu strânge rozariul în mâinile ei noduroase? Știa că nu exista alt mod pentru a cunoaște voința lui Dumnezeu, în orice moment al zilei, decât cerându-i harul de a afla voința sa divină și apoi de a o îndeplini cu toată inima. Aspectul care lovește mai mult în spiritualitatea Maicii Tereza de Calcutta este că nu a făcut niciodată nimic mai mult decât ceea ce pretindea de la orice soră misionară a carității: spiritualitatea voturilor de castitate, sărăcie și ascultare, și al patrulea vot, adică a oferi "o slujire totală și liberă pentru cei mai săraci dintre săraci".

Maica Tereza a murit la Calcutta la 5 septembrie 1997 și papa Ioan Paul al II-lea a proclamat-o fericită la 19 octombrie 2003. Fie că este iubită fie că este contestată, Maica Tereza a lăsat un semn de neșters în mintea oamenilor obișnuiți din Calcutta. Sute de persoane, independent de castă sau de crez, vizitează mormântul ei în fiecare zi având speranța unei darshan, a unei "viziuni", înainte de a se angaja în truda zilnică.

(După L'Osservatore romano, 26 august 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 71.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat