Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Magnificat anima mea Dominum!

Acesta este strigătul de bucurie și de biruință al Preasfintei Fecioare Maria, care, departe de a-și lăuda propria cinste și importanță de a fi Maica Cuvântului Întrupat, preamărește și vestește cu inima, buzele și însăși viața ei faptele minunate ale Domnului.

Calendarul Bisericii Romane ne pune în față un număr însemnat de sărbători mariane. Aproape că nu există lună în care să nu existe o astfel de celebrare. Începând cu Solemnitatea Maternității Sfintei Fecioare din 1 ianuarie, acest frumos periplu continuă cu Aparițiile de la Lourdes (februarie), Buna-Vestire (martie), Sfânta Fecioară de la Fatima, cinstirea ei ca Ajutor al creștinilor precum și Vizita la Elisabeta (mai), Inima Neprihănită a Mariei (iunie), Fecioara Carmelului (iulie), Înălțarea Maicii Preasfinte cu trupul și sufletul la cer și Încoronarea ei ca Regină (august), Nașterea, Cinstirea într-un chip deosebit a numelui său și a Celor 7 dureri (septembrie), Regina Sfântului Rozariu (octombrie), Prezentarea sa la Templu (noiembrie) și Neprihănita Zămislire (decembrie). Mai mult chiar, Biserica consacră devoțiunii mariane două dintre cele 12 luni ale anului: mai și octombrie. Asemeni unor flori diferite și parfumate, aceste sărbători formează treptat, pe parcursul întregului an, un buchet minunat, în care fiecare floare reprezintă o mărturisire de credință, speranță, iubire, slujire și fidelitate; în care fiecare floare reprezintă o lecție pentru noi toți fii ei.

Lunile august și septembrie aduc în fața noastră câteva dintre cele mai importante sărbători mariane: Adormirea Maicii Domnului (15 august), Sfânta Fecioară Maria, Regină (22 august), Nașterea Sfintei Fecioare Maria (8 septembrie), cinstirea Sfântul Nume al Mariei (12 septembrie) și Sfânta Fecioară Maria Îndurerată (15 septembrie).

Este ușor de observat faptul că există o similitudine între evenimentele pe care Biserica le celebrează în viața Mântuitorului cu cele ale Maicii Sale: Zămislirea, Nașterea, Prezentarea la templu, Inima Preasfântă a lui Isus și cea Neprihănită a Mariei, Regalitatea lui Cristos și Încoronarea Preacuratei.

Este, de asemenea, evident că nici o altă persoană din istoria mântuirii sau a Bisericii nu este atât de prezentă în calendarul creștin. Explicația nu este una foarte grea: nimeni altcineva nu a fost chivotul care l-a purtat pe Isus - om și Dumnezeu, nimeni altcineva nu l-a cunoscut pe Cristos așa cum o mamă își cunoaște pruncul, nimeni altcineva nu se poate mândri că Fiul lui Dumnezeu a fost carne din carnea și sânge din sângele său.

Se poate spune că, într-un fel, cele două mari sărbători din luna august încheie anul marian, așa cum Solemnitatea lui Cristos, Regele Universului încheie anul liturgic. Înălțarea cu trupul și sufletul la cer a Mariei reprezintă răsplata oferită învingătorului, celui care și-a trăit viața în iubire, slujire, fidelitate și jertfă. Trupul nepătat și preacurat al Sfintei Maici a lui Dumnezeu nu putea rămâne pradă mormântului. Iată de ce Fiul își înalță Mama alături de el, iată de ce regele își așază regina la dreapta sa, îmbrăcată - așa cum spune psalmistul - în haină aurită. Într-un plan omenesc, putem considera că, mai mult decât o răsplată, Înălțarea cu trupul și sufletul la cer a Mariei și încoronarea ei ca Regină a universului reprezintă dovada plină de gingășie a dragostei pe care Fiul o poartă mamei, după ce această Mamă i-a oferit trup omenesc și toată dragostea sa.

Pășim apoi în luna septembrie, celebrând Nașterea Sfintei Fecioare. O sărbătoare încărcată de delicatețe și parfum, pe care o putem asemăna cu deschiderea unui boboc de trandafir. Mica floare își desface, ușor, petalele, în splendoarea soarelui - Dumnezeu, pentru ca acesta să picure pe fiecare dintre ele roua virtuților, să coboare peste ele ploaia harurilor și să-i întărească tulpina cu spinii durerii.

Numele "Maria" - preamărit în mod special în ziua de 12 septembrie - vine din aramaica, Maryam = doamnă, stăpână. După fericitul Ieronim, care-l explică prin limba ebraică, numele s-ar compune din mar=picătura + yam=mare, deci "picătura [de apă] de mare", în lat. stilla maris. Dar numele evreiesc Maryam sau Miryam ar putea fi și de străveche origine egipteană, trăgându-se din verbul mri =a iubi, cu sufixul afectiv ebraic - am, deci "cea dragă", "cea iubită".

O importantă lecție de viața ne dă Fecioara în ziua în care Biserica cinstește cele șapte dureri ale sale. Înainte ca ea să ajungă în slava cereasca și să fie preamărită, Maria a trebuit să îndure. Aceasta suferință a sfintei Fecioare Maria a fost prețuită de Biserică și transformată în meditație, în școală de învățătură religioasă. Cum a suferit sfânta Fecioară? Cu răbdare, cu demnitate, fără a se întreba de ce, cu o încredere și dăruire totală în mâinile lui Dumnezeu, în planurile sale. Cât a suferit sfânta Fecioară? Întreaga viață. Bucuria de a fi mamă a Creatorului, bucurie pe care cu siguranță a simțit-o după momentul Bunei-Vestiri, la care râvnea orice femeie din seminția lui David, a avut ca preț un ocean de durere. Această durere a întărit inima neprihănită, fără să o împietrească. Această durere a făcut-o pe Maria corăscumpărătoare a oamenilor, alături de Fiul său.

Sărbătoarea Maicii Îndurerate este așezată imediat după ziua Înălțării Sfintei Cruci. Cine întâlnește crucea, o iubește și o acceptă cu seninătate, acela a va avea alături și pe Preacurata.

Spune cântecul pe care de obicei Biserica îl reia în Postul Mare, Stabat Mater, că sfânta Fecioară, în chinul ei greu de purtat, stătea în picioare. A făcut față durerii, suferinței, cu o demnitate regească. O demnitate unică, de Mamă a Fiului lui Dumnezeu.

Avem atâtea de învățat de la Maica noastră: disponibilitatea față de planurile lui Dumnezeu, ascultarea și încrederea, acel "Fiat" spus zi de zi și oră de oră, indiferent de suferința și jertfa pe care îl presupune, iubirea totală dusă până la uitarea și jertfirea de sine, speranța nepierdută nici în abisul durerii, fidelitatea trăită până la capăt dar, mai ales, umilința de a trăi totul într-o desăvârșită modestie și simplitate a inimii care să cânte veșnic: "Magnificat anima mea Dominum!"

Cristina Roșu


 

lecturi: 38.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat