Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Colaborarea dintre femei și bărbați în Noul Testament

Petru și Maria Magdalena

De Lucetta Scaraffia

Au fost cercetătoarele primele care au privit cu atenție la rolul femeilor în textele sacre ale creștinismului, astăzi acest filon de studii - din fericire - a intrat și în interesul cercetătorilor, adesea cu rezultate surprinzătoare. Un exemplu fericit al acestei realități pozitive noi este o carte mică a teologului și biblistului Damiano Marzotto (Pietro e Maddalena. Il vangelo corre a due voci, Milano, Ancora, 2010), dedicată colaborării dintre femei și bărbați în Noul Testament. Volumul conține trei studii: despre celibatul lui Isus și fecioria mamei sale, despre rolul Mariei și al celorlalte femei pe care Isus le întâlnește în evanghelii și, pentru a termina, despre figurile feminine prezente în Faptele apostolilor, cercetate cu mare finețe și originalitate.

De fapt, autorul este foarte conștient de originalitatea și de importanța rolului feminin de colaborare la procesul de evanghelizare și îi subliniază importanța centrală în diferite episoade, îndeosebi în misterul morții și învierii lui Cristos. Continuarea misiunii mântuitoare a apostolilor și neîntreruperea raportului cu Învățătorul în timpul dramei răstignirii și al înmormântării au fost posibile de fapt grație prezenței continue a femeilor alături de el, "pentru că femeile au avut puterea și curajul de a-l urma pe Isus până la moarte, nedezlipindu-se de el nici măcar după înmormântarea lui". Deci, chiar dacă apostolilor le-a fost încredințată misiunea de a evangheliza lumea, ei au nevoie de fidelitatea femeilor care străbate noaptea pentru a nu se pierde.

În textele canonice, pentru toți cei patru evangheliști figurile feminine sunt determinante tocmai pentru că "rodnicia lui Cristos nu se realizează fără o strânsă asociere a câtorva femei la slujirea răscumpărării, a regenerării umanității". Prin urmare, celibatul lui Isus nu este văzut ca o renunțare, ci ca propunerea unei forme mai profunde de raport cu femeile, care le valorizează diferența.

Dacă nimeni nu se îndoiește cât este de fundamental rolul mamei Maria, care cu cererea ei la Cana provoacă prima adunare a credincioșilor în jurul lui Cristos, la fel de important a fost cel al femeii samaritene "apropiind de Mântuitorul lumii primele roade ale secerișului escatologic, concetățenii ei care au crezut în el prin intermediul cuvântului ei"; și ea "pe de altă parte a anticipat această mișcare de credință mergând cea dintâi să ia de la izvorul care țâșnește pentru viața veșnică".

Alte două femei, Marta și Maria, au misiunea de a accelera împlinirea evenimentelor mântuirii, și ele preced în credință pe locuitorii din Betania pentru că pornesc cele dintâi la drum spre Isus, recunoscându-l. Deci există un rol "de provocare și în același timp de anticipare din partea femeii" care revelează "o coparticipare originală" între Isus și figurile feminine din evanghelii, indicând astfel posibilitatea unei relații semnificative între bărbat și femei dincolo de relația nupțială.

Deosebit de inovatoare este lectura propusă despre figurile feminine din Faptele apostolilor, unde cercetătorul vede în femeile care oferă găzduire și primire principalilor protagoniști ai cărții lui Luca abia ieșiți din închisoare - lui Petru mai întâi și apoi lui Paul - un model de primire și în același timp un stimulent pentru noua plecare pentru misiune. Deci prezența femeilor pare să favorizeze "deschiderea universalistă" de care ele par capabile să primească în mod anticipat desfășurarea ei și funcția lor de primire și ospitalitate oferă condițiile ideale pentru desfășurarea harului, așa cum demonstrează atâtea convertiri.

Dacă o cercetătoare atentă ca Marinella Perroni a considerat mai puțin semnificative figurile feminine prezente în Faptele apostolilor, biblistul le revelează în schimb importanța și bogăția simbolică, oferind deci o nouă contribuție relevantă la discuția despre rolul femeilor în viața Bisericii. Apoi nu este fără semnificație faptul că Monseniorul Marzotto Caotorta, actual subsecretar al Congregației pentru Doctrina Credinței, a perceput aceste aspecte. De fapt, spre deosebire de teologia italiană, interesată mai ales să găsească roluri ministeriale precise în figurile feminine prezente în Noul Testament, cercetătorul s-a dovedit mai liber în cercetare. Ca o confirmare a faptului că nu întotdeauna așa-numitul punct de vedere de gen este garanție a unei înțelegeri mai profunde.

(După L'Osservatore romano, 22 august 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat