Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Gândirea lui John Henry Newman în interpretarea unui șef de stat creștin

Un părinte absent de la Conciliul al II-lea din Vatican

Publicăm fragmente dintr-un articol apărut în anul 2009 în revista "Vita e pensiero" semnat de președintele emerit al Republicii Italiene, mort marți 17 august 2010 la Roma.

de Francesco Cossiga

Gândirea lui John Henry Newman era bine cunoscută de părinții și experții conciliari: și printre aceștia și de binecunoscutul teolog german Joseph Ratzinger. În timpul Conciliului al II-lea din Vatican, s-a referit la Newman - ca și la un alt original filozof și teolog, Antonio Rosmini - ca la un inspirator și "părinte absent" de la conciliu. A spune în mod exhaustiv cât de mult datorează deciziile conciliare învățăturilor sale ar cere un orator mult, dar mult mai cunoscător decât mine, care nu am cultivat nici filozofia nici teologia, ci doar am "scurmat" în ele!

Într-un articol scris în "L'Osservatore romano" în anul 1964, filozoful catolic Jean Guitton scria: "Marile genii sunt niște profeți mereu gata să lumineze marile evenimente, care, la rândul lor, aruncă asupra geniilor o lumină retrospectivă care le dăruiește lor un caracter profetic. Este ca raportul care există între Isaia și pătimirea lui Cristos, reciproc iluminate: tot așa Newman luminează cu prezența sa Conciliul și Conciliul îl justifică pe Newman".

Declarațiile conciliului au hotărât cu privire la libertatea conștiinței și cu privire la primatul conștiinței în domeniul gândirii și al eticii, chiar dacă - așa cum a notat într-un studiu al său teologul Joseph Ratzinger - nu fără anumite ambiguități și nedeterminări. Conceptul de libertate și de primat al conștiinței este în centrul Decretului despre libertatea religioasă. Acest concept este caracteristic gândirii lui Newman care l-a expus în mod strălucitor în vestita Scrisoare către ducele de Norfolk, în care a contestat observațiile grave despre libertatea supușilor catolici ai Coroanei de a respecta legile Regatului și de a sluji cu lealitate Coroana însăși, după proclamarea, din partea Conciliului I din Vatican, a dogmei infailibilității; dogmă împotriva substanței despre care Newman, spre deosebire de marele său prieten catolic napolitan-bavarez-englez, istoricul libertății, regius professor de la universitatea din Cambridge, catolicul-liberal lord Acton, nu scrisese, ci numai se întrebase în mod public cu privire la oportunitatea de a o proclama în acel moment istoric (dar imediat după aceea supunându-se în tăcere).

Același papă care o proclamase, în fața reacției dure a cancelarului german von Bismarck, a simțit necesitatea de a scrie o scrisoare episcopilor germani, ca răspuns la o scrisoare pe care ei o scriseseră, clarificând conținutul și limitele infailibilității papale. Tocmai în deja citata Scrisoare către ducele de Norfolk Newman încheie capitolul despre conștiință cu celebrele cuvinte: "Dacă aș fi obligat să introduc religia în toasturile de după un prânz (ceea ce, într-adevăr, nu mi se pare cel mai bun lucru), aș toasta, dacă vreți, pentru papa; totuși mai întâi pentru conștiință, și după aceea pentru papa".

Pentru ca să explice ce era conștiința, în lucrarea sa dedicată tocmai ei, poate aproape temerar și prin cuvinte care în timpul său au scandalizat pe mulți, în special printre cei de dincolo de munți, afirma: "Se pare (...) că există cazuri extreme în care conștiința poate să intre în conflict cu cuvântul papei și că, în pofida acestui cuvânt, trebuie să fie urmată". De asemenea: conștiința "nu este un egoism clarvăzător, nici dorința de a fi coerenți cu noi înșine, ci mesagera Aceluia, care, fie în lumea naturii fie în cea a harului, ne vorbește din spatele unui văl și ne învață și ne conduce prin intermediul reprezentanților săi". Și chiar: "Conștiința este vicarul originar al lui Cristos". Însă Newman adaugă mai departe: "Din teama de a nu fi înțeleși greșit, trebuie să repet că, atunci când eu vorbesc despre conștiință, înțeleg acea conștiință înțeleasă în adevărata ei semnificație. Pentru a avea dreptul de a ne opune autorității supreme, chiar dacă nu este infailibilă, a papei, ea trebuie să fie ceva cu mult mai mare decât acea contrafacere nefericită care (...) acum este înțeleasă acum în mod popular".

Newman amintește și de acea sentință, proprie lui Toma de Aquino dar și a teologilor și canoniștilor din Școala Salmaticense și a iezuiților din secolul al XVII-lea, conform căreia conștiința trebuie mereu urmată chiar dacă este eronată, și chiar dacă eroarea este rod al propriului păcat. Conștiința al cărei primat îl invocă Newman este tuta et informata conscientia a celor mai siguri moraliști, o conștiință care chiar dacă este eronată - pentru că omul nu este perfect și puține sunt așa-numitele "revelații personale" - este rod al rugăciunii, al informației oneste și al meditației. Acest primat al conștiinței l-au invocat nu cu declarații, ci cu fapte, cei care nu au fost de acord cu încheierea concordatului dintre Sfântul Scaun și Al Treilea Reich și ulteriorul ordin dat prin intermediul episcopilor catolicilor germani de a dizolva partidul Centrului Catolic și Partidul creștin-social bavarez.

N-ar fi vorba de apel nedrept la primatul conștiinței să nu ținem cont de învățătura papei în materie de avort, eutanasie, așa-numitele pacte de solidaritate socială, dacă s-ar considera să se aprobe legi civile conform criteriului "răului mai mic", dacă de exemplu, când deputații și senatorii catolici ar declara că vor să voteze împotriva acestor măsuri și guvernul ar amenința prin represiune că denunță concordatul sau că abolește predarea religiei, judecata despre "ce-i de făcut" ar fi de competența politicienilor în ceea ce privește credibilitatea amenințării, însă a papei și a episcopilor în ceea ce privește ponderarea intereselor.

Apoi, o mare influență a avut John Henry Newman în exaltarea laicatului și în definirea poziției sale în a funcției sale în Biserică. Deja în vestita sa lucrare despre ariani sau mai precis despre arianism, doctrină cristologică elaborată de Arius și condamnată ca erezie de primul conciliu din Niceea - lucrare în care a început să facă publice îndoielile sale cu privire la adeziunea întregii Biserici din Anglia la principiile stabilite de vechile concilii - el a scos în evidență că în fața împăratului și chiar a marii majorități a episcopilor care au aderat la doctrina lui Arius sau care tăceau, au fost laicii, credincioșii simpli, care au ținut tare credința dreaptă și au rămas în ortodoxie și i-au asigurat ei fidelitatea Bisericii. Apoi, John Henry Newman a dezvoltat această doctrină a funcției laicatului, catolic fiind, în lucrarea publicată în ultimul număr al revistei catolice engleze "The Rambler", întemeiată de lord Acton și a cărei conducere acesta i-o cedase cu speranța de a evita ca episcopii englezi să-i poruncească închiderea. În fața Monseniorului Talbot, care afirma că laicii catolici trebuie să se limiteze să meargă la vânătoare și la pescuit, să joace cricket, să întrețină Biserica, să organizeze ospețe și să facă copii, în lucrarea intitulată Despre consultarea credincioșilor laici în materie de credință, el a explicat faptul că poporul lui Dumnezeu, întregul popor al lui Dumnezeu, deci și laicii, este subiect de infailibilitate, deci nu este numai permis, ci necesar "să fie ascultată părerea laicilor în materie de credință".

Ca o confirmare a tezei sale, el a amintit că Pius al IX-lea, înainte de a proclama dogma Neprihănitei Zămisliri, a cerut episcopilor nu numai ce gândeau ei, ci și ce gândea poporul lui Dumnezeu. Această lucrare a făcut ca situația să se precipite, pentru că a fost considerat de unii ca eretic sau măcar apud haeresim. Da, pentru că până când - în pofida opoziției unui alt convertit, cardinalul Manning, episcopul de dincolo de munți - Leon al XIII-lea l-a făcut cardinal, John Henry Newman a fost adesea suspectat de eterodoxie și a suferit mult nu numai pro Ecclesia, ci și propter Ecclesiam!

Al treilea "spațiu conciliar", ca să spunem așa, în care a fost mare influența gândirii lui John Henry Newman - pe bună dreptate definit, după moartea lui, "un profet și un geniu" - a fost cel al revenirii studiului teologic și al catehezei însăși la Biblie și la părinții Bisericii, la care pe larg s-au referit părinții conciliari: în privința revenirii la Biblie s-au făcut mulți pași înainte (să ne gândim la ultimul Sinod al Episcopilor).

Doctrina originală a lui Newman despre dezvoltarea dogmei, doctrină care nu vrea desigur să contrazică ceea ce a fost afirmat mereu de Biserică (că s-a închis și s-a încheiat Revelația cu predica apostolilor), a scos în evidență, lucru de acum acceptat în mod pașnic, că istoria, istoria omului, în care s-a manifesta Revelația și se desfășoară istoria mântuirii sale, această istorie cu cercetările și experiența umană dilată și precizează semnificația dogmei, îi lărgește orizonturile, o dezvoltă, până la urmă. Și acest lucru este valabil și pentru învățătura obișnuită a papei și a episcopilor. Astfel, istoria, istoria libertății, istoria libertății popoarelor, a dat o semnificație diferită la ceea ce în învățătura lui Pius al IX-lea, îndeosebi în Sillabus, părea - și poate că în intenția privată a papei chiar era - condamnarea conceptului de suveranitate populară, "nemaiauzita pretenție a guvernanților de a-și alege proprii guvernați" - principiu al suveranității populare într-adevăr afirmat și teoretizat de teologii și de juriștii iezuiți din secolul al XVII-lea, printre care marele părinte Francisco Suarez - trebuind în schimb să fie interpretat în sensul că "majoritatea voturilor nu face din fals adevărul nici din nedrept ceea ce este drept".

Astfel victoria Uniunii antisclavagiste împotriva Confederației sclavagiste în Războiul Civil american a folosit pentru a-i lumina pe acei episcopi catolici din sud care apărau sclavia negrilor, argumentând că prinderea lor în Africa, transportarea lor în Americi, națiuni creștine, ca utilă pentru îndoctrinarea lor creștină și pentru mântuirea lor veșnică, putea dacă nu să justifice, să contrabalanseze reducerea lor în sclavie în slujba albilor.

Și tot așa persecuția evreilor culminată cu Shoah a modificat radical nu numai atitudinea, ci însăși gândirea nu spun teologică, ci pentru a spune așa practică, a unei mari părți din Biserică față de evrei, îndeosebi prin mărturia de credință culminată în martiriul sfintelor ca Tereza Benedicta a Crucii, Edith Stein, sau mărturia episcopilor ca acela de Münster, fericitul Graf von Galen, sau de Berlin, Konrad von Preysing.

În afară de asta, cotitură epocală în raportul cu ebraismul este cea constituită de învățătura și de practica lui Ioan Paul al II-lea care, cel dintâi, a vizitat o sinagogă în Roma, sediul său episcopal și capitală a creștinătății, acolo unde odinioară iudeii fuseseră închiși în ghetou de papii precedenți, din care unul, Pius al IX-lea, a fost de altfel proclamat fericit chiar de el, și i-a numit pe cei care timp de secole au fost definiți chiar în liturgia din Vinerea Sfântă ca "ucigași ai lui Dumnezeu", chiar "frații noștri mai mari". Pentru aceasta greșește cel care, orbit numai de aparențe, consideră Conciliul al II-lea din Vatican ca un "conciliu de ruptură" față de celelalte concilii, îndeosebi Conciliul din Trento și Conciliul I din Vatican, și nu "conciliu al reînnoirii în continuitate", un conciliu care a vestit adevăruri, cum ar fi colegialitatea episcopală, care erau deja cuprinse în Revelație, Noul Testament și Tradiție, care s-au dezvăluit în istorie și care au fost ca să spunem așa "luminate" în istoria Bisericii care este parte, sau mai bine zis, cuprinde istoria ca să spunem așa "profană", istoria Cetății omului, prin cercetare, studiu, meditație, rugăciune și mărturie nu numai a episcopilor și teologilor, ci și a întregului popor al lui Dumnezeu. Desigur poate să se considere un miracol intelectual faptul că John Henry Newman a înțeles și a formulat această lege de dezvoltare a Bisericii în, prin și grație istoriei, care este mereu, într-un misterios plan al său, istoria lui Dumnezeu.

Cât privește ecumenismul, tot John Henry Newman a scos în evidență, ca anglican și apoi catolic, ceea ce unea Bisericile creștine, chiar dacă nu punea sub tăcere ceea ce le despărțea. În Tract 90, ultimul din vestitele Tracts for The Times - colecția de lucrări anonime publicate de marii autori din Mișcarea de la Oxford pentru a combate inspirația liberalizantă și protestantă de parte a Bisericii din Anglia, ale cărei caracteristici de catolicitate și de apostolicitate ei voiau în schimb să le exalte - Newman, pentru a apropia Bisericile din Canterbury și din York de Biserica Romei, a încercat să dea o interpretare vestitelor Treizeci și Nouă de Articole de Credință ale Bisericii din Anglia care să fie conformă cu învățătura Conciliului din Trento: a venit imediat condamnarea mai întâi din partea episcopului anglican de Oxford și apoi a tuturor episcopilor din Biserica din Anglia, și a fost sfârșitul fie al acelor Tracts fie al Mișcării de la Oxford, și începutul acelui drum care trebuia să ducă în Biserica catolică romană pe elevul de la Trinity College, fellow și tutore al lui Oriel College și paroh al Bisericii universitare anglicane "Saint Mary the Virgin" și a Bisericii din Littlemore - mic centru în care apoi s-a retras timp de trei ani cu câțiva prieteni ai săi pentru a studia, a medita și a se ruga - și, mai târziu, în sfârșit la proclamarea lui ca fericit.

John Henry Newman a fost marele inspirator al ecumenismului. Ca teolog anglican el a fost un susținător al așa-numitei Căi de Mijloc, o a treia cale între protestantismul luteran și calvinist și catolicismul roman; însă în această viziune a sa el gândea să creeze o punte de dialog între diferitele confesiuni creștine. Și chiar și când a scris Tract 90 se gândea să facă o punte între "Biserica sa", Biserica din Anglia, și cea pe care începea s-o simtă tot "a sa", Biserica Catolică a Romei: Biserici pe care le considera deja unite de caracteristicile universalității și apostolicității.

(După L'Osservatore romano, 17-18 august 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat